نوجوان ۱۵ ساله، ۱۰۰۰ اکانت را هک کرد

داغ ترین خبر ها از دنیای مجرمان اینترنتی ایران

نوجوان ۱۵ ساله، ۱۰۰۰ اکانت را هک کرد

دنیای کلاهبرداری اینترنتی و مجرمان سایبر، روز به روز با شیوه ها و ترفند های عجیب و غریبی صورت می گیرد و به همین خاطر، آگاهی از شیوه ها و روش های نقض حریم خصوصی و هک شدن پروفایل و اکانت کاربران در دنیای دیجیتالی امروز، اهمیت زیادی دارد. بسیاری از سو استفاده هایی که در شبکه های اجتماعی به خصوص در عرصه بانکداری مجازی در فضای جامعه اطلاعاتی کشور صورت می گیرد، بخاطر عدم آگاهی کاربران از مقولات تهدید سایبر است.

در این هفته نیز هم چون روال هفته های قبل، نگاهی داریم به جدید ترین گزارشات پلیس سایبر کشورمان از دنیای کلاهبرداران اینترنتی تا با توصیه های پلیسی و رخدادهای چند وقت اخیر آشنا شویم. با ما در گزارش داغ این هفته همراه باشید.

گزارش اول را به شناسایی و دستگیری هکر ۱۵ ساله خراسانی اختصاص داده ایم که توانست به اطلاعات ۱۰۰۰ کاربر مربوط به یک شرکت پرداخت الکترونیک دسترسی داشته باشد.

نوجوان ۱۵ ساله و هک ۱۰۰۰ کاربر اینترنتی

2

داغ ترین خبر چند وقت اخیر فضای جامعه اطلاعاتی کشور را می توان به شناسایی و دستگیری نوجوانی ۱۵ ساله مرتبط دانست که اطلاعات ۱۰۰۰ کاربر را در استان گیلان هک کرد. ماجرا از این قرار بود که در پی ارجاع یک فقره پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب رشت به دادخواهی مدیرعامل یک شرکت پرداخت الکترونیک، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت.

این مدیرعامل ادعا کرده بود که سرور شرکت توس زافراد به صورت ناشناس هک شده و به حساب تعداد زیادی از کاربران آن دسترسی غیرمجاز صورت گرفته است. با بررسی های فنی و شگرد های کارآگاهی، پلیس فتا موفق شد که هکر نوجوان ۱۵ ساله اهل خراسان شمالی را شناسایی، دستگیر کرده و به گیلان منتقل کند.

متهم به واسطه آن که با سرعت عمل کارآگاهان مواجه شده بود، نتوانسته بود از حساب های کاربرانی که به پروفایل آن ها نفوذ کرده بود، پولی برداشت کند. وی ضعف امنیتی سایت درگاه پرداخت الکترونیک را علت نفوذ اعلام کرد و به هک بیش از ۱۰۰۰ اکانت این شرکت اعتراف نمود.

توصیه پلیسی: پلیس فتا از مدیران سایت های ایرانی خواست، با ارتقای ضریب امنیت سایت های اینترنتی خود و رفع حفره های امنیتی، اجازه دسترسی و نفوذ غیر مجاز را به هکر ها ندهند.

برداشت غیر مجاز با سو، استفاده از رابطه فامیلی

خبر بعدی این که یکی از شهروندان اراکی به واسطه رابطه فامیلی و سو استفاده از ارتباطات خانوادگی، از حساب بانکی یکی از کاربران این شهر برداشت غیر قانونی کرد و دستگیر شد.

این فرد که سه میلیون ریال از حساب یکی از کاربران اراکی برداشت غیر قانونی کرده بود، به واسطه دادخواستی توسط شاکی، مورد پیگیری پلیس قرار گرفت. پلیس اعلام کرد که فردی ناشناس با در اختیار داشتن اطلاعات و رمز های عبور، مبالغی را طی چندین مرحله به صورت اینترنتی از حساب بانکی برداشت نموده است.

در باز جویی های نیز مشخص شده که متهم از اقوام شاکی بوده و به خاطر سو استفاده از مال باخته و در دست داشتن اطلاعات حساب شاکی، اقدام به برداشت غیر مجاز نموده است.

توصیه پلیسی: از واگذاری کارت بانکی به دیگران خودداری کرده و نسبت به فعال کردن سامانه پیامکی بانک اقدام نمایید تا در صورت برداشت از حساب بانکی، از تراکنش صورت گرفته مطلع شوید.

هشدار پلیس درباره استخدام افراد کم تر از ۱۸ سال

پلیس فتا اخیرا اعلام کرده، به تازگی تخلفی در بین برخی از شرکت های بازاریابی شبکه ای در حال رخ دادن است و طبق ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه فعالان در فضای مجازی، جذب بازاریابان از بین افراد کمتر از ۱۸ سال ممنوع محسوب می گردد.

اما بررسی های رسانه ای نشان می دهد که در چند وقت اخیر، برخی از شرکت ها با تشویق افراد کم سن و سال آن ها را جذب کرده و برای سرپوش گذاشتن بر فعالیت غیر قانونی خود، از این قشر می خواهند که با کارت ملی جعلی وارد این شرکت ها شوند.

پلیس اعلام کرد: مدیران شرکت‌ها و لیدر‌ها باید توجه داشته باشند انجام این تخلفات می‌تواند باعث بروز سوء‌استفاده از نوجوانان و افراد کم سن‌ و سال شده و آن‌ها را با مخاطرات جدی اجتماعی و اقتصادی مواجه کند.

این احتمال وجود دارد که شخص با استفاده از مدارک جعلی جایگاهی را ثبت کند و هنگامی که به سود دهی بالایی دست پیدا کرد با توجه به این که شرکت از این موضوع اطلاع کامل دارد، در جهت حفظ منافع خود، شخص را به بهانه استفاده از مدارک جعلی از ادامه فعالیت منع نماید.

توصیه پلیسی: مراقب همکاری با پرتال هایی که تبلیغاتی برای جذب افراد کم تر از ۱۸ سال دارند باشید.

روش های جدید کلاهبرداری شرکت های هرمی

پلیس فتا هفته گذشته نیز هم چون دفعات قبل، گزارشات آموزشی را جهت اطلاع کاربران جامعه اطلاعاتی کشور در قبال سو استفاده از حریم خصوصی و پروفایل آن ها توسط کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر منتشر کرد.

در گزارش آموزشی اخیر آمده است که شرکت های هرمی در ایران، چند دهه است که مشغول به فعالیت بوده و هر بار با استفاده از شگردهای جدید، اقدام به فریب و جذب افراد کم تجربه و نا اگاه نموده اند.

در این گزارش تصریح شده که فروش محصول، جذب سرمایه با وعده سود های بالا، فروش سهام شرکت های خارجی همگی از ترفندهایی هستند که در این سال ها توسط عوامل این شرکت ها برای جذب افراد مورد استفاده قرار می گیرند.

این گزارش به شگرد جدید کلاهبرداران شرکت های هرمی اشاره دارد که به جذب افراد از طریق انتشار آگهی های استخدامی در روزنامه ها اقدام کرده و معمولا طعمه های خود را از بین افراد کم سن و سال که نیاز فوری به کسب درآمد دارند، انتخاب می کنند.

در ادامه به موضوع جالبی اشاره شده است:

در قرار های ملاقاتی که ترتیب داده می شود، دقیقا به روش شرکت هرمی گُلد کوئست با دادن وعده های درآمدی دروغین، و ترسیم آینده های خیالی، اقدام به اغوای افراد کرده و با سو استفاده از نیاز فوری و مشکلات مالی شان، آنها را در جهت منافع خود هدایت می کنند.

توصیه پلیسی: با توجه به غیر قانونی بودن فعالیت شرکت های رسمی در داخل کشور، لازم است افراد، آگاهی خود را از ترفندهای مورد استفاده شیادان در سایتها و مجلات افزایش داده و از هر گونه فعالیت در این مجموعه ها پرهیز کنند.

وقتی همسر، تصاویر خصوصی شوهرش را تلگرامی کرد

داستان سو استفاده های اینستاگرامی و انتقام های تلگرامی در فضای جامعه اطلاعاتی کشور، هر روز رنگ و لعاب جدیدی به خود می گیرد. اخیرا، پلیس فتا مازندران اعلام کرده، فردی که با انتشار تصاویر خصوصی همسرش در شبکه تلگرام، در صدد انتقام از ایشان بر آمده بود،‌ توسط کارآگاهان پلیس سایبر دستگیر شده است.

ماجرا از این قرار بود که زنی به پلیس فتا استان مراجعه کرد و اعلام نمود که فردی ناشناس، تصاویر خصوصی وی را در تلگرام به اشتراک گذاشته است. پلیس با بررسی های اطلاعاتی و فنی، همسر شاکی را به اتهام انتشار تصاویر در شبکه اجتماعی تلگرام شناسایی و دستگیر کرد.

متهم اعلام داشته بود که شاکی همسرش بوده که به خاطر اختلافات خانوادگی و به واسطه عضویت ایشان در شبکه های اجتماعی قصد جدایی از یکدیگر را دارند و به خاطر انتقام،‌ اقدام به چنین کاری کرده است.

پلیس فتا با سایت ایران هشدار همکاری می کند

3
خبر بعدی اینکه مطع شدیم سایت اطلاع رسانی جدید ایران هشدار با پرتال رسمی پلیس فتا همکاری می کند. این پرتال یکی از سایت هایی است که در زمینه اطلاع رسانی و آموزش فضای مجازی نقش مهمی داشته و مسئولان این درگاه، محور های مختلفی اعم از جرایم مالی، تجارت الکترونیک، بانکداری مجازی و هک و امثالهم را در سرلوحه کار خود قرار داده اند.

از جمله مهم ترین مقولاتی که فتا با این سایت در دستور کار قرار داده است، ارائه گزارشات آموزشی به خانواده ها و کاربران در خصوص تهدیدات و آسیب های فضای مجازی به شمار می رود.

رییس پلیس فتا اخیرا اعلام کرده است که از توان علمی و فنی این پرتال برای افزایش هشدار دهی و آموزش تهدیدات و آسیب های فضای مجازی استفاده خواهد شد و از این پس،‌ برخی از محتوای فنی سایت فتا از سایت ایران هشدار تغذیه اطلاعاتی خواهد شد.

هشدار پلیس فتا نسبت به HYIP

4

پلیس فتا اخیرا با انتشار گزارشی، نسبت به فعالیت سرمایه گذاری در شرکت های HYIP هشدار داد. پلیس اعلام کرد:

پس از کاهش میزان سود های بانکی در کشور، اخیرا شاهد اقبال برخی از سرمایه گذاران نسبت به شرکت هایی با طرح های دارای پرداخت سود های نامتعارف هستیم. این افراد، سرمایه های خود را در زمینه های مختلفی اعم از بورس، فارکس. بازار نفت، خرید و فروش طلا و جواهر و مسکن وارد کرده و سرمایه گذاری می کنند.

این گزارش می افزاید: اعتماد مردم به برخی از این شرکت ها و طرح ها که سود هایی بسیار بالاتر از سیستم بانکی پرداخت می کنند سبب می شود تا کلاهبرداری های بسیاری هم در فضای حقیقی و هم در فضای مجازی رخ دهد.

در این گزارش تصریح شده است:

متأسفانه سرمایه های خرد و کلانی که می تواند در اختیار چرخه سرمایه گذاری سالم و مولد قرار گیرد، وارد شرکت های پر زرق و برق پوشالی می شوند که اصطلاحاً به آن ها HYIP یا High Yield Investment Program گفته می شود. این شرکت ها غالباً با انگیزه دزدیدن اموال و سرمایه های افراد جامعه ایجاد شده اند.

پلیس درباره شیوه کار شرکت های مجازی فعال در عرصه HYIP می گوید:

شیوه کار جهت کلاهبرداری بدین شکل است که مثلاً می گویند اگر فلان مبلغ سرمایه گذاری کنید ماهانه ۱۵ تا ۳۰ درصد و حتی بیشتر به شما سود تعلق می گیرد. همچنین اگر فرد یا افرادی را معرفی نمایید از ۲ تا ۱۰ درصد سود به شما پرداخت می شود، البته محدودیتی در زمینه معرفی افراد وجود ندارد. در ادامه افراد سودجو بیان می کنند اگر مبالغ سرمایه گذاری به حد قابل توجهی برسد، سفر های خارج از کشور، هدایای گران قیمت و … در انتظار افراد است.

کلاهبرداران برای جلب اعتماد افراد مدارکی مبنی بر سرمایه گذاری شرکت در پروژه های بزرگ و معتبر ارائه می کنند. ادامه حیات شرکت ها تا زمانی است که ورودی سرمایه به این شرکت ها از خروجی آنها بیشتر باشد. البته این همه ماجرا نیست؛ اخیراً سایت هایی در فضای مجازی افراد را تشویق به سرمایه گذاری در این طرح ها و عضویت در این شرکت ها می کنند. ارائه و معرفی لیست سایت های سرمایه پذیر، میزان سود پرداختی و همچنین چگونگی ارتباط و سرمایه گذاری در این شرکت ها از امکاناتی است که این سایت ها فراهم کرده اند.

توصیه پلیسی: کلیه تبادلات سایت های ترویج دهنده سرمایه گذاری با وعده پرداخت سودهای غیر متعارف و همچنین سایت ها و شرکت های سرمایه پذیر از طریق پول مجازی از قبیل بیت کوین، پرفکت مانی، اوکی پی، نتلر و ادوکش انجام می شود که به علت عدم امکان ردیابی این تبادلات در فضای مجازی ریسک سرمایه گذاری را بسیار افزایش می دهند.

تهدید کننده یک شهروند یزدی در اینترنت شکار شد

خبر آخر اینکه فردی که یک خانم یزدی را تهدید به انتشار تصاویر خصوصی اش در فضای مجازی کرده بود، شناسایی و دستگیر شد.

ماجرا از این قرار بود که خانمی ۲۵ ساله،‌ با در دست داشتن مرجوعه قضایی و مراجعه به این پلیس، از فرد ناشناسی که در فضای مجازی،‌ وی را تهدید به انتشار تصاویر خصوصی کرده بود شکایت کرد.

شاکیه به پلیس فتا گفته بود که با عضویت در نرم افزار های اجتماعی تلفن همراه، با یک فرد ناشناس دوست شده و به او اعتماد کرده و چند عکس خصوصی اش را برایش ارسال کرده است و او اکنون ایشان را تهدید کرده چنانچه تن به خواسته های شیطانی اش ندهد، تصاویرش را منتشر می کند.

کاراگاهان پلیس فتا با شگردهای پلیسی و فنی، مخفیگاه متهم را شناسایی کردند و او دستگیر شد. متهم در باز جویی های پلیس فتا، به اغفال این خانم و دریافت تصاویر وی و در ادامه، تهدید به انتشار عکس های او در فضای مجازی اعتراف کرد.

توصیه پلیسی: فضای مجازی، مکان مناسبی برای دوست یابی و هم چنین اعتماد به افراد غریبه نیست و چه بسا، یک اعتماد بی جا، باعث بروز اتفاقات ناگوار گردد.

منبع: cyberpolice
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود