۱۰ واژه معمول در غذاهای ایتالیایی که بهتر است بدانید

لغت نامه ای برای منوی غذاهای ایتالیایی

۱۰ واژه معمول در غذاهای ایتالیایی که بهتر است بدانید

آیا می دانید فرق بین سس «مارینارا» و سس «پومودور» چیست؟ یا پنیر ماسکارپونه و ریکوتا چه تفاوتی با هم دارند؟ سوالاتی از این دست وقتی در ذهن شکل می گیرند که منوی غذاهای ایتالیایی جلوی چشمتان باز است و بسیاری از اصطلاحات آن برایتان گنگ و نامفهوم جلوه می کند و نمی دانید دقیقا مواردی که می خوانید چه مفهومی دارند.

برای پیشگیری از این سردرگمی ها بد نیست با برخی از واژه های معمول در غذاهای ایتالیایی آشنا شوید تا بتوانید در پی آن انتخاب غذایی بهتری داشته باشید.

۱- پومودور – Pomodoro

1-pomodoro-w900

پومودور در زبان ایتالیایی به معنی «گوجه فرنگی» است. این واژه در نام برخی از غذاهای رایج این کشور به چشم می خورد. به طور مثال، pasta al pomodoro یعنی پاستای معمولی با سس گوجه فرنگی به همراه روغن زیتون و ریحان تازه. اما فرق پومودور و مارینارا، که آن هم سس گوجه فرنگی است، در چیست؟ گوجه فرنگی ها در پومودور خرد می شوند اما در مارینارا به شکل پوره هستند. بعلاوه، سس مارینارا برای مدت طولانی تر پخته شده و رنگ تیره تری هم دارد.

۲- ارانچینو – Arancini

2-w900

آرانچینو، کوفته برنجی سوخاری است که غذای محلی شهر سیسیل محسوب می گردد. نام این غذا به دلیل رنگ و شکلی که دارد  از واژه Arancia به مفهوم «پرتقال» گرفته شده. مغز داخلی این کوفته ها عموما متغیر است اما رایج ترین فیلینگی که برایش در نظر گرفته می شود، گوشت، پنیر موزارلا، قارچ یا سس گوجه فرنگی است.

ارانچینو اصولا به عنوان پیش غذا یا کمکی در کنار غذای اصلی سرو می گردد.

۳- تیرامیسو – Tiramisu

3-w900

واژه تیرامیسو به معنای «مرا بردار» یا «مرا انتخاب کن» است و یکی از بهترین دسرهای ایتالیایی با طعم قهوه محسوب می شود که در سراسر دنیا از محبوبیت زیادی برخوردار است. این شیرینی خوشمزه از بیسکوئیت های لیدی‌فینگر که در قهوه خیس شده و چندین لایه از مخلوط تخم مرغ، شکر و ماسکارپونه تشکیل شده و در آخر نیر روی آن پودر کاکائو پاشیده می شود.

۴- ریکوتا – Ricotta

4-w900

ریکوتا، پنیر سنتی کشور ایتالیاست که پیشینه آن به عصر برنز بر می گردد و از شیر گوسفند، گاو یا بز تهیه می گردد. از این پنیر عموما در دسرهای ایتالیایی همانند انواع چیزکیک ها و کانولی استفاده می شود. اما در غذاهایی همانند کالزونه، پیتزا، لازانیا و راویولی نیز مورد استفاده دارد.

۵- نوکی – Gnocchi

5-w900

نوکی نوعی دامپلینگ حجیم خمیری است که در غذاهای اصلی همانند پاستا یا سوپ مورد استفاده قرار می گیرد و اصولا از سمولینا، آرد گندم، پنیر، تخم مرغ، سیب زمینی و خرده های نان تهیه می شود. نحوه پخت این غذا در مناطق مختلف با هم فرق دارد، اما رایج ترین روش، تهیه سس کره و مریم گلی است که عطر خوبی به نوکی می بخشد.

۶- کروستاتا – Crostata

6-w900

پیشینه کروستاتا به دهه ۱۴۰۰ میلادی باز می گردد و نوعی پای یا تارت ایتالیایی محسوب می شود که محتویات داخلی آن را تکه های درست میوه تشکیل داده اند. میوه های رایج برای فیلینگ کروستاتا را زردآلو، آلبالو، هلو یا بلوبری تشکیل داده اند. این تارت را عموما به همراه یک اسکوپ ژلاتو (بستنی ایتالیایی) به همراه سس کارامل سرو می کنند.

۷- راگو – Ragù

7-w900

راگو یک سس گوشتی است که در آب گوشت، سیر، خامه یا سس گوجه فرنگی و سبزیجات معطر طبخ می شود. گوشت این سس نیز می تواند گوساله، مرغ، اردک، خوک، بره یا غاز باشد که به صورت چرخ شده مورد استفاده قرار می گیرند. راگوی مخصوص گیاهخوران نیز از مخلوط سبزیجات خرد شده تهیه می شود.

۸ – کارپاچیو – Carpaccio

8-w900

برای تهیه کارپاچیو به گوشت یا ماهی خام (گوساله، گاو، گوزن، ماهی سالمون یا تن) نیاز است تا به صورت ورقه های بسیار نازک برش داده شده و با مقدار زیادی سرکه یا لیموترش، روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه سرو گردد. این پیش غذا اغلب به همراه منداب و پنیر رنده شده سرو می گردد. 

۹ – ریگاتونی – Rigatoni

9-w900

بسیاری از مردم ماکارونی و اسپاگتی را دوست دارند اما ریگاتونی پاستای مخصوص مناطق مرکزی و جنوبی کشور ایتالیاست و خیلی ها آن را نمی شناسند. ریگاتونی، نودل های لوله ای شکل بزرگ تر از پنه و زیتی هستند و به همراه پنیر رنده شده و سس مرزه سرو می گردند. سس سنتی این پاستا از خرده های گوشت حوک، پنیر و گوجه فرنگی به همراه مریم گلی و پارمسان تهیه می شود.

۱۰- پاناکوتا – Panna Cotta

10-w900

پاناکوتا نوعی کرم شیرین و غلیظ است که در قالب تهیه می شود. برای طعم بخشیدن به این دسر از قهوه یا وانیل استفاده شده و روی آن کارامل، سس شکلات یا انواع بری قرار داده می شود.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود