در هالیوود زن ها با مردها برابر نیستند

در هالیوود زن ها با مردها برابر نیستند

فیلم های زیادی در هالیودد ساخته می شود با ایده و شعار برابری حقوق زن و مرد در تمامی شئون زندگی، در پشت صحنه هالیوود اما خبری از این شعارها نیست و آمار ارقام منتشر شده وضعیت دیگری را نشان می دهند.

حالا و در همین راستا نیز انتشار فهرست پردرآمدترین بازیگران مرد، فاصله بسیار درآمد بازیگران زن و مرد در صنعت سینمای جهان را نمایان کرده است.

در فهرست پردرآمدترین بازیگران مرد جهان در نشریه فوربز، «دواین جانسون» با درآمد ۶۴٫۵ میلیون دلار در یک سال گذشته در صدر ایستاده است. درآمد این بازیگر تقریبا ۲۰ میلیون دلار بیشتر از جنیفر لارنس پردآمدترین بازیگر زن جهان محسوب می شود.

دواین جانسون کشتی‌کج‌ کار مشهوری است که بیشتر با نام «راک / The Rock» شناخته می‌شود. او سال گذشته فیلم‌های پرفروشی چون «سریع و خشمگین» و «سن‌آندریاس» را بر پردۀ سینما داشت. راک امسال در فهرست فوربز جای، رابرت داونی جونیور را گرفته که پارسال پردرآمدترین بازیگر مرد سینمای جهان بود. داونی‌جونیور امسال به صورت مشترک با شاهرخ خان ستاره سینمای هندوستان در رده هشتم فهرست ایستاده.

برای درک بهتر تفاوت درآمد زنان و مردان در سینمای جهان بد نیست به این نکته توجه کنیم که ۱۸ بازیگر مرد در این فهرست بیش از ۲۰ میلیون دلار درآمد داشته‌اند در حالی که تعداد افراد با این میزان از درآمد در فهرست بازیگران زن تنها ۴ نفر است.

جکی چان ستارۀ آسیایی سینمای اکشن با ۶۱ میلیون دلار درآمد یکی از دیگر پردرآمدهای سینمای جهان است که پس از راک ردۀ دوم فهرست را به خود اختصاص داده. مت دیمن ستارۀ «مریخی» و «جیسن بورن» با ۵۵ میلیون دلار درآمد سومین بازیگر مرد پول ساز سینمای جهان در سال ۲۰۱۶ به حساب می آید. تام کروز با درآمد ۵۳ میلیون دلاری و جانی دپ با درآمد ۴۸ میلیون دلاری رده‌های چهارم و پنجم فهرست را به خود اختصاص داده‌اند.

با در نظر گرفتن این فهرست، جنیفر لارنس در میان پنج بازیگر پردرآمد سینمای جهان جایی ندارد. او با ۴۶ میلیون دلار درآمد ششمین بازیگر پردرآمد سینمای جهان است و البته از این حیث بالاتر از بازیگران مردی چون بن افلک و وین دیزل می‌ایستد که به ترتیب در یک سال گذشته ۴۳ و ۳۵ میلیون دلار کسب درآمد کرده اند.

لارنس سال گذشته به موضوع اختلاف دستمزد فاحش بازیگر زن و مرد اعتراض کرده بود. مسئله اختلاف دستمزد پرداختی میان بازیگران زن و مرد پس از هک شدن سرورهای شرکت سونی و انتشار اطلاعات مالی پروژه‌های این شرکت اوج گرفت. با انتشار این اسناد برای نمونه مشخص شد که جنیفر لارنس در فیلم «اخاذی آمریکایی» بسیار کمتر از همبازی‌های مرد خود دستمزد گرفته است، در حالی که وی به عنوان یکی از بازیگران زن گرانقیمت هالیوود همواره دستمزدی نزدیک به بازیگران مرد می‌گیرد و این موضوع درباره دیگر بازیگران زن که از چنین جایگاهی برخوردار نیستند ابعاد گسترده‌تری دارد.

نفر آخر فهرست پردرآمدترین بازیگران مرد جهان هریسون فورد است که با درآمد ۱۵ میلیون دلاری هنوز هم ۵ میلیون دلار بیشتر از نفر آخر فهرست پردرآمدترین بازیگران زن جهان دستمزد گرفته.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این فهرست کاهش چشمگیر دستمزد زنان بازیگر با افزایش سن آن‌ها است. در حالی که چنین موضوعی کمتر میان مردان دیده می‌شود و بیشتر بازیگران مرد پردرآمد (چیزی حدودی ۹۵ درصد) بالای ۴۰ سال دارند. هریسون فورد ۷۴ ساله کهنسال‌ترین بازیگر و جنیفر لارنس ۲۶ ساله جوان‌ترین بازیگر در میان پردرآمدترین بازیگران زن و مرد سینمای جهان هستند.

مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • Abdullah دی ۱۴, ۱۳۹۵

    این همه پول رو میخوان چیکار کنن آخه ، خیلی زیاده .
    نه تنها تمام نیاز هاشونو برطرف میکنه ،بلکه زیاد هم هست