۱۲ میلیون دانش آموز و فرصت های پیش رو

پر مخاطب ترین وزارت خانه ایران هم چنان فرصت آفرین است

۱۲ میلیون دانش آموز و فرصت های پیش رو

سال تحصیلی ۹۵-۹۶ از امروز آغاز شده و می توان گفت برای دانش آموزان مشتاق تحصیل و والدین آنها تب و تاب در این زمینه بالا گرفته است. طبق گفته های وزیر آموزش و پرورش، امسال بیش از ۱۲ میلیون دانش آموز که حدود به ۱ میلیون نفر از آن ها کلاس اولی هستند، در هزاران مدرسه سراسر کشور حضور خواهند یافت.

با وجود روند کاهشی جمعیت در یک دهه اخیر، اما وزیر پیش بینی کرده است که سال آینده، بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز خواهیم داشت که نشان دهنده روند فزاینده جامعه دانش آموزی کشور حداقل برای چند سال آینده به شمار می آید.

پر مخاطب ترین وزارت خانه ایران، در حالی به استقبال سال جدید می رود که همچنان با مشکلات عدیده ای از نظر ساختاری، بودجه و منابع مواجه است و تا حدی، توانایی ارائه خدمات با کیفیت به لشکر ۱۲ میلیونی مخاطبان خود را ندارد. همچنان ۳۰ درصد مدارس کشور نیاز فوری به تعمیر و بازسازی دارند و این در حالیست که در برخی نقاط کمتر توسعه یافته و روستایی، مدرسه کافی و مناسب برای تحصیل دانش آموزان وجود ندارد.

اتفاقات جدید امسال

سال تحصیلی جدید در حالی آغاز می شود که امسال، مدارس کشور پایه دهم را در نظام آموزشی جدید آموزش و پرورش تجربه خواهند کرد. ساعت درس تربیت بدنی افزایش یافته و به شش ساعت رسیده تا دانش آموزان کشور که از معضل چاقی و اضافه وزن رنج می برند، با تربیت بدنی، کمی از مشکلاتشان کاسته شود. مشکلاتی که به نظر می رسد با توجه به فضای برخی از مدارس که در آپارتمان ها و حیاط های کوچک است، خیلی مرتفع نشود.

امسال، آموزش و پرورش با تغییراتی در کتاب های درسی به استقبال مهر ۹۵ رفته و دو درس: انسان و محیط زیست و هم چنین انسان و سلامت به دروس اجباری متوسطه اضافه شده است.

m1

سند تحول آموزش و پرورش که مدتی پیش رونمایی شد، عدالت آموزشی را به عنوان یکی از خطوط اصلی خود ترسیم کرده و می کوشد تا عدالت محوری در امر آموزش و پرورش در کشور نهادینه شود. امیدواریم اکنون که کمتر از ۹ سال به پایان برنامه چشم اندازه ۲۰ ساله جمهوری اسلامی باقیمانده است، بزرگترین وزارت خانه ایران که از جنبه ای، مهم ترین وزارت خانه دولت نیز محسوب می شود، بتواند در این مسیر موفق و موثر باشد.

برای گسترش عدالت آموزشی و توسعه فضاهای آموزشی و به طور کل کاهش بیسوادی ۳۰ میلیون نفری در ایران، می بایست هم مردم و هم مسئولان با عزمی جهادی به جلو حرکت کنند. چرا که حل معضلات آموزش و پرورش،‌ توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور را در حال و آینده سبب می شود و باید به این وزارت خانه، نگاهی ویژه داشت.

بیش از ۱۰ درصد جمعیت کره زمین از نعمت سواد محروم هستند که درصدی از آن در ایران زندگی می کنند. جامعه بی سواد، بسیاری از فرصت ها را از جامعه با سواد و همچنین جامعه ای که تلاش دارد با اقتصاد دانش بنیان حرکت کند سلب خواهد کرد. شما حساب کنید که یک بی سواد هیچ وقت مجله و کتاب نمی خرد و به سمینار علمی و کارگاه های آموزشی و دوره های تخصصی و مهارت ورزی حرفه ای تمایلی نخواهد داشت.

همین موضوع سبب می شود که درصد قابل ملاحظه ای از فعالان خدماتی و تولیدی کشور نتوانند به این طیف از جامعه خدمات ارائه کنند و عملا بخشی از اقتصاد و ثروت ملی،‌ بدون استفاده معطل خواهد ماند.

اینجا، اهمیت آموزش و پرورش مشخص می شود که تا چه اندازه می توان سبب بالندگی و فرصت آفرینی برای حال و آینده یک جامعه گردد.

فرصت های آموزش و پرورش

m3

آموزش و پرورش، اگر چه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند، اما همین چالش ها می تواند فرصتی را برای ذهن های خلاق فراهم کند تا در بازار آموزشی و خدماتی این وزارت خانه،‌ نقش فعالی ایفا نمایند.

خیران مدرسه ساز در ایران، یکی از بزرگترین جوامع خیریه در ایران و حتی خاورمیانه به شمار می روند. تنها در سال ۹۵، بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش برای بازسازی و ساخت مدرسه و تجهیز آن ها از سوی نیکوکاران پرداخت شده که هر ساله روند صعودی به خود می گیرد.

رییس مجمع خیران مدرسه ساز چند ماه پیش گفته بود که بیش از ۶۰۰ هزار خیر مدرسه ساز در داخل و خارج از کشور داریم که بین ۲۰۰۰ ریال تا ۲۰۰۰ میلیارد ریال به توسعه مدارس کشور کمک می کنند. همه این ها نشان می دهد که برای نیکوکاری در امر مقدس مدرسه سازی، تا چه اندازه در کشور، فضا و امکانات در اختیار است.

این قشر یا همان خیران مدرسه ساز، یکی از فرصت های بی بدیل برای خدمت رسانی هستند که آموزش و پرورش این فرصت را دراختیار نیکوکاران قرار داده است.

صنعت فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش، فرصت دیجیتالی ممتازیست که در اختیار فعالان فاوا کشور قرار دارد. ۱۲ میلیون دانش آموز ایران، چه کلاس اولی و چه کلاس دوازدهمی (سال آخر متوسطه)، اکثرشان به اینترنت و لوازم دیجیتالی مثل تبلت و تلفن هوشمند تا حدودی دسترسی دارند.

هم مدارس هوشمند هم ظرفیت های آموزش و پرورش، نیازمند محصولات و خدمات شرکت های فعال در امر فاوا بوده که فرصتی ایده آل برای کسب و کار است. مخصوصا اپ نویس ها، می توانند برای با خلاقیت های دیجیتالی، کسب و کار های گوناگونی را طراحی و ارائه کنند. بسیاری از کتب درسی، محتوای آموزشی و هم چنین نیازهای اطلاعاتی دانش آموزان در کلیه مقاطع، دیجیتالی نشده و روی تبلت و موبایل و رایانه در اختیار آن ها نیست.

m4

بسیاری از این اپ ها را میتوان طراحی و حتی به صورت رایگان در اختیار دانش آموز و والدین قرار دارد و از طریق خدمات تکمیلی و پرداخت های درون برنامه ای که این روز ها در کافه بازار و پرتال های اشتراک گذاری اپلیکیشن مرسوم شده است،‌ درآمد زایی مولد کرد.

خیلی از مفاهیم درسی از فیزیک و شیمی گرفته تا اجتماعی و جغرافیا و ریاضیات را می توان از طریق دنیای اپ ها، به راحتی به دانش آموزان ارائه کرد و قابلیت های تعامل و ارتباطی و مشاوره ای نیز به آن اضافه نمود. از این فرصت ها،‌ فعالان کارآفرینی دیجیتالی کشور می بایست به نحو احسن استفاده کنند.

صنعت آموزش در کشور اگر چه با کتاب های کنکور و حل المسائل و این جور موضوعات تا حدودی از مسیر اصلی خود دور شده است، اما هم چنان مشوق های خوبی برای فعالیت علاقمندان به اشتغال زایی در این عرصه جذاب دارد. شناخت این ظرفیت ها می تواند در روزگار رکودی بسیاری از بازار ها، همچنان وضعیت پر رونقی را در صنعت آموزش برای صنایع مرتبط با این عرصه، در دسترس قرار دهد.

دیجیتالی شدن صنعت آموزش به خصوص در این وزارت خانه بزرگ،‌ قطعا تا ۱-۲ دهه آینده روند شتابان به خود خواهد گرفت و فعالان کسب و کاری که بتوانند چنین ظرفیت هایی را تشخیص و روی آن سرمایه گذاری کنند، به قول بورس باز ها، به فاکتور سود آتی توجه کرده اند که فرصت آفرین است.

در بسیاری از مدارس غیر انتفاعی شهر های بزرگ، که دو برابر متوسط شهریه یک دوره کاشناسی ارشد در دانشگاه آزاد، والدین دانش آموزان صرف شهریه یک سال تحصیلی در مقطع ابتدایی یا متوسطه فرنزدانشان می کنند، خیلی ها حاضرند برای یک محصول و خدمت دیجیتالی آموزشی خلاق و موثر که کیفیت های لازم را داشته و با تاییدیه های رسمی نیز همراه است، هزینه کنند.

چند توصیه

m2تصویر ایندکس پرتال ملی شبکه رشد آموزش و پرورش

جمعیت ۱۲ میلیونی آموزش و پرورش هم برای نیکوکاران، هم برای فعالان کسب و کار های اموزشی،‌ اطلاعاتی و خدماتی، فرصت های بسیاری را رقم زده است که باید به آن توجه داشت.

۱- اگر فرهنگ نیکوکاری دارید، بخشی از خیرات و منابع مادی و معنوی خود را به توسعه مدارس کشور اختصاص دهید.

۲- اگر مدرس و معلم هستید، بخشی از زمان خود را صرف مشاوره آموزشی رایگان به دانش آموزان مدارس محروم در استان خود کنید.

۳- اگر فعال کسب و کار اینترنتی هستید، با نیاز سنجی بهینه،‌ فرصت های دیجیتالی برای دانش آموزان در بستر اپ و تبلت و رایانه فراهم کنید. هنوز یک شبکه اجتماعی تخصصی دانش آموزی در ایران وجود ندارد.

۴- اگر ناشر هستید، از ظرفیت های نشر الکترونیک برای ساخت کتاب های آموزشی دیجیتالی و صوتی استفاده کنید.

۵- اگر طراح بازی هستید، می توانید بازی های علمی برای مقاطع مختلف تحصیلی طراحی کنید و در اختیار دانش آموزان قرار داده و درآمد زایی نمایید.

۶- ۴۷ هزار دانش آموز اول ابتدایی در سال قبل مردود شدند. آیا می توانید راه حلی برای کاهش مردودی دانش آموزان این مقطع از طریق فناوری آموزشی ایجاد کنید؟

۷- اخیرا یک شرکت فناوری توانسته سامانه هوشمند کنترل سرویس مدارس را طراحی کند. از این ایده برای هوشمند سازی دیگر فرآیند های خدماتی و اطلاع رسانی درنظام آموزشی سراسر کشور استفاده کنید. هوشمند سازی مدارس، یک فرصت عالی است.

و صدها موضوع فرصت آفرین دیگر که جامعه فعال و جوان و آگاه دانش آموزی کشور در عصر دیجیتال،‌ در اختیار شما قرار می دهد.

[ منبع: وزارت آموزش و پرورش، ممتاز نیوز، ایسنا،شبکه رشد، مهرنیوز ]

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود