بازتاب گسترده کودتای نافرجام ترکیه در فضای مجازی

شبکه های اجتماعی در مورد کودتای ترکیه چه نوشتند

بازتاب گسترده کودتای نافرجام ترکیه در فضای مجازی

جهان، هنوز از شوک حملات تروریسی ۴۸ ساعت پیش در شهر ساحلی نیس فرانسه که به خاک و خون کشیده شدن صد ها گردشگر فرانسوی منجر شد خارج نشده بود که بامداد شنبه  خبر کودتا در ترکیه همه را بهت زده کرد.

واکنش ها به این اتفاق در فضای مجازی موضوع گزارش روزیاتوست که درادامه می بینید.

توییتر رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور ساعاتی پس از اعلام کودتای نظامی در این کشور، در نقش یک اتاق فرمان دیجیتالی برای هدایت جریان های عمومی در ترکیه برای مقابله با این کودتا را بر عهده داشته است و ظرف چند ساعت اخیر، صدها هزار بار مطالب آقای اردوغان به اشتراک گذاشته شد. موج توییت ها واستفاده از این شبکه اجتماعی در ترکیه به حدی بود که این شبکه در کنار یوتیوب و فیس بوک، خبر از بار ترافیکی سنگین بر روی سرور های این پرتال ها در ترکیه می دهند.

شمار فالوور های رهبر ترکیه نیز ظرف ۲ ساعت اخیر به بیش از ۸.۶ میلیون نفر رسید. آقای اردوغان از بامداد امروز تا کنون، ۲۷ توییت منتشر کرد که تاثیر زیادی در به راه افتادن جریان های مردمی در شهر های مختلف این کشور علیه کودتاچیان داشت. این اکانت، هم چنین توییت های مهمی را در حمایت از جریان های مردمی علیه کودتاگران این کشور نیز به اشتراک گذاشت.

2-w900-h600

(تصویر توییت های به اشتراک گذاشته شده در اکانت رسمی اردوغان در توییتر که نقش زیادی در اطلاع رسانی به مردم این کشور در چند ساعت اخیر داشت)

چند پیام در شبکه های اجتماعی اینترنت کافی بود که صد ها هزار نفر از مردم ترکیه برای حمایت از دولت قانونی این کشور و مقابله با نظامیان ترکیه که قصد کودتا در این کشور در بامداد صبح امروز داشتند، به خیابان ها بریزند و جنبش اجتماعی دیجیتالی شبکه های اجتماعی، بار دیگر قدرت جادویی خود را به رخ کشید. توییتر و اینستاگرام، در چند ساعت اخیر، نقش فعالی در اطلاع رسانی به مردم و هدایت افکار عمومی در فضای مجازی برای مقابله با کودتاچیان ترکی ایفا کرد که قابل تامل بود.

3-w900-h600

(جدید ترین تصویر از اکانت تازه باز شده  بینالی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه در توییتر که ظرف چند ساعت اخیر، ۳۰ توییت منتشر کرد و تا کنون ۱۰۵ هزار فالوور را با خود همراه کرده است و نقش زیادی در اطلاع رسانی اقدامات دولت این کشور علیه کودتاچیان داشته است)

بامداد شانزدهم جولای ۲۰۱۶ میلادی، روز خاص در تاریخ معاصر ترکیه شد. در بامداد شنبه _۲۶ تیر ، گروهی از نیروهای ارتش همراه با ادوات نظامی در استانبول و آنکارا وارد خیابان‌ها شده و اعلام کردند کنترل امور را در دست گرفته‌اند اما با گذشت ساعتی کودتا ناکام ماند.

گروهی از نیروهای ارتش در دو شهر بزرگ ترکیه یعنی آنکارا، پایتخت و استانبول با تانک و زره پوش وارد خیابان‌ها شدند و مناطق مختلف از جمله فرودگاه‌ها، پارلمان و ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی را تحت کنترل خود در آوردند و درگیری‌های شدیدی در برخی مناطق روی داد. نیروهای ارتش ترکیه هم‌چنین پل‌های اصلی استانبول را بستند و هواپیماها و هلیکوپترهای جنگی در ارتفاع کم بر فراز استانبول و آنکارا به پرواز درآمدند.

نا آرامی ها در این کشور به حدی رسیده است که همه پرواز های بین المللی از مبدا ترکیه و به مقصد ترکیه در سراسر جهان به حال تعلیق در امد. به نظر می رسد ترکیه که در چند سال اخیر با ناآرامی های متعددی از جمله حملات تروریستی داعش و هم چنین چالش سقوط هواپیمای سوخو روسیه مواجه شد، بار دیگر کانون نا امنی در جنوب قاره سبز شد .

4-w900-h600

(تصویر آخرین پست های منتشر شده درر اینستاگرام درباره تحولات اخیر ترکیه)

کودتای نظامی نافرجام، لحظاتی پس از وقوع، بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی داشت. رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور برای نخستین بار، از فضای مجازی برای ارتباط با مخاطبان خود در سراسر این کشور استفاده کرد و از همگان خواست تا به خیابان ها بریزند. البته طبق بررسی های اخیر، هنوز پستی روی صفحه شخصی اردوغان در اینستاگرام قرار نگرفته است و در یک هفته اخیر این صفحه به روز رسانی نشده است.

5-w900-h600

(جدید ترین تصویر از صفحه شخصی رجب طیب اردوغان در اینستاگرام با بیش از ۱ میلیون دنبال کننده)

در پی این اعلام اینترنتی، بیش از ۱۲۰ هزار تصویر از ترکیه و حمایت از دولت این کشور در شبکه های اجتماعی کاربران ترکیه و همراستا با ان ها، در صفحات اجتماعی دیگر کاربران اینترنت به خصوص در توییتر و اینستاگرام به اشتراک گذاشته شد. تا لحظه انتشاز این گزارش، ده ها هزار هشتگ در حمایت از اردوغان و دولت این کشور و مقابله با کودتاچیان نظامی این کشور در اینترنت منتشر و به اشتراک گذاشته شده است.

ترکیه برای نخستین بار در چند سال اخیر،‌ شاهد حمایت از یک جنبش اجتماعی دیجیتالی درباره تحولات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در این کشور بوده است. در ۲ سال اخیر، حملات تروریستی مرگبار در استابنول و آنکارا سبب شد تا موجی از پیام های تسلیت برای حمایت از دولت و مردم این کشور از سوی کاربران اینترنت به خصوص در فیس بوک، توییتر و اینستاگرام به اشتراک گذاشته شود. این بار نیز کودتای نظامی نافرجام ترکیه دست مایه انتشار صد ها هزار عکس و پیام کاربران اینترنت در سراسر جهان برای حمایت از مردم این کشور بود.

6-w900-h600

(تصویر جدید ترین پست های منتشر شده در اینستاگرام درباره کودتای نافرجام ترکیه)

نکته جالب درباره حمایت های دیجیتالی علیه کودتای ترکیه این بود که در چند ساعت اخیر، شبکه های اجتماعی نقش زیادی در هدایت مردم برای اطلاع رسانی از روند ماجرا و هم چنین بسیج عمومی جهت حمایت از دولت در خیابان های این کشور ایفا کردند که تا کنون در این سطح در ترکیه قابل مشاهده نبود. به نظر می رسد سایبر دیپلماسی در دنیای امروز، نقش زیادی در هدایت افکار عمومی داشته و می تواند جنبش های اجتماعی زیادی را در دنیای لایک ها،‌هشتگ ها و کامنت ها و پست نویسی های موثر، به راه اندازد.

در چند ساعت اخیر شاهد انتشار صد ها هزار پست اینستاگرامی توسط کاربران اینترنت در حمایت از مردم ترکیه بودیم که هشتگ های زیر بسیار در این زمینه نقش آفرینی کرد.

#erdogan#receptayyiperdogan #darbe #tsk#turksilahlikuvvetleri #haber #trt #turkiye#turkey #istanbul #taksim #kadikoy#ankara #izmir #demokrasi #uyanturkiye#ataturk #devrim #instaturke

7-w900-h600

(تنها ساعاتی پس از  کودتای نظامی در ترکیه، بیش از ۱۹۰۰ پست  روی هشتگ نظامیان این کشور در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شد که خشونت این افراد را در به خاک و خون کشیدن صدها تن از شهروندان غیر نظامی ترکیه نشان می داد و موجی ازمخالفت ها را در این شبکه اجتماعی به راه انداخت)

تنها بیش از ۷۸ هزار پست روی هشتگ Erdogan که متعلق به رییس جمهور این کشور است در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شد.

8-w900-h600

(هشتگ اردوغان در اینستاگرام در ساعاتی پس از  کودتای نافرجام در ترکیه)

نقشی که هشتگ نویسی ها و پست های چند ساعت اخیر در هدایت افکار عمومی ترکیه علیه کودتاچیان  این کشور به راه انداخت، همانند نقشی بود که هشتگ های معروف این چند سال مانند :blaclivesmatter, prayfornice, prayfor paris, nomakeupselfi, bringbackourgiels جهت هدایت افکار عمومی جهان علیه ترور، خشونت و مقابله با نژاد پرستی در فضای اینستاگرام و توییتر به راه افتاد. به نظر می رسد رابطه بین اینترنت و دموکراسی، روز به روز در حال گسترش و داغ تر شدن باشد.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود