از کلاهبرداری های واتس آپی همسر از شوهر و سرقت پسر از پدر

کاهش سن ارتکاب به جرایم سایبر به زیر ۲۰ سال!!

از کلاهبرداری های واتس آپی همسر از شوهر و سرقت پسر از پدر

 

کلاهبرداری اینترنتی و جرایم سایبر (cyber-crime) هر روز در ایران قربانی می گیرد و ظرف چند سال اخیر این مقوله در جامعه اطلاعاتی کشور به شدت افزایش یافته است. روزی نیست که پلیس سایبر ایران از شناسایی و دستگیری افرادی که از طریق پیام رسان تلگرام به کلاهبرداری، نقض حریم خصوصی کاربران و هتک حیثیت از طریق شبکه های اجتماعی مانند بی تالک و اینستاگرام می پردازند، خبر ندهد. گزارشات چند ماه اخیر پلیس سایبر خبر از کاهش سن ارتکاب به جرایم سایبر به زیر ۲۰ سال می دهد.

کلاهبردار اینترنتی ۳ میلیارد ریالی شکار شد

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا از دستگیری متهم اصلی پرونده موسوم به قطع یارانه با کلاهبرداری اینترنتی بالای ۳۰۰ میلیون تومان از حساب ۳۴ نفر مالباخته در تهران خبر داد

داستان از این قرار بود که چندی قبل، برخی شهروندان با مراجعه به پلیس فتا تهران از کلاهبرداری در پوشش انصراف از یارانه شکایت کرده و مدعی شدند که پیامک هایی مبنی بر اینکه اگر اطلاعات آنها به روز رسانی نشود ، یارانه آنها قطع می گردد دریافت کرده اند و از این طریق از مالباختگان اطلاعات حساب، شماره کارت ، رمز دوم، نام پدر و CVV2درخواست شده است.

با انجام تحقیقات ویژه مشخص شد متهم به بهانه عدم قطع و انصراف از دریافت یارانه سایت های جعلی را راه اندازی کرده و با ارسال پیامک انبوه به مردم آنها را به این سایت راهنمایی و پس از وارد کردن اطلاعات ازحساب آنها برداشت می کند.

با اقدامات فنی و تخصصی کاراگاهان پلیس فتا ناجا در مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته و ملی؛ متهم که با استفاده از ساخت سایت های جعلی به آدرس های yaraneh.net، refahee10.net و refahee.com اقدام به سرقت اطلاعات بانکی طعمه های خود می کرد،شناسایی و دستگیر کردند.

توصیه پلیسی: در کشور ما وب سایتی وجود ندارد که از دامنه سایر کشورها برای خدمات عمومی استفاده کند ؛ از شهروندان خواسته شده است تا موارد مشکوک را از طریق ساید  www.cyberpolice.ir  و یااز طریق تماس با شماره ۸۱۸۱۸ به پلیس فتا گزارش کنند.

دختر دانشجوی بمی، به هم خوابگاهش هم رحم نکرد!

خبر بعدی این که سو استفاده از کارت های بانکی این بار در بم قربانی گرفت.  فرمانده انتظامی بم از دستگیری یک دختر دانشجو که از کارت بانکی هم خوابگاهیش برداشت غیرمجاز انجام داده بود، خبر داد .

در پی مراجعه خانمی دانشجو به پلیس فتا فرماندهی انتظامی بم و طرح شکایتی در خصوص برداشت مبالغی از چند حساب بانکی وی بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت.   در این راستا کارشناسان پلیس مبارزه با جرایم سایبری بر اساس اقدامات فنی، اطلاعات شاکی و مدارک موجود به یکی از هم اتاقی های این دانشجو مشکوک شدند و طی انجام مراحل فنی این پرونده تحقیقاتی از وی به عمل آوردند.

پس از انجام تحقیقات و اقدامات سایبری مشخص شد که این برداشت ها توسط هم خوابگاهی وی صورت گرفته است که این فرد ضمن هماهنگی قضایی دستگیر و پس از مواجهه با مدارک مستدل پلیس به بزه انتصابی اقرار کرد.

توصیه پلیسی: از انتخاب رمز اول و دوم مشترک برای چند کارت بانکی مختلف و همچنین سپردن اطلاعات آن ها به دیگران و حتی نزدیکان خودداری و سیستم پیامک حساب های خود را جهت اطلاع از تراکنش های لحظه ای فعال کنند.

کلاهبرداری واتس آپی همسر از شوهر!

3-w900-h600

بله! داستان جرایم سایبر در ایران به جاهای عجیب و غریبی دارد می کشد و این داستان هم چنان سر دراز دارد.  پلیس فتای فارس از دستگیری خانمی خبر داد که در فضای مجازی اقدام به اخاذی می کرد.   مردی میان سال پس از مراجعه به پلیس فتا و ارایه مرجوعه قضایی مدعی می شود که خود مسئول یکی از بخش های یک اداره دولتی در شیراز است و شخصی با به دست آوردن اسناد و اطلاعات محرمانه کاری او به وسیله شبکه اجتماعی “واتس اپ” از وی اخاذی و تقاضای مبلغ ۲۰ میلیون تومان کرده است.

در این رابطه پرونده تشکیل و با توجه به حساسیت موضوع، این پرونده در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفت. کارشناسان پلیس فتا با بررسی های فنی و تخصصی خود متهم را شناسایی وجهت تکمیل پرونده به این پلیس احضار کردند.

متهم این پرونده کسی نبود جز همسر شاکی که در ابتدا جرم خویش را انکار کرده و ابراز بی اطلاعی ازاین موضوع را می کرد، اما پس از رویت مستندات و ادله دیجیتال نسبت به بزه انتصابی خود اعتراف و گفت مدتی بود که از شوهرم (شاکی) طلب خودرویی را می کردم اما با وجود این که از نظر مالی محدودیتی نداشت از خرید خودرو ممانعت می کرد و بخاطر عشق به رانندگی تصمیم گرفتم از طریقی دیگر خواسته خود را عملی کنم.

توصیه پلیسی: به هیچ عنوان نباید مبالغی را به  اخاذان اینترنتی  پرداخت کرد و باید  هرچه سریعتر به پلیس فتا مراجعه کرد. زیر با پرداخت وجه به این افراد  نه تنها مشکلی حل نمی شود که  فرد اخاذ به دفعات درخواست مبلغی بالاتر می‌کند.

کلاهبرداری ۱۲۰ میلیون ریالی از طریق آگهی در سایت دیوار

سایت آگهی دیوار هم اخیرا، بستری برای فعالیت یک کلاهبردار اینترنتی در کشورمان شد.

فردی که با درج آگهی فروش خودرو در سایت دیوار از شهروندان با دریافت بیعانه کلاهبرداری می کرد، توسط پلیس فتا خراسان رضوی شناسایی و دستگیر شد . ماجرا از این قرار بود که فردی با دریافت مرجوعه قضایی مبنی بر کلاهبرداری در سایت دیوار، تیمی از کارشناسان پلیس فتا برای بررسی موضوع وارد عمل شدند.   در بررسی اظهارات مرد جوان مشخص شد که این فرد پس از برگزاری مراسم عروسی برای کار در آژانس قصد خرید خودرو داشته که در پی درج تبلیغات یک دستگاه خودرو در سایت دیوار با قیمت پایین بلافاصله با فرد فروشنده تماس گرفته و برای از دست ندادن معامله فوراً مبلغ ۳۰ میلیون ریال را به صورت کارت به کارت به حساب وی واریز کرده که به محض واریز پول به حساب، فرد کلاهبردار خود را از دسترس خارج و آگهی وی نیز از روی سایت دیوار برداشته می شود.

کارشناسان پلیس فتا با یک سری تحقیقات در فضای سایبر متهم را که جوانی ۲۶ ساله به نام سعید است را شناسایی و با هماهنگی قضایی دستگیر کردند.   در ادامه تحقیقات مشخص شد طی چهار ماه گذشته مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال بابت بیعانه های آگهی جعلی به حساب این فرد شیاد واریز شده است.

توصیه پلیسی: برای خرید به واسطه سایت های اینترنتی حتما از بستر حقیقی  و فیزیکی اقدام کنید.

سایت های بدون enamad، هم چنان قربانی می گیرد

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا اعلام کرده است که  حدود ۸۰ درصد شکایت‌های ثبت شده در سایت پلیس فتا، از کسب و کارهای بدون نماد اعتماد الکترونیک است .

دریافت نماد اعتماد الکترونیک، اولین و ضروری ترین ساز و کار کسب و کارهای اینترنتی است و  اگر قرار باشد در فضای سایبر کسب و کاری صورت گیرد، باید قانونی عمل شود و اولویت جلب اعتماد مشتریان است.

حتی در کسب و کارهای فضای حقیقی نیز متصدیان امر به دنبال اعتماد سازی برای مخاطبان و مشتریان خود هستند، چرا که عدم اعتماد می تواند کسب و کار را چه در فضای حقیقی و چه در فضای سایبر محکوم به شکست کند؛ حتی اگر سرمایه گذاری میلیاردی باشد.

بزرگترین کسب و کارها در فضای حقیقی و سایبر نشان دهنده این موضوع است که این مدیران توانسته اند در گام اول پیش از هر برنامه و استراتژی اعتماد مشتریان خود را جلب کنند.

دریافت نماد اعتماد الکترونیک اساس کسب و کارهای فضای مجازی است که این اعتماد و اطمینان خاطر را به مشتری خواهد داد تا خریدی امن داشته باشد.

توصیه پلیسی: از خرید کالا و خدمات از پرتال هایی که نماد enamad.ir را ندارد پرهیز کنید.

 

عامل هتک حیثیت در شبکه بی تالک در کیش دستگیر شد

2-w900-h600

باز هم نرم افزار بی تالک زرد رنگ، خبر ساز شد.  رئیس پلیس فتای کیش از دستگیری فردی که اقدام به هتک حیثیت یکی از شهروندان در شبکه اجتماعی بی تالک نموده بود، خبر داد

ماجرا از این قرار بود که در پی مراجعه خانمی به پلیس فتای این فرماندهی و طرح شکایتی در خصوص استفاده فردی، از عکس های وی در شبکه اجتماعی بی تالک ، بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت.

پس از انجام تحقیقات و اقدامات سایبری هویت متهم مشخص، که با هماهنگی مقام قضایی به این پلیس احضار و پس از مواجهه با مدارک مستدل پلیس به بزه انتسابی اقرار نمود.

در تحقیقات به عمل آمده مشخص شد این فرد با شاکیه ارتباط کاری داشته که پس از اختلاف مالی با متهم از ادامه کار با وی صرفه نظر نموده است و متهم در جهت انتقام از وی اقدام به درج تصاویر وی نموده است.

متهم با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی گردید.

توصیه پلیسی: در استفاده از شبکه های مجازی جوانب احتیاط را کاملا رعایت کنید و به هیچ عنوان اطلاعات شخصی خود را در معرض دید سودجویان قرار ندهید.

انتشار تصاویر غیر اخلاقی در فضای مجازی جرم است

پلیس فتای آذربایجان شرقی به انتشار دهنده گان تصاویر غیر اخلاقی در فضای مجازی هشدار دارد.

رئیس پلیس فتا آذرباییجان شرقی گفت: برخی کاربران با تغییر چهره ی خود در فضای مجازی و جلب اعتماد افراد، اطلاعات و تصاویر خصوصی آنان را اخذ و در فضای مجازی انتشار می دهند که این عمل جرم بوده و محکومیت قضائی در پی خواهد داشت.

برابر ماده ی ۱۴ قانون جرائم رایانه ای، هرکس به وسیله سیستمهای رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده محتویات مستهجن را تولید، ارسال، منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد ارسال یا انتشار یا تجارت تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا ۲ سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

در تبصره ۳ این ماده بیان می دارد چنانچه مرتکب اعمال مذکور در این ماده را حرفه خود قرار داده باشد یا بطور سازمان یافته مرتکب شود مفسد فی الارض شناخته نشود به حداکثر هر دو مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.

کلاهبردار اینترنتی در زنجان شکار شد

خبر بعدی این که ریس پلیس فتا زنجان از شناسایی و دستگیری فردی که اقدام به اخاذی از طریق بدست آوردن اطلاعات و تصاویر شخصی کرده بود در کمتر از ۲۴ ساعت خبر داد. ماجرا از این قرار بود که  فردی با استفاده از اطلاعات و تصاویر شخصی خانمی اقدام به اخاذی ازوی کرده بود .

فرد شیاد با تهدید به انتشار عکس های شخصی فرد شاکی مبلغ بیست میلیون تومان از وی طلب می کند. پس از انجام تحقیقات پلیسی و تخصصی در نهایت متهم شناسایی و برای انجام تحقیقات تکمیلی به این پلیس فرا خوانده شد. سرگرد شعبانپور بیان کرد: پس از انجام تحقیقات تکمیلی و مواجه شدن با مستندات غیرقابل انکار متهم به جرم انتصابی خود اعتراف که جهت سیر مراحل قانونی به دادسرا معرفی شد.

توصیه پلیسی: از بارگذاری و به اشتراک گذاشتن تصاویر و فیلم‌های شخصی در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید و در صورتیکه شخصی برای آنها مزاحمت ایجاد می‌کند از ادامه ارتباط و پاسخگویی اجتناب ورزیده و مکالمه را ادامه ندهند.

کلاهبردار ۱۱۰ میلیون ریالی در مازندران شکار شد

عامل کلاهبرداری اینترنتی به ارزش ۱۱۰ میلیون ریالی در مازندران به دام پلیس فتا افتاد  در پی مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا و طرح شکایت مبنی براینکه از طریق پیامک متوجه شده است، فردی ناشناس در چندین مرحله به صورت اینترنتی از حساب بانکی اش، ۱۱۰ میلیون ریال به صورت غیرمجاز برداشت کرده است. موضوع در دستور کار کارشناسان و کارآگاهان این پلیس قرار گرفت.

کارآگاهان پلیس فتا با بررسی های فنی و اطلاعاتی موفق شدند، متهم به سرقت اینترنتی را که با اقدامات مجرمانه اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب شاکی کرده بود ، شناسایی و دستگیر کنند.  متهم در تحقیقات و بازجوئی های فنی پلیس، ضمن اقرار به بزه انتصابی اعتراف کرد، شاکی از بستگانش و از کسبه بازار است و وی نیز با سوء استفاده از اعتماد وی، پس از چندین مرحله خرید شارژ از شماره کارت و رمز دوم حسابش، در اقدامی غیرقانونی و در فرصتی مناسب به حساب بانکی اش دستبرد زده است.

توصیه پلیسی: همواره با تغییر دوره ای رمز عابر بانک خود ضریب امنیتی حساب بانکی خودرا بالا ببرند.

کلاهبردار تلگرامی در اصفهان شکار شد

باز هم تلگرام در اصفهان قربانی گرفت. خبر دار شدیم که فردی با معرفی خود به عنوان نماینده فروش یک شرکت توانسته بود در شبکه اجتماعی تلگرام از شهروندی مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال کلاهبرداری کند در عملیات ماموران پلیس فتا استان اصفهان شناسایی و دستگیر شد.

در پی مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتای استان اصفهان و اعلام شکایتی مبنی بر اینکه فردی با فریب او در تلگرام مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال از وی کلاهبرداری نموده ،بررسی موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت. فرد شاکی در اظهارات خود عنوان کرد ، در شبکه اجتماعی تلگرام با فردی آشنا شدم که خود را نماینده فروش یکی از کارخانجات تولید فولاد معرفی می کرد و من نیز به قصد خرید با وی تماس گرفتم و به عنوان پیش پرداخت مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به حسابش واریز کردم اما پس از چند روز از این ماجرا فرد مذکور دیگر تلفن خود را جوابگو نبود.

با اظهارات شاکی بلافاصله پرونده تشکیل و کارشناسان پلیس فتا با جمع آوری مدارک و اقدامات تخصصی و جستجو در فضای مجازی سرانجام توانستند هویت فرد شیاد راکه یک زن جوان بود  شناسایی کنند .

کلاهبرداری اینترنتی پسر از پدر!

فرمانده انتظامی شهرستان قدس از دستگیری سارق اینترنتی ۵۲۰ میلیون ریالی خبر داد.  در پی اعلام شکایت یکی از شهروندان مبنی بر برداشت غیر مجاز  ۵۲ میلیون تومان از حساب بانکی اش  موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتای این شهرستان قرار گرفت

کارشناسان پلیس فتا با توجه به اظهارات شاکی که عنوان نمود برداشت وجه در صورتی اتفاق افتاده که کارت بانکی ام در اختیار خودم بوده است ، دریافتند متهم یا از اطرافیان شاکی است یا با افرادی سازمان یافته روبرو هستند که اقدام به جعل کارت های بانکی شهروندان و برداشت اینترنتی اقدام به سرقت می کنند.

کارشناسان پلیس فتا با اخذ پرینت گردش مالی مالباخته دریافتند برداشت از حساب مالباخته از یکی از کارت خوان های فروشگاهی صورت گرفته است . مأموران پلیس فتا بلافاصله به فروشگاه مراجعه نمودند که مالک فروشگاه در مواجهه با پلیس اظهار داشت: فردی با در دست داشتن کارت بانکی و رمز کارت به فروشگاه مراجعه و تقاضای دریافت وجه نقد به مبلغ ۵۲۰ میلیون ریال نمود که بنده به علت نداشتن وجه مورد تقاضا مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال را به یک شماره حساب و ۲۰۰ میلیون ریال را به شماره حساب دیگر و مبلغ ۲۰ میلیون ریال نیز وجه نقد به ایشان پرداخت نمودم.

تصاویر دوربین های مدار بسته و شماره حساب های انتقالی وجه سرقتی، چهره سارق که یکی از فرزندان مالباخته بود را مشخص نمود که مأموران پلیس فتا با کسب دستور قضایی و با رعایت موازین شرعی و حقوق شهروندی متهم را دستگیر و برای بررسی بیشتر به اداره پلیس فتای این شهرستان دلالت دادند.

متهم دربازجویی فنی و پلیسی و در مواجهه با شواهد و دلایل موجود با ناچار لب به اعتراف گشود و گفت: به علت اختلافی که با پدرم داشتم و با دانش به اینکه چه مبلغی در حساب بانکی پدرم است  اقدام به سرقت کارت بانکی وی و برداشت غیر مجاز نمودم .

همراهان گرامی

گزارش های بسته خبری هفتگی روزیاتو که ماحصل جدید ترین خبر ها از دنیای کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر کشور است نشان می دهد که حفاظت از حریم خصوصی خود و دیگران، توجه به رفتار های پیشگیرانه در مقابله با اقدامات مجرمان سایبر و رعایت اصول ایمنی و فنی در فضای مجازی، ۳ اصل مهم هست که باید کاربران ایرانی برای در امان بودن از حملات سایبر در نظر بگیرند.

 

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود