۸ نکته درباره سرطان پروستات که تمامی مرد ها باید از آن ها اطلاع داشته باشند

۸ نکته درباره سرطان پروستات که تمامی مرد ها باید از آن ها اطلاع داشته باشند

سرطان پروستات بیماری شایعی در میان مردان است و از این نظر شاید بتوان آن را با سرطان سینه در زنان مقایسه نمود. به همین دلیل دانستن نکات و اطلاعات لازم پیرامون این بیماری می تواند برای هر کسی مفید باشد. در این مقاله قصد داریم نکاتی را مطرح نماییم که هر مردی باید درباره پروستات بداند.

تنها افراد پا به سن گذاشته در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند

01_older_men_only_skynesher-w600

احتمال ابتلا به سرطان پروستات با بالا رفتن سن بیشتر می شود، اما بر اساس آمار های ارائه شده در سال جاری، ۴۰ درصد از ۱۸۱۰۰۰ مورد جدید، در سنی پایین تر از ۶۵ سال به این بیماری ابتلا پیدا کرده اند. موارد بسیار کمی وجود دارد که سرطان پروستات به سراغ افراد کمتر از ۴۰ سال برود، اما شانس چنین اتفاقی بعد از سن ۵۰ سالگی به شدت بالا خواهد رفت. مردان آفریقایی-آمریکایی نیز به دلایل نامعلومی شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند.

آشکار نبودن علائم پروستات نشان دهنده عدم وجود این بیماری نیست

myths-about-prostate-cancer-w600

عدم وجود نشانه ای خاص می تواند به معنای آن باشد که سرطان در مراحل اولیه خود قرار دارد. علائمی مانند سختی ادرار، وجود خون در ادرار، درد در ناحیه لگن و مشکل به هنگام نعوظ، معمولا با پیشرفت سرطان آشکار می شوند. لازم به ذکر است که این علائم لزوما به معنای وجود سرطان نیستند و مشکل می تواند مربوط به چیز دیگری باشد. بهتر است در صورت بروز هر یک از نشانه ها، به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

عدم وجود این بیماری در بستگان نزدیک می تواند نشانه خوبی باشد

03_no_family_history_aleksandarnakic-w600

ژن ها نقش مهمی در ابتلای افراد به سرطان پروستات ایفا می نمایند. اگر پدر شما سابقه این بیماری را داشته باشد، شانس ابتلای شما ۲ برابر و اگر این مسئله برای برادرتان پیش آمده باشد، شانس دچار شدن به این بیماری تا ۳ برابر افزایش پیدا می کند. علاوه بر این، وجود شخصی دیگر در بستگان نزدیک، شانس دچار شدن به سرطان را تا ۴ برابر افزایش خواهد داد. البته این نکته را باید در نظر گرفت که بیشتر افراد مبتلا شده، بستگانی سالم و بدون سرطان پروستات داشته اند.

آزمایش PSA می تواند وجود این بیماری را تشخیص دهد

04_psa_test_prostate_cancer_-monkeybusinessimages-w600

اندازه گیری آنتی ژن اختصاصی پروستات (prostate-specific antigen) همراه با آزمایش های دیجیتالی مقعدی (در آن هر نوع توده بزرگ به خوبی احساس می شود)، می تواند به تشخیص زود هنگام سرطان کمک کند.

مقادیر بالای PSA نشان دهنده ابتلای فرد به سرطان پروستات است

05_high_psa_prostate_cancer_monkeybusinessimages-w600

مقادیر بالای این پروتئین یا التهاب غده پروستات می تواند نشان دهنده ابتلای احتمالی به سرطان پروستات باشد. روش اندازه گیری PSA علاوه بر داشتن مزایای متعدد، معایبی نیز دارد. به عنوان مثال، اظهار نظر تمام متخصصین بر اساس نتایج این آزمایش یکسان نیست و هر پزشک می تواند نظر متفاوتی داشته باشد.

عمل وازکتومی می تواند به سرطان پروستات منجر شود

06_vasectomy_prostate_cancer_xmee-w600

برخی مطالعات نشان می دهند که میان جراحی وازکتومی و سرطان پروستات ارتباط وجود داشته و این عمل می تواند شانس ابتلا به سرطان را افزایش دهد. البته تمام پژوهش ها چنین مسئله ای را نشان نمی دهند، بنابراین اگر قصد انجام چنین کاری را دارید، نباید چندان نگران این موضوع باشید.

سرطان پروستات بیماری چندان کشنده ای نیست

07_prostate_cancer_not_that_serious_troels-graugaard-w600

با وجود این که افراد مبتلا توانسته اند تا ۵ سال بعد از این بیماری زنده بمانند، سرطان پروستات بعد از سرطان ریه دومین علت شایع مرگ و میر به شمار می رود. مردانی که خیلی زود به بیماری خود پی می برند، ممکن است در همان ابتدا نیازی به درمان نداشته باشند. در این گونه موارد، پزشکان معمولا طی چند سال بیماری را در نظر داشته و آن را کنترل می نمایند. انواع دیگری از سرطان پروستات نیز وجود دارد که می تواند سریع پیشرفت نموده و مرگ افراد را جلو بیاندازد.

درمان این بیماری قوای شما را کاهش می دهد

 08_prostate_cancer_always_leaves_you_impotent_skynesher-w600

فرایند نعوظ توسط دو عصب کنترل می شود که درمان های موجود برای سرطان پروستات مانند رادیو درمانی و جراجی می تواند بر روی آن ها تاثیر گذار باشد. از دست دادن و یا ندادن قوا می تواند به عوامل مختلفی مانند سن، فرایند درمان و سوابق شما قبل از بیماری وابسته باشد. گاهی اوقات بی اختیاری در ادرار نیز بر اثر درمان ها ایجاد می گردد.

شما می توانید در این رابطه با پزشک خود مشورت نمایید. خوشبختانه باید بگوییم روش های درمانی مختلفی برای برطرف نمودن این مشکل وجود دارد.

منبع: RD
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود