شکایت از والدین بخاطر انتشار عکس های کودکی

دختر اتریشی: زندگی را برایم جهنم کرده اند

شکایت از والدین بخاطر انتشار عکس های کودکی

دختری در اتریش از والدین خود بخاطر انتشار عکس های دوران کودکی اش در فضای مجازی شکایت کرد.

همه ما دهها و شاید صدها عکس از فرزندانمان را با انگیزه های گوناگون در فضای مجازی برای مثال فیس بوک منتشر می کنیم. اما اگر آنها از ما بخواهند عکس هایشان را برداریم آیا این کار را می کنیم ؟ در صورت امتنای ما، آیا آنها می توانند از ما شکایت کنند؟

پایگاه اینترنتی ام ان ان (Mother Nature Network) دیروز با انتشار این خبر و اشاره به طرح دعوی این دختر ۱۸ ساله نوشت: پدر و مادر این دختر اتریشی که نخواست نامش فاش شود تعداد زیادی از عکس های دوران کودکی  و نوزادی او را در فیس بوک به اشتراک گذاشته اند و برغم اعتراض و درخواست وی از آنها برای برداشتن عکسهای قبلی، این اشتراک گذاری ها ادامه دارد.

این درحالی است که اگر چنین اتفاقی درفرانسه می افتاد، نتیجه دادگاه از همین حالا مشخص بود. بر اساس جرائم سایبری فرانسه، هر کس بدون اجازه سوژه، عکس یا ویدئویی را از وی در فضای مجازی منتشر شکند با یک سال حب  و ۵۰ هزار دلار جریمه نقدی مواجه خواهد شد.

به گفته این دختر اتریشی، پدرش با این استدلال که این عکس ها متعلق به اوست بنابراین می تواند هرجایی منتشرشان کند، عکس هایی از خصوصی ترین لحظه های زندگی وی منتشر کرده است که نه تنها باعث خجالت او بلکه دردسرهای بسیاری را نیز موجب شده است.

وی افزود: از سال ۲۰۰۹ تا کنون والدینم زندگی را برایم جهنم کرده اند. من دوست ندارم عکس های برهنه ام هنگام حمام و حتی شن بازی در ساحل همه جا پخش شود.  اما آنها نه خجالت می دانند چیست و نه حد و حدود.

از سوی دیگر سازمان پَرِنت زون -سازمانی غیردولتی که به خانواده ها در خصوص الزامات دنیای دیجیتال مشاوره می دهد- با انتشار نتایج تحقیقی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: هر خانواده انگلیسی تا پیش از تولد ۵ سالگی فرزندش بطور متوسط ۱۵۰۰ عکس از او در فضای مجازی منتشر می کند.

دراین گزارش آمده است اخیرا واژه ای در همین خصوص به دایره لغات عامیانه انگلیس اضافه شده است. این واژه که “Sharenting” نام دارد و به والدینی اطلاق می شود که عکس فرزندانشان را در فضای مجازی به اشتراک می گذارند.

در جای دیگری از این تحقیق آمده است یک سوم خانواده های انگیسی هر ماه ۱۱ تا ۲۰ عکس از فرزندانشان در فیس بوک به اشتراک می گذارند و این در حالی است که نیمی از آنها انتظار دارند دیگران پیش از بازنشر عکس ها از آنها اجازه بگیرند.

نگارنده مقاله در پایان با بیان اینکه آنچه در مورد پرونده این دختر باعث ناراحتی است لزوما حد و حدودی نیست که رعایت نشده، بلکه بی توجهی این پدر  و مادر نسبت به درخواست دخترشان و نادیده گرفتن ناراحتی اوست.

شاید با یکدیگر هم عقیده باشیم که ردیف کردن چند صد لایک در صفحه مجازی ارزش خراب کردن یک رابطه عاطفی را ندارد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود