تونل‌های فرار «ال چاپو»؛ مشهورترین قاچاقچی مواد مخدر

معرفی تونل هایی که «کوتوله» دو بار به واسطه آنها از زندان گریخته

تونل‌های فرار «ال چاپو»؛ مشهورترین قاچاقچی مواد مخدر

وان حمامی که به راه فرار تبدیل شد، تونل بلندی که به اتاق زندان منتهی می‌گشت و یک مسیر پنهانی در پشت آینه که به سیستم فاضلاب شهری راه داشت، همگی راه‌های پنهانی و مسیرهای فرار «ال چاپو» بوده‌اند.

خواکین گوسمان لوئرا ملقب به «ال چاپو»، یکی از قدرتمندترین رهبران گروه‌های جرایم سازمان‌یافته قاچاق مواد مخدر در جهان و یکی از ۶۸ نفر از پرقدرت‌ترین افراد جهان محسوب می‌گردد.

ازجمله موارد جالب در مورد گوسمان، روند دستگیری و فرارهای وی از زندان‌های فوق امنیتی است. او سه مرتبه دستگیر و دو مرتبه موفق به گریز از زندان شده است. نخستین بار در سال ۱۹۹۳ میلادی در گواتمالا دستگیر و به مقامات مکزیکی تحویل داده‌شده بود. بااینکه به ۲۰ سال حبس محکوم شده بود، اما هشت سال بعد توانست با پنهان شدن در سبد لباس‌های چرک، از زندان فرار کند.

البته مخفی شدنش خیلی طول نکشید و در ۲۲ فوریه ۲۰۱۴ طی یک عملیات مشترک بین تفنگداران دریایی مکزیک، اداره مبارزه با مواد مخدر و اداره مارشال آمریکا، در هتل محل اقامتش بازداشت شد.

اما ۱۴ ماه بعد و در جولای سال ۲۰۱۵ توانست برای بار دوم از زندان فوق امنیتیAltiplano  بگریزد. پس از فرار وی، ماموران امنیتی پس از مشاهده تونل زیرزمینی در اتاق وی بسیار تعجب کرده بودند.

نقشه فرار وی بسیار هوشمندانه بوده، به‌طوری‌که خواگین از طریق در ورودی کوچکی در بخش حمام سلول خود توانسته وارد یک تونل زیرزمینی شده و خود را به یک ساختمان نیمه‌ساز در مکزیکوسیتی برساند. گفته می‌شود که همدستان وی در آن زمان یک ساختمان نیمه‌کاره در فاصله ۱.۵ کیلومتری از زندان را خریداری کرده و به‌صورت پنهانی، از داخل این ساختمان تا زندان یک تونل زیرزمینی می‌سازند.

درب این تونل ۵۰×۵۰ سانتی‌متر بوده و از محل دوش حمام در سلول گوسمان آغاز می‌شده. پس از باز کردن در، یک تونل عمودی حدود ۱۰ متری وجود داشته که به یک نردبان مجهز بوده است. انتهای این راه عمودی نیز تونلی به ارتفاع ۱.۷ متر و عرض ۷۰ سانتی‌متری منتهی می‌شده. در داخل این تونل یک دستگاه موتورسیکلت مشاهده گشته که گفته می‌شود برای حمل ابزار و خارج نمودن نخاله‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفته.

گروه «ال چاپو» از بهترین حفارهای تونل، مهندسان و گروه هماهنگی بهره گرفته تا رئیس و سرکرده‌ی خود را از زندان خارج نمایند. گفته می‌شود مراحل حفر این تونل حدود یک سال به طول انجامیده و تقریبا ۳۵۰ کامیون شن و ماسه از آن استخراج‌شده.

در ابتدای سال ۲۰۱۶ نیروهای پلیس به مخفیگاه ال چاپو هجوم بردند اما نتوانستد وی را دستگیر نمایند. در جریان جست‌وجوها، آن‌ها متوجه یک راه فرار در پشت یک آینه شدند.  گوسمان از این تونل به مسافتی حدود نیم مایل فرار کرده و از یک چاه فاضلاب در وسط خیابان بیرون آمده بود. پلیس توانست در انتهای همان روز این قاچاقچی بزرگ را دستگیر نماید و از آن زمان تاکنون «کوتوله» پشت میله‌های زندان است.

اما همیشه این نگرانی وجود دارد که دوباره تونلی در سلول وی حفرشده و فرار کند. ازآنجاکه این تبهکار همیشه از طریق تونل از دست قانون گریخته به وی لقب «سلطان تونل» داده‌اند.

در آخر نیز لازم به یادآوری است که به تازگی وکیل گوسمان اعلام کرده که نگهبان‌های زندان فوق امنیتی مکزیک نمی‌گذارند موکلش بخوابد. او ادعا کرده نگهبان‌ها هر ۴ ساعت ال چاپو را بیدار می‌کنند تا از حضورش مطمئن شوند.

همچنین در روزهای گذشته خبر فرار این تبهکار مشهور بار دیگر در فضای مجازی سروصدای زیادی برپا کرده بود و به دنبال آن، وزیر داخلی مکزیک تصویری از گوسمان که در سلول زندان التیپلانو را منتشر کرده و شایعات سومین فرار بزرگ‌ترین قاچاقچی جهان را تکذیب نمود.

150714193438-el-chapo-tunnel-motorcycle-restricted-exlarge-169

150714201006-02-el-chapo-escape-tunnel-exlarge-169

160624182611-09-el-chapo-timeline-exlarge-169

160704131825-el-chapo-hideaways-tunnels-cuomo-got-shorty-00002512-exlarge-169

160704131825-el-chapo-hideaways-tunnels-cuomo-got-shorty-00005819-exlarge-169

منبع: cnn
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود