سایه سنگین دوپینگ روس‌ها در ریو

سایه سنگین دوپینگ روس‌ها در ریو

رویترز در این گزارش نوشت: بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو در حالی روال عادی خود را طی می کند که سایه بزرگ ترین رسوایی دوپینگ چند دهه قبل پهنه ورزش جهان بر سر آن سنگینی می کند و این رسوایی چیزی نیست جز ماجرای افشا شده دوپینگ ورزشکاران روسی که تحت نظارت قاعده مند دولت این کشور انجام شده است.

تکان شدیدی که ماجرای این رسوایی بر پیکر ورزش جهان ایجاد کرده و همه نگاه ها را نه تنها معطوف به روسیه که متوجه متولی امر ورزش جهان – کمیته بین المللی المپیک – ساخته است و رد پای خود را بر بازی های المپیک ریو محکم هم بر جای گذارده است. ورزشکاران روسیه در این بازی ها در مخمصه ای آشکار قرار دارند. تیم روسیه به دنبال ماجرای اتهام دوپینگ تحت مجوز دولت این کشور، لکه دار شده است و جمع کثیری از ورزشکارانش را در این بازی ها در جمع خود ندارد.

ورزشکاران روس در هر ورزشگاهی که برای مسابقه دادن حاضر می شوند، با شماتت و هو کردن های ممتد تماشاگران خشمگین حاضر در ورزشگاه روبرو می شوند. روسها هم به ناچار زبان در قفا کرده و سکوت می کنند. «یولیا افیمووا» شناگر روس که جمعه گذشته تقاضای فرجام خواهی اش به حکم محرومیتش بابت دوپینگ پذیرفته شد و او در این قائله سربلند بیرون آمد، هنگامی که روز دوشنبه این هفته در ریو برای مسابقه دادن روی عرشه استخر قرار گرفت، با هو کردن تماشاگران حاضر در ورزشگاه روبرو شد او هم گریه کنان مدال نقره شنای ۱۰۰ متر پروانه را دریافت کرد.

سایر ورزشکاران روس هم هر بار که برای مسابقه دادن در ورزشگاه حاضر می شوند با هو کردن تماشاگران مواجه می شوند. از جمله این ورزشکاران می توان از شمشیربازان و والیبالیست های ساحلی یاد کرد. این ورزشکاران به خصوص در شرایطی که مقابل میزبان خود از برزیل قرار می گیرند، با تمسخر و شماتت تماشاگران روبرو می شوند. حتی تماشاگران روس هم از گزند این شماتت ها و متلک ها در امان نیستند. روس ها احساس می کنند که این بدرفتاری با ایشان به دلیل اتهام تقلب آنها است. افیمووا در یک کنفرانس خبری در این موضوع گفت: ورزش از سیاست جداست و این یک خسران است که ورزشکاران وارد سیاست شوند. او در حالی که سعی می کرد آرامش خود را حفظ کند با صدایی لرزان به خبرنگاران گفت: معمولا در بازی های المپیک همه جنگ ها در جهان متوقف می شود، اما اینجا همه به دنبال آن هستند تا بلکه بتوانند به طریقی روسیه را بکوبند.

این اوضاع به طور متقابل، خشم هواداران روس در بازی های ریو را هم بر انگیخته است و آنها از این وضعیت دلگیر و شاکی هستند. واضح است که حال و هوای المپیک ریو کاملا علیه روس ها است. «تاتیانا اوملچنکو» یکی از تماشاگران روس که ۱۵ هزار کیلومتر راه را طی کرده است و خود را از شهر «کراسنویارسک» واقع در سیبری به ریودوژانیرو رسانده است تا ورزشکاران کشورش را در این بازی ها تشویق کند، می گوید: مردم در اینجا ما را دوست ندارند. آنها فکر می کنند ما همه این کارهای بد را انجام می دهیم و مکار و حیله گر و خبیث هستیم. در اینجا یک جو کاملا ضد روسی حکمفرما است. ما این را حدس نمی زنیم بلکه آن را با تمام وجود احساس می کنیم. آنها از ما می ترسند، چون ماقوی هستیم. اوملچنکو و سایر روس ها می گویند که شرکت ورزشکاران روس در ریو کاملا منطبق با اصول منشور المپیک است که بر شمولیت و برابری دلالت دارد.

ماجرای رسوایی دوپینگ ورزشکاران روسیه این خطر را داشت که در جنبش المپیک شکاف ایجاد کند. این رسوایی باعث شد تا بیش از ۱۰۰ ورزشکار روس نتوانند به بازی های المپیک ریو راه یابند. طبق مستندات غیرقابل انکار، دولت روسیه با تبانی با سرویس امنیتی این کشور در یک تقلب سیستماتیک و قاعده مند در اکثر بازی های المپیک ورزشکاران را تشویق به دوپینگ کرده اند.  این ماجرا بر مراحل آماده شدن ورزشکاران برای بازی های ریو هم اثر گذار بوده است. از میان ۳۸۷ ورزشکاری که در وهله نخست مجاز به حضور در بازی های ریو بودند، فقط ۲۷۸ نفر مجاز به شرکت در این بازی ها تشخیص داده شدند، ضمن آنکه روسیه حق شرکت در بازی های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو را هم که ماه آینده برگزار می شود، ندارد

منبع: رویترز
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود