«شهرداد روحانی» رهبر ارکستر سمفونیک تهران شد

مدیر عامل بنیاد رودکی از انتخاب شهرداد روحانی به عنوان رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران خبر داد

«شهرداد روحانی» رهبر ارکستر سمفونیک تهران شد

نشست خبری ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران صبح امروز با حضور علی اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی، آنتونیونی سفیر ایتالیا در ایران، دامیانا جورانا رهبر ارکستر جوانان جهان، لوریس چک ناواریان و نصیر حیدریان رهبران مهمان ارکستر سمفونیک در تالار وحدت تهران برگزار شد.

علی اکبر صفی‌پور مدیر عامل بنیاد رودکی در این نشست از انتخاب شهداد روحانی به عنوان رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران خبرداد.

شهداد روحانی نیز در همین باره گفت: برای اینکه اتفاقات خوبی در ارکستر سمفونیک بیوفتد با یک برنامه سالانه دور تازه این فعالیت‌ها را آغاز می‌کنیم ضمن اینکه تصمیم داریم از درون ارکستر سمفونیک تهران گروه‌های کوچکی نیز تشکیل شود مثل ارکستر زهی یا بادی ضمن اینکه نوازندگان را ترغیب خواهیم کرد تا کوارتت، کوئین‌تت یا ترییو تشکیل دهد.

«شهرداد روحانی» کفت  که می‌خواهد برای ارکستر برنامه‌ای سالیانه در نظر بگیرد؛ برنامه‌ای متناسب با بودجه‌ای که به ارکستر اختصاص داده می‌شود؛ توانایی‌های نوازندگان و همچنین با در نظر گرفتن مخاطبان. رسیدن به این برنامه نیز نیاز به برنامه‌ریزی و تفکر دارد؛ او در اولین کنسرتش به عنوان رهبر مهمانِ ارکستر، قطعاتی از آهنگسازان روس را انتخاب کرده است و مثلا قرار است قطعه‌ای از «راخمانینف» با نام «وکالیز» را اجرا کند، همچنین برای اولین بار یک کنسرتو ویولون از «خاچاطوریان» را رهبری می‌کند که «امین غفاری» سولیستِ جوان ایرانی در آن نوازندگی ویولون را برعهده خواهد داشت؛ در این برنامه اجرا خواهد شد. خودش می‌گوید: «این روزها باید سری به کتابخانه‌ی ارکستر بزنم و قطعاتی دیگر را انتخاب کنم.»

این اما تمامِ برنامه‌های نوازنده و آهنگسازِ بین‌المللی نیست؛ می‌خواهد از تمامی نوازندگانِ قدیمی ارکستر که در این مدت هر کدام به دلایلی از ارکستر رفته بودند، نیز استفاده کند؛ مثلا «ارسلان کامکار» که درباره‌اش گفت: «می‌توان گفت که ایشان به ارکستر بازگشته‌اند و در آخرین برنامه‌ای که من به همراه ارکستر سمفونیک در ماه خرداد رهبری کردم، ایشان به عنوان مایستر حضور داشتند؛ البته هنوز من در حال آخرین مراحل روشن کردن وضعیت موزیسین‌ها و نوازندگان ارکستر هستم و شاید زود باشد که به شکل قطعی در این خصوص صحبت کنم؛ اما در نظر دارم هر کس که از ارکستر جدا شده و تمایل به بازگشت دارد را به طریقی باز گردانم.»

نخستین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی قرار است اواخر مردادماه در تالار وحدت اجرا شود. برای این اجرا از یک سولیست ایرانی دعوت خواهد شد.همچنین از سوی بنیاد رودکی اعلام شده است که تصمیم‌های جدید درباره ارکستر ملی در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

آن‌گونه که مسوولان بنیاد رودکی اعلام کرده‌اند، ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران به‌صورت جداگانه و با نوازندگان متفاوتی فعالیت خواهند کرد.

روحانی همچنین اعلام کرد که یکسری آزمون برگزار می‌شود تا اگر نوازنده‌ای خواست به ارکستر سمفونیک اضافه شود، بتواند در آزمون‌ها شرکت کند.او همچنین گفت که علاقه دارد ارسلان کامکار کنسرت‌مایستر ارکستر سمفونیک تهران باشد.

پیش از این، در جلسه‌ی شورای هنری ارکسترها که ۱۸ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، مسائلی مطرح و سبب استعفای علی رهبری از سمت رهبری ارکستر سمفونیک تهران شد. یک روز پس از آن نیز در خبری اعلام شد: «شهرداد روحانی» به‌عنوان رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران، کار خود را با این ارکستر آغاز خواهد کرد.

در ماه‌های گذشته، ارکستر سمفونیک تهران با چند رهبر مهمان تمرین و چند کنسرت را اجرا کرده است.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود