میمونی که توانست با استفاده از ذهن خود ۱۲ کلمه را تایپ کند

روشی جدید که سرعت بیشتری نسبت به شیوه های پیشین ارائه می کند

میمونی که توانست با استفاده از ذهن خود ۱۲ کلمه را تایپ کند

محققان دانشگاه «استنفورد» (Stanford) آمریکا توانستند با استفاده از کاشت شبکه ای عصبی، رابط ذهن-ماشین جدیدی توسعه دهند که میمون ها را قادر می سازد در مدت زمانی کمتر از یک دقیقه ۱۲ کلمه تایپ کنند. این سامانه می تواند به افراد ناتوان برای ایجاد ارتباط بهتر با دیگران کمک نماید.

«کریشنا شِنوی» (Krishna Shenoy) همراه با «پُل نویوژاکیان» (Paul Nuyujukian) دو پژوهشگری هستند که توانسته اند این روش را توسعه دهند. طی این فرایند، میمون ها می توانند بدون نیاز به حرکت انگشتان و تنها با ذهن خود، نشانگر را حرکت داده و حروف قرار گرفته در صفحه کلید را انتخاب کنند.

این نخستین بار نیست که دانشمندان از چنین رابطی برای تایپ با استفاده از ذهن استفاده می نمایند، اما روش جدید می تواند تکنیک های پیشین را تا سه برابر بهبود ببخشد.

دیگر روش ها کمی خسته کننده به نظر می رسند، زیرا برای انجام چنین کاری نیاز است تا حرکاتی با صورت انجام گیرد. تکنیک های پیشین نیز با مشکل کندی و مفهوم نبودن کلمات مواجه بودند. شیوه جدید می تواند این اشکالات را تا حد زیادی برطرف نموده و با سرعتی مناسب، مکالمه ای قابل فهم را به ارمغان بیاورد.

این آزمایش با استفاده از قرار دادن مجموعه ای از الکترود ها بر روی سر دو میمون انجام گرفت. دستگاه مذکور می تواند سیگنال های مغز (ناحیه ای که دست و بازو را کنترل می کند) را دریافت کند. یکی از پژوهشگران در این زمینه می گوید: “رابط مورد آزمایش ما برای انسان کاملا کاربردی است و بهترین عملکرد را در سرعت و دقت تایپ ارائه خواهد داد.”

در نظر داشته باشید که میمون ها در شرایط ایده آل مورد آزمایش قرار گرفته اند (برگه های مکالمه رو به روی آن ها قرار داشته). محققان پیش بینی می کنند که عملکرد این رابط برای انسان اندکی کندتر باشد. در حال حاضر این دستگاه به ویژگی «اتمام خودکار» (auto-complete) مجهز نیست، اما دانشمندان به طور حتم برای نسخه کامل آن چنین قابلیتی را در نظر خواهند گرفت.

خوشبختانه الکترودها (برای کاشت نیاز به جراحی دارند) ایمن بودن خود را ثابت کرده و از دوام مناسبی برخوردار هستند. احتمالا در آینده ای نزدیک شامل تجاری شدن این شیوه جدید خواهیم بود. شاید هم این دستگاه روزی برای تمام افراد (سالم و ناتوان) مورد استفاده قرار بگیرد.

 

منبع: gizmodo
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود