تاسیس مهدکودک درایستگاه های مترو، نیازی ضروری

آیا این طرح مادران نگران را راضی خواهد کرد؟

تاسیس مهدکودک درایستگاه های مترو، نیازی ضروری

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران از آمادگی این شرکت برای مشارکت با سازمان بهزیستی کشور برای راه اندازی مهدکودک در ایستگاه‌های مترو خبر داد. احمدی بافنده با اشاره به اینکه مترو تهران آمادگی راه اندازی مهدهای کودک با شرایط مختلف در ایستگاه‌های پرتردد مترو را دارد افزود: در صورتی که سازمان بهزیستی کشور تمایل به مشارکت با مترو در این زمینه داشته باشد، می‌توانیم با اینکار فرصت‌های برابری برای زنان در زمینه شغلی و تحصیلی فراهم آوریم.

درهمین حال مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور  گفت: با کلیات این پیشنهاد موافقیم و درحال حاضر این طرح در حال بررسی است. وی افزود: در حال حاضر تنها از کلیات این طرح مطلعیم و با آن موافقیم  اما برای چنین اقدامی نیاز است تا فضای فیزیکی، امنیت کودکان، صلاحیت مسئولان این مراکز برای نگهداری از کودکان و… به دقت بررسی قرار گیرد.

با شنیدن چنین خبرهایی بیش از پیش به تدبیر مسئولان شهر تهران  امیدوار می شویم طرحی که می تواند دلگرمی بزرگی برای بسیاری از والدین خصوصاً مادران کارمند باشد.

Tehran-subway-station-w900-h600

ورود به دنیای مدرن و باز شدن پای جمیعی از زنان ایرانی به بازار کار، سیمای مادر سنتی را که در تمام روز در کنار فرزندش بود، کمرنگ کرده است. اگرچه بخشی از این تحول در سبک زندگی، ریشه در فشارهای اقتصادی وارد شده بر خانواده ها دارد اما بخش وسیع تری از آن به عطش زن ایرانی برای همراه شدن با جریانی جهانی باز می گردد.

دراین نوشتار قصد نداریم به بحث سایه روشن های کار کردن زنان بپردازیم موضوع بحث ما چگونگی مناسب سازی فضای جامعه برای نقش آفرینی هرچه بهتر زنان در عرصه کار و تلاش و درعرصه مدیریت خانه و تربیت فرزندان است که شاید راه اندازی مهد کودک در ایستگاه های مترو یکی از همین اقدامات مناسب سازی باشد.

eid-2012-1794-w900-h600

با حضور در یکی از ایستگاه های متروی تهران به ویژه هنگام صبح  مردان و زنانی را می بینیم که با سرعت درحال رفتن به محل کار هستند که البته بسیاری از این افراد مادر یا پدر نیز هستند. که قطعا یکی از دغدغه های اصلیشان  فرزندانشان هستند به ویژه در زمانی که آنها در محل کار هستند .

مزایای تاسیس مهد کودک در ایستگاه های مترو 

اگرچه لااقل در شهر تهران تعداد نسبتاً قابل‌توجهی مهدکودک در هر منطقه‌ای از سطح شهر وجود دارد اما همیشه این مهدکودکها در نزدیکی منزل یا حتی محل کار والدین قرار ندارد که بتوانند به راحتی و در مسیر رفتن به محل کار کودک را در مهد کودک بگذارند بنابراین  تاسیس مهدکودک در ایستگاه های مترو  اولا باعث می شود که والدین به استفاده از مترو ترغیب شوند و کمتر به سراغ خودروی شخصیشان بروند که این خود متعاقبا باعث کاهش ترافیک شهری و کاهش آلودگی هوا می شود. و ثانبا اجرای این طرح، طیب خاطری را برای پدران و مادران شاغل به ارمغان  می آورد. زیرا دیگر نیاز نیست  شب ها با استرس بخوابند و صبح ها با عجله از خواب بیدار شوند زیرا بیش از نیم ساعت از وقت آنها با اجرای طرح مهدکودک در ایستگاه مترو کمتر هدر می رود .

PK_KINDERGARTEN 0131(2)-w900-h600

از طرفی  کودکی که برای رفتن از مرکز شهر به شمال یا جنوب شهر و رسیدن به مهدکودکی باقیمتی مناسب برای والدینش مجبور بود یک ساعت زودتر از خواب بلند شود، شاید با اجرایی شدن این طرح بتواند ساعتی بیشتر بخوابد و این در رشد او تأثیر بسیار مهمی را به همراه خواهد داشت. از طرفی، یکی از پدر و مادر که در طی روز از مسیر مترو استفاده می‌کنند می‌توانند کودک را در نزدیک‌ترین ایستگاه به محل کار خود یا همسرش ثبت‌نام کند که اگر در ساعتی از روز مجبور به سر زدن اجباری به کودکشان باشند با سختی کمتری مواجه باشند. خصوصاً در مورد مادرانی که کودکشان را شیر می‌دهند.

بنابراین اضطراب و نگرانی والدین نیز می‌تواند تا حد فراوانی کاهش پیدا کند.

بااین‌حال این سؤال می‌تواند در ذهن پدران و مادران به وجود آید که هزینه‌ها و کیفیت این مهدکودک‌ها به چه صورت خواهد بود؟ آیا مربیانی که احتمالاً با هماهنگی سازمان بهزیستی در این مهدکودک‌ها مشغول به کار خواهند شد، خیال آن‌ها را از جانب فرزندانشان آسوده خواهد کرد؟ و سؤال‌هایی ازاین‌دست …

با تمام ابهامات موجود در کاربردی شدن طرح مذبور، به ثبت رسانیدن ایده‌هایی این‌چنینی همواره از نشانه‌های رشد فرهنگی و اجتماعی یک ملت محسوب می‌شود که امیدواریم به بهترین نحو، به مرحله اجرا درآید و رضایت مادران همیشه نگران برای فرزند را به حداقل برساند.

طرح های این چنینی  حتی ممکن است بتواند زوج های جوان را به داشتن فرزند ترغیب کند و کشور را از رشد منفی جمعیت نجات دهد.

بدون نظر

ورود