زندگی بهتر در آینده؛ نگاهی به آزمایشگاه جدید و خلاقانه شرکت «ایکیا» [تماشا کنید]

زندگی بهتر در آینده؛ نگاهی به آزمایشگاه جدید و خلاقانه شرکت «ایکیا» [تماشا کنید]

برند سوئدی «ایکیا» (Ikea) همواره نگاه ویژه ای به پروژه های پیش رو داشته است. اما آزمایشگاه جدید و خلاقانه «Space10» که در منطقه ای واقع در شهر «کُپِنهاگِن» (Copenhagen) احداث شده می تواند تمام موارد را متحول سازد. غول دکوراسیون سوئدی با آغوش باز پذیرای کسانی است که می خواهند مشکلات طراحیِ خانه های نسل آینده را مرتفع سازند.

این آزمایشگاه در ساختمان شیلات واقع شده و می توان آن را پاسخی به برنامه «هنرمند مقیم» شرکت های «Autodesk» و «مایکروسافت» دانست؛ البته با چاشنی مردمان اسکاندیناوی. با این که «ایکیا» تمامی هزینه ها برای این آزمایشگاه را پرداخته و صاحب آن به شمار می رود، اما طراحی بخش کارهای روزمره بر عهده شرکتی دانمارکی به نام «آژانس رِبِل» (Rebel Agency) بوده است. این کار نه تنها برای بازاریابی مفید خواهد بود، بلکه می تواند به شرکت سوئدی برای مشاهده بازخورد زودهنگام ایده های جدید خود کمک نموده و آن ها را به رتبه نخست بازار برساند.

ایده اولیه برای این مرکز تقریبا سه سال پیش شکل گرفت. در همان زمان شرکت دانمارکی نمایشگاه مبلی برگزار کرده بود و توانسته بود محصولات خود را بسیار خوب به فروش برساند. به همین دلیل مدیر عامل ایکیا از رئیس شرکت دانمارکی برای شرکت در یک جلسه کاری دعوت نمود و آن ها موفق شدند طی ملاقاتی ۶ ساعته، برای همکاری های آینده به توافق برسند. هدف از این کار ساخت آینده ای بهتر برای برند سوئدی نیست، بلکه این همکاری قرار است آینده ای بهتر را برای دنیا رقم بزند. به مظور دستیابی به این هدف، مدل شرکت سوئدی باید تغییر کند تا بتوان ایده های ۱۰ تا ۲۰ سال آینده را اجرا کرده و مورد بررسی قرار داد.

3053873-inline-s-12-inside-space10-ikeas-open-source-innovation-w600

ارزیابی آینده زندگی شهری با به کار گیری چند آزمایشگاه، مهم ترین هدف مجموعه «Space10» به شمار می رود. ساخت هر قسمت سه ماه به طول انجامیده و فضایی مشخص دارد. نخستین آن ها اتاق «زندگی تازه» است که با مجموعه ای از پروژه های سلامتی پر شده. در هر آزمایشگاه، ده ها طراح از سراسر جهان گرد آمده اند تا پیرامون مسائل و ایده های مختلف به بحث و گفتگو بپردازند. بعد از ۲ ماه، درهای این مجموعه به روی عموم باز خواهد شد. مردم عادی طی ۳۰ روز آینده می توانند وارد این پروژه شده و نمونه ها را از نزدیک مورد ارزیابی قرار دهند. سپس مجموعه به صورتی دیگر و با افراد دیگر بازطراحی خواهد شد.

نخستین آزمایشگاه این مجموعه ۱۵ نمونه را شامل می شود. میز آشپزخانه ای که می تواند گرما را به الکتریسیته تبدیل کند، شیر هوشمندی که باعث می شود زمان حمام شما کوتاه تر شود، صندلی که از نشستن شما جلوگیری می کند (اگر در طول روز زیاد نشسته باشید) و ابزاری هنری که وضعیت سلامتی خانواده تان را به تصویر می کشد.

هیچ یک از این محصولات به این زودی ها قابل خرید نیستند، اما هدف این مجموعه تنها به این مسئله ختم نمی شود. «Space10» بدین منظور طراحی شده تا بتوان از توانایی شرکت سوئدی برای تغییر آینده اطمینان حاصل نمود. در دوران گذشته کمپانی های بزرگ سعی داشتند خلاقیت را دنبال نمایند، اما موفقیت بلند مدت تنها با استفاده از پرداختن به ایده های جدید و پذیرفتن آن ها شکل می گیرد.

این طرز فکر به طراحان اجازه می دهد بر روی ایده های مخرب خود کار کنند و امیدوار باشند که صداها و تصاویر جدید بتوانند از زوال ایکیا در آینده جلوگیری کنند. اگر سعی داشته باشید هر ایده جدیدی را در خانه پیاده کنید، مطمئنا شکست خواهید خورد زیرا نمی توانید آن ها را با تمام دنیا مقایسه کنید.

با توجه به صحبت هایی که مطرح شد، پروژه «Space10» ارزش این هزینه را دارد؛ حتی اگر محصولات ارائه شده در آن به این زودی ها وارد بازار نشوند. این احتمال وجود دارد که مجموعه هایی از این دست در دیگر نقاط جهان نیز احداث گردد.

 

منبع: fastcodesign
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود