آخرین خبرها از مجرمان اینترنتی

از سوء استفاده واتس آپی تا کلاهبرداری به سبک مدلینگ!

آخرین خبرها از مجرمان اینترنتی

مجرمان اینترنتی و کلاهبرداران سایبر، هر روز با شگرد های جدید، فضای جامعه اطلاعاتی کشور را تهدید کرده و برای هزاران نفر در طول سال، مشکل آفرین می شوند. سرویس با مجرمان سایبر روزیاتو هم چون روال شنبه ها، نگاهی دارد به آخرین گزارشات از فعالیت های پلیس سایبر ایران. با ما همراه باشید.

 

اغفال گری واتس آپی دختری از پسران نوجوان

1-w900-h600

یک بانوی شیرازی با حضور در پلیس فتا استان فارس شیراز اظهار کرد: چندی پیش متوجه تغییر  رفتار پسر ۱۵ ساله‌اش شده است به گونه‌ای که وی به طور مشکوکی تا نیمه‌های شب مشغول کار کردن با تلفن همراه خود است.

مادر این پسر پس از زیر نظر گرفتن فرزند نوجوانش و صحبت با وی متوجه می‌شود که وی با دختری ۲۵ ساله در یکی از کافی‌ نت‌ های شهر آشنا شده و دختر با صحبت‌های اغوا کننده پسر را اغفال و با دادن شماره تلفن به پسر رابطه آن‌ ها در شبکه اجتماعی واتساپ ادامه پیدا کرده و در نهایت با جلب رضایت پسر (ارسال عکس دختر) چندین عکس شخصی از طرف پسر برای این خانم ارسال شده است و بعد از چند روز دختر پسر را تهدید می‌کند اگر مبلغ ۲ میلیون تومان برایش واریز نکند عکس‌هایش را برای خانواده‌اش و در اینترنت پخش می‌کند.

با تلاش کارشناسان فنی پلیس فتا برای یافتن متهم و جلوگیری از انتشار تصاویر این نوجوان، بعد از دو روز مشخص شد پرونده این متهم، تنها به جریان پسر نوجوان ۱۵ ساله ختم نمی‌شود و او شاکیان مشابه دیگری نیز دارد. متهم طی یک عملیات اطلاعاتی شناسایی، دستگیر و پس از آن‌که به جرم خود اقرار کرد با تشکیل پروند به مراجع قضایی معرفی شد.

توصیه پلیسی: : همان‌گونه که فرزندان خود را از مزایای شبکه‌های اجتماعی آگاه می‌سازید و اجازه استفاده از این گونه شبکه‌ها را به آن‌ها می‌دهید از مشکلات این‌گونه شبکه‌ها نیز آنها را مطلع کنند تا چنین اتفاقاتی دامن‌گیر زندگیتان نشود و این که به راحتی به اشخاص اعتماد نکرده و عکس‌های شخصی خود را در اختیار افراد به ظاهر دوست قرار ندهید.

 

شیوه های کلاهبرداری سایبری در شبکه های اجتماعی

4-w900-h600

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه شاهد افزایش روزافزون کانال‌ها و صفحات فروش کالا و خدمات در شبکه‌های اجتماعی هستیم، گفت: کاربران باید توجه داشته باشند و فریب این تبلیغات را نخورده و در دام بزهکاران و کلاهبرداران سایبری نیفتند.

سرگرد حمید کیانی با بیان اینکه کسب و کارهای اینترنتی ساز و کار مشخصی دارد و فروشگاه‌های فعال در زمینه خرید و فروش اینترنتی باید نشان اعتماد الکترونیکی از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک دریافت کنند، اظهار کرد: تبلیغات انجام شده در شبکه‌های اجتماعی از سوی کانال‌ها و صفحاتی صورت می‌گیرد که نشان از نداشتن ساز و کار های قانونی است و این کانال‌ها و صفحات فاقد نشان نماد اعتماد الکترونیکی هستند.

با توجه به نداشتن نماد اعتماد الکترونیکی بهتر است که کاربران فریب تبلیغات این کانال‌ها و صفحات را در شبکه اجتماعی نخورده و از این دست کانال‌ها خرید نکنند.

بزهکاران سایبری با استفاده از تبلیغات غیر واقعی و دورغین، در این کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی کاربران را نسبت به خریداری اجناس صوری خود ترغیب می‌کنند  پس ازو جلب اعتماد کاربران، مبالغ هنگفتی را به بهانه فروش کالاهای نو یا دست دوم از آنها کلاهبرداری می‌کنند و دیگر شما این کانال یا صفحه را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده نمی‌کنید یا به تماس‌های شما پاسخگو نیستند.

به دام انداختن کاربران در درگاه‌های جعلی و فیشینگ بانکی یکی دیگر از شگردهای بزهکاران و کلاهبرداران سایبری است که در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ فروش کالا یا خدمات می‌کند. همچنین ارسال کالای تقلبی یا دست دوم برای خریدار یا نفرستادن کالا از سوی این کانال ها و صفحات وجود دارد.

بخش زیادی از کالاها و خدمات تبلیغ شده در کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی کالاها و خدمات ممنوعه است و این شگرد باعث می‌گردد که خریداران این دست کالاها و خدمات اقدام به شکایت  علیه این کانال‌ها و صفحات دروغین و جعلی نکنند و در پی شکایت نکردن کاربران اشاهد آنیم که این کانال ها  همچنان به اعمال مجرمانه خود ادامه می دهند.

توصیه پلیسی: حتما برای خرید در فضای مجازی از فروشگاه‌هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند خرید نمایند و برای صحت نماد اعتماد الکترونیکی فروشگاه‌ها نیز می‌توانند به سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک مراجعه نمایند. سرگرد کیانی در خاتمه از کلیه کاربران خواست در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام نمایند.

عامل انتشار محتوای غیر اخلاقی در کهکیلویه و بویر احمد دستگیر شد

5-w900-h600

رئیس پلیس فتا استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: فردی که در شبکه اجتماعی اقدام به انتشار مطالب غیر اخلاقی می‌کرد شناسایی و دستگیر شد.

طی رصد و پایش کارشناسان پلیس فتای استان در فضای مجازی صفحه‌ای در یکی ازشبکه‌های اجتماعی شناسایی که گرداننده صفحه مذکور اقدام به تشویق و ترغیب دیگران به مسائل غیر اخلاقی و درج تصاویری مبتذل و مستهجن با متن‌هایی غیر اخلاقی بر روی پروفایل خود می‌کرد؛ رسیدگی به موضوع و شناسایی و دستگیری متهم در دستور کار مأموران پلیس فتا استان قرار گرفت.

مأموران پلیس فتا پس از هماهنگی با مراجع قضائی با انجام اقدامات فنی و همچنین استعلام از مراجع ذی‌ربط مالک خطوط تلفن همراه را شناسایی و طی عملیات غافلگیرانه متهم را ‌در یکی از شهرهای استان دستگیر کردند.

در تحقیق از متهم ابتدا همه چیز را انکار اما در مواجهه با مستندات پرونده به بزه انتسابی خود اعتراف کرد و گفت: متهم اعلام نمود خطوط مذکور متعلق به خودش می‌باشد و هدف از انتشار مطالب و تصاویر مذکور برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت در شبکه اجتماعی انتشار می‌دادم.

گیلان و مجرمان تلگرامی

6-w900-h600

رئیس پلیس فتای استان گیلان از دستگیری عاملان انتشار تصاویر خصوصی افراد در فضای مجازی خبر داد و گفت: طبق قانون جرایم رایانه‌ای‌، مجازات انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی و پیام رسان‌های موبایلی ، جزای نقدی و حبس‌، است.

در پی ارجاع چند فقره پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت به دادخواهی تعدادی از شهروندان گیلانی مبنی بر انتشار تصاویر خصوصی آنان در تلگرام و اینستاگرام، موضوع به صورت ویژه در دستورکار پلیس فتا قرار گرفت.

با پی جویی‌های فنی‌و پلیسی، عاملان انتشار تصاویر خصوصی شهروندان گیلانی در شبکه اجتماعی دو  مرد ۲۱ و ۳۹ ساله اهل و ساکن رشت شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر شدند .

با توجه به ادله  کشف شده، متهمان به صراحت به بزه انتسابی خود و اینکه با انتشار تصاویر خصوصی در تلگرام و اینستاگرام و نسبت دادن مطالب ناروا و خلاف واقع قصد هتک حیثیت نمودن قربانیان را داشتند، اعتراف و انگیزه خود را از اینکار تسویه حساب شخصی عنوان کردند.

رئیس پلیس فتای استان گیلان گفت،  متهمان جهت سیر مراحل قانونی به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت معرفی شدند.

نکته مهم: طبق قانون هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و با علم به تغییر یا تحریف آن را منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

باجگیر تلگرامی دستگیر شد

فرمانده انتظامی شهرستان آباده از دستگیری باجگیر تلگرامی توسط پلیس فتا که به عناوین مختلف با تهدید بانوی شهروند آباده‌ای درفضای مجازی قصد رسیدن به اهداف شیطانی خود را داشت خبر داد.

پلیس فتای این فرماندهی با دریافت مرجوعه‌ای از خانم غ، دال بر هک تلگرام وی و ربودن عکس و فیلم‌های خانوادگی و تهدید به انتشار آن در فضای مجازی توسط شخصی ناشناس که خود را سام … معرفی می‌کرده و در پی رسیدن به مقاصد شیطانی خود بوده است دست به کار شد.

هکر برای واقعی نشان دادن تهدید خود اقدام به ارسال برخی از این تصاویر برای سایر مخاطبین خانم غ نموده بود. این مقام انتظامی ادامه داد: با بررسی‌های فنی و تخصصی به صورت شبانه روزی پس از ۴۸ساعت این باجگیر تلگرامی شناسایی وبا هماهنگی با پلیس فتای آبادان و پلیس اطلاعات خرمشهر و ورود به مخفی گاه متهم و جمع آوری ادله مستدل و مستند از رایانه متهم نامبرده دستگیر شد.

شبکه های اجتماعی در فارس خبر ساز شد

7-w900-h600

رئیس پلیس فتا فارس از دستگیری فردی در این استان خبر داد که اقدام به فریب و انتشار عکس های دختران نوجوان در شبکه های اجتماعی می کرد.

شاکی این پرونده چند خانواده دختران نوجوان هستند که با مراجعه به پلیس فتا و ارائه مرجوعه قضایی مدعی شده اند عکس های فرزندشان در فضای مجازی انتشار یافته که با توجه به حساسیت موضوع، پرونده بلافاصله در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

با تشکیل پرونده در پلیس فتا، ماموران اقدامات فنی خود را جهت شناسایی متهم یا متهمین آغاز کردند که بلافاصله پس از شناسایی آدرس و مشخصات متهم، با کسب حکم قضائی وی را دستگیر و به پلیس فتا انتقال دادند.

رئیس پلیس فتا استان فارس اعلام کرد: متهم در ساعات ابتدایی دستگیری خود مدعی می شود که از موضوع بی خبر است و اشتباهی صورت گرفته که پس از رویت مستندات و ادله دیجیتال به بزه انتسابی خود اعتراف کرد و داستان را اینگونه تشریح می کند که همه روزه پس از تعطیلی دختران مدرسه ای و به بهانه های مختلف از جمله ازدواج، با این دختران کم سن و سال ارتباط برقرار کرده و از آنان می خواهد تا عکس های خود را در شبکه های اجتماعی برای او بفرستند.

متهم بلافاصله پس از دریافت عکس ها و با استفاده از نرم افزار فتوشاپ آن ها را با عکس های مستهجن در یک قالب قرار داده و پس از ارسال آن عکس برای آن دختران و تهدید، از آن ها تقاضاهای نامعقول و خلاف عفت می کرد که متهم بلافاصله پس از انتقال به دادگاه روانه زندان شد.

توصیه پلیسی: با ارتباط مثبت و مفید با فرزندان خود آنان را از عواقب دوستی ها و ارتباطات ناصحیح آگاه سازند و از ارسال عکس های شخصی خود در شبکه های اجتماعی جدا خودداری کنند.

کلاهبرداری به سبک مدلینگ!

8-w900-h600

رئیس پلیس فتا فارس از شناسایی و دستگیری فردی خبر داد که با اغفال دختر نوجوان در شبکه اجتماعی تلگرام، از وی اخاذی می کرد.

چندی پیش دختر نوجوان ۱۶ ساله با مراجعه به پلیس اعلام کرد  مدتی پیش در گروه های تلگرامی با تبلیغاتی در خصوص کانال مدلینگ طراحی لباس مواجه شده که به دلیل علاقه وی به مدل های لباس وارد آن کانال شده است.

پس از چند روز، فردی که خود را مدیر آن کانال معرفی کرده بود، در پیام هایی از عکس پروفایل این دختر نوجوان تمجید می کند و خود را مسئول برگزاری شو لباس و مدلینگ معرفی و می گوید؛ چهره او یکی از بهترین ها در این زمینه خواهد بود و در نهایت از این دختر نوجوان می خواهد تا تعدادی از عکس های شخصی خودش را برای وی بفرستد وی نیز این کار را انجام می دهد.

رئیس پلیس فتا استان فارس گفت: این اخاذ اینترنتی پس از دریافت عکس های این دختر نوجوان شروع به تهدید وی می کند و از او می خواهد که مبالغی را به حسابش واریز کند.   دختر فریب خورده که برای حفظ آبروی خود چاره ای جز تن دادن به این خواسته های اخاذ نمی یابد تصمیم می گیرد مقداری از طلاهای خود را بفروشد تا بلکه بتواند وی را راضی کند اما این پایان کار نیست و بلافاصله پس از انتقال مبلغ مورد نظر، دوباره درخواست مبالغ بیشتری می کند که این دختر راهی جز مراجعه به پلیس نمی یابد.

با مطرح شدن این موضوع تیمی از اداره مبارزه با جرائم سایبری تشکیل شده و ماموران با اقداماتی فنی و تخصصی، موفق به شناسایی متهم شدند.

رئیس پلیس فتا استان فارس بیان کرد: متهم مردی ۳۰ ساله ساکن یکی از شهرستان های استان فارس است که در ابتدا منکر انجام هرگونه عمل مجرمانه ای می شود اما در ادامه با دیدن مستندات و ادله دیجیتال به بزه انتسابی خود اعتراف کرده و با دستور قضائی روانه زندان شد.

 

صرفا جهت اطلاع

۱-۹۹ ٪ پرونده های واصله به پلیس فتا، به شناسایی و دستگیری کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر منتهی می شود.

۲- در بین استان هایی که جرایم اینترنتی دارند به ترتیب استان تهران مقام اول٬ خراسان رضوی دوم و فارس و آذربایجان شرقی و اصفهان بیشترین آمار ثبت جرایم اینترنتی را به خود اختصاص داده اند.

۳-  متوسط سنی مجرمین اینترنتی در کشور ۱۸ تا ۲۵ سال است .

۴-فقط ۳ درصد از جرایم رخ داده در حوزه اینترنتی کشور به جرایم اخلاقی مربوط می شود٬ ۱۸ درصد بحث انتقام جویی را در بر می گیرد.

۵-جرایم سایبری در ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است.

۶-کلاهبرداری از طریق بانکداری مجازی، بیش از ۴۹ درصد جرایم سایبری کشور را تشکیل می دهد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود