آیا هدفون ها برای شنوایی مضر هستند؟

آیا هدفون ها برای شنوایی مضر هستند؟

بهتر است اول درباره چگونگی مشهور شدن هدفون ها صحبت کنیم. آن ها نخستین بار در سال ۱۹۱۰ میلادی توسط مخترعی به نام «ناتانیِل بالدوین» (Nathaniel Baldwin) توسعه داده شدند. بر اساس مطالب نشریه «اسمیتسونیان» (Smithsonian)، وی نخستین نمونه از هدفون های خود را به نیروی دریایی آمریکا فروخت. این وسیله بهبود های مهمی در ارتباطات رادیویی نیروی دریایی ایجاد می نمود. مدت کوتاهی بعد از پایان جنگ جهانی دوم، «جان کاس» (John Koss) موسیقی دان سبک جاز، نخستین هدفون مخصوص موسیقی را طراحی نمود که صدایی مانند سالن های کنسرت را برای علاقه مندان به ارمغان می آورد و آن ها را مجذوب خود می ساخت.

برای ۳۰ سال هدفون ها به همین شکل بودند، تا این که سونی همراه با دستگاه «واکمن» خود هدفون هایی ارائه کرد که در گوش جای می گرفتند. معرفی «آیپاد» همراه با هدفون های سفید رنگش (ایرباد) توسط «استیو جابز» و «اپل» در سال ۲۰۰۱ میلادی باعث شد تا نام این هدفون ها بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتد.

هدفون ها همواره تهدیدی برای شنوایی ما به شمار آمده اند، به خصوص زمانی که بخواهیم برای مدتی طولانی با صدای بلند موسیقی گوش دهیم. اما ایرباد ها در زمینه کاهش شنوایی عملکرد متفاوتی دارند. آن ها همانند هدفون های معمولی صدای محیط بیرون را حذف نمی کنند و به خاطر قرار گیری کامل در گوش، صدای بلند را مستقیما به کانال گوش شما وارد می نمایند.

ایرباد ها وارد صحنه می شوند

این سوال مطرح می شود که ایرباد ها دقیقا چه نوع آسیبی به شنوایی وارد می سازند. گوش ها عضو حساسی هستند. هنگامی که صدا وارد می شود، پرده گوش شروع به لرزیدن می کند. سپس این لرزش ها به ناحیه حلزونی گوش انتقال پیدا می کنند. در این قسمت لرزش ها توسط مایعی به موهای ریز می رسند. آن ها همانند فیبر های عصبی، اطلاعات را به مغز منتقل نموده و بنابراین صدا شنیده می شود.

از بین رفتن سلول موهای گوش می تواند به کاهش شنوایی منجر شود. این آسیب هنگامی رخ می دهد که برای مدتی طولانی با صدای بلند موسیقی گوش دهیم. با اختراع ایرباد ها و دستگاه های پخش موسیقی قابل حمل، ساعاتی که مردم به موسیقی گوش می دهند بسیار بیشتر شده. چه میزان بلندی صدا می تواند به ما آسیب بزند؟ ۸۵ دسی بل (Decibels)؛ معادل صدای یک سشوار یا دستگاه غذاساز.

حواستان به بلندی صدا باشد

ایرباد ها در مقاسیه با هدفون های معمولی می توانند صدا را ۷ الی ۹ دسی بل بلند تر پخش کنند. یک صدا شناس در دانشگاه «ویچیتا» (Wichita) هدفون دانشجویانی که در حال گوش دادن به موسیقی بودند را درآورده و میزان بلندی آن ها را بررسی نموده. وی در این تحقیق متوجه شد که بلندی صدای هدفون دانشجویان بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ دسی بل است؛ عددی بسیار بیشتر از مقدار توصیه شده. با این حجم صدا، شنوایی می تواند تنها بعد از ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه دچار مشکل گردد.

با این اعداد و ارقام تعجبی ندارد که کاهش شنوایی میان جوانان از سال ۱۹۹۴ تاکنون ۳۳ درصد افزایش یافته. برای جلوگیری از کاهش قدرت شنوایی چه کاری باید انجام دهیم؟ «جامعه شنوایی آمریکا» (American Auditory Society) به شما توصیه می کند که بیش از ۶۰ دقیقه آن هم با ۶۰ درصد حداکثر صدای دستگاه به موسقی گوش ندهید.

اگر به دنبال نتیجه بهتر هستید، می توانید به هدفون هایی با کیفیت بالاتر و قابلیت حذف صدای بیشتر (هدفون هایی که بر روی گوش قرار می گیرند) هم فکر کنید. به خاطر عملکرد بهتر این هدفون ها در حذف صدا، دیگر به صدای بلند برای گوشی دادن به موسقی نیازی نیست.

منبع: mnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • دینا شهریور ۱۲, ۱۳۹۵

    ممنون از مطلب مفیدتون ، فوق العاده کاربردی بود .