استفاده از شبکه های مجازی و ابتلا به افسردگی

میلیون ها بریتانیایی بر اثر استفاده از فیس بوک و توئیتر، به افسردگی مبتلا می شوند

استفاده از شبکه های مجازی و ابتلا به افسردگی

مطالعات نشان می دهد، میلیون ها بریتانیایی بر اثر استفاده از فیس بوک و توئیتر، به افسردگی مبتلا شده اند. نزدیک به ۲۰ درصد از کاربران شبکه های اجتماعی، به علت استفاده مداوم از این شبکه ها از مشکلات سلامت روان رنج می برند.

Social-Networks-w900-h600

هفت میلیون بریتانیایی بعد از استفاده از شبکه های اجتماعی، افسرده می شوند. طبق بررسی ها و مطالعات جدید انجام شده، از هر پنج نفر، یک نفر، که با یکی از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و یا توئیتر، در ارتباط هستند، به افسردگی مبتلا هستند. فشار فراوانی که بر اثر مقایسه زندگی افراد گوناگون در این شبکه های اجتماعی پیش می آید, نشان می دهد که ۲۰ درصد آن ها که حدود ۶.۹ میلیون نفر را تشکیل می دهند، افسرده اند. از میان بیش از ۲۰۰۰ نفر بریتانیایی در ماه مارس سال ۲۰۱۶ ، بیش از نیمی از کاربران، الزام به استفاده از شبکه های اجتماعی دارند. از هر ده نفر، یک نفر، این نگرانی را دارد که مطلبی را به اشتراک بگذارد که به آن پاسخی داده نشود و هشت درصد از کاربران، پست هایی را که به آن ها علاقه مندی چندانی نشان داده نمی شود را حذف می کنند.

آیا شما یک فرد خود شیفته، در شبکه های اجتماعی هستید؟

n00059348-b-w900-h600

نظرسنجی ها نشان می دهد، ۱۸ درصد، از مردم در شبکه های اجتماعی، عکس هایی از خودشان را منتشر می کنند که از نظر خودشان در آن عکس، جذاب تر به نظر می رسند.

بیش از یک نفر از سه نفرمی گویند که برای ابراز علاقه کردن نسبت به پست های دوستان شان تحت فشار هستند این در حالی است که ۲۲ درصد احساس می کنند که باید درخواست دوستی را که همکارانشان برایشان فرستاده اند بپذیرند. بیش از یک نفر از پنج نفر (۲۳ درصد)، از کاربران جوان تر که در سنین بین ۱۸ تا ۳۴ سال دارند، در شبکه های اجتماعی و آنلاین با دیگران بحث و جدل می کنند.

در پاسخ به این یافته ها، نیک هاروپ، مدیر کمپین متفکران جوان می گوید: “شبکه های اجتماعی فشار بسیاری بر جوانان در زندگی اجتماعی آن ها وارد می کند  تا” مارک یا برند” شخصی را در جوانی از خودشان به نمایش بگذارند و به دنبال دریافت تضمین ثانوی ای به شکل دریافت علاقه مندی (لایک) و اشتراک گرفتن پست های شان  هستند.”

راشل بوید، مدیر اطلاع رسانی یک خیریه سلامت روان است می گوید: “شبکه های اجتماعی، به صورت فزاینده ای در زندگی افراد نقش بازی می کنند. برای افرادی که با مشکلات روحی دست و پنجه نرم می کنند، واقعا اهمیت دارد که به این شبکه ها وصل شوند، مطالب را به اشتراک گذارند و از این طرق حمایت پیدا کنند. در عین حال، شبکه های اجتماعی می توانند احساس منفی را نیز زمانی که زندگی ها با هم مقایسه شوند را به وجود آورد.”

نیا چارپنتیر، سخنگوی انجمن بیماران ذهنی می گوید: “مقایسه زندگی دیگران در شبکه های اجتماعی و تصور اینکه چقدر زندگی آن ها در مقایسه با ما بهتر است، می تواند احساسات ما را برانگیخته کند و گاهی نیز به بیماری منجر می شود.”

این مسئله به دنبال نگرانی های حاصل از استفاد ه از شبکه های اجتماعی به وجود می آید. هر چقدر مردم بیشتر از شبکه های اجتماعی استفاده کنند، بیشتر به افسردگی مبتلا می شوند و این هشداری است که به دنبال مطالعه ای در دانشگاه پزشکی پیتزبرگ و در ماه مارس سال ۲۰۱۶ انجام شد. بر اساس این تحقیق، جوانان که بیشتر وقت خود را در چنین شبکه هایی می گذارانند، احتمال بیشتری برای ابتلای آن ها به افسردگی وجود دارد و چنین پیش بینی توسط دفتر آمار ملی و در ماه اکتبر (مهرماه) سال گذشته به دست آمده است.

شبکه های اجتماعی ما را افسرده می کنند: بیایید آن ها را اندکی قطع نگه داریم

SN5-w900-h600

آیا فیس بوک و توئیتر ما را شاد تر می کنند؟ جواب منفی به نظر می رسد. آمار نشان می دهد از هر پنج نفر یک نفر، احساس افسردگی می کند که این افسردگی نتیجه استفاده از شبکه های اجتماعی است. این جریان ممکن است به عنوان یک عامل تعجب آور برای افراد زیر ۳۰ سال باشد. در واقع شبکه های اجتماعی به دی ان ای آن ها تبدیل شده و نوجوانان ممکن است قدرت برقراری ارتباط به غیر از طریق تلفن های هوشمند خود را از دست بدهند. با این حال مدیریت مداوم ما در چک کردن داده های موجود در فیس بوک، اینستاگرام یا اسنپ چت، هنوز ادامه هم دارد. کارفرمایان بر این باور هستند که بسیاری از افرادی که دوران مدرسه را به پایان می رسانند، برای کار کردن آمادگی لازم را ندارند چرا که در انجام این روند می بایست با افراد دیگر و حتی با غریبه ها تعامل داشته باشند و با آن ها رودر رو برخورد داشته باشند که البته آمادگی لازم برای این کار را ندارند. بنابراین شاید لازم باشد اندکی از فضاهای مجازی به فضاهای واقعی زندگی روزمره رو آورده شود.

بدون نظر

ورود