“هو کردن” در ریو به ۶ سبک متفاوت

“هو کردن” در ریو به ۶ سبک متفاوت

“هو کردن” ورزشکاران، تیم های رقیب، داوران و حتی مقام هایی که برای تماشای مسابقات به ورزشگاه ها می روند، تازگی ندارد، ولی در روزهای نخست بازی های المپیک تابستانی در ریو، این پدیده به شکل های مختلف بروز و ظهور یافته است.

شبکه انگلیسی «بی بی سی» روز چهارشنبه در گزارشی به بررسی انواع “هو کردن” در سی و یکمین دوره بازی های المپیک تابستانی در برزیل پرداخت و نوشت: به رغم اینکه المپیک باید صحنه نمایش روحیه پهلوانی و ورزشکاری باشد، ولی قهرمانان رشته های مختلف در ریودوژانیرو از شمشیر بازی تا شنا و از بسکتبال تا تنیس بطور مستمر خود در معرض «هو شدن» می بینند. این شبکه خبری افزود: از همین روزهای نخست شروع المپیک کاملا روشن است که بازی های ریو ۲۰۱۶ پر سر و صداتر از دوره های قبلی المپیک است و تاکنون شش نوع “هو کردن” در این رقابت ها شنیده شده است.

“هو کردن” برای تفریح و سرگرمی
تماشاگران برزیلی معمولا نمی توانند بی طرف باشند و همیشه دوست دارند یک ورزشکار و یا تیم را مورد تشویق قرار دهند و طرف مقابل را “هو” کنند. در “هو کردن” تفریحی ممکن است تماشاگران در عرض چند دقیقه نظرشان تغییر کند و بنابراین در جریان یک مسابقه چندین بار جای “هو شونده” و “تشویق شونده” عوض شود.

“هو کردن” پیشتازان و شانس های پیروزی
تماشاگران برزیلی در روزهای گذشته کاملا روشن و صریح نشان داده اند که تیم ها و ورزشکاران ضعیف تر را دوست دارند و آنها را به شانس های پیروزی ترجیح می دهند و به همین دلیل ضمن حمایت از چنین ورزشکارانی، همزمان “هو کردن” پیشتازان و شانس های پیروزی را نیز فراموش نمی کنند. در جریان دیدار دو تیم بسکتبال کرواسی و اسپانیا، به دلیل اینکه اسپانیا قبل از شروع بازی به عنوان تیمی که شانس پیروزی دارد، معرفی شده بود، تماشاگران برزیلی بلافاصله در کنار تیم کرواسی قرار گرفتند و اسپانیا را حسابی “هو” کردند. در کمال تعجب، اسپانیا این بازی را با نتیجه نزدیک ۷۰- ۷۲ به کرواسی باخت. این پدیده منحصر به فرد و جدیدی در بازی های المپیک نیست.

“هو کردن” روس ها
در پی انتشار اسناد و مدارکی در باره وجود دوپینگ گسترده و دولتی در میان ورزشکاران روسی، این ورزشکاران به ویژه در المپیک ریو با فضایی خصمانه از سوی تماشاگران مواجه شده اند. تماشاگران همچنین از اینکه کمیته ملی المپیک به طور کامل حضور کاروان ورزشی روسیه را در برزیل ممنوع نکرد، ناراحت هستند و به هر مناسبت آنها را “هو” می کنند. “هو کردن” ورزشکاران روسی از همان مراسم افتتاحیه کلید خورد و تماشاگران برزیلی وقتی روس ها برای مراسم رژه وارد ورزشگاه ماراکانا شدند، آنها را با صدای بلند مورد نوازش قرار دادند.

“هو کردن” سیاسی
در جریان افتتاحیه بازی های المپیک ۲۰۱۶ در شهر ریودوژانیرو، “هو کردن” سیاسی نیز اتفاق افتاد. “میشل تمر” رئیس جمهوری موقت برزیل هنگام اعلام گشایش رسمی بازی ها در روز جمعه، از سوی تماشاگران “هو” شد. تمر در ماه می (اردیبهشت/خرداد) و پس از اینکه سلف وی (دیلما روسف) به اتهام فساد از کار معلق شد، مسئولیت ریاست جمهوری برزیل را به عهده گرفت. رئیس جمهوری برزیل با اینکه سخنرانی خود را بسیار محدود کرد، ولی باز هم “هو” شد و چند جمله وی نیز به دلیل صدای موسیقی و آتش بازی، عملا شنیده نشد.

البته “هو” شدن سیاستمداران در چنین مراسم هایی برای نشان دادن نارضایتی مردم از آنها مسبوق به سابقه است. در المپیک قبلی در لندن “جورج اوزبورن” وزیر دارایی وقت و “ترزا می” وزیر کشور وقت (نخست وزیر کنونی) انگلیس هنگام اهدای مدال های قهرمانان پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن توسط تماشاگران “هو” شدند.

“هو کردن” میهن پرستانه
تماشاگران برزیلی در جریان رقابت های المپیک و هرگاه که ورزشکاری از کشورشان رقابت می کند، خیلی سریع حمایت شان را از هموطن شان نشان می دهند و اعصاب رقیب را با “هو کردن” مداوم خرد می کنند. تیم راگبی انگلیس هنگامی که روز شنبه با میزبان بازی می کرد، تماشاگران در طول بازی هر وقت انگلیسی ها صاحب توپ می شدند، از خجالت آنها در می آمدند.

“داستین براون” تنیسور آلمانی نیز در مسابقه خود با “تاماز بلوچی” از برزیل، حسابی “هو” شد. تنیسور آلمانی حتی وقتی پایش پیچید و زمین خورد هم “هو” شد. در نهایت وقتی تماشاگران دیدند این تنیسور به دلیل آسیب دیدگی نمی تواند به مسابقه ادامه دهد و راهی بیمارستان شد، او را تشویق کردند.

“هو کردن” داوران
داوران هم در روزهای گذشته از “هو” شدن توسط تماشاگران برزیلی در امان نبوده اند و در مواقعی که رای آنها علیه ورزشکاران میزبان بوده، از سوی جمعیت “هو” شده اند. در جریان مسابقات شیرجه هماهنگ که برزیل به لطف میزبانی به مرحله پایانی آن راه یافته بود، وقتی داوران پایین ترین امتیاز را به ورزشکاران برزیلی دادند، تماشاگران آنها را “هو” کردند.

البته تا اینجای کار، “هو” شدن داوران در برزیل قابل مقایسه با “هو” شدن داوران یکی از رقابت های ژیمناستیک در جریان بازی های المپیک آتن در سال ۲۰۰۴ نبوده است.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود