چگونه تلفن همراه می‌تواند موجب تخریب رابطه‌های عاطفی بشود

راهکارهایی برای پیشگیری از مشکلات ناشی از تلفن همراه

چگونه تلفن همراه می‌تواند موجب تخریب رابطه‌های عاطفی بشود

تصور کنید: در رستوران موردعلاقه‌تان با همسر یا نامزد خود نشسته‌اید و در حال مکالمه هستید، ناگهان صدای نوتیفیکیشن موبایل او به گوش می‌رسد. همسرتان تلفن همراهش را برمی‌دارد تا پیغام رسیده را چک کند و از همین‌جا مشکل آغاز می‌شود. چرا؟ زیرا یک پیغام یا تماس بی‌موقع از طرف یک دوست یا حتی اعضای خانواده باعث شده تا مکالمه شیرین شما نیمه‌کاره رها گشته و رشته سخن از دستتان در برود. در چنین مواقعی، فضا عوض‌شده و جوی سنگین حاکم می‌شود.

این مساله در طولانی‌مدت تاثیر منفی روی روابط عاطفی خواهد داشت زیرا این تصور ایجاد می‌گردد که اسمارت فون ها موجب شده‌اند تا شریک عاطفی‌تان به شما بی‌توجه گردد. درواقع تلفن‌های هوشمند، معضل بزرگ رابطه‌های عاشقانه امروزی محسوب می‌شوند و بهترین و مناسب‌ترین راهکارش هم این است که وقتی با فرد موردعلاقه‌تان بیرون هستید یا قرار ملاقات دارید، موبایل را کنار گذاشته و فقط به تماس‌های ضروری پاسخ دهید.

با این روش تااندازه‌ای می‌توانید از مشکلات ناشی از تلفن همراه پیشگیری نموده و آسیب‌های احتمالی را از رابطه خود دور نمایید.

در این راستا، محققان دانشگاه Baylor  این پدیده را موردبررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده‌اند که اسمارت‌فون‌ها در تخریب و ایجاد تضاد در رابطه‌های عاطفی نقش اساسی داشته و حتی احساس افسردگی و تنهایی درونی نیز در افراد ایجاد می‌نمایند.

لازم به اشاره است که استفاده زیاد از موبایل نه‌تنها به خود شما که به اطرافیانتان نیز آسیب‌های جدی وارد می‌کند.

مطالعات جدیدی که در نشریه «کامپیوتر در رفتار انسان» منتشر گشته، نه‌تنها مفهوم Phubbing را شرح داده، بلکه با انجام تحقیق روی بیش از ۴۵۰ نفر نشان داده که بی‌اعتنایی به اطرافیان به‌موجب استفاده‌ی بی‌رویه از موبایل چه تاثیراتی روی روابط انسان‌ها دارد. Phubbing به مفهوم بی‌اعتنایی به اطرافیان به‌موجب سرگرم بودن با موبایل است.

کارشناسان این تحقیق از شرکت‌کننده‌ها درخواست نمودند تا در آزمایش دیگری نیز حاضر شوند و درنتیجه انجام آن متوجه گشتند که حدودا نیمی از موافقان این آزمایش، یعنی ۴۶.۳ درصد از آن‌ها Phubbing می‌کنند و ۲۲.۶ درصد از آن‌ها به‌موجب این امر در رابطه خود با مشکل مواجه هستند.

شدت مشکلات از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده اما به‌صورت کلی مشخص گشته کسانی که در موبایل خود غرق هستند، در روابط خود احساس رضایت کمتری دارند.

دکتر «جیمز رابرتز»، سرپرست تحقیق موردبحث در این رابطه بیان داشته: «افرادی که همیشه مشغول استفاده از اسمارت فون خود هستند، از ارتباط‌های عاشقانه خود رضایت ندارند. این کاهش خرسندی از عشق موجب از بین رفتن احساسات خوب خود در بخش‌های دیگر زندگی می‌شود. هنگامی‌که در عشق خود موفق نباشیم، حس ناراحتی آن روی همه وجوه زندگی‌مان تاثیر منفی می‌گذارد و درنتیجه آن افسرده و غمگین خواهیم شد.»

متاسفانه دنیای مجازی و سرگرم شدن با موبایل از بزرگ‌ترین معضلات عصر حاضر محسوب می‌گردد و از آن گریزی نیست. اگر در رابطه عاشقانه خود حس می‌کنید که طرف مقابلتان بیش‌ازحد از اسمارت فونش استفاده کرده و به شما بی‌اعتناست، این موضوع را با وی مطرح کرده و با همفکری یکدیگر، سعی در رفع آن داشته باشید.

بااینکه این مشکل تقریبا به نُرم جامعه بدل گشته، اما سعی کنید متفاوت بوده و از دام این مساله‌ی منفی بیرون بیایید. تنها راهکار مقابله با آن نیز این است که برای استفاده خود از موبایل محدودیت تعیین کنید. به‌طور مثال، هنگام صرف غذا یا موقع خواب، موبایل‌های خود را کنار بگذارید.

منبع: cheatsheet
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود