بلندترین موج جهان در چیکامای پرو

چاک شیپمن، برای اولین بار این منطقه را برای موج سواری کشف کرد

بلندترین موج جهان در چیکامای پرو

شهر ساحلی کوچکی به نام بندر چیکاما (Puerto Chicama) در شمال غربی کشور پرو، منزلگاه بلندترین و عظیم ترین موج های جهان است. در اینجا موج ها از نقطه شکل گیری شان گاهی مسافتی در حدود ۲.۲ کیلومتر را طی می کنند تا در نهایت در ساحل بایر این سرزمین آرام گیرند و به صورت موج های شکسته پراکنده شوند. مردم این منطقه می گویند، اگر چه هنوز کسی نتوانسته بر روی موج های ۴ کیلومتری این منطقه، موج سواری کند اما چنین موج های عظیم و باشکوهی در این بندر دیده می شوند.

بن هِرگات (Ben Herrgott)، موج سواری استرالیایی در این مورد می گوید: “انبوهی از موج های بی انتها در چیکاما وجود دارد. وقتی از روی یکی از این موج ها پایین می آیی یا اینکه به زمین می خوری، همواره موج های فراوان دیگری که پشت سر هم می آیند وجود دارند که می توانی دوباره کارت را ادامه دهی.”

chicama-surf-22

موج های این منطقه برای نخستین بار در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی توسط یک موج سوار اهل هاوایی به نام چاک شیپمن (Chuck Shipman) کشف شدند. این داستان به زمانی باز می گردد که چاک در هواپیما نشسته بود و متوجه شد که در منطقه ای در مسیر پرواز هواپیما، موج های عظیمی بر روی سطح آب و در جهات مختلف در جریان هستند. او از خلبان پرواز در مورد موقعیت پرواز اطلاعاتی گرفت و زمانی که به هاوایی بازگشت، یک نقشه بزرگ از کشور پرو برداشت و شروع به شناسایی همان منطقه کرد.

سپس به یکی از دوستانش که در پرو زندگی می کرد نامه ای نوشت و او را از وضعیت ساحل شمال غربی این کشور آگاه کرد. پبدا کردن این مکان در ابتدا به علت راه های بی نام و نشان این منطقه امکان پذیر نبود اما بعدها گروهی از موج سواران توانستند این منطقه را دقیقا بیابند. از آن زمان بود که چیکاما به محلی بسیار شناخته شده برای بسیاری از موج سواران تبدیل شد.

موج های این مکان، به انواع مختلفی قابل تفکیک هستند. قسمت خارجی این موج ها که به “ملپاسُ” (Malpaso) معروف است، در حدود ۱۵۰ متر است. بخش دیگری از این موج ها که به جهت داخلی شهر روانه می شوند “کیز” (Keys) نام گرفته اند و پیش از آنکه به بخش های عمیق آب برسند تا ۶۰۰ متر ارتفاع می گیرند. بخش دیگر موج هایی معروف به the Point هستند که حدود یک کیلومتر اوج می گیرند و از بهترین موج های چیکاما به شمار می روند و در نهایت از موج های دیگری به نام  “اِل هُمبره” (El Hombre) می توان نام برد .

کم پیش می آید که این موج ها به هم وصل شوند. زمانی که که ارتفاع یکی از این موج ها به حدود ۶ فوت برسد که بسیار هم بعید است، موج سوار می تواند بر آن سوار شود و تا رسیدن به اسکله با همان یک موج به کار خود ادامه دهد و در حدود ۳ تا ۵ دقیقه طول می کشد که این کار را انجام دهد.

در ابتدای امسال و زمانی که موج های افسانه ای این منطقه به عنوان بلندترین موج های جهان شناخته شدند، دولت پرو مجوز هیچ ساخت و سازی را تا فاصله یک کیلومتری این ساحل نداد. به این ترتیب این موج ها به راحتی می توانند شکسته شوند و تا خط ساحلی ادامه پیدا کنند. همچنین دولت در صدد آن است که ۵ موج دیگر این منطقه را مورد حفاظت قرار دهد. دولت پرو امیدوار است که بتواند ۱۳۰ نوع از این موج ها را حفاظت کند.

تصاویر این موج ها را در ساحل چیکاما ملاحظه می کنید

chicama-surf-19

chicama-surf-36

chicama-surf-62

منبع: amusingplanet
بدون نظر

ورود