سریال بی پایان شبکه جم و سینمای ایران

عده ای سینماگر دیگر بازهم قربانی دایه مهربان تر از مادر شدند

سریال بی پایان شبکه جم و سینمای ایران

ماجرای شبکه جم و پخش تیزرهای فیلم های سینمایی شبیه سریال های رنگارنگی شده که هر روز و شب از این شبکه ماهواره ای در حال پخش است.

از پاییز سال گذشته که تیزر دو فیلم سینمایی در جم پخش شد تا همین روزهای آخرین ماه تابستان هر از چندی از اتفاقات پیرامونی آنها خبری می آید. آخرین خبر «ممنوع الفعالیت» شدن چند سینماگر با حکم قوه قضاییه است.

ماجرا از آن جا شروع شد که همان پاییز سال گذشته تیزر دو فیلم سینمایی از شبکه تلویزیونی پخش شد و به شکل مشهودی فروش فیلم ها افزایش یافت و مهم ترین دلیل پخش تیزرها در این شبکه بود. طبعا تهیه کنندگان از این اتفاق راضی بودند و خرسند و به تلویح ابراز رضایت می کردند. نوروز ۹۵ که فرا رسید حجم پخش تیزرها از شبکه جم افزایش یافت و تاثیر این تیزرها در میزان فروش فیلم ها بی تاثیر نبود. قابل پیش بینی بود که تداوم این وضعیت در بلند مدت به اتفاقاتی منجر خواهد شد و این بار قوه قضاییه وارد عمل خواهد گشت. این مسئله رخ داده و قوه ی قضاییه اعلام کرد که دیگر هیچ سینماگری حق ارسال آگهی‌های خود به این شبکه را ندارد، در غیر اینصورت فیلم‌های سینمایی متخلف شناخته شده از روی پرده سینماهای پایین کشیده می‌شوند.

بعد از این اقدام قوه قضاییه، تیزرهای فیلم‌های سینمایی ایران از شبکه‌های ماهوراه‌ای پخش نشد، اما با گذشت یک ماه از این موضوع، مدیران شبکه جم مجددا پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی را آغاز و اعلام کردند که از این به بعد و بدون هیچ‌گونه هماهنگی به تبلیغ تمامی آثار نمایشی تولیدی ایران خواهند پرداخت.

تهیه کنندگان که دیگر از الطاف مدیران شبکه جم دل خوشی نداشتند، اعلام کرد ندکه شبکه جم بدون هیچ هماهنگی اقدام به پخش تیزرهای فیلم‌های ایرانی کرده و حتی برخی از مدیران سینما این شبکه را به دلیل پخش این تیزرها تهدید به شکایت کردند که بعدها مشخص شد این شکایت راه به جایی نخواهد برد.

اما این پایان سریال شبکه جم و سینمای ایران نبود و حبیب ایل بیگی-معاون ارزشیابی و نظارت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- خبر داد که مصطفی کیایی، سید امیر پروین حسینی، عبدالله علیخانی ، محمدرضا صابری، رضا میر کریمی و علی سرتیپی «با ابلاغ ویژه رئیس قوه قضاییه ممنوع الفعالیت شده‌اند.»

حبیب ایل‌بیگی درگفتگو با  ایسنا درباره جزییات این نشست گفت: امروز عصر جلسه‌ای تشکیل شد تا دستور و حکمی که از سوی قوه قضاییه آمده بود، حضوراً به سینماگرانی که نام‌شان در آن نامه درج شده بود، ابلاغ گردد.

او ادامه داد: بازپرس ویژه رسیدگی کننده به پرونده با ابلاغ ویژه رئیس قوه قضاییه نامه‌ای را به آقای ایوبی فرستاد که در آن برخی از سینماگرانی که تیزر فیلم‌هایشان از ماهواره پخش شده بود، ممنوع الفعالیت شده‌اند و ما تا اطلاع ثانوی از صدور مجوزهای جدید برای این افراد اعم از مجوزهای ساخت، نمایش و حتی پروانه نمایش خانگی بازداشته شدیم.

ایل‌بیگی با اشاره به سینماگران حاضر در جلسه گفت: از میان سینماگرانی که اسمشان در این نامه بود، آقایان سرتیپی و رضا میرکریمی به دلیل مسافرت و حضور در جلسه دیگری نتوانستند در این نشست حاضر شوند، اما آقایان مصطفی کیایی، سید امیر پروین حسینی، عبدالله علیخانی و محمدرضا صابری در جلسه حضور داشتند و موارد به آنها ابلاغ شد و نظرات‌شان را اعلام کردند.

او گفت: این نامه در پی پخش تبلیغ فیلم‌های بارکد، دراکولا، زاپاس، دختر، آبنبات چوبی از شبکه‌های ماهواره‌ای به تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها و سه دفتر پخش فیلمیران، نور تابان و پویا فیلم ابلاغ شده است. سینماگران حاضر در این نشست هر گونه همکاری با شبکه جم را رد کردند و معتقد بودند وقتی جرمی مرتکب نشده‌اند چرا باید مورد محاکمه قرار بگیرند و ما نیز پیرو جلسات قبلی مجدداً به دوستان سینماگر عرض کردیم که همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای غیرقانونی است.

ایل‌بیگی درباره‌ی رایزنی‌های سازمان سینمایی برای حل این موضوع  گفت: با رسیدن این نامه و ابلاغیه، گفت‌وگوی وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی با مسئولان دادستانی در حال انجام است و به محض به نتیجه رسیدن رایزنی‌ها اعلام می‌شود.

البته در ساعت و روزهای آتی حتما ماجراهای دیگری در این سریال رخ می دهد اما کمتر کسی فکر می کرد که در این جریان پای کارگردان هایی همچون رضا میرکریمی که تا دو ماه پیش مدیر عامل خانه سینما بود و مصطفی کیایی و تهیه کنندگان با سابقه ای چون علی سرتیپی و عبدالله علیخانی هم به این ماجراها کشیده شود و با این حساب این سریال هنوز ادامه دارد.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود