گزارشی از جنجال های حریم خصوصی Google

آیا می توان به گوگل اعتماد کرد ؟

گزارشی از جنجال های حریم خصوصی Google

معروف ترین سایت اینترنت که اتفاقا غول جست و جوی دنیای دیجیتال نیز به شمار می رود، صدها سرویس مختلف را در اختیار صد ها میلیون کاربر خود قرار داده است و در یک دهه اخیر، همواره مورد انتقاد کاربران و فعالان حریم خصوصی در فضای سایبر قرار داشته است. بیانیه حریم خصوصی گوگل. آن چه حق داریم و آن چه حق نداریم.

1-w900-h600

همین چندی پیش بود که کاربران جی میل در امریکا از فیلتر شدن ای میل هایی که کمپین دانلد ترامپ، نامزد جنجالی ریاست جمهوری آبان آمریکا برایشان ارسال کرده بود و آن را به فولدر SPAM منتقل می کرد،  انتقاد کردند. به واسطه هجمه ها علیه این شرکت درباره حفره های امنیتی و فروش اطلاعات کاربران به سازمان های دولتی و جاسوسی و شرکت های تبلیغاتی، گوگل تا کنون بارها در دعاوی مختلف محکوم شده است. جنجالی ترین گزارشات را جولیان آسانژ، رهبر ویکی لیکس و بزرگ ترین افشاگر اسناد اطلاعاتی محرمانه دولت آمریکا در چند دهه اخیر روانه بزرگان سیلیکون ولی کرده است و بار ها گوگل را به واسطه فروش اطلاعات کاربرانش متهم کرد و از ان به عنوان منفور ترین ابزار جاسوسی قرن یاد کرد.

2-w900-h600

(تصویر گفت و گوی جولیان آسانژ، رهبر افشا گر اسناد ویکی لیکس با شبکه تلویزیون راشا تودی روسیه درباره همکاری مخفیانه گوگل با نخبگان سیاست آمریکا)

آسانژ از معروف ترین منتقدان علیه سیاست حریم خصوصی و جاسوسی گوگل و فیس بوک در سال های اخیر بوده است و سند های بسیاری را در این زمینه منتشر کرده است.

3-w900-h600

(تصویر کتاب اسپانیولی زبان انتقادات جولیان آسانژ علیه حریم خصوصی گوگل که به تازگی منتشر شد)

گوگل با این حال،  برنامه هایی برای افزایش امنیت اطلاعات صدها میلیون کاربرش در دستور کار قرار داده است. همانند برنامه موسوم به Reward Payment که در جون ۲۰۱۵ میلادی راه اندازی شد و  گوگل ۵۵۰ هزار دلار جایزه به ۸۲ مهندسی که توانستند در سال ۲۰۱۵ میلادی، حفره های امنیتی خاصی را در برنامه های اندروید پیدا کنند،  پرداخت کرد. مقوله ای که بار ها به طور رسمی توسط رهبران گوگل برای حفاظت از اطلاعات کاربران مورد تاکید قرار گرفته است.

4-w900-h600

(گزارش نشریه معروف سی نت از اقدام گوگل به پرداخت جایزه به کسانی که حفره های امنیتی در نرم افزار های اندروید این شرکت پیدا می کنند)

اما هم چنان، پیکان انتقاد ها به سمت این شرکت در راستای عدم توجه کامل به حریم خصوصی کاربران در حال افزایش است. در اکتبر ۲۰۱۴  آسانژ شدید ترین انتقاد ها را علیه حریم خصوصی در سیاست های غول جست و جو اینترنت مطرح کرد.

دنیای رویایی گوگل

به هر حال، لری پیج و سرگئی برین (Larry Page & Surgey Brain)، موسسان بزرگ ترین استارت آپ  (Startup)  قرن بیستم میلادی، هیچ گاه گمان نمی کردند که موتور جست و جوی ساده ای که  طراحی و تولید کردند، ظرف کم تر از ۲ دهه به برترین برند دنیای دیجیتال تبدیل شود و صدها هزار نفر در سراسر دنیا به طور مستقیم و غیر مستقیم، درآمد ماهانه شان از این محصول خلاق و نوآور دیجیتالی باشد. هیچ گاه فکر نمی کردند که ارزش بازاری یک موتور جست و جو با خدمات جانبی، به بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار برسد و نام این دو دانش آموخته استنفورد را در فهرست میلیاردر های آمریکا و جهان قرار دهد.

5-w900-h600

گوگل، غول جست و جوی اینترنت، یکی از میراث های عصر دیجیتال است. میراثی که زندگی میلیارد ها نفر از ساکنان کره زمین را به طور مستقیم یا غیر مستقیم به خدمات گسترده خود در زمینه های متنوع وابسته کرده است و به قول بعضی ها، اینترنت بدون گوگل و فیس بوک، هیچ ارزشی ندارد! اگر شما با یاهو و موتور های جست و جوی دیگر به طور حرفه ای کار کرده باشید، شاید اهمیت وجودی گوگل بر شما آشکار تر شود.

البته گوگل، تنها یک دامنه google.com نیست. این شرکت توانسته ظرف ۲ دهه اخیر،در قالب سیاست پیشرو و رفتار سازمانی خلاقانه و یادگیرنده خود و در راستای سیاست کسب و ادغام (Merger & Acquisition) سایت های بزرگی در وب را به تملک خود در آورد و زیرکی و تیزهوشی بنیانگذاران خود را به رخ جهانیان بکشاند. خرید سایت Youtube در سال  ۲۰۰۳  میلادی با رقم ۱.۶ میلیارد دلار، شاهکار گوگل در عرصه کارآفرینی دیجیتالی و کسب و کار اینترنتی بوده و هست. سایتی که با رقم ۱۰ میلیون دلار توسط صاحبانش راه اندازی شد و ۱۶۰ برابر قیمت اولیه توسط گوگل خریداری شد، امروزه برترین سایت به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی اینترنت به شمار می رود.

6-w900-h600

ارزش بازاری چند ده میلیارد دلاری اکنون یوتیوب بر هیچ گس پوشیده نیست. گوگل توانست با یک ظرافت زیبا، مالک یکی از بزرگان اینترنت شود و پرتالی ارزشمند با خدمات پر کاربرد را در اختیار کاربران دنیای صفر و یک ها قرار دهد که بعضی از آن به عنوان دانشگاه ویدئویی یاد می کنند. یوتیوب، یکی از تاثیرگذار ترین رسانه های تاریخ بشریت بوده است. بسیاری از سلبریتی های دنیای موسیقی، سینما و حتی فشن بلاگر ها، خبرنگاران، نویسنده گان و فعالان اجتماعی در سراسر جهان، موفقیت خود را مدیون کانال های اطلاع رسانی ویدئویی در یوتیوب می دانند. جاستین بیبر، خواننده جوان و مطرح کانادایی، نمونه ای از این دسته افراد است که موفقیتش، مدیون یوتیوب بود.

 

7-w900-h600

 

 

گوگل دوست یا دشمن حریم خصوصی؟

8-w900-h600

با همه خصوصیاتی که از گوگل گفته شد اما  روزی نیست که در خبرهای داخلی و خارجی، از شکایت اتحادیه اروپا و اصناف گوناگون نسبت به نقض حریم خصوصی کاربران و اقدامات ضد trust این شرکت غول در عرصه رعایت حقوق مصرف کننده گان چیزی نشنیده باشیم.

این شرکت بار ها به نقض حریم خصوصی کاربرانش در سراسر جهان به خصوص در فرانسه متهم شده است.

فرانسه در سال ۲۰۱۳ میلادی گفته بود  که شرکت گوگل را به دلیل نقض قوانین مربوط به حریم خصوصی در زمینه اطلاعات به پرداخت ۳۰۰ هزار یورو (۴۰۲ هزار دلار) محکوم کرد . کمیسیون ملی کامپیوتر و آزادی که مسوول قوانین مربوط به تکنولوژی اطلاعات در فرانسه است عنوان کرد که شرکت گوگل درخصوص تصمیم خود برای جمع آوری اطلاعات کاربران توضیح قانع کننده‌ای ارائه نکرده است.

این آژانس همچنین از شرکت گوگل خواست تا به کاربران این اجازه را بدهد تا خودشان درخصوص اینکه آیا سیستم تمرکز اطلاعات را می‌خواهند یا نه تصمیم گیری کنند.

9-w900-h600

برخی این شرکت را یکی از بنیان گذاران وضعیت نا امنی در فضای مجازی می دانند. همین چندی پیش که اطلاعات ۵ میلیون کاربر GMAIL لو رفت و  روی سایت Bitocon Security قرار گرفت و انتقادات به این شرکت به اوج رسید. سرقت اطلاعات کاربران فیس بوک توسط GOOGLE PLAY از جمله مواردی بود که بار دیگر پیکان انتقاد ها را به سمت سیاست حریم خصوصی غول جست و جوی اینترنت کشاند.

اتحادیه اروپا بار ها اعلام کرده است که سیاست حریم خصوصی گوگل را قبول ندارد.

سازمان حفاظت اطلاعات آلمان معتقد است سیاست‌های حریم خصوصی گوگل قوانین را شکسته است.  DPA ابزارهای پراستفاده گوگل مانند موتور جست‌وجو، جی ‌میل و یوتیوب را وسیله‌ای برای جمع اطلاعات کاربران می ‌داند و این ابزارها را ناقض قوانین حریم خصوصی می‌داند. این سازمان خواستار اعمال فشار بیش تری روی گوگل شده است.

با همه این توضیحاتی که ارائه شد، حریم خصوصی در گوگل چگونه است؟

10-w900-h600

حریم خصوصی در گوگل

گوگل، سیاست حریم خصوصی خود را در این نشانی منتشر کرده است که در این گفتار، نگاهی داریم به آن چه گوگل در این عرصه ادعا می کند و برای ما که کاربر گوگل و محصولاتش هستیم، توجه به این موارد مهم است.

ادعای گوگل: ما اطلاعات شخصی‌ شما را خصوصی و ایمن نگه می‌داریم و شما همه چیز را تحت کنترل دارید. هنگامی که از سرویس‌ های ما استفاده می‌کنید، در مورد اطلاعاتتان به ما اعتماد می‌کنید. با توصیف کارهایی که با اطلاعاتتان انجام می‌شود، شروع می‌کنیم:داده‌ها به ما امکان می‌دهند سرویس ‌هایی مانند جستجو، Gmail، و Maps را ارائه دهیم. داده‌ ها همچنین به ما در نشان دادن آگهی ‌های مرتبط کمک می‌کنند تا بتوانیم سرویس ‌هایمان را به رایگان به همه ارائه کنیم. بدانید که ما اطلاعات شخصی ‌تان را نمی‌ فروشیم و شما کنترل می‌ کنید که ما چه اطلاعاتی جمع‌آوری کرده و استفاده کنیم.

در نهایت، هیچ‌ کس بیشتر از ما نگران ایمنی و امنیت شما و اطلاعاتتان نیست.

تفسیر:  اسناد ویکی لیکس و انتقاد های گسترده که به گوگل در چند سال اخیر از سوی نهاد ها بین المللی اروپایی و آمریکایی ارائه شده است نشان می دهد که این ادعا گوگل صحیح نیست و گوگل برای فعالیت های تجاری، اطلاعات شخصی کاربرانش را در لایه های مختلف و برای اهداف گوناگون در اختیار سازمان های جاسوسی، اطلاعاتی و تبلیغاتی آمریکایی قرار داده است. البته در آبان ۹۲، این گوگل بود که مدعی شده بود سازمان CIA از گوگل جاسوسی می کند. مدیر اجرایی گوگل گفته بود که این موسسه علیه سازمان امنیت ملی امریکا و باراک اوباما، رییس جمهور این کشور اعلام شکایت خواهد کرد. وی تصریح کرد که گردآوری مکالمات ۳۲۰ میلیون نفر فقط برای این که ۳۰۰ نفری که ممکن است تهدید بالقوه‌ای محسوب شوند «سیاست عمومی نادرست و غیرقانونی است.»

11-w900-h600

ادعای گوگل: گوگل چه داده‌ هایی را جمع ‌آوری می ‌کند؟ نوع داده‌ هایی که ما جمع‌ آوری می ‌کنیم، مثلاً جزئیات اصلی حساب و محتوایی که ایجاد می‌کنید، بر اساس اقدام‌ های شما در هنگام استفاده از سرویس ‌های ماست. هنگام استفاده از سرویس‌های ما – برای مثال جستجو در Google، پیدا کردن مسیر در Google Maps، یا تماشای ویدیو در YouTube – اطلاعات را بر اساس عملکرد شما جمع‌ آوری می ‌کنیم تا سرویس ‌هایمان را بهتر برای شما ارائه دهیم.

هنگامی که برای حساب Google ثبت نام می ‌کنید، اطلاعات اصلی حساب را که به ما ارائه می‌دهید، مانند نام، ایمیل و گذر واژه، نگه می‌ داریم. و آنچه را که شما با استفاده از سرویس‌های ما ایجاد می ‌کنید، ذخیره و محافظت می ‌کنیم تا همیشه در موقع نیاز، ایمیل‌ ها، عکس‌ ها، ویدیو ها، و اسنادتان را در اختیار داشته باشید. هم چنین ابزارهایی در اختیارتان قرار می ‌دهیم که نوع داده‌ هایی را که جمع ‌آوری و استفاده می‌ کنیم کنترل کنید.

تفسیر: اسناد زیادی در دست است که نشان می دهد گوگل از این اطلاعات بدون اطلاع کاربرانش، فعالیت های مطالعاتی، تحقیقاتی و بازاریابی را برای شرکت های تبلیغاتی طرف قرارداد در سراسر دنیا انجام می دهد. حتی از این اطلاعات شخصی و محرمانه کاربران به عنوان ابزاری برای توسعه جاسوسی استفاده می شود. رسانه های چینی بار ها اعلام کرده اند که گوگل و اپل مهره های جاسوسی هستند.

12-w900-h600

 

 

اطلاعاتی که ما جمع ‌آوری می ‌کنیم

ما اطلاعات را با این هدف جمع‌آوری می‌کنیم تا سرویس ‌های بهتری را در اختیار تمام کاربران خود قرار دهیم – از تشخیص موارد پایه ‌ای مانند این که شما به چه زبانی صحبت می ‌کنید گرفته تا موارد پیچیده ‌تر مانند این که شما کدام‌یک از تبلیغ ‌ها را از همه مفید‌تر تشخیص داده، چه افرادی به صورت آنلاین برای شما اهمیت بیشتری دارند یا کدام‌یک از ویدیو های YouTube را احتمالاً می ‌پسندید.

 

 

13-w900-h600

نکته های مهم

باید بدانید که حریم خصوصی در شرکت بزرگ گوگل، یکی از جنجالی ترین مقولات در عرصه دیچیتال بوده و هست و به همین خاطر، این شرکت همواره در مظان اتهام های ریز و درشت که به صورت عمومی یا محرمانه ارائه می شود، هست و خواهد بود.

به نظر می رسد ما کاربران گوگل که از خدمات متنوع این شرکت استفاده می کنیم، بااید در استفاده از این مجموعه پر اتهام، مسائلی را در نظر داشته باشیم تا حریم خصوصی خود و دیگر کاربران را به دلیل رفتار های ناشیانه تحت خطر قرار ندهیم. مثلا:

۱-حتی الامکان عکس های خصوصی خود و دیگران را از طریق نرم افزار های گوگل به اشتراک نگذازیم.

۲-از به اشتراک گذاشتن اطلاعات محرمانه شخصی و دولتی از طریق گوگل به شدت پرهیز کنیم.

۳-اطلاعات خصوصی شامل هویت های دیجیتالی و غیر دیجیتالی کاربران را از طریق گوگل و جی میلل منتقل نکنیم.

۴-اگر خواهان انتشار اطلاعات دوستان در نرم افزار های مرتبط با گوگل هستیم، قبلا موافقیت آن ها را دریافت کنیم. این موافقت برای شخصیت های حقوقی، می بایست به طور مکتوب باشد.

۵-گوگل برخی از اطلاعاتی که در این شبکه منتشر می کنیم را همان طور که در سیاست حریم خصوصی خود صراحتا عنوان کرده است، در اختیار دیگران قرار می دهد. مراقب باشیم این اطلاعات،ضرری برای هویت اجتماعی و اقتصادی دیگران نداشته باشد.

۶-گوگل به صراحتا اعلام می کند که از اطلاعات مربوط به مکان جغرافیایی به اشتراک گذاشته شما برای کارهای مختلف از جمله تبلیغاتی استفاده می کند. اگر جایی هستید که نباید دیگران متوجه بشوند و می تواند خطراتی را برای دوستان همراه شما به همراه داشته باشد، این گزینه را حذف کنید. نیاز نیست همه بدانند که شما اکنون در چه منطقه ای و چه آدرسی مشغول غذا خوردن یا سوار شدن وسایل حمل و نقل عمومی و امثالهم هستید!

۷-اطلاعات کوکی های سیستم شما که توسط گوگل ارسال می شود را هر از گاهی حذف کنید.

۸-از کارشناسان خبره در مورد حریم خصوصی اطلاعات بگیرد و همه سایت های اینترنت را پیش از مشاهده بیانیه حریم خصوصی، عضو نشوید.

15-w900-h600

 

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • تخت بادی مرداد ۳۱, ۱۳۹۵

    خیلی جالب بود از دردسرهای گوگل خبر نداشتم