دو اشتباه بزرگی که افراد مبتدی در سخنرانی ها مرتکب می شوند

دو اشتباه بزرگی که افراد مبتدی در سخنرانی ها مرتکب می شوند

«دارن تِی» (Darren Tay) وکیل ۲۷ ساله سنگاپوری که توانست عنوان بهترین سخنران عمومی در مسابقات بین المللی ۲۰۱۶ را به خود اختصاص دهد، در ۶ ماه گذشته مسابقات سختی را پشت سر گذاشته و با بیش از ۳۰۰۰۰ شرکت کننده از سراسر دنیا به رقابت پرداخته است. وی از سال ۲۰۰۹ میلادی توانایی سخنرانی عمومی خود را ارتقا بخشیده و در همین راستا آکادمی سخنرانی در سنگاپور را به راه انداخته.

آقای تِی در طول زمان همواره سعی نموده اشتباهات سخنرانان مبتدی را برطرف سازد. این فرد اکنون دو اشتباه بزرگ افراد تازه کار را بیان نموده که در ادامه آن ها را با یکدیگر مرور می کنیم.

 

مرتکب شدن اشتباه در انجام ژست های حرکتی

وی در این رابطه می گوید: “ایجاد ارتباط با استفاده از حرکات اهمیت دارد، اما معمولا حرکات دست، ایستادن در نقطه ای خاص از سِن و یا چرخیدن بر سر جای خود، زیادی مورد استفاده قرار گرفته و بیش از متن سخنرانی به آن ها پرداخته می شود.”

آقای تِی اعتقاد دارد که سخنرانی باید حرکات را هدایت کند و عکس این مسئله نباید شکل گیرد. وی به منظور جلوگیری از رخ دادن چنین مشکلی، چند دقیقه قبل از سخنرانی با استفاده از بستن چشم ها، کشیدن نفس های عمیق و آهسته و انجام حرکات کششی، تمرکز ذهنی خود را تقویت می نماید. این کارها ذهن او را با بدنش هماهنگ می سازند.

یکی از اشتباهات دیگر افراد مبتدی، انجام ژست های حرکتی در نزدیکی صورت است که نگرانی و پریشانی آن ها را نشان می دهد. ژست های حرکتی باید نزدیک به شکم انجام گیرد، به علاوه رها سازی دست ها می تواند تاثیر مناسبی بر روی حضار داشته باشد.

 

خجالتی بودن و عدم برقراری ارتباط مناسب با حضار

آقای تِی در این رابطه بیان نموده: ” بسیاری از سخنرانان مبتدی گمان می کنند خجالتی بودن امری ذاتی است و نمی توان آن را تغییر داد، اما چنین تفکری صحیح نیست. من هنگام آغاز کار خود بسیار خجالتی بودم، اما به تدریج توانستم با افزایش اعتماد به نفس، توانایی خود در انجام سخنرانی های عمومی را افزایش دهم.”

افراد معمولا درون گرا یا برون گرا هستند، اما برون گرایی همراه با اعتماد به نفس می تواند توانایی شما در ایراد سخنرانی های عمومی را افزایش دهد. در نظر داشته باشید که این مسئله لزوما به معنای ارائه یک سخنرانی موفق نیست.

آقای تِی پیشنهاد می کند که برای رفع این مشکل از یک مربی خانگی که هنگام تمرین با وی راحت هستید کمک بگیرید. مربی باید علاوه بر تشویق، با شما رو راست باشد و اشتباهاتتان را گوشزد کند. تنها با ساعت ها تمرین می توان یک سخنرانی موفق داشت و با حضار ارتباط برقرار نمود. هر کسی می تواند این مهارت را بیاموزد و از آن استفاده کند.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود