وقتی یک هندی، مدیرعامل مایکروسافت می شود

مروری بر سرگذشت ساتیا نادلا، یکی از پر افتخار ترین هندی های جهان

وقتی یک هندی، مدیرعامل مایکروسافت می شود

ساتیا نادلا، پر افتخار ترین هندی جهان

مهندس ساتیا نادلا، از فوریه ۲۰۱۴ میلادی تا کنون، مدیرعاملی غول نرم افزار جهان را بر عهده دارد. او اکنون سمتی را در اختیار گرفته که شاید در حد دبیرکلی سازمان ملل یا ریاست جمهوری ایالات متحده یا ریاست ناسا،‌ آرزوی هر شهروند آمریکایی باشد.

sa1

در چند ماه اخیر، به معرفی برخی از بزرگان کارآفرینی جهان در روزیاتو پرداختیم و با افرادی چون: جک دورسی(موسس توییتر)، شریل سند برگ(بانوی فیس بوک)، جری یانگ و دیوید فیلو (موسسان یاهو)، جک ماا( موسس علی بابا)، ماریسا مایر( رهبر یاهو)، لری پیج (موسس گوگل)، اینگوار کمپارد (موسس IKEA)  آشنا شدیم. امروز هم یکی دیگر از بزرگان انقلاب دیجیتال را معرفی می کنیم.

نادلا را باید پر افتخار ترین هندی تبار ساکن در ایالات متحده دانست. کسی که توانسته پس از ربع قرن تلاش و فعالیت در رده های مختلف مدیریتی و برنامه ریزی در شرکت مایکروسافت، جایگزینی مطمئن برای استیو بالمر،‌ یکی از موسسان این شرکت و از شرکای سابق بیل گیتس شود.

حضور هندی ها در راس شرکت های مهم تولیدی و خدماتی آمریکا و جهان، دو دهه است که به روندی عادی تبدیل شده. نشریه لوکسپرسو در سال ۲۰۱۵ میلادی،‌ فهرستی از مدیران عامل شرکت های مهم ایالات متحده را منتشر کرد که در راس آن ها،‌ هندی تبار ها با فراوانی بسیاری قرار دارند. معروف ترین هندی تبار آمریکا را علاوه بر نادلا، بایستی سوندار پیچای،‌ رهبر آلفابت دانست.

sa00

ایندرا نویی، بانوی خلاق هندی تبار آمریکا، ‌اکنون مدیرعامل شرکت معروف پپسی است. علاوه بر او، آجای پال سینگا، اکنون رهبر شرکت پرداخت الکترونیک «مستر کارت» به حساب می آید. راجیو سوری هندی نیز، حالا یکی از روسای‌ غول تلفن همراه جهان و فنلاند یعنی نوکیا به شمار می رود. شانتانو ناراین، بچه حیدرآباد هندوستان، اکنون رهبر غول نرم افزار سازی جهان یعنی ادوبی است.

sa3

(تصویر نخستین کنفرانس خبری عمومی نادلا به عنوان رهبر جدید مایکروسافت)

بنابراین جای تعجب نیست که اکنون، هدایت بزرگ ترین شرکت نرم افزاری تاریخ،‌ در اختیار ساتیا ۴۷ ساله قرار گرفته که قرار است، موفقیت هایی که یکی از تاثیرگذار ترین انسان های قرن بیستم (بیل گیتس) به ارمغان آورد را تکرار کند. ساتیا، بیش از ۲ سال است که جایگزین بالمر جنجالی شده و برنامه های زیادی را برای تحول مایکروسافت در دستور کار قرار داده.

untitled-1

(ساتیا و همسر هندی تبارش)

نادلا، یک مهندس با تجربه در مایکروسافت است که در عرصه فناوری و تحقیق و توسعه در حوزه نرم افزار و فناوری اطلاعات و ارتباطات، در جریان رویدادهای زیادی در مایکروسافت و سیلیکون ولی بوده و به همین خاطر، کتابی تحت عنوان Hit Refresh را مشغول تالیف دارد.

در این کتاب که بناست پاییز ۲۰۱۷ میلادی منتشر شود، او به نقش فناوری اطلاعات در شکل دهی آینده اشاره می کند و تجارب خود را در این حوزه به رشته تحریر در می آورد. عواید انتشار این کتاب که احتمال می ورد با استقبال گسترده جهانی همراه شود، به حمایت از سیاست های بشر دوستانه مایکروسافت اختصاص خواهد یافت.

نادلا در زمان تصدی کمپانی ساکن ردموند همواره به این موضوع تاکید داشت که برنامه اش در شرکت،‌ تبدیل فرآیند ها و کسب و کار در مایکروسافت بر اساس نیاز های آینده خواهد بود و به نظر می رسد در این کتاب که نخستین تجربه انتشاراتیش به شمار می رود،‌ مقوله های آینده (future)‌ و انتقال (transformation) مورد توجه قرار بگیرند.

او قبلا گفته بود که از این کتاب انتظار ارائه شیوه های روتین موفقیت (how to succeed) را نداشته باشید.

ساتیا قبلا کجا بود؟

ساتیا قبلا کجا بود؟ چه می کرد؟ چرا کسی از وی چیزی نمی داند؟ چرا در بین این همه گزینه معروف، او انتخاب شد؟ باید اذعان کرد که نادلا، بیش از ربع قرن در رده های مختلف عملیاتی و برنامه ریزی مایکروسافت مشغول به کار بوده است و از کارمندان با تجربه و موفق کمپانی مذکور به شمار می آید.

وی پیش تر، در بخش سرویس های ابری (cloud computing) فعالیت می کرد و کمیته انتخاب مدیرعامل مایکروسافت، وی را یکی از بی حاشیه ترین و متعادل ترین نیروهای انسانی این شرکت برای پست های عالی غول نرم افزار جهان معرفی کرد.

کسی که به نظر می رسد در جنجال های مدیریتی یک دهه اخیر، به خصوص در زمان بالمر، اصطحکاک کمی با هیات مدیره این شرکت داشته. این عاشق کریکت، خیلی از رموز موفقیت رهبری خود را از این بازی آموخته و تلاش دارد، رهبری در بازی کریکت را به مولفه های رفتار سازمانی خود در مایکروسافت بدل کند.

نادلا. همواره خود را عاشق یادگیری و آموختن می داند و به برنامه ریزی در وقتش در رده های مختلف کاری در مایکروسافت،‌ علاقه نشان داده است.

نادلا، چهل و نه ساله، متولد حیدرآباد هندوستان محسوب می شود. جایی که بسیاری از رهبران کنونی دنیای فناوری و خدمات، از آنجا برخواسته اند و مکانی نوستالژیک برای رهبران جوان شرکت های دانش بنیان عصر مدرن است. وی در سال ۱۹۹۲ میلادی با آنوپانا نادلا، ازدواج کرد.

او در ۳ دانشگاه مشغول به تحصیل بود/ مرکز Booth School of Business، موسسه فناوری مانیپال و هم چنین دانشگاه ویسکانسین. وی بر خلاف زاکربرگ و لری پیچ، رهبران فیس بوک و گوگل، دانش آموخته هاروارد و استنفورد نیست و در دانشگاه های طراز معمولی تحصیل کرده.

نادلا و همسرش،‌ اکنون سه فرزند به نام های تارا، زاین و دیوا دارند.

sa4

(تصویر حضور نادلا در یکی از مدارس آمریکا برای آموزش کد نویسی به کودکان در کلاس hour of code)

ساتیا نادلا اکنون از پگی جانسون، رییس امور توسعه کسب و کار مایکروسافت خواسته که تلاش کند تا بزرگان سیلیکون ولی، به عنوان دوستان خوب جدید مایکروسافت تبدیل شوند. ساتیا در رشته های مهندسی الکترونیک و رایانه تحصیل کرده و از زمان حضورش در مایکروسافت که با انقلاب دات کام ها در دهه ۹۰ میلادی همراه شد، مدیری ماهر در قدرت آفرین و فرصت آفرینی خلاق است.

در صفحه اختصاصی ساتیا در سایت مایکروسافت، همواره آخرین خبر ها از فعالیت های ایشان را می توان مشاهده کرد. توییتر ۱ ملیون فالوری او، بیش از ۴۷۰ پست را به اشتراک گذاشته است که نشان گر اهمیت این شبکه ی اجتماعی برای رهبر جدید مایکروسافت است.

مایکروسافت این روز ها ۳۸ ساله شده و از این مدت، ۲۲ سال را شاهد حضور فعالانه ساتیا در رده های مختلف مدیریتی بوده. کمپانی ردموندی به عنوان نخستین شرکت نرم افزاری جهان شناخته می شود که صد ها تن از کارمندانش پس از ورود این شرکت به بازار، ره صد ساله را یک شبه طی کردند و میلیونر شدند.

قیمت سهام مایکروسافت در بورس آمریکا پس از پذیرش این شرکت به عنوان یکی از کمپانی های نزدک چنان افزایش یافت و با استقبال سهامداران و سرمایه گذاران رو به رو شد که کسی در دهه هشتاد، حتی فکرش را هم نمی کرد.

sa5

(تصویر دیدار ساتیا با باراک اوباما، رییس جمهور امریکا در کاخ سفید)

مایکروسافت با همکاری افرادی چون نادلا و استیو بالمر،‌ ظرف ۴ دهه فعالیت خود، بیش از یک صد و هشتاد شرکت کوچک و بزرگ را در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات خریداری کرد و در راستای ماموریت کسب و ادغام (Merger & Acquisition)، بزرگان آی تی جهان را به زیر مجموعه های خود آورد.

موفقیت های مایکروسافت با نادلا

شرکت هایی چون اسکایپ، هات میل، نوکیا و بسیاری از شرکت های دیگری که امروزه از خدمات شان به طور مستقیم و غیر مستقیم بهره می گیریم، در زمره تملکات سهامی مایکروسافت قرار دارند.

همان طور که می دانید، بیل گیتس، دانشجویی که تحصیلاتش را در آمریکا نیمه تمام گذاشت و مایکروسافت را با دوستانش علم کرد، در سال ۲۰۰۰ میلادی، رسما مدیرعاملی غول نرم افزار جهان را به استیو بالمری سپرد که از راه کارمندی و سهام داری هوشمندانه،‌ به میلیارد ها دلار ثروت رسیده بود.

استیو، در ۱۴ سالگی که مدیرعامل مایکروسافت بود،‌ نقش زیادی در توسعه کسب و کار این شرکت در قرن بیست و یکم ایفا کرد و در نهایت به این نتیجه رسید که در میان ده ها هزار کارمند مایکروسافت، کسی بهتر از ساتیا سراغ ندارد.

بالمر، در پیامی ۲ دقیقه ای درباره معرفی ساتیا نادلا به عنوان رهبر بعدی مایکروسافت اعلام کرد که مایکروسافت یکی از برترین شرکت های جهان به شمار می رود که تلاش دارد باهمکاری کارمندان و شرکایش، آینده بشریت را به سمت مرز های دانش و فناوری تغییر دهد.

sa2

او از ساتیا به عنوان یک رهبر تایید شده نام برد که قادر است، آینده شفاف و روشن مایکروسافت را در مسیر نوآوری و کسب بازارهای جدید به پیش برد.

بیل گیتس، موسس کمپانی ساکن ردمون دو ثروتمند ترین فرد از دیدگاه فوربس در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز در پیامی ۱۰۰ ثانیه ای در آستانه ورود ساتیا نادلا به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت اظهار داشت که بسیار از این انتخاب خوشحال است، چرا که نادلا پس زمینه تجربی و عملیاتی خوبی را از خود در اختیار دارد و می تواند تاریخ بزرگ مایکروسافت در عرصه فناوری اطلاعات را در آینده هدایت کند. گیتس هم از نادلا به عنوان یک رهبر بزرگ و در خور یاد کرد.

هم استیو بالمر و هم بیل گیتس، از جمله «I AM SO EXCITED» یا بسیار هیجان زده هستم در وصف ساتیا نادلا استفاده کردند که نشان می دهد، تا حد رهبران و معماران عصر دیجیتال، نسبت به کار این آمریکایی هندی تبار، اعتماد دارند.

sa6

(حضور ساتیا نادلا رهبر فیس بوک و رییس آلفابت در کنار نخست وزیر هندوستان در کنفرانس هند دیجیتال)

حضور نادلا به عنوان رهبر جدید مایکروسافت در ۲ سال نخست فعالیتش در این شرکت، با تحولاتی همراه بود که خرید برخی از شرکت های دنیای فناوری، از آن جمله است.

نادلا، به عنوان معاون بخش سرمایه گذاری مایکروسافت فعالیت می کرد که یکی از مقولات مهم آینده کسب و کار این شرکت یعنی پردازش ابری را تشکیل می دهد و این مقوله در پیام ۱۰۰ ثانیه ای بیل گیتس به مناسبت ورود نادلا در راس این شرکت نیز دیده می شود.

دستمزد سالانه هجده میلیون دلاری نادلا در مایکروسافت نشان می دهد که او حتی از خیلی از رهبران سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آمریکا،‌ عایدی سالانه بیش تری دارد. بخش عظیمی از موفقیت های مایکروسافت در عرصه میزبانی و دیتابیس و توسعه نرم افزار های چنین بستر هایی را می بایست مدیون تلاش های آقای نادلا در آزمایشگاه های تحقیق و توسعه این شرکت دانست.

در واقع بخش R&D مایکروسافت، سال های متمادی شاهد فعالیت های هوشمندانه و خلاقانه نادلا در عرصه های علم و فناوری بود که تاثیر زیادی در روند شکل گیری فضای جدید آی تی در دنیا داشت. بخش R&D مایکروسافت در سیلیکون ولی‌،‌ جایی بود که ثروت های افسانه ای رهبران این شرکت،‌ از طریق تجاری سازی ایده های هوشمندانه و نوآورانه آن پدید می آمد.

sa7

(ساتیا نادلا و چالش آب یخ)

در واقع نادلا را باید رهبری ثروت آفرین دانست که می تواند ارزش افزوده دیجیتالی خارق العاده ای خلق کند. یکی از فعالیت های نادلا در دوران حضور در مایکروسافت، خدمات گسترده ای است که به بخش سرویس های آنلاین کمپانی تحت نظارت اش ارائه کرد. تغییر رویکرد مایکروسافت به سمت سرویس های ابری سبب شد تا روند تعامل این شرکت با مشتریان تغییر کند.

از تلاش های مهم آقای مدیر عامل، می توان کوشش برای ارائه خدماتی در حوزه ویندوز سرور و پایگاه های داده مبتنی بر کلاود یاد کرد که در خلق دنیای آژور موثر بودند.

ساتیا توانست با راهکارهای خلاقانه در عرصه مدیریت فناوری اطلاعات و خلق بازارهای جدید برای این شرکت در نخستین دهه قرن بیست و یکم، بیش از بیست میلیارد دلار به ثروت کمپانی تحت رهبری اش اضافه کند. وی در چند سال اخیر، ماهانه ۶۰ هزار دلار حقوق دریافت کرده است و هر از گاهی نیز ارقام قابل توجهی از سهام مایکروسافت به او واگذار شده اند.

sa8

(راهی که به عنوان معیار زندگی خود در نظر می گیرم این است که آیا از سال گذشته بهتر شده ام؟)

نادلا را خیلی ها با سرویس bing.com می شناسند. موتور جست و جوی مایکروسافت که تلاش کرد تا انحصار گوگلی که قبلا پیشنهاد خرید مایکروسافت را رد کرده بود، شکسته و شیوه های نوینی را وارد بازار سرچ انجین ها کند.

sa9

(تصویری از خانه ۴ میلیون دلاری ساتیا نادلا)

بخش قابل توجهی از کنفرانس ها و پرزنت های ساتیا نادلا به عنوان مدیرعامل مایکروسافت به موضوع رایانش ابری مرتبط است که در طول ۲ سال اخیر در ده ها سمینار گوناگون در سراسر جهان، رویکردهای جدید این شرکت در ارائه محصولات و خدمات در بستر رایانش ابری را تشریح کرده است.

sa10

شکار لینکدین

sa11

یکی از عمده فعالیت های نادلا در مدت فرماندهی مایکروسافت، تلاش برای خرید شبکه اجتماعی کاریابی لینکدین به ارزش ۲۶ میلیارد دلار بوده است.

شرکت مایکروسافت در خرداد امسال اعلام کرده بود که قصد خرید سایت خدمات حرفه ای شبکه ای «لینکدین» را به مبلغ حدود ۲۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار دارد. خبرگزاری آسوشییتد پرس در این رابطه آورده بود که پیشنهاد بیست و شش میلیارد دلاری مایکروسافت برای خرید لینکدین در حالی از سوی رهبر جدید این شرکت مطرح شده که بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر شبکه ی مورد بحث، در صورت اضافه شدن این پرتال کاریابی اجتماعی به محصولات مایکروسافت، می توانند کارایی بیش تری را احساس کنند.

سخنگوی مایکروسافت نیز پیش تر و در همین راستا اعلام کرد بود که شرکتش قصد دارد به ازای هر سهم لینکدین، ۱۹۶ دلار یعنی پنجاه درصد بیش تر از رقم فعلی این شرکت (۱۳۱ دلار) پرداخت کند. تحلیل گران بازار سرمایه معتقدند که احتمالا این قرارداد بزرگ گه بزرگ ترین قرارداد آی تی جهان در چند سال اخیر خواهد بود، تا پاین سال ۲۰۱۶ میلادی نهایی شود.

جف وینر، رهبر لینکدین در پیامی اینترنتی به کارکنان این شرکت درباره این معامله بزرگ گفت که تعامل مایکروسافت و لینکدین می تواند دنیای کسب و کار را در عرصه فناوری اطلاعات متحول کند.

او در ادامه و طی نامه ای به این موضوع اشاره می کند که در دیدارش با ساتیا نادلا روی ماموریت های و چشم انداز های مشترکی برای توسعه فعالیت های لینکدین و اهالی ردومند مذاکره کرده است و خوشحال خواهد شد که کاربران لینکدین در آینده می توانند از خدمات نرم افزاری مایکروسافت هم چون: Outlook-Calendar-Active Directory-Office-Windows-Skype-Dynamics-Cortana و حتی bing در بستری تعاملی و مبتنی بر کلاود استفاده برند.

وی از تعاملی که سرویس Lynda.com با محصولات مایکروسافت در آینده خواهد داشت، به عنوان یکی از ابزارهای موفقیت این معامله بزرگ یاد کرد.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا چند ماه پیش اعلام نمود که در پایان دوران ریاست جمهوری خود، می بایست در شبکه اجتماعی کاریایی تخصصی لیندکین دنبال شغل باشد. گفتنی است اوباما، رسما ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ میلادی، کاح سفید را ترک خواهد کرد.

sa12

(تصویر نخستین پیام باراک اوباما در لینکدین درباره تجربه بستنی فروشی اش در آمریکا)

اوباما ماه فوریه با نوشتن متن کوتاهی در لینکدین اولین تجربه کاری خود را بستنی فروشی در فروشگاه “بیسکین – رابینز” در “هونولولو” عنوان کرد. وی نوشت: اولین شغل من چندان پر زرق و برق نبود اما دو سه نکته اساسی را به من یاد داد؛ مسئولیت‌ پذیری ، سخت کوشی و تعادل برقرار کردن میان کار ، دوستان، خانواده و مدرسه.

[ منبع: بیزینس اینسایدر، مایکروسافت، لینکدین، توییتر ساتیا نادلا ]

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود