۷ روش در پایان دادن به این نگرانی که دیگران درباره ما چگونه می اندیشند

هر کاری کنیم باز هم دیگران ما را قضاوت خواهند کرد

۷ روش در پایان دادن به این نگرانی که دیگران درباره ما چگونه می اندیشند

اینکه نگران باشیم که دیگران درباره ما چگونه می اندیشند، بخشی از وجه انسانی ماست.

پژوهش های علمی نشان داده است که زمانی که فردی سلیقه موسیقی را که گوش می کند مطرح می کند و مورد تایید قرار می گیرد، بخش تقدیر کننده مغز او فعال می شود و حس خوبی در فرد به وجود می آید.

زمانی این روند ایجاد مشکل می کند که فرد، نگران از دست دادن وجهه و اعتبار خود در میان دیگران باشد. به عنوان مثال از اینکه به علت نوع لباسی که می پوشد یا فردی را که ملاقات می کند و یا حتی شغلی که مشغول انجام آن است مورد استهزا دیگران قرار گیرد.

متاسفانه ترک کردن عاداتی این چنینی اساسا دشوار است. اما برای اینکه تا حدی بتواند به شما در این زمینه کمک شود، با سایت کورا (Quora) که برای پرسش و پاسخ درنظر گرفته شده به پیشبرد این بحث و با مطرح کردن سئوال “چگونه می توانم مانع از نگرانی حاصل از نحوه تفکر دیگران نسبت به خود شویم؟” به بررسی رایج ترین و چالشی ترین پاسخ های فرستاده شده می پردازیم.

با خواندن این مطالب، مفهوم تنها مانند خود بودن را بهتر درک خواهید کرد.

۱- به یاد داشته باشید که دیگران آنقدر ها هم به شما علاقمند نیستند

در بسیاری از پاسخ ها به این نکته اشاره شد که مردم به طور معمول آنقدرها هم که خودمان گمان می کنیم به ما اهمیت نمی دهند.

به عنوان مثال یکی از کاربران می گوید، ما معمولا چندان وقت خود را بر مسائلی که دیگران چگونه فکر یا رفتار می کنند، تلف نمی کنیم.

گروهی از روانشناسان به بررسی عکس العمل های مردم با به کارگرفتن برخی تکنیک ها پرداختند. آنها در مطالعه ای در سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۹ شمسی) از برخی از افراد مورد مطالعه تقاضا کردند تی شرتی با یک عکس مسخره از بری مانیلو (Barry Manilow) که خواننده و آهنگ ساز است به تن کنند.

مسلم است که کسانی که این تی شرت را به تن کردند، کمتر از آنچه خود گمان می کردند، مورد توجه دیگران قرار گرفتند.

۲- داستان دیگری برای خودتان تعریف کنید

هیچ کس نمی تواند شما را از راهی که می روید مطمئن کند. تمام جریان بستگی به این دارد که خودتان چه تعبیری از رفتارتان دارید. بنابراین با تغییر در تعبیرها و تفسیرهایی که از رفتارتان می کنید، ممکن است بتوانید باعث شوید که اندیشه مثبت تری نسبت به افکار و احساسات خود داشته باشید.

یکی از کاربران به نام کارن می گوید ممکن است شما این عادت را داشته باشید که به خودتان بگویید:”امروز من کاری انجام می دهم که همه به آن خواهند خندید. آنها ممکن است گمان کنند که من دیوانه ام. من دیوانه ام و همه این موضوع را می دانند. پس این چنان هم تازه و جدیدی نیست.”

در مقابل کاربر دیگری به نام رنی می گوید شما ممکن است به خودتان بگویید: “امروز من و دیگران همه با هم می خندیم و من باعث خنده افرادی خواهم شد که روز سختی را پشت سر گذاشته بودند و من این کار را حتی اگر اتفاقی هم باشد انجام خواهم داد.”

درواقع این بدان معناست که چگونه می توانیم بر شرم و خجالت مان از کارهایی که می کنیم مسلط شویم و نگرانی این را که دیگران درباره ما چگونه می اندیشند را کاهش دهیم. این همان چیزی است که برنه بروان (Brene Brown) در مصاحبه اش با تک اینسایدر (Tech Insider) می گوید. وی بر این باور است که آنچه در مورد شریک عاطفی مان تصور می کنیم نیز ممکن است تنها حاصل تفکراتی باشد که خودمان آنها را برای خود ساخته ایم.”

وی می گوید: “با این کار شما اساسا این تفکر را القا می کنید که در حال خوانش وضعیت و موقعیت کنونی هستید و همزمان هم از این موضوع اطمینان ندارید که ۱۰۰ درصد درست فکر می کنید.”

jpg

۳- مردم بیشتری را ملاقات کنید

مری، کاربر دیگری پیشنهاد می دهد، شما با شنیدن و مواجه شدن با ایده افراد دیگر قادر خواهید بود کمی از غلظت اندیشه های خود بکاهید و دیدگاه های جدیدی بدست آورید.

خانم برنه بروان بر این باور است که هرچقدر افراد بیشتری را ملاقات کنید، بیشتر به این امر پی خواهید برد که چقدر دیدگاه های گوناگونی در این جهان وجود دارد و آن تفکراتی را که سال هاست به آنها چسبیده اید و رهایشان نمی کنید تا چه اندازه می تواند زندگی تان را تحت کنترل درآورد.

۴- تلاش کنید وضعیت را برای دیگران راحت تر کنید

کاربر دیگری می گوید، از کجا معلوم است که آن دیگرانی که در حال برقراری ارتباط با آنها هستید، خودشان احساس راحتی کنند؟

بله ممکن است دیگران احساس امنیت و راحتی کنند اما در بسیاری از مواقع این تنها یک امر ظاهری است. پس چطور است به آنها کمک کنیم که چنین راحتی را به طور حقیقی تجربه کنند. اگر شما چنین تفکری را پرورش می دهید دیگر نگران آن نباشید که دیگران در مورد شما چگونه می اندیشند.

نتایج این پژوهش به درستی می گوید ما عمدتا درک درستی نسبت به چالش هایی که دیگران در زندگی با آنها مواجه هستند نداریم. آنچه شما در زندگی تان انجام می دهید ممکن است راه را برای آنها هم آسان تر کند. آن وقت متوجه خواهید شد که نگرانی های خودتان هم کمتر خواهد شد.

۵- بر کنترل افکار خودتان تمرکز کنید نه دیگران 

ژنرارو یکی دیگر از کاربران می گوید، شما نباید بر افکار دیگران تمرکز داشته باشید. بنابراین حتی اگر لحظه ای هم به این موضوع بیاندیشید که دیگران در مورد شما چه فکری می کنند تنها در حال تلف کردن وقت و انرژی خود هستید.

وی پیشنهاد می دهد که به جای تمرکز بر آنچه دیگران می اندیشند، افکار خودمان را در موقعیت های گوناگون مدیریت کنیم.

ایمی مُورین (Amy Morin) که یک روان درمانگر  است می گوید، افرادی که از لحاظ فکری توانمند و قوی هستند به ندرت بر چیزهایی که قادر به کنترل شان نیستند تمرکز می کنند. زمانی که تمرکز کمتری بر عواملی این چنینی داشته باشید، هم شادتر خواهید بود و هم استرس کمتری را متحمل می شوید.

jpg

۶- تلاش نکنید همه را راضی نگه دارید

بسیاری از کاربران داستان مشابهی را تعریف کردند و آن همان داستان معروف دو مرد و الاغ شان بود که دایم می خواستند همه را راضی نگه دارند.

در ابتدا، هر دو نفر سوار بر الاغ بودند و یک عابر به آنها گفت که شما چقدر ظالم هستید. بعد از شنیدن این نظر یکی از آنها پیاده شد و پیاده به راه خود ادامه داد. آن وقت عابر به فرد سوار بر الاغ گفت که تو چقدر خودخواه هستی.

این بالا و پایین شدن ها ادامه پیدا کرد و در نهایت هر دو آنها از روی الاغ پیاده شدند و عابرانی که آنها را می دیدند شروع به مسخره کردن شان کردند.

نتیجه کلی که از این داستان گرفته می شود این است که شما هرکاری که انجام دهید و هرطور که برخورد کنید، مورد قضاوت قرار خواهید گرفت.

۷- اکنون خوب است به اینکه دیگران چگونه می اندیشند اهمیت دهید

ماریسا راسل (Marissa Russell) می گوید، برای اینکه بتوانید اعتبار خود را حفظ کنید، بد نیست اندکی نگران تفکر دیگران باشید اما مراقب باشید که این روند به صورت افراطی نباشد.

هرگز نمی توانید کاملا از اینکه دیگران درباره شما چگونه می اندیشند دور بمانید.

علت این امر هم این است که انسان ها در کل مانند دروازه بانانی هستند که برای رسیدن به اهدافی چون گرفتن شغل، ارتقا شغلی، نامزد دریافت جوایز شدن، ارتباط با ارباب رجوع و پیدا کردن شریک کاری و زندگی و غیره و  غیره در حال تلاش کردن هستند. بنابراین، اینکه دیگران در مورد ما چگونه می اندیشند، در بسیاری از موارد می تواند مسئله مهمی به شمار آید.

نتایج این پژوهش اذعان می دارد، مهم ترین نکته این است که بیش از اینکه دیگران در مورد شما چگونه می اندیشند برای تان مهم باشد که خودتان در مورد خودتان چگونه می اندیشید.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود