گزارش جالب روزیاتو از تجربه های رایگان سواری

دنیای رایگان سوار ها و کوچ سرفینگ ها چطوریه؟

گزارش جالب روزیاتو از تجربه های رایگان سواری

گردشگری مجازی، فرصت های بی شماری را در اختیار عاشقان جهانگردی در سراسر جهان قرار داده است تا با استفاده از ظرفیت هایی که فناوری اطلاعات و ارتباطات برای سفر و تفریح پدید آورده، بتوانند مقصد های بکر و کم تر شناخته شده جهان را بازدید کنند. علاوه بر این، گردشگری مجازی، فرصت رایگان سواری، رایگان سفر کردن و جذاب سفر نمودن را نیز در اختیار مخاطبانش گذاشته تا لذت گردش و تفریح در دهکده جهانی را بیش تر احساس کنند.

r1

(علامت رایگان سوار ها برای رایگان سواری در شهر های مختلف جهان)

ما در دنیایی هستیم که فقط در سایت مشاوره آنلاین رایگان تریپ ادوایزر، بیش از ۱۶۰ میلیون پیشنهاد توسط ۹۰ میلیون جهانگرد از سراسر دنیا برای گردش آسان و جالب ارائه شده و بیش از ۱۰ میلیون میزبان مهمان نواز، آماده میزبانی رایگان از شما در اقصی نقاط جهان هستند. دنیای کوچ سرفینگ ها، دنیای جالبیست که یک دهه از بروز آن می گذرد و موقعیت های بسیاری در سفر ارزان و راحت را در اختیار ده ها میلیون کاربر عضو قرار داده است.

دنیای گردشگری مجازی، دنیای فرصت آفرین و ارزش آفرین است چرا که به کاربران این اجازه را می دهد تا با مقصد های گردشگری مختلف کم تر شناخته شده آشنا گشته و از طریق فایل های ویدیویی، گشتی مجازی در آنجا زده و با امکانات و ظرفیت ها و قابلیت های مقصد های مختلف، پیش از سفر آشنا شوند.

هم چنین دنیای رزرواسیون آنلاین در کنار اپ های سفر این موقعیت را فراهم می کند تا پیش از سفر، همه مقدمات را در مقصد آماده کنیم و با دید و درک عالی، برنامه خود را طرح ریزی نماییم. موقعیتی که فناوری اطلاعات در گردشگری به ما در قرن بیست و یک داده است، یکی از رویایی ترین لحظات سبک زندگی بشر امروزی را به وجود آورده که برای انسان قرون پیشین، تنها یک رویای شیرین دست نیافتنی بود.

شما الان برای گردش به هر نقطه ای از کره زمین، کار سختی در پیش ندارید. اگر مشکل روادید را حل کنید، بقیه امور ساده و آسان است. به این نکته توجه کنید که سفر ماجراجویانه و لذت بخش، اگر گردشگری لوکس نباشید، خیلی هم گران نیست و با پول کم، می توان حتی ۵ قاره را زیر پا گذاشت و البته این یک شعار نیست و خیلی ها در شرق و غرب عالم با کم ترین پول، ده ها کشور را پشت سر گذاشتند. با دوچرخه، با موتور سیکلت، با پای پیاده و حتی با رایگان سواری و حتی با «کوچ سرفینگ» بازی.

r2

(تجربه رایگان سواری از عهد قدیم تا عصر جدید)

همه این ها، نشانه هایی است که مشخص می کند، گردشگری در دنیای امروز، بیش از پول، بیش از اطلاعات، نیازمند عزم و نگاه برنامه ریزی شده بوده تا لذت ها و تجاربی به گردشگر بدهد که برای میلیون ها انسان، تنها در کتاب ها و داستان ها، تجربه شده است. فردی که با دوچرخه از استکهلم به چین می رود و یا کسی که با موتور سیکلت از ژنو سویس به سمت قاهره می رود، این ها افرادی هستند که عشق سفرند و از دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات به خوبی استفاده می کنند.

r3

(تصویر رایگان سواری و ایرانگردی دونده سوئدی در نوار شمالی ایران)

همین چند سال پیش بود که کریستینا پالتن، دونده صاحب نام سوئدی ۴۰ ساله، به تهران آمد و ۱۲۰۰ کیلومتر نوار شمالی کشور را دوید. او پیش از این، به نقاط مختلف اروپا و آسیا رفته بود و فواصل زیادی را با دویدن طی کرده بود و صدها شهر جهان را در چند سال بازدید کرد و با سبک زندگی مردمان مختلف آشنا شد. تنها در سفر ۶۰ روزه به ایران، با استقبال گسترده مردمی که او را با سه چرخه اش می دیدند، مواجه گشت و از سفر به کشورمان،‌ به عنوان به یاد ماندنی ترین سفر چند سال اخیرش نام برد. او را از طریق این لینک دنبال کنید.

r4

(رایگان سواری با موتور سوار جهانگرد دیوید کرتز)

دیوید کرتز،‌ جوان سویسی تازه فارغ التحصیل رشته بازرگانی سوییس، در سال ۱۳۹۳ با یک موتور سیکلت، از ژنو سوییس راهی تهران شد تا به شهر های مختلف کشور برود و با دوستانی که قبلا از طریق سایت های گردشگری مانند کوچ سرفینگ آشنا شده بود، دیدار کند. پرتالی که وی برای اطلاع رسانی سفر خود تدارک دیده بود، با استقبال گسترده میزبانان این جوان سوییسی جهانگرد مواجه شد و هم اکنون می توانید در سایت twine.bike ان را دنبال کنید. وی ظرف چند سال اخیر، بیش از ۱۰ هزار کیلومتر را با موتور سیکلتش طی کرد و پول زیادی هم پرداخت نکرد. چرا که مرتبا پیش افراد مختلف که میزبان های رایگان بودند به اصطلاح host شد و تنها بنزین و هزینه های مصرفی طول سفر، از جیب ایشان پرداخت گردید.

untitled-1

(تصویر وب سایت دیوید کرتز)

مسیری که این جهانگرد سوییسی برای سفر پر ماجرایش انتخاب کرد، اگر شما قصد داشته باشید با روش های متداول جهانگردی طی کنید، شاید بیش از ۱۰۰ هزار دلار خرج رقم بزند، در حالی که وی با چند هزار دلار، توانست هزاران عکس از ده ها کشور و صد ها شهری که در طول چند سال اخیر طی کرده، برداشت کند.

دیوید کرتز در طول سفر پر ماجرایش، با بیش از ۴۰۰ نفر از ۵۰ کشور دنیا دوست شد و با آنها مدتی هم زندگی کرد. تجربه زندگی خاصی که هیچ گاه از طریق روش های سنتی گردشگری بدست نمی آید. شاید یکی از دلایل افزایش محبوبیت افرادی چون دیوید کرتز و کریستینا پالتن در عرصه گردشگری و رایگان سفر کردن، استفاده از ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای اطلاع رسانی مصور و ویدئویی سفر خود باشد که مخاطبان زیادی را به سمت و سوی آنها می کشاند.

r6

(کافه وی، امروزه تهران گردی را با کافی شاپ سیار در اختیار شهروندان پایتخت قرار داده اند)

گردشگری، فقط به خارج از کشور و هزینه کردن مرتبط نمی شود. می توان گردش کرد و حتی درآمد زایی نمود. حتی رایگان سواری کرد و درآمد به دست آورد. روشی که کافه وی (Way Coffee)، کافی شاپ سیار تهران ظرف چند ماه اخیر در دستور کار قرار داده، مثال خوبی برای گردشگری شهری و درآمد زایی فرصت آفرین است. زوج جوان تهرانی که تازه از دانشگاه دانش اموخته شده اند، با خرید یک فولکس واگن آبی رنگ نوستالژیک، دستگاه های کافی شاپ را بر روی خودروی خود نصب کرده اند و هم چون روش هایی که در اروپا از ۴ دهه پیش مشاهده می شد، به گردش در نقاط مختلف شهر مشغول شدند.

دنیای جادویی اینستاگرام هم به کمک ان ها آمده و آن ها هر شب، برنامه سفر فردا عصر خود را از طریق کانال تلگرام و صفحه اختصاصی در اینستاگرام اطلاع رسانی می کنند تا مخاطبانشان که اکنون به بیش از ۴۵ هزار فالوور رسیده، از برنامه سفرشان در نقاط مختلف پایتخت آگاه شوند.

مثلا آن ها جمعه شب می گویند که شنبه عصر در فلان نقطه تهران هستند و کاربرانی که در نزدیکی آن نقطه سکونت دارند، برای گرفتن عکس و استفاده از شیرینی ها و نوشیدنی های خانگی که این زوج جوان تدارک دیده اند، به آن نقطه می روند و سلفی میگیرند و لحظات خوبی را تجربه می کنند. خلاقیت گردشگری شهری این زوج جوان، نمونه خوبی برای فرصت آفرینی گردشگری از طریق فناوری اطلاعات است که برای خیلی ها می تواند درس آموز و فرصت ساز باشد. تجربه کافی شاپ سیار، گردشگری رایگان شهری را به دنبال دارد و خیلی ها را از پاساژ نوردی به گردشگری شهری ترغیب می کند.

با این مقدمه، خوب است کمی درباره دنیای کوچ سرفینگ ها و رایگان سوار ها بگوییم.

دنیای جالب کوچ سرفینگ ها

r7

دنیای کوچ سرفینگ ها، دنیای جالبیست. جایی که شما می توانید از طریق سایت couchsurfing.com، با میلیون ها میزبان مهمان نواز آشنا شوید که در ۲۰۰ هزار شهر دنیا، آماده میزبانی رایگان شما هستند. حتی برای یک شب، حتی برای اقامت در یک کاناپه زیر شیروانی. . . . حتی برای چند ساعت خوابیدن راحت و حتی برای صرف غذایی دوستانه با یک شهروند در شهر خاص مورد نظر شما. با عضویت رایگان در این سایت، میتوانید میزبان های رایگان را شناسایی کرده و حتی در برنامه های متنوعی که کوچ سرف بازها تدارک دیده اند، شرکت کنید.

couchsurfing.com را باید در واقع، مفهومی بیش تر از آشنایی با میزبان های رایگان در سراسر دنیا دانست. در این شبکه اجتماعی سفر و تفریح، می توان با افراد مختلف آشنا شد و درباره تجربه های سفر و گردش با آنها به رایزنی پرداخت و اگر حتی میزبان رایگان نیستند، از تجربه های بکر آنها در سفر به شهرشان استفاده نمود.

r8

در واقع، تالارهای گفتگوی متعددی در زمینه‌های مختلف از راهنمای گردشگری شهرهای مختلف گرفته تا اطلاعات لازم برای خرید دوچرخه در این وب‌سایت شکل‌ گرفته‌اند. این تالارهای گفتگو اغلب به‌وسیله داوطلبانی که به ammbasador شهرت گرفته‌اند اداره می‌شوند. همین روش را در سایت Internations.org نیز  مشاهده می کنیم. گروه‌های موجود در این شبکه اجتماعی هم اغلب برنامه‌ها و گردهمایی‌های غیر رسمی مرتبط با گردشگری برگزار می‌کنند. حتی اگر قصد سفر ندارید در این شبکه دوستان جهانگرد خوبی پیدا خواهید کرد.

r9

(اپلیکیشن مایل های که فرصتی برای گپ زدن با کسانیست که در فرودگاه ها منتظر پرواز هستند و هم مسیر شما هستند)

الان با دنیای اپلیکیشن ها، می توان کارهای جالبی انجام داد. اپیلکیشنی مانند Milehi (نسخه iOS / نسخه اندروید) به شما این امکان را می دهد حتی در فرودگاه، وقتی منتظر پرواز هستید، دوست و هم صحبت پیدا کنید و غم ایام نخورید و وقت به بطالت نگذارنید . . .

r10

اپ های سفر، بخشی جدایی ناپذیر از دنیای رنگارنگ و جذاب سفر در عصر دهکده جهانی است که صدها میلیون طرفدار در سراسر جهان دارند و ظرفیتی ممتاز برای رونق اقتصاد صنعت گردشگری در روزگار کنونی به شمار می روند.

به هر حال اگر به دنبال رایگان یا ارزان گردش کردن هستید و یا می خواهید با دوستان زیادی آشنا شوید، با عضویت در این سایت‌ ها، فرصت های بسیاری برای شما فراهم می شود که ارزشمند خواهند بود. کسانی که قصد دارند به هر نقطه دنیا بروند، می توانند عین لونلی پلنت، در این سایت ها آگهی کرده و دیگران از سفر آن ها مطلع شده و فرصت های میزبانی را برایشان فراهم کنند.

کوچ سرفینگ، روز به روز بر تعداد کاربرانش اضافه می شود و ظرفیت خوب و جذابی در عرصه گردشگری مجازی به شمار می رود که در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد.

دنیای عجیب رایگان سوار ها

r11

(این علامت دست نشان می دهد که گردشگر، رایگان سوار است و حاضر به پرداخت پول نیست)

دنیای رایگان سوار ها یا هیچ هایکینگ ها هم، مثل دنیای کوچ سرفینگ ها و لونلی پلنتی ها و تریپ اداویزری ها، دنیای جالبی به شمار می رود. رایگان سوار ها، افرادی هستند که برای حمل و نقل خود در شهر های مختلف جهان، دوست ندارند پولی پرداخت کنند و فلسفه کاریشان این است که با دوستی با راننده ها و هم صحبتی با آن ها، مسافتی را طی کرده و پولی پرداخت نکنند.

شاید فکر کنید چنین چیزی امکان پذیر نباشد، اما در واقع در روزگار امروز، میلیون ها نفر به صورت رایگان سواری، صد ها هزار کیلومتر را در گوشه های مختلف نقاط جهان طی کرده و با این روش،‌ نه تنها صرفه جویی در هزینه های خود نموده،‌ بلکه ۵ قاره جهان را هم بعضا دیده اند.

هیچ هایکینگ (hitchhiking) را سوار شدن بر خودرو، کامیون عبوری یا اتوبوس به قصد سفر رایگان تفسیر کرده اند. در واقع، رایگان سواری، نوعی مسافرت کوتاه مدت یا بلند مدتیست که مسافر به قصد سفر، در کنار جاده یا خیابانی می ایستد و انگشت شست یا اشاره را بلند کرده و به راننده های عبوری می گوید که می خواهد سوار شود.

r12

(رانندگانی که علاقمند به سوار کردن این افراد هستند، توقف کرده و آن ها را تا مقصد مورد نظر همراهی می کنند.)

البته باید توجه کرد که در برخی از کشور های دنیا و حتی در برخی از جاده ها، به خاطر خطراتی که ممکن است رایگان سواری به دنبال داشته باشد، این کار ممنوع است و تابلوی ممنوع بودن آن نیز نصب شده که در تصویر زیر این امر را مشاهده می کنید.

r13

(تصویر تابلوی رایگان سواری ممنوع در جاده هایی با عرض کم در آمریکا)

همان طور که گفتیم، به دلیل خطراتی که توقف ناگهانی خودرو ها در جاده ها و خیابان های کم عرض برای دیگر خودروهای عبوری ایجاد می کند، رایگان سواری ممنوع است. اما این شیوه همواره مخاطبان خود را دارد. بنابراین در برخی موارد اگر گردشگری درخواست چنین سفری را داشته باشد ممکن است جریمه شود. با وجود اینکه در بسیاری از کشورها هیچ هایکینگ شناخته شده محسوب می گردد اما در ایران هنوز این مدل سفر کردن جا نیافتاده.

بنابراین ممکن است در جاده افرادی بخواهند چنین گردشگرانی را سوار کنند اما نیت رانندگان کمک به آنهاست وگرنه بیشتر رانندگان جاده‌ها در ایران از وجود چنین سفرهایی بی‌اطلاع هستند. با این حال اگر آنها ببینند که گردشگران خارجی به دنبال خودرویی برای مسافرت میگردند حتما کمک شان می کنند.

در این میان برخی از آنها ملاحظات خطر سوار کردن غریبه‌ها در جاده را نیز می کنند و از همراهی افراد در بین راه به خصوص جاده های خطرناک حذر می نمایند. یکی از روش های نانوشته اما مرسوم در رایگان سواری، در اختیار داشتن کوله پشتی است. کوله پشتی نشان می دهد که شما backpacker هستید و اصطلاحا، گردشگر خودمانی و جهانگرد.

r14

(تجریه hitchhiking مربوط به backpacker ها در نیوزلند)

دنیای بک پکر ها، دنیای جالبیست و باشگاه و هاستل های زیادی در سراسر جهان دارند. آنها، بخشی از جامعه رایگان سوار ها را تشکیل می دهند که علاقمند به جهانگردی کم هزینه (low budget tourism) هستند و به همین خاطر، اگر با کوله پشتی رایگان سواری کنید، ضریب موفقیت شما بیش تر می شود.

بعضی ها می گویند که هیچ هایکینگ در اروپا کار عجیبی نیست. جوانان اروپایی تابستان که درس و زندگی تعطیل می‌شود، شال و کلاه می‌کنند و با یک اسکیت و یک کوله‌پشتی بدون هیچ هزینه‌ای شروع می‌کنند به اروپا گردی. پول هیچ چیزی نمی دهند. حتی غذا را هم در کمپ هایی تهیه می کنند که در جاده ها وجود دارد و حتی در کلیسا ها و مراکز مذهبی و خیریه به صرف غذا می پردازند و دوستان زیادی هم پیدا می کنند.

به نظر می رسد اکنون اگرچه این نوع سفر کردن در ایران ناشناخته است اما هستند برخی از ایرانیان که به کشورهای دیگر به صورت هیچ هایک سفر می‌کنند و البته باید در نظر داشته باشید که گردشگران خارجی  زیادی هم که به ایران سفر می نمایند و تنها نیز به سفر می پردازند، از روش رایگان سواری بهره مند می شوند.

تجربه های یک رایگان سوار

r15

(تصویری از رایگان سواری های حسین عبداللهی درسراسر جهان)

در ایران، رایگان سواری چند سالیست که خیلی پر رونق شده و در سایت هایی که در این گزارش اشاره کردیم، افراد با یکدیگر برای سفرهای انفرادی و گروهی با هدف رایگان سواری، برنامه های زیادی ترتیب می دهند. یکی از رایگان سوار های مطرح جوان کشورمان را می توان حسین عبداللهی دانست.

او از سایت هایی مانند باشگاه مهمان وازی و باشگاه میزبان های رایگان استفاده می کند و حدود ۶۰ کشور را در ۵ قاره دنیا مشاهده کرده. حتی وی نه تنها به رایگان سواری علاقمند است، بلکه به پیاده روی نیز علاقه وافری دارد و گویا قبلا، تهران تا سنت پتربورگ روسیه را که چند هزار کیلومتر مسافت دارد را با رایگان سواری و پیاده روی طی کرده است و حالا از سفر رایگان سواری تهران-پکن خبر می دهد. خبری که به نظر می رسد بزودی آن را عملی کند.

وی درباره تجربه های رایگان سواریش در سراسر جهان در وبلاگش می گوید:

شاید یکی از کسانی که از مزایای چنین سیستمی بی نهایت بهره مند شده باشد خود من باشم. بارها و بارها از محل های اقامت رایگان میزبانانی در کشورهای مختلف چه در چارچوب و چه در خارج چارچوب چنین سیستمهایی استفاده کردم، فرصت تبادل تجربیات سفر و البته دانسته ها و نادانسته های زندگیم رو پیدا کردم و چه شب ها و روزهایی که با میزبانان خودم (و البته گاهی میهمانان) ساعت ها و ساعت ها در مورد تمام موضوعاتی که در ذهنمان بود حرف زدیم و چه استدلال هایی که برای هم نکردیم و چه ساده مشکلات اساسی جهان امروز را حل می نمودیم.

یاد خاطراتی به خیر که خارج از ایران و در خانه هایشان گاهاً برایم غذاهای محلی درست می کردند و صد البته که گاهی هم من تمام هنر آشپزی ام را به رخشان می کشیدم و برایشان غذای ایرانی درست می کردم.

ساعت ها با این غریبه گان نا آشنا گفتیم و خندیدیم، پرسیدیم و دانستیم و یاد گرفتیم، بدون هیچ تعصبی، بدون هیچ توهین و بی احترامی، بدون هیچ قید و بندی و البته بدون هیچ هزینه ای…

شاید اوایل باورش برای خودم هم سخت بود، وقتی شور و هیجان و اشتیاق یک میزبان را در یک شهر و دیار غریب که هیچ نسبتی هم بین من و او وجود نداشت و صرفاً روح بلند و کنجکاوش وی را به سوی من کشانده بود می دیدم تعجب می کردم. کسانی که گاهاً آنچنان در این راه مصمم بودن و به انسانهای دیگر اعتماد داشتن که کل خانه و امکاناتشان را در اختیار من قرار می دادند و از این جهت واقعا قابل تقدیر بودند.

او درباره تجربه رایگان سواری در استرالیا می گوید:

اگر بخواهیم یک تعریف از واژه Hitchhiking داشته باشیم می توانیم اینطور مطرحش کنیم: “درخواست مستقیم از دیگران که معمولا هم غریبه هستند برای طی مسافت های کوتاه یا بلند بین شهرهاا یا مناطق با اتومبیل یا وسیله نقلیه آنها بدون پرداخت هیچ پولی که معمولا در مناطق مختلف با ژست خاص مسافر همراه است که معمولترین آن ایستادن در کنار جاده با کوله پشتی و اشاره به جلو با انگشت شست محسوب می گردد”

r16

(تصویری از تجربه های رایگان سواری مختلف حسین عبداللهی )

هرچند که این اصطلاح و این نحوه جابه جا شدن در سفر در ایران و خیلی از کشورهای آسیایی تعریف روشنی نداره ولی در اروپا و آمریکا و استرالیا کاملا جا افتاده و تعریف شده هست. چیزی که اولین بار با دوستان بک پکری خودم در استرالیا تجربه کردم و بعدها هم گاها در سفرهایم تکرارش کردم هرچند که چنین تجربه ای برای من خیلی زیاد نبوده ولی آنقدر جذابیت داشته که حیفم آمد اینجا به عنوان یکی از راههای ارزان گردی و متفاوت سفر کردن توضیحش ندهم.

r17

(تصویری از حسین عبداللهی در چین: کوهستان هواشان بیشتر از ساعتی شهر “شیان” را که دور می شوم به محدوده کوهستانی می رسم که هم تقدس دارد و هم زیباست با نام “هواشان”، مجموعه بی نظیر از پنج قله به هم تکیه داده زیبا. در کنار ترمینال اتوبوس ها، هاستلی پیدا می کنم و کوله پشتی ام را به پیرزن خنده روی صاحب هاستل می سپارم و این تنها کوله کوچکم است که به همراه کمی آب و غذا و کیسه خواب، همسفرم می شود)

بسیاری از توریست های جوان و کم بضاعت برای کم کردن هزینه های سفرشان و البته اضافه کردن هیجانش دست به کارهای عجیب و غریبی میزنند که یکی از آنها هیچ هایکینگ است.

به این معنی که سعی می کنند برای هزینه های جابجایی شان بین شهرها پولی پرداخت نکنند. برای همین کوله پشتی به پشت سر در جاده ای که به مقصدشان منتهی می شود می ایستند و با انگشت شست خود جهت مسیرشان را نشان می دهند.

در این بین وسایل نقلیه ای که در حال گذر از آن مسیر است شاید بسته به شرایط برای اش جالب باشد که به این مسافران یا توریست ها کمک کند و همه یا بخشی از مسیر را جابه جایشان نماید که در خیلی از موارد نفع دو طرفه ای هم دارد مخصوصا که اگر از دو کشور و فرهنگ مختلف باشند و کلی حرف برای زدن داشته باشند.

r18

(تصویر صفحه اینستاگرام یکی از رایگان سوار های حرفه ای ایران)

حال بعضی از این مسافران پا را فراتر می گذارند و بدون برنامه جابه جا می شوند.. یعنی اولین ماشینی که ترمز بزند رو سوار شده و مقصدشان می شود مقصد آن وسیله نقلیه یا به عبارتی خودشان رو به جاده می سپارند. واقعا گاهی نمی شود هیجان اش را بیان کرد بسته به بلندی روحت دارد و اینکه جاده چه چیزی را برای ات انتخاب کرده باشد.

حسین آقای رایگان سوار، این روز ها در اینستاگرام فعال است و تجربه های رایگان سواری خود را در اختیار مخاطبانش قرار می دهد. وی بیش از ۱۵ هزار فالوور دارد و می توانید این رایگان سوار را در این نشانی دنبال کنید.

[ منابع: lonelyplanet ، tripadvisor ، ایسنا ، روزیاتو ]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود