خبرهایی گردشگری از گوشه و کنار ایران

ثبت ملی مراسم حنابندان قوم قزلباش و سمنو پزان ایرانی

خبرهایی گردشگری از گوشه و کنار ایران

حنابندان قزلباشی ها ثبت ملی می شود

2

معاونت میراث‌ فرهنگی اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان گلستان از آغاز تهیه پرونده مراسم حنابندان قوم قزلباش به‌منظور ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد. با توجه به اهمیت ثبت و حفاظت از آداب و رسوم اقوام مناطق مختلف باعنوان میراث معنوی، جلسه‌ای در کمیسیون گردشگری و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رامیان با حضور کارشناسان و جمعی از نویسندگان و صاحب‌نظران برگزار و اعضاء به بررسی آثار معنوی و ناملموس این شهرستان پرداختند. در این جلسه بنا شد تهیه پرونده حنابندان قوم قزلباش به‌منظور ثبت در فهرست آثار ملی آغاز و بعد از تائیدیه در جلسه شورای ثبت استان به‌منظور پیگیری‌های لازم به تهران ارسال شود.

گفتنی است، مراسم حنابندان در میان قوم قزلباش در شهرستان رامیان به شیوه‌ای سنتی و با بهره‌گیری از البسه محلی، اجرای موسیقی سنتی با دوتار و خواندن بیت‌هایی به زبان ترکان قزلباش و بستن حنا برای عروس داماد صورت می‌پذیرد.

به ارتش ایران در زمان حکومت صفویان، قزلباش می گفتند.

۲۴۴ هزار فرصت شغلی برای زنان در عرصه صنایع دستی

3

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: ۲۴۴ هزار مجوز فعالیت در حوزه صنایع دستی در سه سال فعالیت دولت یازدهم برای اشتغال زنان اعطا شده است.

در طی این مدت ۳۳۰ هزار مجوز برای ایجاد مشاغل خانگی و کارگاهی در حوزه صنایع دستی به متقاضیان اعطا شده که ۷۵ درصد آن اختصاص به زنان داشته است.  وی ارتقای معیشت زنان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی را از مهمترین اهداف این سازمان اعلام کرد و گفت: تغییر در نوع عرضه محصولات صنایع دستی با طراحی های جدید، ایجاد بازارچه های داخلی، تقویت بازارهای رقابتی و تشویق تولیدکنندگان برای تولید محصولات به روز و متناسب با نیازهای جامعه از جمله فعالیت های این سازمان در سه سال گذشته است.

مشاور امور بانوان و خانواده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین از ورود زنان به یک پنجم طرح های گردشگری کشور خبر داد و گفت: حدود هزار و ۶۵۰ طرح گردشگری در کشور درحال اجراست و ورود زنان به این حوزه نسبت به سال های گذشته پررنگ تر بوده است.

گفتنی است، محصولات صنایع دستی کرمان، رتبه اول صادرات در ایران را دارد.

فرصت گران بها برای گردشگری پایتخت سنگ های قیمتی جهان

4

انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی، فرصتی ممتاز را برای توسعه صنعت گردشگری ایران و خرسان فراهم می کند. به گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، احسان قاضی زاده نماینده مجلس با بیان این مطلب گفت: سنگ های قیمتی و زینتی نیازمند سرمایه گذاری جدی و توجه ویژه ای است و ما می توانیم از این فرصت به دست آمده در جهت معرفی شهر مشهد در تمام عرصه ها استفاده کنیم.  وی اظهار داشت: این انتخاب یک فرصت جدید برای جذب گردشگر است و مشهد هنوز ظرفیت گسترده ای برای جذب گردشگر با انواع در آمدهای اقتصادی دارد.

گزارش کاملی از سنگ های قیمتی در مشهد داریم که به زودی در روزیاتو منتشر می شود

موزه علوم و فناوری ایران به ورزشگاه آزادی رسید

5

موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: در پی  استقبال خوب مردمی از نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری در ایستگاه مترو امام خمینی تهران، مسئولان معاونت اجتماعی و فرهنگی شرکت بهره برداری مترو خواستار تداوم این همکاری شدند و این بار ایستگاه ورزشگاه آزادی را محل قرار موزه و مردم تعیین نمودند. به گزارش روابط عمومی موزه علوم، این نمایشگاه سیار به بهانه برگزاری ویژه برنامه علمی- آموزشی «قطار دانایی» مختص دانش آموزان مدارس تهران فعال شده است.

در ویژه برنامه «قطار دانایی» که تا ۱۰ شهریور ادامه دارد، ایستگاه های آموزشی- سرگرمی متعددی از جمله: کودک، قرآن، سلامت، بازی های فکری اوریگامی، بازی های بومی و سنتی، عکس یادگاری و مسابقه دارت قرار دارد که ایستگاه موزه علوم و فناوری نیز با برپایی رستوران بازی های فکری و نیز نمایش آثار علمی مانند: ذات الحَلَق، اسطرلاب، پیل اشکانی، آونگ موجی و آونگ تعادلی پذیرای مسافران قطار شهری در ایستگاه ورزشگاه آزادی است.

اضافه می شود، ششمین همایش سالانه موزه علوم و فناوری با عنوان «یادگیری مفاهیم علمی در موزه ها» از ۱۴ الی ۱۶ دی ماه در محل موزه ملی و با حضور مهمانان داخلی و خارجی، در دوازده محور برگزار می گردد. موزه علوم و فناوری ایران را در نشانی irstm.ir دنبال کنید.

کشف نخستین محوطه انسان عصر پارینه سنگی در نوشهر

6

محوطه تازه کشف شده «بَندِپی» نوشهر از منظر ابعاد و همچنین از نظر تعداد دست‌افزارهای سنگی ازجمله بزرگترین محوطه‌های گزارش شده و نخستین مدرک از حضور انسان عصر پارینه سنگی میانی (نئاندرتال) در این بخش از ایران است.   «حامد وحدتی نسب»، سرپرست هیات باستان‌شناسی  این شهر اعلام کرد : پیش از این فقط در بخش‌های کوهستانی جنوب شرق دریای مازندران، در محوطه «کیارام» در استان گلستان، مواد فرهنگی منتسب به انسان «نئاندرتال» شناسایی شده بود که این امر مربوط به بیش از شش دهه پیش و توسط باستان‌شناسان انگلیسی انجام شد.

مطالعات ابتدایی درباره‌ی ریخت‌شناسی و فن‌آوری دست‌افزارهای سنگی در بند پی نوشهر اخیرا نشان داده است که بیشتر دست‌افزارها منتسب به دوره پارینه سنگی میانی (بازه زمانی بین ۴۰ تا ۲۵۰ هزار سال پیش ) است،: یعنی دوره‌ای که از آن به نام عصر انسان «نئاندرتال» نیز یاد می‌شود.

هم چنین، بخش خاص و مجزایی از محوطه دارای مواد فرهنگی منتسب به انسان هوشمند و دوره پارینه سنگی جدید (بازه زمانی ۴۰ تا ۱۸ هزار سال پیش) است. دسترسی آسان به مواد خام ابزارسازی، فراوانی منابع آبی و غذایی و همچنین ثبات نسبی اقلیمی از جمله دلایلی است که منجر به شکل‌گیری چنین استقرار گسترده‌ای در محوطه «بَندِپی» در سالیان متمادی شده است.

خبری از قلعه فلک الافلاک لرستان

7

مدیر کل میراث فرهنگی لرستان هفته پیش اعلام کرد: این اداره کل به لحاظ فراوانی اشیاء تاریخی- فرهنگی و در راستای نگهداری مناسب، تأمین حفاظت و امنیت آنها اقدام به ایجاد و تجهیز گنجینه دوم  قلعه فلک الافلاک با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال کرده است. این گنجینه که در فضای حیاط اول قلعه، ایجاد و تجهیز شده است، دارای مساحتی نزدیک به ۳۰ متر مربع بوده و قفسه ها و محفظه‎های آن گنجایش بیش از ۵۰۰۰ شی را خواهد داشت.

بنای تاریخی فرهنگی قلعه فلک‎الافلاک خرم‎آباد که همچون نگینی در مرکز دره باستانی خرم‎آباد می‎درخشد، متعلق به دوره ساسانی است که به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این قلعه که در گذشته دارای کاربری‎های حکومتی، نظامی، زندان و … بوده امروزه به عنوان فضاهای اداری، موزه‎ای، آزمایشگاهی و گنجینه‎ای مورد استفاده قرار می‎گیرد.

۳ اثر سیستانی ها در مسیر جهانی شدن

8

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی سیستان و بلوچستان اعلام کرد:  مرمت مجموعه بناهای تاریخی درحوزه سیستان و راه اندازی دو پایگاه جدید میراث فرهنگی در بمپور و کویر لوت از جمله اولویت های اداره کل میراث فرهنگی استان است. شهر سوخته و بیابان لوت از استان در فهرست آثار جهانی ثبت شده و پرونده سه اثر دیگر را برای ثبت جهانی، مهیا شده است.

شهر سوخته زابل در استان سیستان و بلوچستان، بهشت باستان شناسان جهان نامیده می شود که تنها ۱۰ درصد ظرفیت های باستانی و تاریخی آن، شناسایی شده است.

۲۰۰۰ اقامت گاه بوم گردی در هنگ کنگ ایران

9

مدیرکل دفتر همکاری‌ ها و توافق‌ های ملی گردشگری و دبیر کمیته ملی طبیعت‌ گردی از ایده‌هایی برای افزایش شمار این خانه‌ های بومی در سراسر ایران خبر داد .

خانه بوم گردی شهرداری بندر کنگ هرمزگان که به‌ تازگی مورد بازسازی قرارگرفته و قرار است به‌عنوان یک هتل کاملاً سنتی از آن استفاده شود هنوز به‌صورت رسمی افتتاح نشده ولی مورد استقبال بی‌ نظیر مسافران نوروزی قرار گرفت و ظرفیت آن تکمیل شد تا نشان دهد ضرورت ایجاد چنین مکان‌های گردشگری بیش‌از پیش احساس می‌شود.

تابه‌حال برای بیش از ۲۳۰ اقامتگاه بوم‌گردی مجوز صادرشده، برنامه این است که تعداد این اقامتگاه‌ها تا پنج سال دیگر به ۲ هزار واحد افزایش یابد.  شهر بندرکنگ واقع در استان هرمزگان و بخش مرکزی شهرستان بندرلنگه و یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران است که به فاصله ۵ کیلومتری مرکز شهرستان بندرلنگه قرار دارد.

گفتنی است، اقامتگاه‌های بوم‌گری حدود یک دهه است در ایران پا گرفته‌است ، خانه‌های قدیمی ایرانی که بیش‌تر توسط صاحبان‌شان مرمت‌شده‌اند و صاحب‌خانه با خوراک و نوشیدنی‌های محلی از مهمانانش پذیرایی می‌کند و در شب‌نشینی‌ها، موسیقی و آیین‌های سنتی را به اجرا می‌گذارد و گشت‌های بومی راه می‌اندازد.

فروش رسمی تورهای ترکیه از اول شهریور

10

وزارت امور خارجه، ممنوعیت سفر ایرانیان به کشور ترکیه را به علت نا امنی های این کشور پس از کودتای نا فرجام  وضع شده بود ،  لغو کرد. در همین حال،  به منظور اشباع نشدن بازار و با توجه به کِشِش محدودی که فعلا مقصد ترکیه تحت تاثیر ممنوعیت‌ها دارد، مسئولان گردشگری کشورمان اعلام کردند: فعلا میزان پروازها به مقصد ترکیه کنترل شده است تا بازار مثل قبل شلوغ نشود. بنابراین تا مدتی تعداد پروازهای این مقصد کاهش خواهد داشت تا شرایط به حالت قبل بازگردد.

بهروز صفری، عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران  چند پیش اعلام کرد:  پس از صدور اطلاعیه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت خارجه، جلسه‌ای با حضور مجریان تورهای گردشگری ترکیه برگزار و توافق شد فروش تورهای ترکیه خصوصا برای سفر به آنتالیا، رسما از اول شهریورماه آغاز شود.

کمپین نجات تیمره راه اندازی شد

11

«کمپین نجات تیمره» نخستین فعالیت‌های اجتماعی خود جوش برای حفاظت از بزرگ ترین نمایشگاه سنگ نگاره های جهان که در خمین ایران قرار دارد، اعلام شد. طراحان این کمپین، برنامه‌هایی را مانند رونمایی از مجموعه لباس‌های نجات تیمره، برگزاری مسابقه‌ بزرگ طراحی لباس با موضوع تیمره، حفاظت فیزیکی از یکی از بزرگ‌ترین سنگ‌نگاره‌های ایران، برپایی سمینار بزرگ تیمره، فراخوان ارسال مقالات در زمینه نگهداری و مراقبت ویژه از تیمره، فراخوان ساخت و ارسال soundtrack های مرتبط با تیمره برای شرکت در مسابقه را در دستور کار خود دارند.

محوطه های ۳۱ گانه ی تیمره بیش از ۲۱ هزار سنگ نگاره باستانی را که قدمت برخی از آنها به بیش از چهل هزار سال می رسد، در خود جای داده است.

کمپین نجات تیمره در نشانی اینترنتی به آدرس http://saveteymare.com قرار دارد.

منظر فرهنگی روستایی در طبس، ثبت ملی شد

12

منظر فرهنگی روستای «نایبند» در شهرستان طبس با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

روستای “نایبند” در بخش جنوبی شهرستان طبس و در کنار جاده طبس- راور و در ۱۳۴ کیلومتری نزدیکترین شهر «دیهوک»، پس از تهیه مستندات پرونده برای ثبت منظر فرهنگی روستا توسط بنیاد مسکن شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. «علی شریعتی منش»، معاون میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی اعلام کرد: روستای تاریخی نایبند یکی از جاذبه‌ها و واحه‌ای بر ساحل دو کویر پهناور لوت و دشت کویر است و در واقع یک اتفاق و یک لحظه مکانی در دل کویر به شمار می رود که همواره برای در راه‌ ماندگان و گم‌ شدگان در بیابان، بهشت را تداعی می کرد.

مراسم سمنو پزان هم ثبت ملی شد

13

مراسم «سمنوپزان» و آیین‌های وابسته به آن در استان گلستان به فهرست آثار ناملموس ملی (میراث معنوی) ثبت شد.

مدیرکل روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت:  سمنو در صدر اسلام وارد ایران شده و به مرور زمان به شکل امروزی تکامل یافته  و سمنو در واقع نوعی حلوای شیرین محسوب می‌شود که شیرینی آن فقط از جوانه گندم بدست می‌آید و پخت این حلوا در شهرستان گرگان، و غالبا به منظور برآورد حاجات انجام می شود.

این مقام مسئول اضافه کرد :  این حلوا در طب سنتی ایرانیان به دلیل خواص آن جایگاه ویژه‌ای دارد و همچنین پخت سمنو به دلیل اینکه نماد زایش و باروری گیاهان در فصل بهار است، جزئی جدایی ناپذیر سفره هفت سین در بین ایرانیان محسوب می‌شود.

افتخاری دیگر برای یزد: ثبت ملی چنار ۲۵۰۰ ساله

14

بخشدار یزد با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری و زیست محیطی مختلف روستای دربید، از ثبت سرو ۲۵۰۰ ‌ساله‌ی این روستا در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

«امیرصادقی مقدم» در مراسم تجلیل از خبرنگاران که در روستای دربید به مناسبت فرارسیدن روز خبرنگار و به میزبانی فرمانداری یزد برگزار شد،‌ در مورد روستای زیبا و خوش آب و هوای دربید از توابع بخش زارچ، اظهار داشت: اخیراً سرو بزرگ روستای دربید با بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت به ثبت ملی رسیده است. بخشدار زارچ در ادامه آسیاب‌آبی و قلعه سنگی را از دیگر ظرفیت‌های گردشگری روستای دربید عنوان کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه بحث رونق روستاهای کشور مطرح شده است که در استان یزد نیز روستای دربید در دستور کار مسئولان استان قرار گرفته است.

گفتنی است، روستای دربید از دو روستای کوچک‌تر به نام‌های طامهر و دربید تشکیل شده و  مناظر طبیعی و بکر از جمله ویژگی‌های طبیعی روستای دربید در یزد، تاریخی ترین شهر جهان به شمار می رود . یزد را شهر “ترین ها” ی ایران می نامند.

کوتاه از گردشگری شهری

کاخ نیاوران اعلام کرد، جشنواره موسیقی بارانا بیست و نهم مرداد در این مجموعه فرهنگی شمال تهران برگزار خواهد شد.

کاخ سعد آباد، از ۲۷ مرداد ، برنامه ای با عنوان هزار سال سر سبزی ویژه کودکان تهرانی برگزار خواهد کرد.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود