۳۲۰ میلیارد تومان، خسارت جنگل سوزی در هرسال

خسارت های آتش سوزی های جنگلی به این زودی های جبران نمی شود

۳۲۰  میلیارد تومان، خسارت جنگل سوزی در هرسال

در هفته های اخیر  بارها بارها  خبرهایی مبنی بر آتش سوزی در نقاط مختلف کشورمان به گوش رسیده است که هریک یه دلایل مختلف و اغلب به دلایل نقص ایمنی و اهمال انسانی رخ داده است اما  شاید  در آورترین آتش سوزی ها ، آتش سوزی در منابع طبیعی کشورمان ازجمله جنگل هاست  .جنگل هایی که طی صدها سال ایجاد شده اند ناگهان یک شبه به خاکستر تبدیل می شود و دست آخر هم کاشف به عمل می آید که یک فرد  سهل انگار با روشن کردن آتش در طبیعت باعث آتش سوزی گسترده در مثلا جنگل های استان گلستان یا مناطق غربی کشورمان شده است .

209885_690-w900-h600

دراین روزها که کمتر خبرهای خوش از طبیعت کشورمان می شنویم  شاید این خبر که رئیس سازمان جنگل ها اعلام کرده است  کمی تسکین دهنده باشد . “کاهش ۵ / ۱۶ درصدی میزان حریق در مرات و جنگل های کشور در چهارماهه اول امسال ”

خداکرم جلالی با اشاره به اینکه در چهار ماهه اول سال ۹۵ تاکنون حدود ۶۰۰۰ هکتار آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع اتفاق افتاده است، گفت: این آتش‌سوزی‌ها شامل حدود ۵۰۰۰ هکتار از مراتع و حدود ۱۰۰۰ هکتار از مراتع مشجر و جنگل‌ها بوده است.

borna ghasemi-4-150-w900-h600

وی با تاکید بر اینکه در تمام دنیا میزان آتش‌سوزی جنگل‌ها بالاست و به طور سالانه حدود یک درصد جنگل‌های دنیا دچار حریق می‌شود، افزود: در اکثر مناطق جنگلی دنیا درختان سوزنی برگ هستند که شیره‌های گیاهی آنها باعث شعله ورشدن آتش می‌شود ، بنابراین اطفای حریق در یک جنگل سوزنی برگ بسیار دشوار است.

جلالی با اشاره به اینکه در کشور ما میزان آتش‌سوزی‌ها یک بیست و پنجم آتش‌سوزی‌های جهان است، اظهار کرد: بیشتر جنگل‌های کشور، پهن‌برگ است و غیر از جنگل‌های شمال درسایر مناطق رویشگاه جنگلی ما، جنگل‌ها پرپشت و انبوه نیستند و از این جهت آتش‌سوزی در حوزه جنگل‌ها نسبت به میانگین جهانی کمتر است.

57301402-w900-h600

رییس سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه امسال تمهیداتی را به منظور مقابله با آتش‌سوزی و اطفای به‌موقع حریق فراهم کردیم، افزود: علاوه بر راه‌اندازی سیستم دیده‌بانی در مناطق بحرانی آتش‌سوزی و تجهیز ناوگان زمینی، ابزارهای لازم برای اطفای حریق انفرادی و گروهی فراهم شده است، همچنین با کمک و همکاری سازمان مدیریت بحران کشور قراردادی را با ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع منعقد کردیم تا در ۱۴ استان بحرانی کشور پایگاه‌های هلی‌کوپتری برای اطفای حریق و هلی‌بورد نیروها در مناطق صعب‌العبور مستقر شوند که سال گذشته از محل اعتبار ماده ۱۰ و ۱۲ که برای حوادث غیرمترقبه پیش‌بینی شده، چهار میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفته شد.

a15-620x330-w900-h600

جلالی تصریح کرد : ارزش ریالی با توجه به موقعیت جغرافیایی و درجات مختلف مناطق مرتعی و مشجر متفاوت است. به طور متوسط در سال ۱۵۰۰۰ هکتار جنگل و مرتع دچار آتش‌سوزی می‌شود که ۳۲۰ میلیارد تومان خسارت از این ناحیه است.

هرچند ریئس سازمان جنگل های از کاهش شانزده و نیم درصدی آتش سوزی در مراتع و جنگل  های کشور در چهار ماه منتهی به مرداد خبر داده اما باید به این نکته توجه داشت  در دنیای کنونی که  همه جهانیان با معضلی به نام گرم شدن زمین  روبه رو هستند  سوختن حتی یک درخت هم زیاد به نظر می رسد . باید  توجه داشت که برای تبدیل شدن یک نهال به یک درخت تنومند  ده ها سال زمان نیازاست و برای تشکیل یک جنگل شاید صدها سال زمان نیاز باشد.

1432039484187_isna-5-w900-h600

و نکته دیگر اینکه  در کشور ما که به اذعان همه فعالان عرصه محیط زیست تقریبا همه گونه های جانوری در معرض انقراض قرار دارند  با ازبین رفتن جنگل ها و مراتع دیگر جایی برای زندگی بسیاری از گونه های جانواری ما باقی نمی ماند مضاف بر اینکه در یک آتش سوزی جنگلی صدها حیوان زبان بسته نیز از بین می رود .

383641_136-w900-h600

4661594_328-w900-h600

بنابراین با یک حساب سرانگشتی می توان متوجه شد که  سوختن  ۱۵۰ میلیون متر مربع جنگل در یکسال  چقدر می تواند برای ما هزینه غیرقابل جبران در پی داشته باشد . بنابراین بیاییم بیشتر از گذشته با طبیعت مهربان باشیم و بارعایت نکاتی بسیار ساده و پیش پا افتاده از نابودی سرمایه های ملی مان  که با هیچ پولی نمی شود آن را جایگزین کرد  جلوگیر کنیم .

1693958-w900-h600

مثلا وقتی به دل طبیعت می رویم  از روشن کردن آتش در مکان های پرخطر مثل زیر درختان خودداری کنیم  و یا لااقل پس از روشن کردن آتش ،هنگام ترک محل  از خاموش شدن آن مطمئن شویم   و یا اینکه ته سیگار خود را در طبیعت نیاندازیم  اول به دلیل اینکه ممکن است باعث آتش سوزی شود و دوم اینکه این ته سیگار حدود ۴۰۰ سال در طبیعت باقی می ماند و باعث آلودگی می شود . بنابراین تا تک تک ما نخواهیم و اقدام نکنیم، هیچ کاری صورت نمی گیرد و همچنان باید شاهد نابودی عرصه طبیعی کشورمان باشیم .

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود