شیرجه در استخر سبز

شیرجه در استخر سبز

در حین برگزاری مسابقات شیرجه المپیک اتفاقی عجیب رخ داد که در وهله نخست باعث توجه تماشاگران و نمایندگان رسانه‌ها شد. مسابقات شیرجه مردان در استخر شیرجه المپیک ریو در حالی برگزار شد که آب آن آبی شفاف بود، اما یک روز پس از این مسابقه در رقابت شیرجه زنان، آب این استخر در کمال تعجب به رنگ سبز تیره در آمد.

آب استخر شیرجه مرکز آبی ماریا لنک سبز شد و این سئوال را در ذهن ایجاد کرد چرا چنین اتفاقی افتاده است کمیته‌ برگزاری مسابقات در همان لحظه اعلام کرد که دلیل این مساله را نمی داند. یکی دیگر از مسئولان برگزاری این مسابقات هم در این مورد گفت که آب استخر تا صبح برگزاری مسابقات شیرجه بانوان، رنگی طبیعی داشته و خود او هم از این موضوع متعجب است. در این مورد ماریو آندراده، سخنگوی کمیته سازماندهی مسابقات ابتدا اظهارداشت که او و همکارانش علت این ماجرا را نمی‌دانند.

استخر سبز المپیک ریو

اما ورزشکاران به این مشکل واکنش نشان دادند. یکی از شناگران زن به خبرنگاران گفت: کیفیت آب استخر شیرجه به حدی بد بود که حتی هم‌تیمی‌ام را پس از شیرجه در آب نمی‌توانستم ببینم.

نظریه‌های مختلفی درباره این مساله وجود دارد. رنگ آب این استخر کاملا با استخر مجاور فرق داشت. یکی از اعضای برگزارکننده المپیک اعلام کرد که آب استخر تست شده است و خطری برای ورزشکاران نداشته است. این مقام اطمینان خاطر داد که مساله پیش آمده از نظر بحث سلامت، با توجه به آزمایشات روزانه آب استخر، باعث مشکلی برای قهرمانان شرکت‌کننده نخواهد شد.

استخر سبزالمپیک ریو

احتمالات مختلفی که درباره سبز شدن آب استخر وجود دارد عبارتند از:

جلبک: آب این استخر کمی گرم تر بود که احتمال رشد میکروب‌ها را افزایش می‌دهد. جلبک‌ها در این شرایط راحت‌تر رشد می‌کنند. کم بودن کلر در آب باعث می‌شود  این اتفاق بیفتد. در صورتی که کلر آب بیشتر شود رنگ آب دوباره آبی می‌شود.

مس اکسید شده: در صورتی که مس در جوار آب قرار بگیرد، سبز می‌شود. البته مشخص نیست که مس چگونه به آب وارد شده، اما ممکن است است در لوله‌ها این اتفاق افتاده باشد. ورزشکاران مختلفی از جمله تام دالی انگلیسی درباره آب استخر اعتراض کردند.

پیش از شروع بازی‌های  المپیک نیز درباره کیفیت آب‌های آزاد ریو بحث‌هایی وجود داشت. متخصصان معتقد بودند که آب‌های ریو آلوده هستند و ممکن است باعث بیماری ورزشکاران شوند.

در این مورد فدراسیون جهانی شنا «فینا» بعد از گذشت چند ساعت اعلام کرد موضوع پیش آمده به مشکل فیلترهای یکی از استخرها ربط داشته است که باعث تغییر رنگ آب شده است.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود