۵ پرسش برای به دست آوردن شناخت بهتر از جایی که قصد دارید در آن استخدام شوید

حتما از وضعیت مالی خبر بگیرید

۵ پرسش برای به دست آوردن شناخت بهتر از جایی که قصد دارید در آن استخدام شوید

حتما بارها و بارها شنیده اید که درست در زمانی که از شما مصاحبه کاری می شود در همان زمان شما نیز در حال مصاحبه کردن از صاحبان کار هستید. اگر واقعا قصد کار کردن در آن محل را دارید، لازم است سئوال های خوبی را که مدنظر دارید بپرسید.

اما آیا شما هر زمانی که برای مصاحبه کاری می روید، واقعا این کار را انجام می دهید؟ و اگر این کار را نمی کنید یک فرصت بزرگ را در ارتباط با مطرح کردن توانمندی های خود با رئیس آینده تان از دست داده اید.

در واقع شما با این کار فرصت نشان دادن آمادگی و اعتماد به نفس تان را به آن مجموعه از دست خواهید داد. چیزی که همیشه برای مدیران جذابیت دارد و می تواند شانس استخدام شما را بالا ببرد.

حالا اگر از این به بعد به مصاحبه کاری دعوت شدید، چه سئوال هایی می توانید بپرسید؟ در این نوشته، ۵ سئوال هوشمندانه ای که می توانید در زمان مصاحبه از مدیر خود بپرسید را مرور می کنیم، اگر چه همیشه پاسخ کامل و شفافی را از پرسیدن این موارد دریافت نمی کنید اما تا حدی اطلاعات مفید و ارزشمندی در ارتباط با آن محل به دست خواهید آورد، در ضمن این پرسش ها می توانند شما را از میزان توانمندی های رئیس آینده تان، اعضای گروه و در کل آن مجموعه مطلع کنند.

 

۱- آیا شغلی که قرار است توسط شما به عهده گرفته شود، یک موقعیت خالی در آن مجموعه است یا اینکه یک سمت جدید است؟ و اگر این موقعیتی خالی است چه اتفاقی پیش از این رخ داده؟

نویسنده این مقاله یعنی «جنی فاس» (Jenny Foss), می گوید، چند ماه پیش، با فردی کار می کردم که گزینه نهایی برای سِمَت مشاور مدیر یک شرکت معتبر بازایابی و فروش با حقوق مناسب بود. او یک پیشنهاد دست به نقد خوب برای کار داشت، اما متوجه شد که در سه سال اخیر، این کمپانی سه نفر در همین پست را دشته و اکنون به دنبال چهارمین نفر است.

این جریان معمایی را در ذهن وی به وجود آورد. اما روند تغییرات مداوم در مدیریت، پی گیری های او را متوقف کرد. چنین حجم بالای معاملاتی مسلما جریانی را در پشت سر خود دارد که از افرادی که در راس مجموعه قرار گرفته اند، شروع می شود.

این فرد در زمان مصاحبه سئوال نکرده بود که چرا سمت خالی پیشنهاد شده به وی در این مجموعه خالی مانده است. اما بهتر بود که این کار را انجام می داد. چرا که پرسیدن سئوالاتی این چنینی اگرچه پاسخ کاملی به آن داده نشود، حداقل موارد پیچیده و داستان های احتمالی پشت پرده را آشکار می سازند.

او از پذیرفتن شغل امتناع کرد و اکنون در یک کمپانی کوچک و نه چندان شناخته شده به کار فروش مشغول است.

 

۲- حجم معاملات مجموعه ای که قرار است با آنها کار کنید چقدر است؟

زمانی که پای حجم معاملات یک مجموعه می رسد، این حق شماست که در مورد آن سئوال بپرسید. اگر پرسش خود را با اعتماد نفس و بدون متهم کردن طرف مقابل بپرسید، نه تنها ناپسند نیست بلکه این نشان دهنده آن است که شما برای انجام فعالیت هایتان در آن شرکت روشمند عمل می کنید و به مجموعه و فعالیت هایش اهمیت می دهید.

چنانچه پس از این پرسش دریافتید که حجم معاملات جایی که می خواهید در آن استخدام شوید بالا و قابل توجه است، سپس با همان لحنی که پیش از این گفته شد و این حس را به مصاحبه گر نمی دهد که شما طلبکارانه سئوال می کنید، در مورد میزان مدنظر مجموعه برای افزایش حجم این معاملات سئوال کنید و نیز بپرسید که استراتژی کلی برای هموار ساختن این راه چیست.

 

۳- سئوال دیگر این است که آیا اعضای گروهی که در آن مجموعه مشغول کار هستند برای صرف نهار از مقر اصلی شرکت خارج می شوند و یا اینکه سر میزهایشان غذا می خوردند؟

این سئوال، پرسشی عجیب تلقی نمی شود، آن را به گونه ای بپرسید که می خواهید درک بهتری از فضای کاری تیمی که قرار است با آن همراه شوید به دست آورید؛ توسط چنین پرسشی قادر خواهید بود دریابید که فضای مورد بحث فضای آرامش بخشی محسوب می گردد یا خیر. همان طور که مصاحبه روند عادی خود را طی می کند، می توانید سئوال دیگری بپرسید که درآینده جلوی انتقادات رئیس تان را خواهد گرفت و آن این است که آیا کارمندان این مجموعه آنقدر کار می کنند که نمی توانند بدون اختصاص دادن زمانی به ناهار خوردن فعالیت هایشان را دنبال کنند؟

کارمندان مجموعه ای که هرگز فرصتی را برای استراحت به خود اختصاص نمی دهند همواره خسته و ناراضی هستند، این روند را در همان ابتدا برای خودتان شفاف سازی کنید خصوصا اگر جزو آن دسته افرادی هستید که اهل نشستن به مدت طولانی پشت یک میز نیستند.

 

۴- عمکلرد مجموعه از لحاظ مالی به چه صورت است؟

یادتان باشد این اصلا بد نیست که در مورد وضعیت مالی مجموعه ای که شاید قرار باشد با آن همکاری کنید سئوالاتی بپرسید چرا که همیشه از طریق سایت هایی چون گوگل قادر نخواهید بود اطلاعات کاملی در این مورد بدست آورید.

درواقع این حق شماست که بدانید وارد مکانی می شوید که در وضعیت ورشکستگی قرار دارد یا خیر و سلامت مالی آن کمپانی چیزی است که قطعا باید پیش ار ورودتان مورد بررسی قرار گیرد.

 

۵- پس از صحبت های ابتدایی بپرسید که آیا در مورد توانمندی های من تردیدی دارید یا خیر؟

این سئوالی است که بسیاری از افراد از پرسیدن آن هراس دارند، چرا که می ترسند در پاسخ جواب مثبتی دریافت کنند. اما این پرسش مهمی بوده و چنین شفاف سازی بهتر از آن است که تنها بر روی صندلی بنشینید و جریان مصاحبه را مشاهده کنید.

اگر در حین مصاحبه توقفی به وجود آمد، فرد مصاحبه کننده، می خواهد در مورد فاکتورهایی که برایش اهمیت بیشتری دارد، مواردی را مورد بررسی قرار دهد. در این زمان احتمال اینکه شغل را از آن خودتان کنید خیلی بیشتر از از دست دادن آن است.

همان طور که مسیر را برای یافتن یک شغل و یا تغییر شغل فعلی تان طی می کنید، باید خودتان به طور مداوم هدایت گر این روند باشید و به اصطلاح این قایق را به کنترل خود درآورید. مطمئن باشید که هیچ کس به اندازه خودتان به یافتن یک شغل مناسب اهمیت نمی دهد.

پس خود جریان را به دست بگیرید و از پرسیدن سئوالاتی که لازم است در زمان مصاحبه پرسش شوند دریغ نکنید. خودتان حامی خودتان باشید.

شغل موردنظرتان را از آن خود کنید و از جای گرفتن در آن سمت، لذت ببرید.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود