از تولید خمیر دندان عسلی تا هشدار وزارت علوم

آخرین رویداد های دانشگاهی در کشور

از تولید خمیر دندان عسلی تا هشدار وزارت علوم

تنها یک هفته به آغاز سال تحصیلی ۹۵-۹۶ باقی مانده است و ۲۸۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی رسمی در کشور آماده میزبانی از چهار میلیون و هشتصد هزار دانشجو و محقق می شوند.

1-a

اخیرا، تولید خمیر دندان ضد پلاک از ژل زنبور عسل در ایران، از جمله رویداد های مهم محافل آکادمیک کشور است. ارائه ۱۲۰ رشته جدید در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد و همچنین قرار گیری ۵ دانشگاه ایران در فهرست ۹۱۶ دانشگاه برتر جهان از جمله موضوعات جالب دیگری است که به آن خواهیم پرداخت. وزارت علوم نیز اخیرا اعلام کرد که ثبت نام مقطع پر طرفدار دکترا در ایران از آذر ماه آغاز خواهد شد.

خبر اول را از یک دستاورد علمی-تجاری مهم در دانشگاه شهید بهشتی آغاز می کنیم.

تولید خمیر دندان ضد پلاک از رویال ژل زنبور عسل

2

خبر اول این که محققان کشورمان توانستند با استفاده از بره موم، خمیردندانی تولید کننده قابلیت ضد جرم دندان داشته و در تست های آزمایشگاهی،‌ اثرات درمانی آفت دهانی آن به اثبات رسیده است. فرشاد اکبر نژاد، از محققان این طرح اظهار داشت که این خمیر دندان با استفاده propolis یا بره موم تولید شده است.

گفتنی است،‌ بره موم، ماده ای شبیه موم و از تولیدات کم تر شناخته شده زنبور عسل بوده که قوی ترین سد دفاعی زنبور در برابر عوامل عفونی و مهاجمان به کندوی زنبور عسل است.

تست های مربوط به این خمیر دندان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران با موفقیت انجام شد،‌ خواص درمانی آفت دهانی این خمیردندان تایید شد.

محقق این طرح درباره خواص دیگری که این خمیر دندان جدید دارد تصریح کرد:‌ این خمیر دندان دارای خواص ضد باکتریایی، ترمیم کنندگی و موثر برای لثه های حساس است و در تولید آن از شیرین بیان،‌ اُکالیپتوس و برخی از ترکیبات گیاهی دیگر نیز استفاده شده.

اضافه می شود که در پی تولید خمیر دندان از ژل زنبور عسل، قیمت این ژل در بازار ایران به ۶ برابر افزایش یافت.

برای کسب اطلاعات بیش تر به این وب سایت مراجعه کنید.

از دانشگاه شهید بهشتی تهران چه خبر؟

3

صبحت از دانشگاه شهید بهشتی شد، بد نیست درباره جدید ترین رویداد های این مرکز علمی مهم پایتخت بدانیم. قرار است دو مرکز رشد جدید این دانشگاه در سال تحصیل جدید راه اندازی شود. دو مرکز رشد فناوری های نوین دندان پزشکی و مرکز رشد فناوری طب بازساختی و سلول های بنیادی بزودی در این دانشگاه تاسیس خواهد شد.

خبر بعدی این که اخیرا بر اساس اعلام QS-WORLD2016، دانشگاه شهید بهشتی از ایران در فهرست برترین دانشگاه های جهان قرار گرفت. هشتمین نشست شبکه انسان و کره مسکون آسیای جنوبی و مرکز وابسته به یونسکو در این دانشگاه، از جمله رویدادهای اخیر این محفل علمی کشور است. دانشگاه شهید بهشتی نسبت به جذب محقق در عرصه پسا دکترا در زمینه بیو شیمی نیز خبر داد. جزییات ثبت نام ورودی های جدید این دانشگاه نیز اعلام شد.

جدید ترین خبرها از دانشگاه شهید بهشتی را در این آدرس دنبال کنید.

از نماد آموزش عالی کشور چه خبر؟

4

دانشگاه تهران، یکی از قطب های تولید علم ایران در سال های اخیر نیز اعلام کرد، وب سایت جدید پیشخوان دانشگاه تهران به آدرس، با رویکردی جدید و به‌منظور خدمت‌رسانی بهتر به اعضای محترم هیأت علمی و کارکنان دانشگاه رسماً راه‌اندازی و بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت.

در این پورتال کاربران پس از احراز هویت و ورود، قادر خواهند بود به اطلاعات و خدمات ارائه شده در بستر فناوری اطلاعات دانشگاه به‌صورت یکپارچه دسترسی پیدا کنند. مواردی از قبیل پیوند به سامانه‌‌های اطلاعاتی دانشگاه که مرتبط با حوزه کاربر و دسترسی به اخبار و اطلاعیه‌‌های مهم، بخشی از مزایای این سایت است.

از دیگر رویداد های مهم اخیر این دانشگاه می توان به سخنرانی پروفسور اندرو لوییس پای، ریاضی دان مدرسه اقتصاد لندن در این دانشگاه اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دانشگاه تهران به وب سایت مراجعه کنید.

خبر های جدید از دانشگاه صنعتی شریف

5

رتبه جهانی دانشگاه صنعتی شریف در بازه ۴۳۱ تا ۴۴۰ امین دانشگاه برتر جهان قرار گرفت که در آستانه سال تحصیلی جدید، افتخاری برای این قطب علمی به شمار می رود. تقدیر از برترین های هندسه ایران در سومین المپیاد هندسه کشور از جمله دیگر رویدادهای اخیر این دانشگاه بود. اخیرا خبردار شدیم که دانشگاه صنعتی شریف برای احیای دریاچه ارومیه با ستاد احیای این اثر طبیعی کشور توافق کرده است.

دیدار مدیران ارشد سازمان صنایع کوچک کره جنوبی از این دانشگاه از جمله اتفاقات مهم یک هفته اخیر این مرکز است. گفتنی است، ششمین نمایشگاه کار دانشگاه شریف، مهر ماه سال جاری در این دانشگاه برگزار خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیش تر به این آدرس  مراجعه کنید. ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه نیز در لینک قابل دسترس است.

رشته های تخصصی و فوق تخصصی پزشکی بازنگری می شود

6

معاون دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی وزارت بهداشت اخیرا اعلام کرد، برنامه های آموزشی کلیه رشته های تخصصی و فوق تخصصی زیر مجموعه این وزارتخانه بازنگری خواهد شد. تا کنون سی درصد این بازنگری های انجام شده و تا سال ۹۶ به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

گفتنی است، بازنگری برنامه های آموزشی پزشکی در کشور هر ۵ سال یک بار اتفاق می افتاد و بر اساس برنامه های آموزشی مصوب، رشته هایی که در بازنگری استانداردهای آموزشی لازم را نداشته باشند، برنامه درسی آن ها مجددا کارشناسی خواهد شد.

هشدار وزارت علوم: دوره های MBA  و DMBA رسمی نیستند

7

وزارت علوم اخیرا در اطلاعیه ای، درباره دوره های پر مخاطب سال های اخیر در عرصه MBA توضیح داد.

در این اطلاعیه آمده: دوره های آمـوزش عـالی مـدیریت کسب و کار مـوسـوم به “MBA” و “DBA” که توسط مؤسسه های آموزش عالی آزاد و برخی دانشگاهها برگزار می شـوند دوره های غیر رسمی هستند و به هیچ وجه جزء مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا محسوب نمی شوند.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، به نقل از اداره کل دفتر آموزش عالی غیر دولتی این اطلاعیه می افزاید هرگونه تبلیغات و مطلبی که خلاف این موارد از سوی موسسه های آموزش عالی آزاد انتشار یابد تخلف محسوب شده و مطابق مقررات نسبت به آن اقدام خواهد شد.

از دانشگاه تربیت مدرس چه خبر؟

8

اخیرا رئیس دانشگاه تربیت مدرس از تصویب طرح تبدیل و تغییر ماموریت دانشکده فناوری های برتر به مرکز مطالعات علوم و فناوری های بین رشته ای و اساس نامه این مرکز مطالعاتی خبر داد. هم چنین قرار است شورای راهبردی مدیریت سبز (GREEN MANAGEMENT) در دانشگاه راه اندازی شود و سیاست های دوستدار محیط زیست (ECO-FRIENDLY) دانشگاه در عرصه مسئولیت اجتماعی (CSR) تدوین شود.

گفتنی است، کارگاه آموزشی ثبت پتنت بین المللی اختراعات بزودی در این دانشگاه برگزار خواهد شد.

اخیرا در جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان، از محقق جوان دانشگاه تربیت مدرس تقدیر شد. برای کسب اطلاعات بیش تر به این آدرس مراجعه کنید.

دپارتمان خلاقیت و شکوفایی به سنندج رفت

9

سازمان تجاری سازمان فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی سنندج، دپارتمان خلاقیت و شکوفایی راه اندازی کرد.

جهاد دانشگاهی کردستان از گذشته تاکنون در زمینه‌های مختلف پرورش مربی و مدیران مهدکودک، خلاقیت و نوآوری، رباتیک، کودک و رایانه، کارآفرینی و سایر آموزش‌های مهارتی، دوره‌های تخصصی برگزار می‌کند.

گفتنی است، سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان در استان کردستان به دنبال بسترسازی ایده ‌پروری جوانان و نوجوانان بوده و در این راستا مرکز رشد واحدهای فناور گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی را راه اندازی کرده است. تاکنون طرح‌های خوبی دریافت شده که در حال ارزیابی هستند.

مدیر تجاری سازی و اشتغال جهاددانشگاهی کردستان اخیرا گفته بود که  سومین جشنواره ایده‌های برتر کسب و کار و اشتغال دانش بنیان سال جاری که با هدف کشف و جذب صاحبان ایده است، سال جاری در سنندج برگزار خواهد شد.

جهاد دانشگاهی کردستان در لینک قرار دارد.

مهلت ثبت نام در همایش ملی نخبگان فردا تا ۵ مهر ماه

10

خبر بعدی این که معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان با اعلام خبر آغاز ثبت‌نام شرکت در «دهمین همایش ملی نخبگان فردا»، گفت: متقاضیان تا پنجم مهرماه فرصت دارند ثبت‌نام خود را نهایی کنند.

دکتر آریا الستی با اعلام این خبر اظهار داشت که مخاطبان این همایش همچون سال ‌های پیش، مشمولان جوایز تحصیلی بنیاد ملی نخبگان هستند.

گفتنی است با ارسال پیامک به مستعدان‌ برتر از آنان برای ثبت‌نام در همایش دعوت شده و تنها افرادی می‌توانند با ورود به سامانه ثبت‌نام خود را نهایی کنند که پیش از این پیامک دعوت بنیاد ملی نخبگان را دریافت کرده باشند.

علاوه بر بخش اصلی همایش، افراد در صورت تمایل به حضور در بازدیدهای طراحی‌شده که در سومین روز همایش انجام می‌شوند نیز باید جداگانه ثبت‌نام کنند که البته ثبت‌نام این بخش از بیستم شهریوماه آغاز می‌شود. برای کسب اطلاعات بیش تر به سایت بنیاد ملی نخبگان به لینک مراجعه کنید.

۵ دانشگاه ایران در فهرست ۹۱۶ دانشگاه برتر جهان

11

خبر خوشحال کننده بعدی این که اخیرا مطلع شدیم که ۵ دانشگاه ایران در فهرست ۹۱۶ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند. در همین حال، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام خبر انتشار رتبه‌بندی جهانی سال  ۲۰۱۶-۲۰۱۷، QS WORLD، از حضور پنج دانشگاه ایران در این رتبه‌بندی جهانی خبر داد و اظهار داشت که  امسال دانشگاه‌های علم‌وصنعت، امیرکبیر و شهید بهشتی برای اولین بار در فهرست این رتبه‌بندی جای گرفته‌اند.

گفتنی است، کیو اس به عنوان یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است که دانشگاه‌های جهان را رتبه‌بندی می‌کند و نتایج رتبه‌بندی سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ کیو اس نشان از حضور سه دانشگاه علم و صنعت، صنعتی امیرکبیر و شهید بهشتی برای اولین بار در کنار دانشگاه صنعتی شریف و تهران در جمع ۹۱۶ دانشگاه برتر جهان را می‌دهد .

حضور دانشگاه های ایران در این رتبه بندی، نویدبخش حرکت هر چه بیشتر دانشگاه‌­های توانمند ایران در رتبه بندی‌­های معتبر بین‌المللی است.

اضافه می شود، روش‌شناسی رتبه ‌بندی جهانی کیو اس بر اساس دامنه گسترده‌ای از فعالیت‌های دانشگاه طراحی شده است و در چهار حوزه کلی وضعیت آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌­ها توسط شش شاخص زیر ارزیابی می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت مراجعه کنید.

۱۲۰ رشته جدید به فهرست رشته های دانشگاه آزاداضافه شد

12

خبر بعدی از دانشگاه آزاد این که معاون آموزشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از اضافه شده ۳۵ رشته جدید مصوب در مقطع کارشناسی و ۱۲۰ رشته جدید در مقاطع تحصیلات تکمیلی این واحد دانشگاهی در دفترچه آزمون خبر داد.

دانشگاه علوم و تحقیقات ۱۹۸۰ عضو هیات علمی و استاد مدعو دارد که در ۵۹۰ رشته تحصیلی مشغول به فعالیت هستند. گفتنی است، دانشگاه آزاد قصد دارد تا ۴۰۰ رشته بین رشته ای (INTERDISCIPLINARY PROGRAMS) را پس از تایید مراجع رسمی، به فهرست رشته های خود اضافه کند. برای کسب اطلاعات بیش تر به سایت دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به آدرس وب سایت مراجعه کنید.

آخرین خبر ها از دانشگاه وزارت اطلاعات

13

اگر درباره دانشگاه وزارت اطلاعات تا کنون چیزی نشنیده اید، اخیرا اخباری جدید از این دانشگاه منتشر شده است.

رئیس دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی اخیرا اعلام کرده است که در سال ۹۴، ۱۶۰ هزار داوطلب خواستار پیوستن به دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی بودند که ۴۰ درصد آن را خانم ها تشکیل داده اند. این در حالی است که دانشگاه اطلاعات، پذیرش دانشجوی دختر را ندارد و دانشگاه روی موضوع پذیرش دانشجوی جدید، بر اساس شرایط کار خواهد کرد.

گفتنی است، رشته‌ های دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی در چند سال اخیر تنوع قابل توجهی داشته است و در واقع ، هدف‌گیری رشته‌ هایی که در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی ارائه می‌شود به سمت ترویج آموزش امنیتی برای دستگاه‌ های مختلف است.

رشته‌هایی که در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی ارائه می‌شود در حوزه‌ های مختلف علوم انسانی، مهندسی و علوم پایه است و شامل رشته ‌هایی مانند امنیت بین ‌الملل، امنیت نرم، امنیت اقتصادی، ضدتروریست، مهندسی فناوری اطلاعات و امنیت، علوم جرم‌ شناسی امنیتی، بیوتروریسم و غیره می‌شود.

اضافه می شود، دانشکده اطلاعات طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۶ به عنوان یکی از مراکز وابسته به وزارت اطلاعات تشکیل شد، افزود: این دانشکده یکی از مراکز وابسته به وزارت اطلاعات بود که باید به نهادهای امنیتی خدمات ارائه می‌کرد.

در اسفندماه سال ۱۳۹۴ و پس از گذشت ۲۸ سال از فعالیت دانشکده اطلاعات به علت گسترش حجم فعالیت ‌ها و تنوع رشته‌ها، این دانشکده با مصوبه شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری به دانشگاه تبدیل شد و به وزارت اطلاعات و جامعه اطلاعاتی کشور خدمات ارائه می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیش تر به سایت وزارت اطلاعات به لینک مراجعه کنید.

اولین شعبه بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مجارستان رفت

14

خبر بعدی این که رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ایجاد و گسترش شعبه‌های بین‌المللی این دانشگاه را از برنامه‌های مهم در عرصه‌های بین‌المللی عنوان کرد و اخیرا اعلام کرد که در حال حاضر کارهای مقدماتی تاسیس شعبه بین‌المللی در کشور مجارستان به اتمام رسیده در صورتی که مجوز راه ‌اندازی این شعبه از سوی وزارت منابع انسانی آن کشور تایید شود روند جذب دانشجو در این شعبه را آغاز خواهیم کرد.

گفتنی است هم اکنون پانصد دانشجوی خارجی از کشور های مختلف جهان در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و روند جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی تهران رو به افزایش است. این در حالی است که به طور کلی ۱۰۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشغول به تحصیل هستند.

اضافه می شود که دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای تداوم تاسیس شعبه‌های بین‌المللی خود، در حال حاضر به منظور تاسیس شعبه بین‌المللی با کشور عراق و همچنین اقلیم کردستان رایزنی‌های لازم را انجام داده و امیدوارند که بتوانند به زودی شعبه بین الملل خود را در این دو منطقه تاسیس کنند.

خبر بعدی از این دانشگاه این که انعقاد توافق ۵ ساله MOU میان دانشکده بهداشت و موسسه آلمانی برنهاردناخت اخیرا انجام شد.

دانشگاه علوم پزشکی تهران را در لینک دنبال کنید.

دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشگاه تاسیس می کند

15

بزرگ ترین مجموعه علمی کشور از راه اندازی پژوهشگاهی در آینده ای نزدیک خبر داد. رئیس این دانشگاه اخیرا اعلام کرده بود که با تاسیس این پژوهشگاه شبکه نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی و آزمایشگاه‌های برتر تحت پوشش این پژوهشگاه قرار می‌گیرند که گامی بلند برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور است.

گفتنی است، شبکه بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور در سال های اخیر فعالیت های گسترده ای ارائه کرده است و اکنون هموطنان مقیم خارج از کشور می توانند، در دوره های مجازی و رشته های مورد علاقه خود تحصیل کنند.

در حال حاضر حدود ۹۵۰۰ دانشجوی افغان، عراقی و آسیایی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل هستند و براساس برنامه ۵ ساله دانشگاه، این تعداد دانشجوی خارجی به ۵۰ هزار نفر خواهد رسید.

خبر های مربوط به دانشگاه آزاد را می توانید از سایت خبرگزاری این دانشگاه در وب سایت دنبال کنید.

آخرین خبر ها از افزایش شهریه دانشگاه پیام نور

16

خبر آخر این که مطلع شدیم، افزایش شهریه ثابت ورودی‌های قبل از سال ۹۵ دانشگاه پیام‌نور، اعتراضات زیادی را از سوی دانشجویان این دانشگاه به همراه داشته، به طوری که توضیح مسئولان دانشگاه پیام‌نور برای دانشجویان قانع کننده نبوده است.

در همین حال دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم درمورد افزایش شهریه ثابت دانشجویان با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند شهریه خود را بر اساس مصوبه هیات امنا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهند، اظهار کرد:

البته مصوبه هیات امنا عطف به ماسبق و شامل دانشجویانی که در سال‌های قبل وارد دانشگاه شده‌اند نمی‌شود. وزارت علوم با دانشگاه‌هایی که در این زمینه تخلف کنند برخورد خواهد کرد.

گفتنی است، ،تعیین شهریه دانشجویان از سوی وزارت علوم به دانشگاه ها تفویض اختیار شد. این موضوع در قسمتی از بخشنامه شماره ۲/۲۲/۹۲۴۲۱ که در تاریخ ۲۳ شهریورماه سال ۱۳۹۲ از سوی دفتر گسترش و برنامه ریزی وزارت علوم ابلاغ شده ذکر و گفته شده “دانشگاه‌ها موظفند شهریه مورد نظر خود را حداکثر تا سقف شهریه تعیین شده در هیات امنای خود تصویب به دفتر گسترش و برنامه‌ریزی وزارت علوم ارسال و سپس اجرا نمایند.”

امیدواریم در آستانه سال تحصیلی جدید،  هم چون تراژدی طرح هدایت تحصیلی آموزش و پرورش، این بار داستانی جدید برای دانشگاه پیام نور روی ندهد.

 

[ منابع: وزارت علوم، وزارت بهداشت،بخش دانشگاهی ایسنا، بخش دانشگاهی ایرنا، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه شریف، خبرگزاری دانشگاه آزاد ]

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود