غریبه‌ای در شهر: بیلی مک‌کلور، از آنفیلد تا امجدیه

۲۰ ساله ای از لیورپول به پرسپولیس

غریبه‌ای در شهر: بیلی مک‌کلور، از آنفیلد تا امجدیه

شاید خیلی ها تصور کنند اولین خارجی باشگاه پرسپولیس درطول تاریخ آلن ویتل معروف باشد اما اینطور نیست. پیش از او پسرک جوان و دو ملیتی پا به ایران گذاشت و اولین خارجی لیگ تخت جمشید شد. جوانی ۲۰ ساله که متولد ۴ ژانویه در لیورپول بود و در تیم رزروهای قرمزهای آنفیلد هم سه سال بازی کرد ولی نتوانست راهی به تیم اصلی پیدا کند.

وقتی به ایران آمد؛ خیلی ها از ظهور یک ستاره فرنگی نام بردند و یاد کردند. اتفاقا اولین بازی او در برابر ذوب آهن این گفته را تقریبا اثبات کرد چرا که  ویلیام برای سرخپوشان گل زد و شد اولین گلزن خارجی تاریخ بازی های پرسپولیس و ذوب. این شروع امیدوار کننده به طرز عجیبی، زودتر از آن چیزی که فکرش را بکنید رنگ باخت و به یک ناکامی محض تبدیل شد. مک کلور که بعدها به بیلی معروف شد فقط یک بار دیگر برای پرسپولیس بازی کرد و سپس چون فرصتی برای خودنمایی پیدا نکرد به نیوزلند رفت. جایی که قرار بود تقدیرش در آنجا رقم بخورد.

سال ۱۹۷۹ میلادی به تیم مونت ولینگتون نیوزلند پیوست و ۱۸ سال در آن جا توپ زد. البته در این بین مدتی هم برای دیگر تیم نیوزلندی، پاپاتوئتوئه بازی کرد. در این بین او در تیم ملی نیوزلند حسابی درخشید و ۴۵ بازی رسمی و غیر رسمی برای سفیدها انجام داد و ۵ گل ملی هم زد. در جام جهانی ۱۹۸۲ حضور داشت و برای تیم ملی نیوزلند بازی کرد.

بیلی مک کلور آغاز کننده ورود خارجی ها به پرسپولیس و لیگ تقریبا حرفه ای ایران بود. بعد از او آلن ویتل به جمع سرخپوشان آمد و پس از آن، با وقفه ای چند ده ساله نوبت به عیسی ترائوره رسید.

درست است که فوتبال ایران برای مک کلور خوش یمن نبود اما شاید همین حضور کوتاه مدت باعث شد مسیر زندگی ورزشی او تغییر کند و راه برای بقیه خارجی ها باز شد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود