سرویس بهداشتی، فستیوال موسیقی کاخ گلستان را لغو کرد

آخرین خبر ها از کاخ موزه های پایتخت

سرویس بهداشتی، فستیوال موسیقی کاخ گلستان را لغو کرد

موزه ها و مجموعه های فرهنگی تاریخی شمال و جنوب تهران، در مرداد ۹۵ هم با استقبال گردشگران داخلی و خارجی تهرانی مواجه شده است.

1-w900-h600

خبر اول از کاخ گلستان، نگین کاخ های ایران که چند سالی است به فهرست میراث جهانی اضافه شده است.

سرویس بهداشتی، فستیوال موسیقی در کاخ گلستان را لغو کرد

2-w900-h600

قرار بود کاخ گلستان از ۴ شنبه این هفته برای چند شب میزبان برگزاری فستیوال موسیقی سنتی باشد اما گویا نبود سرویس بهداشتی کافی سبب شد تا میزبانی این برنامه موسیقی مهیج از کاخ گلستان به کاخ نیاوران تهران منتقل شود.

نخستین فستیوال موسیقی «بارانا» با حضور هنرمندان ایرانی با هدف حمایت از کودکان مبتلا به سرطان تحت حمایت موسسه «محک» و همچنین حمایت از موسیقی‌دانان در حوزه ‌سلامت و رفاه برگزار می‌شود. درفستیوال «شب‌های موسیقی بارانا» گروه‌ها و هنرمندانی مانند لوریس چکناوریان، کامکارها، شهرداد روحانی، کیخسرو پورناظری و گروه شمس، سهراب پورناظری همراه آنتونیو ری به اجرای برنامه می‌پردازند. اجرای گروه پالت و همچنین اجرای مشترک گروه‌های کامنت و داماهی از دیگر برنامه‌های این فستیوال موسیقی است. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت کاخ نیاوران به نشانی اینترنتی به آدرس niavaranmu.ir مراجعه کنید. جالب است که سایت رسمی کاخ گلستان، هیچ خبری درباره لغو این مراسم مهم منتشر نکرد.

کاخ نیاوران و باستان شناسی برای کودکان 

3-w900-h600

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در شمال شهر تهران، یکی از فعال ترین مراکز تاریخی هنری پایتخت به شمار می رود که هر هفته، میزبان عاشقان هنر بوده که برای شرکت در برنامه های مختلف آن، به این مراکز مراجعه می کنند.

همزمان با فصل تابستان، دوره آموزشی «باستان شناسی برای کودکان» در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار می شود. در این دوره کاوش مجازی، شبیه‌ سازی باستان ‌شناسی زیر آب، کشاورزی باستانی، سفال‌گری به روش مردم باستان، مرمت اشیاء، شناخت داستان انسان، ساخت ابزارسنگی، لایه‌نگاری تپه‌های باستانی، سیر اندیشه و خط در جهان، ساخت مهر و سکه و لوح‌های گلی به کودکان آموزش داده می شود. دوره آموزش خلاق باستان‌شناسی برای کودکان در دو گروه سنی ۷ تا ۹ و ۱۰ تا ۱۳ سال از ۱۸ مرداد تا ۳۱ شهریور برگزار می ‌شود که هر کارگاه شامل دو بخش کار در منزل و کار در کلاس است.

گفتنی است در پایان دوره، نمایشگاهی از آثار کودکان در محل موزه بر پا و گواهی‌نامه‌ای نیز از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به شرکت‌کنندگان اعطا می شود که از این تاریخ، به عنوان حافظ کوچک میراث فرهنگی ایران به شمار می‌آیند.

4-w900-h600

خبر بعدی این که نسخه خطی نفیس شاملو از شاهنامه فردوسی در کاخ نیاوران رونمایی شد.

سعد آباد هم برای کودکان ایران برنامه دارد

5-w900-h600

از کاخ سعد آباد هم خبر رسید که این مجموعه تاریخی شمال تهران نیز برای کودکان تهرانی هم چون کاخ نیاوران، برنامه هایی را در دستور کار قرار داده است.

مرکز برنامه ریزی بازدید هدفمند کودکان و نوجوانان در مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد، به منظور آموزش و آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاهیم موزه و میراث فرهنگی و در راستای اهداف آموزشی خود دوره های موزه شناسی و موزه داری ویژه کودکان برگزار می کند.  هدف از برگزاری این دوره ها پرورش کودکان ونوجوانانی است که دوست داران موزه و میراث فرهنگی باشند و آشنایی با فرهنگ و تاریخ ایران زمین، کودکان را برای آینده ای بهتر آماده می کند .

دوره های آموزشی مذکور تحت عناوین مختلفی چون آشنایی با میراث فرهنگی، آشنایی با موزه و انواع آن، آشنایی با مردم شناسی و آیین ها و مراسم فرهنگی، آموزش راهنمایی در موزه، بازدید از موزه ها و واحدهای مجموعه سعدآباد و تور طبیعت گردی در سعدآباد توسط اساتید مجرب در امر موزه داری در روزهای یکشنبه هر هفته در مرکز برنامه ریزی بازدید هدفمند کودکان و نوجوانان در مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد برگزار می گردد.

گفتنی است از ۱۸ ام مرداد، کاخ سعد آباد میزبان برترین های خوشنویسی ایران است. نمایشگاهی از آثار خوشنویسان، مدرسین و هنرمندان انجمن خوشنویسان قزوین تا تاریخ ۲۴ مرداد ماه همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ در موزه خط و کتابت میرعماد در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد دایر خواهد بود.

خبر آخر این که به یاد عباس کیارستمی، کارگردان فقید سینمای ایران، نمایشگاه لباسی با عنوان “نگاهی دیگر” از تاریخ دوم شهریور ماه به مدت یک هفته و نیز کارگاه آموزشی طراحی و ساخت پارچه در روزهای ۶ و ۷ شهریور ماه توسط هنرمند بنام، خانم فریبا میرزایی در موزه پوشاک سلطنتی واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار می شود.

برای کسب اطلاعات بیش تر به sadmu.ir مراجعه نمایید.

موزه ملی ملک و تور های جالب وقف گردی 

6-w900-h600

بزرگ ترین مجموعه خصوصی وقفی در ایران ، برنامه های خاصی را برای هنردوستان تهرانی تدارک دیده است.

سومین مرحله تور ویژه گردشگری «یک روز میهمانی در کتابخانه و موزه ملی ملک»، هم‌زمان با برگزاری هشتمین جشنواره ماه هشتم در نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران برگزار می‌شود. در این برنامه جذاب و متفاوت، درهای پشت صحنه موزه ملی ملک به مناسبت فرارسیدن جشن‌های میلاد امام رضا علیه‌السلام و دهه کرامت برای میهمانان و گردشگران این تور گشوده خواهد شد تا از مکان‌های نادیده کتابخانه و موزه بازدید کنند.

تورهای ویژه «وقف‌گردی در تهران؛ سنت وقف و موقوفات موزه‌ای »، همزمان با برگزاری هشتمین جشنواره ماه هشتم در کتابخانه و موزه ملی ملک، با محوریت نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران برگزار می‌شود.

این تورهای ویژه هم‌زمان با برگزاری هشتمین جشنواره فرهنگی هنری «ماه هشتم» با هدف آشنایی علاقه‌مندان با وقف و ارج نهادن به این سنت نیکو انجام خواهد شد. گردشگران در قالب این تور یک روزه از برخی موقوفات تاریخی و موزه‌های وقفی پایتخت که در آن‌ها روایت‌ها و قصه‌های شنیدنی نهفته است، بازدید می‌کنند. از جمله این موقوفات می‌توان به خانه حاج حسین آقا ملک در بازار تهران، کتابخانه و موزه ملی ملک، موزه مقدم و مسجد امام خمینی اشاره کرد. این تور با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک به عنوان نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران با همکاری «کافه تهرون» طراحی شده است و همزمان با فرارسیدن دهه کرامت در سه نوبت در روزهای ۱۷، ۲۱ و ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ خورشیدی، از ساعت ۹:۳۰ تا ساعت ۱۶:۳۰ برگزار می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیش تر به پرتال malekmuseum.org مراجعه کنید.

از موه علوم و فناوری ایران چه خبر؟

7-w900-h600

یکی از ناشناخته ترین موزه های تهران برای شهروندان پایتخت، موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران است که گذری بر تاریخ علم در ایران را در عرصه های مختلف صنعتی در معرض دید علاقمندان به تاریخ علم کشورمان قرار می دهد. خبر دار شدیم که این موزه در مرداد ماه، جشنواره تابستانه علوم را برای علاقمندان برگزار می کند. هم چنین در گالری مورس موزه علوم و فناوری ایران، سیر تحول ارتباطات هر روز از ساعت ۹ تا ۱۶ به عاشقان ارتباطات، توضیح داده می شود. اگر به  بهینه سازی مصرف انرژی علاقمند هستید، تا ماه آینده فرصت دارید آثار خودرا به جشنوراه علم و عامه ارسال کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی http://www.irstm.ir مراجعه کنید.

از موزه ۲.۵  میلیارد دلاری تهران چه خبر؟

8-w900-h600

موزه هنرهای معاصر تهران یکی از غنی ترین مجموعه های نمایش آثار هنر معاصر در جهان به شمار می رود که ارزش روز آثار آن بیش از ۲.۵میلیارد دلار براورد شده است. این موزه دارای کانون های هنری متعددی مانند کانون نیومدیا، کانون موسیقی معاصر و کانون معماری بوده که از این هفته برنامه های خاصی برای نیمه دوم تابستان در آن برگزار می شود. برنامه ای که تحت عنوان فرهنگ دیداری کودکان ایران از ۵ خرداد در این مجموعه آغاز شده است، هفته آینده به پایان می رسد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به tmoca.com مراجعه کنید.

تالار نقاشی موزه مقدم بازگشایی شد

9-w900-h600

هم زمان با هشتمین سالگرد افتتاح موزه مقدم دانشگاه تهران، تالار نقاشی واقع در عمارت زمستانی با رونمایی از آثار تابلوهای نقاشی رنگ روغن زنده یاد استاد محسن مقدم بازگشایی شد. موزه مقدم دانشگاه تهران و درحقیقت خانه مقدم از جمله خانه های مجلل دوران قاجار ـ متعلق به یکی از درباریان آن زمان به نام محمد تقی خان احتساب الملک ـ بوده است.

علاقمندان برای دیدن از این آثار به نشانی اینترنتی museum.ut.ac.ir مراجعه کنند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • سیما نیکانلو مرداد ۲۰, ۱۳۹۵

    جدددددددددددددددددددددددددددددددددی؟ مگه میشه؟ یعنی دست شویی نداره به اندازه کافی؟؟؟؟!؟!؟!؟! واووووو