شغل های محبوب اینترنت باز های ایران!

کسب درآمد چند میلیونی با صرف کمترین هزینه

شغل های محبوب اینترنت باز های ایران!

توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورمان که از دهه هفتاد شمسی آغاز شد تا امروز، بستر تبلور کسب و کار های جدیدی را سبب شده است که تا حدود زیادی، شیوه های عملکرد کسب و کار های سنتی را نیز دست خوش  تغییرات اساسی کرد. شغل هایی جدید با کسب و کار های میلیونی در فضای مجازی.

از دهه هفتاد شمسی که اینترنت توسط پژوهشگاه دانش های بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات سابق) به کشورمان وارد شد تا به امروز، حدود ۲۵ سال می گذرد. در این مدت که زمان زیادی نیست، ده ها میلیون نفر از هموطنان صاحب اینترنت و سواد اطلاعاتی شدند و روز به روز شکاف دیجیتالی در ایران در حال کاهش است. از طرفی، انقلاب دیجیتال در ایران سبب شد تا شمار زیادی از مردم از طریق ابزارهای آی تی بتوانند سبک زندگی سنتی خود را به مقولات دیچیتالی پیوند دهند. بانکداری برای خیلی از ایرانی ها امروزه اینترنتی شده است، آموزش مجازی بخش غیر قابل انکار سبک زندگی خیلی ها به شمار می رود و خرید و فروش در اینترنتی، مقوله ای عادی حتی برای ساکنان در شهر ها و روستاهای دور افتاده است.

1-w900-h600

توسعه آی تی در ایران چنان گسترده و سریع بوده است که اکنون شاهد میلیون ها وبلاگ نویس، ده ها میلیون کاربر ایرانی شبکه های اجتماعی داخلی و بین المللی و صدها هزار پرتال فارسی هستیم که روی پسوند ملی ایران .ir طراحی و بارگذاری شده است. ایرانیان توانسته اند در میان ده ها میلیون سایت اینترنتی، چند سایت پر مخاطب در فهرست ۲۰۰۰ سایت پر بیننده فضای مجازی در اختیار داشته باشند و برخی از پایگاه های ایرانی در اینترنت، مخاطب گسترده بین المللی را تجربه می کند.

همه این اتفاقات در حالی در ایران به وقوع پیوست که بزرگ ترین نبرد قرن بیستم (دفاع مقدس) در ایران اتفاق افتاد و کشور، تازه از انقلابی سخت و جنگی نا برابر  رهایی یافته بود و زیر ساخت های کشور برای یک انقلاب بزرگ آماده نبود. اما آن چه در سه دهه اخیر دنیا شاهد آن بود، رشد فناوری های مختلف صنعتی و نظامی در ایران بود که در عرصه مخابرات و فناوری اطلاعات و ارتباطات، وضعیت شگفت انگیزی دارد.

از دهه شصتی های نوستالژی باز تا دهه هشتادی های اینترنت باز

سن ارتکاب به جرایم رایانه ای در کشور به زیر ۱۵ سال رسیده است و این نشان می دهد که سواد اطلاعاتی در نوجوانان در حد خوبی است که حتی می توانند از اعتماد بزرگ تر ها در فضای مجازی سو استفاده کنند.

دهه هشتادی ها امروزه در مترو و اتوبوس و مهمانی ها و رستوران ها و کوی و برزن، سر به زیر مشغول لایک و فالو و بازی های اینترنتی و اپی هستند. مقوله ای که برای آتاری باز های دهه شصت و کمودور باز های دهه هفتاد، غیر قابل تصور بود.

اگر چه ایران هم اکنون با چند میلیون بی سواد مطلق دست و پنجه نرم می کند، اما باید اظهار داشت که رشد فناوری در کشور سبب شده تا نسل های نوجوان و جوان ایرانی به کسب و کار های جالبی روی بیاورند که فرصت را برای کارآفرینی و اشتغال مولد دهه هفتاد ها و دهه هشتادی ها فراهم می کند و به نظر می رسد،دهه نودی های  خردسال را با آینده ای جذاب و فرصت آفرین همراه خواهد کرد.

شغل های عجیب برای کاربرانی عجیب

2-w900-h600

کاربران جامعه اطلاعاتی امروز ایران عادت کرده اند که خیلی چیز ها را در گوگل و شبکه های اجتماعی و لابلای صفحات اینستاگرام و فیس بوک و لینکدین و توییتر و نیازمندی های اینترنتی داخلی و بین المللی جست و جو کنند. البته در این دنیا چنین سبک و سیاقی در دستور کار است و به همین خاطر، بیش از ۱۷۰ میلیون نظر و پیشنهاداتی که در سایت tripadvisor.ocm برای آگاهی از مقصد های گردشگری دنیا منتشر شده بخشی قابل ملاحظه ای از گردشگری مجازی دنیا را هدایت می کند. پس خیلی عجیب نیست که شاهد شکل گیری شغل های  عجیب برای کاربران اینترنت باز روزگار خود باشیم.

مدیرکانال تلگرام

سایت های نیازمندی اینترنتی ایرانی بسیاری را در چند سال اخیر می توان نام برد که در آن، آگهی های مختلفی درباره استخدام مدیرکانال های تلگرام منتشر شده است. استقبال ده ها میلیون ایرانی از پیام رسان تلگرام سبب شده تا کانال های بسیاری در این مجموعه راه اندازی شود و مخاطبان بسیاری را نیز به سمت خود جذب کند. ما اکنون شاهد کانال هایی هستیم که بیش از ۱.۵ میلیون عضو فعال دارد و برخی از مطالب در آن ظرف ۱ ساعت توسط حداقل ۱ میلیون کاربر مشاهده می شود. چنین کانال هایی با چند مدیر اداره می شوند که کار های مختلفی از جمله برنامه ریزی برای انتشار مطالب، تعامل با مخاطیان، ایده گیری تبلیغات و مسائلی از این دست را بر عهده دارند.

تولید محتوا برای کانال تلگرام

3-w900-h600

کانال های تلگرام، نیاز مند هیات تحریریه ای برای تولید و انتشار  مطالب دارد. مخصوصا که باید مطالب خیلی جذاب و جالب باشد تا توسط کاربران عضو به اشتراک گذاشته شود و زمینه جذب دیگر کاربران را نیز فراهم کند و از فرار کردن کاربران موجود نیز جلوگیری کند. استخدام افرادی که در عرصه های مختلف بتوانند مطالب جذاب و جالب فرهنگی و هنری و اجتماعی تولید کنند، امروزه یکی از متداول ترین شیو ه های جذب نیروی متخصص در کارآفرینی دیجیتالی تلگرامی ایرانیان به شمار می رود.

مدیر صفحه اینستاگرام

5-w900-h600

حضور گسترده ایرانیان در شبکه اجتماعی نیم میلیارد نفری اینستاگرام سبب شده تا صفحات زیادی در این حوزه راه اندازی شود. همانند تلگرام، اینستاگرام شبکه ای عکس محور است و فوتوشاپ کار ها و کسانی که سواد رسانه ای و بصری خوبی دارند، فرصت عرض اندام مطلوبی در این کسب و کار دیجیتالی خواهند داشت. ما شاهد انتشار آگهی های بسیاری برای جذب مدیران صفحه اینستاگرام و حتی ADMIN هایی برای صفحات افراد معروف، سازمان های دولتی و خصوصی  و امثالهم در فضای جامعه اطلاعاتی کشور هستیم. خوبی این کار ان است که افراد در هر نقطه دنیا می توانند کار خود را انجام داده و کسب در آمد کنند.

اپ نویسی

معروف ترین و پر درآمد ترین شیوه کسب و کار در فضای جامعه اطلاعاتی ایران برای تینیجر ها و عاشقان کارآفرینی دیجیتالی به شمار می رود. اپی با نیم میلیون تومان سرمایه گذاری، بعضا مشاهده شده که صد ها میلیون تومان ظرف کم تر از ۱ سال درآمد زایی کرده  است. قضیه وقتی شگفت انگیز می شودکه بدانیم صاحب اپ، نوجوانی تازه دیپلم گرفته است. ایران،  امروزه با نسلی از اپ نویس های جوان مواجه است که تلاش ان ها، بر روی گوشی همراه هوشمند میلیون ها ایرانی قرار گرفته است و درامد های زیادی به جیب آنان می برد و فرصت های اشغال متعددی برای دیگران ایجاد می کند.

آپلود کار حرفه ای!

4-w900-h600

صدها هزار سایت ایرانی در فضای وب، نیازمند به روز رسانی مداوم و منظم است. آپلود کاران و طراحان وب، این فرصت را برای صاحبان سایت های اینترنتی فراهم می کنند تا همواره سایت به روز و با اطلاعات تازه را در اختیار جامعه مخاطبان خود قرار دهند. آپلود کارها معمولا نیازی به مدرک دانشگاهی ندارند چرا که تجربه و آموزش های عملی برای رسیدن به مهارت خوبی در این عرصه کفایت می کند.

ورد پرس کار متخصص!

ورد پرس، نرم افزار متن بازی که این روز ها  میلیون ها سایت اینترنتی توسط آن طراحی و بارگذاری شده است و کسانی که می توانند با این بستر دیجیتالی به خوبی کار کنند، نانشان اصطلاحا در روغن است! آگهی استخدام ورد پرس کار حرفه ای، این روز ها مثل جذب حسابدار و راننده و نانوا بر در و دیوار شهر ها و فضای مجازی کشور به چشم می خورد. گویا در رزومه ها دیگر نباید آشنایی به OFFICE را قید کرد! آشنایی به WORDPRESS و توانایی کار حرفه ای با آن ،  جایگزین آفیس شده است .

پایان نامه نویس های مجازی!

خیلی  ها برای کارهای پایان نامه و انجام مقاله نویسی دانشجویی، سایت ها و کانال های مختلف راه اندازی کرد و تیمی از متخصصان را گرد هم آورده و پروژه می  گیرند و پروژه تحویل می دهند  و در فضای مجازی، کارها رد و بدل می شود. تب ISI و مقالات PEER-REVIEW برای دانشجویان ارشد و دکترا، از جمله فعال ترین و عجیب ترین کار هایی است که در فضای کارآفرینی اینترنتی ایرانیان در حال وقوع است و اگر چه کاری ضد فرهنگ و علم محسوب می شود، اما مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب کرده است!

مشاوران اینترنتی!

کسب و کاری در چند سال اخیر توسط برخی ها باب شده که توسط آن، برنامه بدنسازی، برنامه رژیم چاقی، رژیم لاغری و حتی زیبایی به پسران و دختران جوان داده می شود و بر اساس هر برنامه،که بر اساس نیاز های اشخاص تعیین می شود، مبالغی دریافت می شود. هر اندازه فرد مشاوره دهنده در کار خود موفق باشد، مخاطبان بیشتری جذب می کند و این به معنی درامد بیش تر. بعضا مشاهده شده که برخی از این مشاوران اینترنتی این چنینی در کانال های تلگرام و اینستاگرام، ماهانه بین ۵ تا ۱۰ میلیون درآمد ثابت دارند! درآمدی معادل ۷ تا ۱۵ کارگر ساده، بدون آن که نیاز باشد از خانه خارج شوند و حتی هویت آن ها مشخص شود!

یک نظر

ورود