۱۰ مورد از بزرگترین حشره ها در سراسر دنیا

حشره هایی غول پیکر با ظاهری ترسناک

۱۰ مورد از بزرگترین حشره ها در سراسر دنیا

بزرگترین حشره هایی که تاکنون پا بر روی زمین گذاشته اند، حشراتی از گونه سنجاقک هستند که اغلب با نام «griffinfly» شناخته می شدند. طول بال آنها به ۸۳ سانتیمتر می رسیده و آرواره هایی بزرگ داشته اند که آن ها را به شکارچی هایی قدرتمند بدل می نموده.

خوشبختانه نسل آن ها قرن ها پیش در دوران پالئوزوییک (Paleozoic) منقرض شده. با این که حشرات امروزی نمی توانند چنین رشدی را تجربه کنند، اما برخی از آن ها به قدری بزرگ هستند که می توانند وحشت را در دل حشره شناسان ایجاد نمایند.

در این مقاله، ۱۰ مورد از بزرگترین حشراتی که بر روی کره زمین زندگی می کنند را به شما معرفی می نماییم.

سوسک غول پیکر

جنگل باران خیز آمازون، به عنوان زیست گاه بسیاری از سوسک های غول پیکر شناخته می شود، اما هیچ کدام از آنها قابل مقایسه با «سوسک غول پیکر» (Titanus giganteus) مورد نظر ما نیستند. این حشره غول آسا، بزرگترین سوسک شناخته شده در جنگل آمازون به حساب می آید. آنها می توانند تا ۱۷ سانتیمتر نیز رشد کنند.

«سوسک غول پیکر» با کمک آرواره هایش می تواند به راحتی یک مداد را به دو نیم تقسیم کرده و حتی گوشت انسان را برش دهد. باور کنید یا نه، این حشره مورد خوبی برای گردشگران ماجراجو به شمار می رود و بسیاری از دفاتر گردشگری عکس سوسک غول پیکر را به عنوان تبلیغ در کاتالوک خود جای داده اند. همانند هر سوسکی، این حشره نیز می تواند هنگام احساس خطر، صدای خس خس ایجاد نماید.

titan-beetle-largest-bugs.jpg.638x0_q80_crop-smart-w600

حشرات غول پیکر چوب مانند

دراز ترین حشرات در سراسر دنیا، «حشرات چوب مانند» هستند که با ظاهر عجیبشان می توانند خود را در برگ ها و چوب ها پنهان نموده و از دست دشمنان در امان بمانند. این حشرات معمولا شب هنگام بیرون می آیند و در طول روز بدون حرکت باقی می مانند.

حشره چوبی که در جنوب آسیا زندگی می کند، ۶۷ سانتیمتر طول داشته و بزرگترین گونه محسوب می گردد. برخی از آن ها برای دور ساختن دشمنان، بوی تندی از خود متساعد می کنند و برخی دیگر حتی خودشان را به مردن می زنند. این نوع حشرات معمولا بی آزار بوده و می توان از آن ها در خانه نگهداری نمود.

giant-walking-stick-insect.jpg.638x0_q80_crop-smart-w600

ملخ غول پیکر وِتا

«وِتا» (Weta) حشره غول پیکری است که به نژاد جیرجیرک ها تعلق دارد. بزرگترین نوع آن ها می تواند حتی تا ۷۰ گرم نیز وزن داشته باشد. به همین دلیل، «وِتا» در دسته سنگین ترین حشرات جهان قرار می گیرد. این حشره طول بلندی دارد که گاهی اوقات به ۱۰ سانتیمتر نیز می رسد.

نام این حشره، از کلمه «وِتاپونگا» (wetapunga) (کلمه ای بومی به معنای خدای چیزهای زشت) گرفته شده. به دلیل آن که این حشرات تنها در جزیره ها یافت می شوند، می توان از آن به عنوان نماد «غول پیکر بودن جانوران ساکن جزایر» نام برد.

giant-weta-insect.jpg.638x0_q80_crop-smart-w600

سوسک جالوت

«سوسک جالوت» (Goliath beetle) به خاطر وزن و حجمش می تواند عنوان بزرگترین حشره جهان را به خود اختصاص دهد. گونه نر این سوسک در آفریقا قادر است تا ۱۰ سانتیمتر رشد نموده و ۱۰۰ گرم نیز وزن داشته باشد. آن ها معمولا صبح ها حرکت ننموده و در حالت ساکن باقی می مانند. هنگامی که آفتاب شدید تر شود، سوسک جالوت نیز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. این سوسک ها هنگام خطر، با استفاده از پرواز خود را از منطقه دور می کنند.

با این که ابتدا تصور می شد آن ها گیاه خواه هستند، اما بعد ها شواهدی به دست آمد که نشان می داد سوسک جالوت میل زیادی به پروتئین دارد. سوسک های علاقه مند به پروتئین، معمولا غذای سگ ها و گربه ها را برای تغذیه انتخاب می کنند.

goliathbeetle_0.jpg.638x0_q80_crop-smart-w600

پروانه اطلس

این پروانه ها که در مجمع الجزایر «مالاری» (Malary) شناخته شده هستند، یکی از بزرگترین انواع پروانه در جهان به شمار می روند. از پیله آن ها برای ساخت کیف پول در تایوان استفاده می گردد. مساحت بال های «پروانه اطلس» (Atlas Moth)، حدودا ۶۰ متر مربع برآورد شده و طول بالشان به ۳۳ سانتیمتر نیز می رسد. ضخامت این نوع پروانه می تواند ۲.۵ سانتیمتر باشد.

نام «Moth» که بعد از کلمه اطلس آورده می شود، لقبی است که «زئوس» به خدایی که آسمان ها را نگه می داشته اعطا نموده.

atlas-moth-insect.jpg.638x0_q80_crop-smart-w600

شکارچی رتیل

این موجود وحشتناک، بسیار بزرگ بوده و شکارچی ماهری به شمار می رود. بر اساس گفته های شبکه «بی بی سی» (BBC)، نوع ماده این حشره به رتیل هایی که اندازه عنکبوت هستند حمله ور شده و از آن ها تغذیه می کند. «شکارچی رتیل» (Tarantula hawk) پاهای خود را به دور طعمه قلاب کرده و نیش آن به عنوان یکی از دردناک ترین نیش ها در جهان شناخته می شود.

خوشبختانه آن ها تا زمانی که مورد آزار و اذیت قرار نگرفته اند، قابل کنترل هستند.

tarantula-hawk-wasp.jpg.638x0_q80_crop-smart-w600

سوسک قهوه ای غول پیکر

این حشره که با نام «سوسک کرگدنی» نیز شناخته می شود، سنگین ترین سوسک دنیا لقب گرفته. بر خلاف دیگر سوسک ها، «سوسک کرگدنی» فاقد بال بوده و نمی تواند پرواز کند. این حشرات با تغذیه از لاشه حیوانات مرده، نقشی کلیدی در اکوسیستم و محیط زیست ایفا می نمایند.

منشا اصلی «سوسک قهوه ای» (Giant burrowing cockroach) کشور استرالیا است و بر اساس گفته کارشناسان، آن ها می توانند تا ۱۰ سال عمر کرده و ۱۰ سانتیمتر قد بکشند.

giant-burrowing-cockroach.jpg.638x0_q80_crop-smart-w600

 

پروانه ملکه الکساندرا

بزرگترین پروانه در جهان که «ملکه الکساندرا» (Queen Alexandra’s birdwing) نامیده می شود، بال هایی به طول ۳۳ سانت دارد. این حشره تنها در کشور «پاپوا و گینه نو» یافت می شود و  اولین نمونه آن به قدری بزرگ بود که شکارچیان از یک «شاتگان» برای کشتنش استفاده کردند. این حشره اکنون به عنوان یکی از گونه های در معرض خطر شناخته می شود که علت آن بیشتر وجود روغن پالم ذکر شده.  این پروانه ها قیمت بسیار بالایی دارند و به سختی می توان آن ها را در بازار پیدا نمود.

queen-alexandras-birdwing.jpg.638x0_q80_crop-smart-w600

حشره آبی غول پیکر

این حشرات چندش آور که با نام «گزنده انگشت» هم شناخته می شوند،  می توانند به اندازه برخی از بزرگترین سوسک های جهان رشد کنند و ۱۰ سانتیمتر طول داشته باشند. «حشره آبی غول پیکر» (giant water bug) در جریان رودخانه ها زندگی می کند و با انبر هایش می تواند به صورت دردناکی گاز بگیرد.  هنگامی که آن ها شکار خود را می گیرند، ماده ای سمی به طعمه شان تزریق می کنند. بعد از چند دقیقه، طعمه به مایع تبدیل شده و حشره از آن تغذیه می کند.

«حشره آبی غول پیکر» در تایوان به عنوان غذا خورده می شود و جذابیت زیادی برای نگهداری و دیگر مصارف دارد.

giant-burrowing-cockroach.jpg.638x0_q80_crop-smart-w600

سوسک آکتئون

این حشره که در جنگل بارانی آمازون یافت می شود، بیشتر از ۱۲.۵ سانتیمتر طول داشته و تقریبا ۴ سانتیمتر نیز ضخامت دارد. پوست این حشره همانند دیگر سوسک ها سخت و ضخیم است. چنگال های قدرتمند «سوسک آکتئون» (Acteon beetle) این حشره را برای چنگ زدن به درختان یاری می کنند. نوع بالغ این سوسک به خاطر اندازه بزرگش، هیچ گونه دشمنی ندارد.

acteon-beetle.jpg.638x0_q80_crop-smart

منبع: mnn
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود