همایون شجریان:از تولد در آلمان تا اپرای خیام در تهران

همایون شجریان:از تولد در آلمان تا اپرای خیام در تهران

همایون شجریان  خواننده موسیقی سنتی ایرانی که شهرت و محبوبیت اش فراتر از بسیاری خوانندگان پاپ است. روز های هیجان انگیزی را پشت سر گذاشته و روزهای هیجان اگیز تری را پیش رو دارد.

شجریان از یک سو جایزه جهانی «پورسینا» را در بخش موسیقی به خاطر تلاش‌هایشان برای ارتقای موسیقی ایران دریافت کرد و از سوی دیگر قرار است در اپرای خیام به عنوان خواننده نقش خیام حضور داشته باشد.

از سال ۲۰۱۱ آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی در آلمان تصمیم گرفت علاوه بر جایزه جهانی «پورسینا» در دانش پزشکی، نشان علمی بین‌المللی ادبیات، هنر و فرهنگ را نیز به برترین‌های این رشته اهدا کند. امسال، جایزه ادبیات، هنر و فرهنگ این آکادمی به «همایون شجریان» تعلق گرفت. در این برنامه، این خواننده‌ی جوان درباره «علم موسیقی سنتی ایران» صحبت کرد و «سپیده رئیس سادات» قطعه کوتاهی از هنر موسیقی ایران را در همایش آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی در آلمان به نمایش گذاشت. کیک چهل و یکمین زادروز همایون شجریان نیز با تصویری از خودش بریده شد.

همچنین بهروز غریب پور خبر می دهد از همکاری همایون شجریان با گروه تئاتر «آران» می دهد و می گوید:

ما منتظر بودیم شرایطی فراهم شود تا از همایون شجریان برای حضور و ایفای نقش خیام در اپرای عروسکی «خیام» دعوت به عمل آوریم که در نهایت خوشبختانه فرصتی برای گفتگو فراهم شد و به این توافق رسیدیم که همایون شجریان نقش خیام را در این اپرای عروسکی ایفا کند.

در گفتگویی که داشتیم به همایون شجریان گفتم در زمان نگارش اپرای خیام و نقش خیام که دارای اوج و فرودهایی است به وسعت و قدرت آوازی او فکر کرده بودم. برای من، اپرای عروسکی «خیام» و کل گروه تئاتر «آران»، حضور چنین هنرمند پرآوازه‌ای در این اثر فرهنگی و هنری، افتخارآمیز است.

غریب پور درباره خهمکاری قبلی اش با همایون شجریان توضیح می دهد و در ادامه می گوید: در آن اپرا، همایون شجریان نقش شمس تبریزی را به زیبایی ایفا کرد. دغدغه او این بود که در اپرای بعدی شرایط به گونه‌ای نباشد که او خود را تکرار کند و خوشبختانه در مواجهه با اپرای عروسکی «خیام» به این نتیجه رسید که ایفای نقش خیام نه تنها تکراری نیست بلکه شرایط جدیدی برای این هنرمند توانمند عرصه موسیقی ایجاد خواهد کرد.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود