درز کاتالوگ ۱۲۰ صفحه ای محرمانه از تجهیزات مدرن جاسوسی

از سطل آشغال گرفته تا بند کفش همه می توانند ابزار جاسوسی باشند

درز کاتالوگ ۱۲۰ صفحه ای محرمانه از تجهیزات مدرن جاسوسی

پایگاه اینترنتی اینترسپت روز گذشته از منتشر شدن دفترچه راهنمای محرمانه ۱۲۰ صفحه ای متعلق به شرکت انگلیسی کوبهام [Cobham]، در فضای مجازی خبر داد. شرکتی که به تولید تجهیزات جاسوسی نامتعارف مشهور است و بر اساس مدارک موجود این ادوات به پلیس فدرال آمریکا نیز فروخته شده است.

در حالیکه نهاد های قانون گذاری آمریکا اخیرا دست پلیس و سازمان های امنیتی این کشور را برای خرید و بکارگیری ابزارهای جدید جاسوسی با هدف آنچه جلوگیری از وقوع جرائمی بزرگ همچون ۱۱ سپتامبر عنوان شده، باز گذاشته، شرکت های امنیتی فعال در عرصه امنیت و جاسوسی فرصت را مغتنم شمرده و در رقابت برای فروش تجهیزات خود هستند.

کاتالوگ محرمانه منتشر شده از شرکت کابهام شامل تجهیزاتی است که می توان از آنها برای ردیابی تماس ها و پیام های مکتوب بی سیم، یافتن محل افراد از طریق تلفن همراه آنها و ایجاد اختلال در ارتباطات موبایل در مناطق خاص استفاده کرد.

^51686F3CC6572F3E6ABE18D07250658520936E0A082D29E554^pimgpsh_fullsize_distr

این دفترچه راهنما تنها بخشی از یک مجموعه گسترده از اسنادی است که اینترسپت به آنها دسترسی پیدا کرده. در این اسناد به شیوه های متعدد جاسوسی الکترونیک که نیروهای پلیس و نظامی آمریکا در داخل و خارج از کشور از آنها استفاده می کنند، اشاره شده است. از جعبه سیاهی که می تواند تمامی سیگنال های تلفن همراه در یک شهر را رصد کن تا میکروفون های مخفی تعبیه شده در فندک و یا دوربین های مخفی جاسازی شده در سطل های زباله.

کرِگ کِرز -سخنگوی شرکت کوبهام (که اخیرا نام این شرکت در فهرست شرکت بریتانیایی ای قرار گرفت که به حکومت های سرکوب گر تجهیزات جاسوسی می فروشند) با تایید اینکه پلیس آمریکا نیز در بین مشتریان شرکت بوده است، تصریح کرد: کمپانی اوایل سال جاری میلادی فعالیت مربوط به “نظارت و ارتباط تاکتیکی” را به شرکتی دیگر از زیر مجموعه های خود به نام  ” Domo Tactical Communications ” ارجاع داده است.

ریچارد تاینن از مرکز “پرایوسی اینترنشنال” با اشاره به این نکته که شکل جدید جاسوسی ها به هیچ وجه به فرد یا مظنونی خاص محدود نمی شود، تاکید کرد: در چنین “نظارت های اصطلاحا بدون تبعیض” فرد یا مظنونی خاص تحت پیگرد قرار نمی گیرد بلکه اساس “نظارت جمعی” است.

اینترسپت در ادامه گزارش خود با اشاره به اعتراضات شدید عمومی در خصوص گسترش استفاده از تجهیزات جاسوسی نظامی، توسط پلیس شهری نوشت: تمرکز اصلی این اعتراضات به استفاده از نوعی دستگاه جاسوسی موسوم به “استین گِرِی” مربوط می شد. جعبه سیاه کوچکی که قابلیت ردیابی و اعمال انواع اقدامات جاسوسی را بر روی سیگنال تلفن های همراه شخصی دارا است.

البته بدلیل پوشش قانونی و مخفی کاری دستگاه های اجرایی و قضایی، هیچگاه این اعتراضات و پیگیری ها به جایی نرسید و حتی زمانی که روزنامه وال استریت ژورنال درصدد تحقیق درخصوص این تجهیزات شد، هیچ پاسخ مشخصی از سوی FBI ارائه نگردید. حتی برخی مقامات پلیس فدرال آمریکا تایید وجود چنین دستگاهی را منکر “مفید بودن” آن نمی دانستند.

Screen-Shot-2016-08-30-at-4.47.38-PM-1024x716-1000x658

اگرچه اطلاعات چندانی در خصوص تجهیزات و نوع عملکرد آنها در هیچ جا وجود ندارد، و کوبهام تمامی فعالیت های خود را محرمانه توصیف می کند، اما در صفحه ۱۰۵ دفترچه راهنمای فاش شده، به ساخت دستگاهی مشابه “استین گری” توسط این شرکت اشاره می شود. دستگاهی که به تنهایی قادر است تمام مکالمات شخصی صورت گرفته توسط تلفن همراه را در هر نقطه از دنیا شنود کند؛ خواه در بغداد باشید، خواه در بالتیمور:

2014-Cobham-TCS-Catalog-105-815x1024

در تصویر بالا با سرتیتر “شنود تلفن های همراه” توضیح داده می‌ شود که چگونه از دستگاه IMSI برای شناسایی و نظارت بر مظنون، تجسس جزئیات تماس و حتی متوقف کردن تماس‌های صوتی و پیامک‌های خروجی استفاده می‌شود. این دستگاه همچنین با خطای یک متر قادر به شناسایی محل دقیق کاربر است.

تاینن درباره سیستم شنود IMSI به اینترسپت گفت: این تجهیزات حتی دقیق تر از “استین گری” عمل می کنند؛ بطوریکه می توانند با ایجاد شبکه ساختگی تلفن همراه اطلاعات شخصی و محرمانه کاربران این خطوط همچون هویت، اثرانگشت، تماس ها و پیامک های آنها را رصد کنند.

این کارشناس امنیت ارتباطات خاطر نشان کرد: از سوی دیگر دستگاه ساخته شده توسط کابهام می تواند بطور همزمان از یک تا چهار مرکز مخابراتی وارد عمل شود و این تلقی را ایجاد کند که از چهار اوپراتر مختلف متصل شده است و در نتیجه قادر خواهد بود، تا چهار تماس را بطور همزمان شنود نماید. شعاع عملیاتی این تجهیزات برای خطوط ۳G تا ۲ کیلومتر و برای خطوط ۲G بسیار بیشتر است.

Screen-Shot-2016-08-30-at-12.04.19-PM-1000x610

اینترسپت در ادامه گزارش افشاگرانه خود می نویسد: کابهام در این دفترچه راهنما همچنین تجهیزاتی موسوم به “۳G-N” را معرفی کرده که می توانند از طریق لپ تاپ باعث قطع تماس تلفن های همراه و رد و بدل کردن هرگونه اطلاعات از طریق موبایل شوند.

از سوی دیگر تجهیزات پرقدرت “GSM-XPZ PV” با قدرت خروجی بیش از ۵۰ وات، به راحتی می توانند بر روی آنتن هایی شبیه به AT&T و Verizon اختلال ایجاد کرده و هر تلفن همراهی در شعاع یک مایلی خود را مورد استراغ سمع قرار دهند.

دستگاه دیگری با نام “GSM-XPZ HP Plus”  که به سیستم کنترل دستی مجهز است می تواند از فواصلی معین، کنترل تلفن همراه مدنظر را در دست گرفته و برای مثال مانع از اتصال موبایل به شبکه GSM شود.

Screen-Shot-2016-08-30-at-12.05.21-PM-1000x502

همچنین دو دستگاه پیشرفته “جهت یاب” نیز توسط کابهام تبلیغ شده که قادر هستند محل دقیق تلفن همراه و طبعا کاربرد آن را ردیابی و تعقیب کنند. یکی از این دستگاه ها با نام تجاری “Evolve4-Hand Held Direction Finder” به راحتی به سربازان و یا پلیس شهری این امکان را می دهد با پنهان کردن آنتنی مخفی در داخل لباس خود به ردیابی و یا تعقیب سوژه بپردازد.

Screen-Shot-2016-08-30-at-11.33.52-AM1-1000x1189

دستگاه مشابه بزرگتری نیز وجود دارد که در داخل خودروی ماموران جاسازی می شود و نه تنها به سربازان و یا پلیس امکان ردیابی و تعقیب سوژه را می دهد، بلکه قادر خواهد بود در سیستم شبکه ای تلفن همراه نیز اختلال ایجاد کند و برای مثال از رد و بدل شدن هرگونه تماسی جلوگیری نماید.

در ادامه این گزارش آمده، این دفترچه راهنما مملو از تجهیزاتی است که برای انجام فعالیت های جاسوسی از استراغ سمع گرفته تا شنود مکالمات، ضبط صدا و  ردیابی مورد استفاده قرار می گیرند:

خواه فندک باشد، خواه چاقوی جیبی، خواه کمربند و یا آشیانه پرندگان

ysoibumswc63cre54to0

با نگاهی اجمالی به این دفترچه راهنما درخواهید یافت که کابهام با بیش از ۷۰ سال سابقه در زمینه تولید تجهیزات جاسوسی، در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا مشتری دارد. مشتریان حکومتی و خصوصی. نکته جالب تر اینکه این شرکت هدف از فعالیت های خود را “حفظ امنیت مردم و توسعه ارتباطات” معرفی می کند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • محمدرضا بهمن ۱۴, ۱۳۹۹

    من ردیاب خریدم از وبسایت نیکان جی پی اس https://nikangps.com. کیفیت خیلی خوبی داشت. اما نمیدونم چطور ازش استفاده کنم. شما آموزش کار با ردیاب خودرو داخل سایت تن قرار نمیدید؟