راز مرگ زودرس ستاره های موسیقی و سینما در چیست؟

الکل، مواد مخدر، حادثه و یا بدشانسی؟

راز مرگ زودرس ستاره های موسیقی و سینما در چیست؟

درحالیکه میانگین سن هر مرد آمریکایی نزدیک به ۷۶ سال است، اما این عدد برای ستاره های راک اند رول و سینما تا ۴۹ سال کاهش می یابد.! ستاره هایی که در اوج شهرت ناگهان به دلایلی غیرمتعارف جان خود را از دست می دهند و این پرسش را در اذهان متبادر می سازند که راز این مرگ های زودرس چیست؟

پایگاه اینترنتی شبکه خبری CNN با انتشار مطلبی به قلم کِرِگ هال ضمن اشاره به این نکته که فقدان زودهنگام و ناگهانی ستاره های جهان هنر همواره موضوعی دردناک و مرموز بوده است، می نویسد: از مایکل جکسون گرفته تا الویس پریسلی و  فیلیپ سایمور هافمن هیچ یک در نتیجه مرگی طبیعی فوت نکرده اند؛ نتیجه کالبد شکافی ها نشان می دهد تمامی ستاره ایی از این دست بدلیل اُور دوز مواد مخدر همچون شیشه، هروئین و کوکائین جان خود را از دست داده اند.

اما چند پرسش مهم در این بین مطرح است: آیا ستاره بودن با یک زندگی سالم و طولانی در تضاد است؟ شرایطی خاصی موجب سوق داده شدن این ستاره ها به مرگ هایی این چنینی می شود و در نهایت اینکه چه عوامل مشخصی این مرگ های زودرس را موجب می شود؟

نگارنده این گزارش در ادامه برای پاسخ به این پرسش ها زندگی ۲۵۲ ستاره بزرگ راک اند رول تاریخ را مورد ارزیابی قرار می دهد:

 

بداقبالی

تا به امروز ۸۲ نفر از این ۲۵۲ عضو این گروه از ستاره ای نخبه عالم موسیقی جان خود را از دست داده اند.

“قتل” عامل ۶ مورد از این مرگ ها بوده است. جان لِنون و سم کوک نمونه هایی از مرگ بدلیل قتل هستند که البته هنوز هم گمانه زنی ها در خصوص قتل آنها وجود دارد.

حادثه ممکن است برای هرکسی اتفاق بیافتد اما بنظر می رسد سهم این ستاره ها از “حوادث غیرمترقبه” همچون اور دُز ناخواسته بسیار بیشتر از دیگران است! سد وِیکِس در سن ۲۱ سالگی، دیوید رافین در سن ۵۰، رودی لوئیس در سن ۲۷ سالگی و گرام پارسِنز در سن ۲۶ سالگی نمونه هایی از مرگ ناگهانی به دلیل اور دُز اتفاقی محسوب می شوند.

160602164100-heath-ledger-nov-2007-exlarge-169

نکته جالب دیگر در بین بدشانسی عجیب این ستاره هاست! احتمال اینکه هر انسان بر اثر سانحه هوایی جان خود را از دست بدهد؛ ۱ به ۶ میلیون است، اما وقتی در مورد فهرست بهترین ستاره های راک اند رول صحبت می کنیم، این عدد ۱ به ۸۴ خواهد بود … بادی هولی، اُتیس ردینگ و رونی فن زانت همگی بر اثر صانحه هوایی جان خود را از دست دادند.

الکل  و دود

نرخ مرگ بر اثر بیماری های کبدی در جوامع معمولی چیزی کمتر از ۱.۴ درصد است، این در حالی است که باز هم این عدد در بین ستارگان راک اند رول بسیار عجیب و نگران کننده است. تقریبا بیش از ۳ برابر شرایط عادی. مهمترین عامل بی تردید شیوع فراینده مصرف الکل و مواد مخدر بین این ستاره هاست. برای مثال سرطان کیسه صفرا که یک بیماری به شدت نادر است، عامل مرگ دو نفر از فهرست ۱۰۰ نفره بهترین های تاریخ راک اند رول محسوب می شود. رِی من زارِک و تامی ریمون.

160602172126-river-phoenix-restricted-exlarge-169

از سوی دیگر اکثر اعضا این فهرست ۱۰۰ نفره در دهه ۱۹۴۰ بدنیا آمده و در دهه ۱۹۶۰ به بلوغ رسیده اند، در مقطعی که استعمال تنباکو به اوج خود می رسد. بنابراین بروز سرطان ریه در بین این ستاره ها به عنوان یکی از عمده ترین عوامل مرگ نمی تواند چندان دور از تصور باشد. جورج هریسون از گروه بیتِلز، کارل ویلسون از گروه بیچ بویز ریچارد وایت از پینک فلوید، ادی کندریکس از تِمپ تِیشِن و اُبی بِنسون از گروه فور تاپس، همگی  تسلیم سرطان ریه شدند.

سرطان حنجره که باز هم ناشی از کشیدن سیگار است، یکی دیگر از عوامل رایج در مرگ این ستاره ها محسوب می شود

در ادامه این گزارش با اشاره به سکته و یا ایست قلبی بعنوان دیگر عوامل مرگ ناگهانی و زودرس ستاره های راک اند رول، آمده است: یان استیووارت، مادی واترز، هالین وُلف، روی اوربیسِن و جکی ویلسِن همگی بر اثر مشکل قلبی جان خود را از دست داده اند. البته گِلِن فِرِی و جکی ویلسِن، نیز بدلیل ذات الریه وداعی زودهنگام با این دنیا داشتند.

سی ان ان در ادامه گزارش خود می نویسد: ایالات متحده آمریکا در حال حاضر در مرکز سوءمصرف مواد مخدر و داروهای تجویزی در جهان قرار دارد. اوردُز هروئین و برخی دیگر از داروهای تجویزی در ایالات متحده آمریکا در طول تاریخ این کشور بی سابقه بوده است.

160602170428-john-belushi-restricted-exlarge-169

اما سوء مصرف مواد مخدر برای ستاره های راک به هیچ وجه موضوعی عجیب محسوب نمی شود؛ الویس پریسلی، جیمی هندریکس، جنیس جاپلین، سید ویشِس، گرام پاسونز، ویتنی هیوستون، مایکل جکسون و همین اواخر پرینس همگی بدلیل اوردُز مواد مخدر جان خود را از دست دادند.

بنابراین از تحقیقات به عمل آمده می تواند اینطور نتیجه گرفت که از هر ۱۰ مرگ در بین ستاره های افسانه ای راک اند رول، دست کم یک مورد ناشی از سوءمصرف الکل  یا مواد مخدر بوده است.

 

آیا عطش شهرت هم می تواند به مرگ زودرس بیانجامد؟

بسیاری روند رسیدن به شهرت را یکی از عوامل مهم در بروز این پدیده می دانند.

یکی از قرینه هایی که می توان در این بین به آن اشاره کرد،  “کودکی ناکارآمد” و یا معیوب است: تجربه آزار جسمی و یا جنسی، داشتن والدینی افسرده و یا درگیر شدن در معضلاتی همچون طلاق  و تبعات ناشی از آن.

بر اساس مقاله ای که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد، “تجربیات کودکی مضر” می تواند به عنوان محرکی برای موفقیت فرد مذکور عمل کند تا بواسطه آن موفقیت، عقده های دوران کودکی فراموش شوند.

160602165115-chris-farley-restrictred-exlarge-169

این مقاله با تاکید بر اینکه اینگونه تجربیات تلخ دوران کودکی در بین ستاره های دنیای هنر به کرات دیده می شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه این تجربیاتی از این دست تبعات دیگری همچون افسردگی حاد، اعتیاد به مواد مخدر، رفتار پرخطر و در نهایت مرگ زودرس را در پی خواهد داشت.

نکته مهم دیگر اشاره شده در این مقاله بررسی  “تئوری تعیین سرنوشت” است. بر اساس این تئوری، انگیزه ها انسانی از زاویه “آرمان های درونی و یا بیرونی”  مورد ارزیابی قرار می گیرد! افرادی که اهداف درونی دارند، نوعی رضایت و قناعت درونی را جستجو می کنند در حالیکه افراد دارای اهداف بیرونی، مدام درپی دست یابی به موفقیت هایی مادی همچون شهرت و ثروت هستند؛ درست شبیه چیزی که در مورد ستاره های دنیای هنر شاهد آن هستیم.

160602172657-paul-gray-slipknot-restricted-exlarge-169

بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی با انگیزه های بیرونی عموما والدینی بی خیال داشته اند و در نتیجه بیش از دیگران در معرض خطر افسردگی قرار دارند.

از سوی دیگر نتایج تحقیقات بر این مهم صحه می گذارد که اختلالات خلق  وخوی(mood disorders) یکی دیگر از ریسک فاکتورهای جدی در بین این گونه افراد است. افسردگی، بیماری های دوقطبی و علائم ناشی از آن به خطری فزاینده برای مرگ های زودرس، خودکشی  و اعتیاد تبدیل می شوند!

در پایان این مقاله آمده است: با تمرکز بر ارتباط بین استعداد و بیماری های روانی، بیماری های روانی و سوء استفاده های جسمی  و در نهایت  سوء استفاده جسمی، مشکلات سلامتی و مرگ ناگهانی می توان نتیجه جامعی از دلایل  مرگ زودهنگام ستاره های بزرگ به دست داد.

منبع: CNN
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • The Ghost آبان ۷, ۱۳۹۵

    خسته نباشید نویسنده عزیز بابت این مطلب
    اما مرگ ناگهانی هنرمندان در آمریکا دلایل فرقه ای داره
    این دلایلی که تو مطلب نوشتید درصدش خیلی پایینتره
    به نظر شما بروس لی و پسرش هم مواد مصرف میکردن؟یا افسردگی داشتن؟

  • سورنا بهمن ۲۹, ۱۳۹۶

    مایکل جکسون بر اثر اشتباه عمدی پزشکی به قتل رسید.
    امیدوارم بقیه مطالبتون موثق بوده باشه.

    • لي لي فروردین ۱۹, ۱۳۹۷

      الویس پریسلی هم همه جا نوشته براثر حمله قلبی فوت کرده و دارو هایی هم که مصرف میکرده تجویز پزشک بوده

  • فاطمه اسفند ۲۶, ۱۳۹۸

    اینو دیگه همه می‌دونن که مایکل جکسون بر اثر تزریق داروی بیهوشی پروپوفول ایست قلبی کرد اون مواد مخدر و الکل مصرف نمی کرد و تغذیه ی سالمی داشت و ورزشکار بود چرا الکی نوشتید لطفا سانحه رو هم‌ درست بنویسید صانحه غلط هست