۱۱ مزیت صبح زود از خواب بلند شدن

موفقیت کاری، مثبت اندیشی، عدم ابتلا به افسردگی تنها برخی از مزایای سحرخیزی هستند

۱۱ مزیت صبح زود از خواب بلند شدن

برای بسیاری از مردم صبح ها عذاب آورترین بخش روز به حساب می آید و مردمی هم که صبح زود بیدار می شوند، بسیار آزاردهنده به نظر می رسند.

یعنی همان افرادی که صبح ها ممکن است ساعت ۴ صبح از خواب بلند شوند و تابیدن نور صبحگاهی را ببینند، این در حالی است که شما که تا دیروقت بیدار مانده اید و صبح ها بیشتر می خوابید و تا چای یا قهوه صبح تان را ننوشید حتی قادر به صحبت کردن نیستید.

به نظر می رسد گروه اول واقعا به دنبال هدفی باشند.

بسیاری از افراد معروف و موفق جهان جزو آن گروهی هستند که صبح ها زود از خواب بیدار می شوند. حالا چه راهکارهایی را برای خودتان بیاندیشید تا در گروه افراد سحرخیز قرار گیرید. بله درست است، این تغییر سبک زندگی در ابتدا مرارت های فراوانی برای شما خواهد داشت اما به مرور زمان این مشکل برطرف خواهد شد.

اگر می خواهید مستنداتی در اختیار داشته باشید که چرا صبح زود بیدار شدن می تواند برایتان مفید باشد، ۱۱ نکته ای که در این مقاله برشمرده شده، را مرور کنید. شاید این نکات بتوانند سبب شوند که شما هم قبل از طلوع آفتاب ازخواب برخیزید.

موفقیت بیشتری را در کارتان کسب خواهید کرد

چگونه در زندگی و کار موفق تر باشید؟ صبح ها زودتر از خواب بلند شوید.

کریستُف رندلر (Christoph Randler) که یک زیست شناس است، در مطالعه اخیر خود که در دانشگاه هاروارد انجام گرفته، در این مورد می گوید: “کسانی که بازده کاری شان در صبح بالاتر است، در مشاغل شان موفقیت های بیشتری را کسب می کنند. این بدان علت است که آنها به مراتب فعال تر از کسانی هستند که اوج فعالیت های کاری شان در ساعات پایانی کار است.”

در این نظرسنجی ۳۶۷ دانشجو مورد مطالعه قرار گرفتند و در این میان، افرادی که صبح ها زودتر از خواب بیدار می شدند، به مراتب فعال تر بودند و اهداف اهداف بلندمدتی در زندگی هایشان داشتند.

کمتر کارهایتان را به تاخیر می اندازید

کسانی که عمدتا صبح زود از خواب بیدار می شوند کمتر پیش می آید که کارهایی را که می توانند امروز انجام دهند به فردا موکول کنند.

اریک جافِ، پژوهشگر دیگری، در گزارشی که در سال ۱۹۹۷ میلادی (۱۳۷۶ شمسی) و در دانشگاه دِپُل از عملکرد دانشجویان انجام داده بود، بر این باور است که کسانی که بیشترین میزان عملکردهایشان در ساعات پایانی روز است بیشتر در معرض به تعویق انداختن کارهایشان هستند. پژوهش دیگری که در همین راستا و در سال۲۰۰۷ میلادی (۱۳۸۶ شمسی) انجام پذیرفت نیز نشان می دهد، بزرگسالانی که عمده فعالیت های روزمره شان به ساعات پایانی کاری مربوط می شود، در به تاخیر انداختن کارها و حتی فعالیت های مربوط به تحصیل شان، مستعدتر هستند.

به تاخیر انداختن کارها، عادت بسیار بدی است. چنین عادتی می تواند کارهای حرفه ای و حتی زندگی شخصی افراد را به مخاطره بیاندازند. اگر شما هم با مشکل مشابهی روبرو هستید، تلاش تان را بکنید تا در گروه افرادی قرار گیرید که صبح زود از خواب بلند می شوند.

با افزایش سن، منفعت بیشتری برایتان خواهد داشت

بر اساس گزارش های بدست آمده از مقاله ای که در نشریه “ایموشن” (Emotion) در این مورد چاپ شده، تعجب برانگیز نیست اگر بگوییم افرادی که صبح زود از خواب بیدار می شوند، با پا به سن گذاشتن هم همواره رفت و آمدهای خود را با افراد جوان تر حفظ می کنند. این کار در روند سلامتی و بهبود مشکلات جسمی در آنها تاثیرگذار است.

پس اگر جوان هستید از همین حالا خودتان را به صبح زود بیدار شدن عادت دهید تا در سنین بالاتر نیز از نتایج آن بهره مند شوید.

انسان مثبت اندیش تری می شوید

نتیجه مطالعات چاپ شده در نشریه ایمُشِن، نشان داده است که افرادی که صبح ها زودتر از خواب برمی خیزند، خلق و خو و اندیشه های مثبت تری دارند. نظریه دیگری که در همین ارتباط نشان داده که چنین روندی می تواند در طول روز نیز ادامه پیدا کند.

می توانید همراه تر و باثبات تر باشید

نتایج تحقیقات مشابه انجام پذیرفته شده در سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ شمسی) نشان داده است که افراد سحرخیز، عمدتا مصمم تر، موافق تر، آگاه تر، فعال تر و با دیگران همراه تر هستند.

همگی این خصوصیات اخلاقی می تواند خوب و در روابط با دیگران مفید واقع شود.

در طول روز چرت نمی زنید

اگر دائم چرت بزنید، بدانید که بازنده شده اید.

خواب تکه تکه آن است که مدام ساعت را تنظیم کنید تا کمی بیشتر بخوابید و دوباره از خواب بلند شوید. این کار سبب می شود که به وضعیت خوابیدن تان آسیب برسانید و سبب خواب آلودگی در تمام طول روز می گردد. در مطالعه ای که در سال ۱۳۹۰ انجام و نتیجه آن در مجله تغذیه آمریکا به چاپ رسید، این نتیجه بدست آمد که خواب تکه تکه سبب احساس خستگی در تمام روز می شود.

 پس به جای آنکه دایم ساعت را برای چند دقیقه دیگر کوک کنید تا بیشتر بخوابید، از جایتان بلند شوید و تلاش کنید که کار خلاقه ای انجام دهید.

 از ابتلای به افسردگی جلوگیری می کنید

آیا شب زنده داران در گروه افرادی هستند که بیشتر به افسردگی مبتلا می شوند؟ در مطالعه مرتبطی که در سال ۲۰۱۰  (۱۳۸۹ شمسی)  انجام شد، نشان داد که ابتلا به افسردگی در میان افرادی که بیشتر فعالیت هایشان در طول شب انجام می شود به مراتب بیشتر از سایرین است.

قادرخواهید بود خواسته هایتان را بهتر به جلو ببرید

اگر صبح زودتر از خواب برخیزید قادر خواهید بود روزی را که می تواند به شدت اعصاب تان را خرد کند با کمی بررسی و تحلیل پروژه کاری که در دست دارید، تبدیل به یک روز پرثمر کنید.

در مقاله “چشم طوفان” که توسط رِی ویلیمز (Ray Williams) در نشریه روانشناسی امروز به چاپ رسید، به بررسی مقاله خانم لارا واندکاهم (Laura Vanderkahm) با عنوان “موفق ترین افراد قبل از صبحانه چه می کنند؟ پرداخته است.

در مقاله واندرکاهم به این موضوع اشاره شده که افراد بسیار موفق، روزشان را با کاری که بسیار آن را دوست دارند آغاز می کنند.

کمتر به سراغ کارهایی خواهید رفت که سلامتی تان را به مخاطره بیاندازد

آیا می خواهید عادات بدتان را ترک کنید؟ تلاش کنید که در گروه افرادی قرار گیرید که صبح زود از خواب بر می خیزند

در مطالعه انجام پذیرفته شده در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ شمسی)، نشان داده شده است که افرادی که عادت به صبح زود بیدار شدن ندارند، عمدتا افرادی هستند که در طول شب مشروبات الکلی، سیگار و مخدر مصرف می کنند.

استرس کمتری را متحمل خواهید شد

یکی از چالش هایی که بسیاری از افراد در زندگی شان دارند و خصوصا در میان افرادی که بیشتر به خوابیدن علاقه دارند، زمان و مدت خوابیدن شان است. شواهد نشان می دهد که افراد سحرخیز، افردی آرام تر و کم استرس هستند.

بر اساس مطالعات محققان دانشگاه لندن که در مجله تناسب اندام (Fitness Magazine) نیز منتشر شد، این نتیجه بدست آمد که افرادی که ساعت ۷ صبح از خواب بلند می شوند، سطح استرس کمتری در آنها گزارش شده است.

از شر وزن اضافه نجات پیدا کنید

در گزارش محققان نُورثوِسترن (Northwestern) که در هافینگتُن پُست (Huffington Post) به انتشار رسیده، آمده است که در میان افرادی که طلوع خورشید صبحگاهی را می بینند و در این زمان بیدارند، اضافه وزن کمتری دیده شده است.

منبع: businessinsider
۳ نظر

ورود

  • Fff اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۸

    اره واقعا تو روایات و حدیث های معصومین هم گفته شده…..

    از این رو یکی از سفارشات امام رضا (ع) سحرخیزی و شب زنده داری است . بیدار ماندن در این زمان، علاوه بر فواید طبی بر جسم انسان، تاثیرات زیادی بر رشد روحی و معنوی انسان دارد.

    امام رضا(ع) در این زمینه می فرمایند: خودت را عادت بده که ساعتی از شب را برخیزی و درباره آثار این کار می فرمایند: « نماز شب خواندن را بر خود لازم بدانید زیرا هر بنده مؤمنی که هشت رکعت نماز شب و دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر بخواند و در قنوت وتر ۷۰ مرتبه استغفار کند، خداوند او را از عذاب قبر و از عذاب آتش نجات می‌دهد و عمرش را در دنیا طولانی می کند و در زندگی اقتصادی خداوند به او وسعت و گشایش می دهد و در هر خانه‌ای که در آن نماز شب خوانده شود، آن خانه برای مردم آسمان روشنایی می‌دهد همان طوریکه ستارگان آسمان برای مردم روی زمین روشنایی می‌بخشند».
    امام رضا (ع) همچنین فرمود: «حَسِّنُوا نَوافِلَکُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّها هَدِیَّهٌ إِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ»؛ نمازهای نافله را زیبا ادا کنید و آگاه باشید که آنها هدیه‌ای به پیشگاه خدای بزرگ است.(۴)

    ۴_(بحارالانوار، ج ۸۷، صفحه ۲۲)

    • A آبان ۲۹, ۱۴۰۰

      آره واقعا خیلی خوب و دلذ بخشه

    • Nila تیر ۱۱, ۱۴۰۲

      شب زنده داری رو بعید میدونم. چون ریتم شبانه روزی آدم رو به هم میزنه و باعث به هم ریختن هورمون خواب یا همون ملاتونین میشه.
      حدیث از شش کتب معتبر شیعی بیار.