از تبلیغ تور «شراب» ایتالیا تا رونمایی از شیشلیک ۲۰۰ متری

آخرین خبرها از دنیای میراث فرهنگی و گردشگری ایران

از تبلیغ تور «شراب» ایتالیا تا رونمایی از شیشلیک ۲۰۰ متری

مجله هفتگی گردشگری روزیاتو هم چون روال هفته های قبل، نگاهی دارد به جدید ترین رویدادها از دنیای میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری کشورمان تا علاقمندان این حوزه ها در جریان اتفاقات این عرصه در چند وقت اخیر قرار بگیرند.

در گزارش این هفته با ما همراه باشید.

تور «شراب» ایتالیا خبر ساز شد

u7

خبر اول این که در چند روز اخیر، تبلیغ یکی از آژانس های رسمی گردشگری پایتخت درباره تور گردشگری در کشور ایتالیا، بازتاب های رسانه ای گسترده ای را به دنبال داشت که با واکنش سازمان میراث فرهنگی تهران مواجه شد.

بر اساس بررسی ها، کارگزار ایرانی تور که دارای مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی کشورمان است، تبلیغی با مضمون: تور شراب در تپه های کبانتی، همراه با تجربه چشیدن مزه شراب های کهنه و بازدید از قدیمی ترین کارخانه شراب سازی ایتالیا را در فضای مجازی منتشر کرد که واکنش های متعددی را به همراه داشت.

مجری این تور اخیرا به یکی از رسانه ها گفته بود که هنوز جزییات این تور مشخص نشده و به محض تعیین زمان اجرای تور، هتل و تایید نخستین ویزا از سوی کارگزار ایتالیایی و پس از قیمت گذاری، اطلاع رسانی کامل انجام می شود. این در حالیست که معاون گردشگری استان تهران، اجرا و تبلیغ چنین توری را غیر قانونی اعلام کرده است.

انتظار می رود ساز و کارهای ضربتی و اثربخشی برای مقابله با تبلیغ های خلاف عرف و قانون مراکز رسمی گردشگری در فضای مجازی در دستور کار نهادهای مربوطه قرار بگیرد تا چنین تبلیغاتی، فضای گردشگری رسمی کشور را با چالش مواجه نکند.

پرونده ۱۲۰ اثر تاریخی برای ثبت موقت جهانی آماده شد

u2

خبر دوم این که معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان اخیرا از آماده شدن پرونده ۱۲۰ اثر تاریخی در کشور برای ثبت موقت در فهرست جهانی گفت که از میان ۳۲ هزار اثر ملی تاریخی کشور انتخاب شده اند. تا کنون ۱۰۵۲ اثر در سراسر جهان به عنوان میراث یونسکو ثبت شده است.

در همین رابطه، معاون میراث فرهنگی کشور اخیرا از استان کرمانشاه به عنوان دروازه فرهنگ و تمدن ایران یاد کرد و گفت: به غیر از بیستون که در فهرست ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته، آثار دیگری از این استان همچون معبد آناهیتا در کنگاور و طاق بستان در کرمانشاه پتانسیل جهانی شدن را دارند و پرونده آنها در فهرست موقت یونسکو قرار دارد.

برای آشنایی با ۲۱ اثر ثبت شده جهانی ایران در میراث یونسکو به صفحه ایران مراجه کنید. فهرست آثار ثبت شده ایران در انتهای همین بسته خبری ارائه شده است.

بزرگ ترین مرکز صنایع دستی ایران در اروپا گشایش یافت

u3

خبر خوشحال کننده دیگر برای میراث فرهنگی و صنایع دستی کشورمان این که اخیرا، نخستین و منحصر به فردترین مجتمع دائمی نمایشگاهی از کالاهای صنایع دستی ایران در شهر لایندروپ هلند افتتاح شد. این برای نخستین بار در تاریخ صنایع دستی کشور است که مرکزی حرفه ای و دائمی در شمال قاره سبز برای معرفی صنایع گران بهای میراث ایرانیان در نظر گرفته می شود.

هلند، قطب اقتصادی و گل اروپا و از مقصدهای گردشگری این قاره به شمار می رود که قرار گرفتن صنایع دستی ایران در این کشور پر گردشگر‌، بستری برای معرفی گسترده آثار صنایع دستی ایران را در اروپا به همراه خواهد داشت.

u4

گفتنی است،‌ این مجتمع بزرگ صنایع دستی به مساحت ۳۶۰۰ متر مربع در دو طبقه شامل فضای فروشگاهی،‌ دفاتر تجاری و اداری و نمایشگاه دایمی از کالاهای صنایع دستی ایران است که سازمان میراث فرهنگی و اتحادیه مبلمان ایران با دریافت مشاوره از تجار هلندی، آن را راه اندازی کرده اند.

در آخر هم اشاره کنیم که راه اندازی مرکز صنایع دستی ایران در هلند در پرتال های زیادی از جمله سفارت این کشور در تهران بازتاب یافت.

آثار ۹ هزار ساله در اسفندقه جیرفت کشف شد

u8

روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی اخیرا اعلام کرد، بر اساس کاوش های صورت گرفته در تپه گاوکشی دشت اسفندقه جیرفت، قدمت این منطقه به هزاره هفتم پیش از میلاد تعلق دارد که زندگی در آن تا سده نخست هزاره ششم پیش از میلاد ادامه داشته است.

در پی کاوش های صورت گرفته، سفال هایی کشف شده اند که گفته می شود تولید محل بوده اند.

کشف ظروف سالم سفالی از گورستان عصر آهن تپه قبرستان

u9

خبر بعدی این که پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه قبرستان در دشت قزوین، به پدیدار شدن گوری هم دوره با گورستان عصر آهن در این محوطه منجر گشت که آثار جالبی از جمله ظروف سالم سفالی در آن کشف شده است.

به گفته یکی از باستان شناسان فعال در این پروژه، مطالعات مقدماتی صورت گرفته بر روی آثار یافت شده در این گور و سایر آثار به دست آمده از گمانه زنی های دیگر، موید این نکته است که این گورستان نیز همزمان با گورستان عصر آهن پیشین و در واقع بخشی از آن بوده که تا کنون ناشناخته باقی مانده است.

اطلاعیه صندوق احیا، اماکن تاریخی به نگرانی هنرمندان

u10

در پی نگرانی علاقمندان به میراث فرهنگی کشورمان درباره نگهداری عمارت مسعودیه در بهارستان تهران، صندوق احیا، و بهره برداری از اماکن و بنا های تاریخی و فرهنگی، اخیرا اطلاعیه ای صادر کرد. در اطلاعیه این صندوق آمده است که به منظور تنویر افکار عمومی و شفاف سازی اذهان آحاد ملت ایران و جامعه هنری درباره عمارت مسعودیه، از هنرمندان دعوت به عمل می آید تا از مجموعه بازدید کنند.

در بخش هایی از این اطلاعیه آمده است:

پیرو انتشار خبر نامه منتسب به تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در خصوص عمارت مسعودیه به استحضار کلیه هنرمندان، فرهیختگان، رسانه ها و عموم علاقمندان به حوزه میراث فرهنگی می رساند صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی فارغ از اینکه این نامه به امضاء هنرمندان مذکور رسیده یا نرسیده باشد، هر گونه دغدغه و حساسیت در خصوص یک میراث فرهنگی با ارزش و بی نظیر مانند عمارت مسعودیه را ارج نهاده و آن را به فال نیک می گیرد.

این اطلاعیه می افزاید: به دلیل بهره‌برداری ‌های غیرمجاز و توام با تعدی و تفریط از این بنای ارزشمند و میراث ملی طی ۶ سال گذشته، بر اساس اظهار نظر کارشناسان رسمی و خبره میراثی، لطمات و آسیب های جدی به عمارت وارد آمده که در بخش هایی از آن، هر لحظه امکان فرو ریزش وجود دارد. به همین دلیل امکان اجرای برخی مراسم در بخش‌هایی از بنا بدلایل فنی و کارشناسی وجود ندارد.

گفتنی است، چندی پیش برخی از هنرمندان در نامه ای، خواستار بررسی وضعیت عمارت مسعودیه شده بودند.

انتظار می رود این صندوق برای تنویر افکار عمومی از طریق پرتال خود، تصاویر و فایل های ویدئویی از مرمت آثار باستانی را در صورت قابل انتشار بودن،‌ به اشتراک بگذارد.

شیشلیک ۲۰۰ متری ایران، در راه جهانی شدن

u11

اخیرا مطلع شدیم که مسئول میراث فرهنگی شهرستان طرقبه و شاندیز از ثبت ملی مهارت پخت شیشلیک شاندیز با حضور مسئولان میراث فرهنگی  کشورمان خبر داد. هم چنین هفته گذشته در مراسمی،  از شیشلیک ۲۰۰ متری پخته شده رونمایی شد.

مسئولان مشهدی انتظار دارند مهارت پخت کباب شیشلیک  شاندیز به فهرست جهانی یونسکو اضافه شود تا به این سبب از ثبت این مهارت ملی توسط کشور های دیگر ممانعت شود. گفتنی است، در مراسم جشن ملی شاندیز، همزمان با برگزاری سومین جشنواره ملی گردشگری در خراسان رضوی، تمامی محصول طبخ شده در این مراسم از طریق سازمان بهزیستی و کمیته امدام امام خمینی به مدد جویان ارائه شد.

u12

(طبخ شیشلیک ۲۰۰ متری در حضور رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان در مشهد)

رونمایی از حکم ثبتی کباب شیشلیک شاندیز و رونمایی از تمبر یادبود از جمله مراسمی بود که در حاشیه این طبخ بزرگ و دیدنی انجام شود.

u13

اقدام زیبای مسئولان گردشگری مشهد در برگزاری نمادین این رویداد فرهنگی غذایی و اعطای محصول نهایی به امور خیریه، بهتر بودبه طور وسیعی در فضای گردشگری مجازی داخلی و بین المللی اطلاع رسانی شود. امیدواریم غذاهای ایرانی نیز در فهرست آثار یونسکو هم چون جوزه غند نراق قرار بگیرد.

u14

برگزاری چنین مراسم نمادین در خارج از کشور نیز می تواند در معرفی ذائقه ایرانی و غذاها و نوشیدنی اصیل ایران زمین به عاشقان فرهنگ ایران در سراسر دنیا موثر باشد که عاملی برای جذب و تشویق گردشگر برای سفر به کشورمان خواهد بود.

همکاری ایران با یونسکو برای توسعه گردشگری پایدار

u15

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که اخیرا بر روی اجرای ۳ پروژه بین المللی  مشترک با همکاری یونسکو جهت توسعه پایدار گردشگری در سایت های میراث جهانی کشور به توافق رسیده ایم.

گفتنی است، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هدف تحقق اهداف توسعه پایدار ملل متحدد و به منظور توسعه پایدار صنعت گردشگری مصمم به گسترش و تعمیق تعاملات کاری خود با سازمان یونسکو به عنوان یکی از نهادها و کارگزاری های سازمان ملل متحد در حوزه آموزش، علوم وفرهنگ شده است.

سه پروژه ای که ایران با یونسکو در زمینه sustainable tourism همکاری خواهد کرد عبارتند از: توسعه گردشگری پایدار برای مدیران سایت های ثبت شده میراث جهانی»، «تدوین راهبردهای توسعه گردشگری پایدار در ایران» و «توسعه گردشگری جاده ابریشم از طریق آموزش راهنمایان گردشگری».

امیدواریم سازمان میراث فرهنگی برای ارتقای حرفه ای صنعت گردشگری کشور، پرتال و مرکزی را برای توسعه گردشگری مجازی و گردشگری پایدار اختصاص دهد تا این دو مقوله راهبردی،‌ زمینه فرصت آفرینی های گسترده ای را در صنعت گردشگری ایران سبب شود.

از کاخ-موزه ها چه خبر؟

پایان بخش بسته خبری هر هفته مجله گردشگری روزیاتو، نگاهی به مهم ترین خبرها از کاخ ها و موزه های کشور است. همان طور که می دانید، تنها کاخ ایرانی که در میراث جهانی یونسکو، ‌ثبت شده است، نگین کاخ های ایران، کاخ گلستان است که اخیرا یک برنامه موسیقی سنتی ایران به خاطر معضل سرویس بهداشتی در آن لغو شد.

  • کاخ نیاوران اعلام کرد، در ایام حج، قطعه پرده خانه کعبه در این کاخ رونمایی شد. این قطعه که در قاب شیشه ای نفیسی قرار گرفته است، از مخزن کاخ اختصاصی نیاوران خارج و در سرسرای این کاخ به نمایش عموم گذاشته شد. این پرده که در ابعاد ۶۵ در ۶۵ سانتی متر است، در زمان محمد رضا پهلوی توسط ملک عبدالعزیز، در سال ۱۳۴۶ به کشورمان هدیه شد.
  • کاخ سعد آباد اعلام کرد، کارگاه آموزشی تکنیک های استقرار و کمپ زنی در طبیعت در این کاخ برگزار خواهد شد.
  • موزه علوم و فناوری ایران، از برگزاری  نمایشگاه آخرین دستاورد های هدست های واقعیت مجازی با همکاری آزمایشگاه واقعیت مجازی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی خبر داد. آخرین شبیه ساز های تولیدی این آزمایش با عنوان هدست مجازی آکیولس ریفت در معرض بازدید عموم در این موزه قرار گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر به  این سایت‌ مراجعه کنید.
  • موزه ایران باستان اعلام کرد، رییس مجلس ملی فرانسه و رییس اتحادیه موزه های آلمان از موزه ایران باستان بازدید کردند. هم چنین چهارمین کارگاه تابستانه دفتر کودک و نوجوان موزه ملی ایران اخیرا برگزار شد.
  • موزه میراث روستایی گیلان که بزرگ ترین موزه فضای باز کشور به شمار می رود، فاز های هشتم و نهم خود را تکمیل نموده و عاشقان میراث فرهنگی و طبیعی گیلان می توانند از طریق پرتال این مجموعه، روند پیشرفت فاز های ۹ گانه را مشاهده کنند.
  • موزه مقدم دانشگاه تهران از راه اندازی تالار نقاشی در عمارت زمستانی با هدف رونمایی از آثار تابلوهای نقاشی رنگ و روغن زنده یاد محسن مقدم خبر داد.

فهرست آثار جهانی ایران در میراث یونسکو

(سال ثبت اثر در پرانیز ارائه شده است)

کانال های ما در شبکه های اجتماعی اماده دریافت تصاویر و گزارشات شما از جای جای ایران پهناور است.

[ منبع: مهر نیوز، بخش گردشگری ایرنا، بخش گردشگری ایسنا، پژوهشگاه میراث فرهنگی، پژوهشگده گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صندوق احیا ]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود