۱۵ نشانه سرطان که خانم ها آنها را دست کم می گیرند

این نشانه ها را جدی بگیریم؛ سردردهای مداوم، دردهای شکم، نفخ، سرفه، عفونت، تغییر ناگهانی رنگ پوست و ...

۱۵ نشانه سرطان که خانم ها آنها را دست کم می گیرند

بسیاری از علایم سرطان به دلیل مشترک بودن با سایر بیماری ها عمدتا مورد غفلت قرار می گیرند. بنابراین خیلی آسان و بدون آنکه به اندازه کافی به آنها اهمیت داده شود، کنار گذاشته می شوند. تمام پزشکان بر این باورند که ما باید به خوبی وضعیت بدن خودمان را بشناسیم و تغییرات احتمالی، درد یا هر وضعیت جدیدی را مورد توجه قرار دهیم. تقریبا همگی پزشکان بر این باور هستند که مشاهده هرگونه درد یا تغییری ناگهانی، دلیل منطقی برای مراجعه به پزشک است.

در این متن به بررسی ۱۵ مورد از نشانه هایی سرطان خواهیم پرداخت که ممکن است مورد غفلت قرار گیرند:

۱- خونریزی در دوران یائستگی 

1

دکتر ماری مارکمن، آنکولوژیست مرکز درمان های سرطان در آمریکا، می گوید دیدن لکه های خون حتی در دوران پس از یائستگی هم چندان غیرمعمول نیست اما اگر این خونریزی چیزی همانند عادت ماهیانه و ادامه دار باشد، می تواند یکی از نشانه های سرطان رحم به شمار رود. اما خبر خوب انجمن سرطان آمریکا آن است که اگر این بیماری در فاز نخست و بدون اینکه در بدن انتشار فراوانی یافته باشد، تشخیص داده شود می تواند تا ۸۸ درصد درمان و تا ۵ سال بیمار را زنده نگه داشت. به همین دلیل است که اهمیت دادن به نشانه های این بیماری و درمان هرچه سریع تر آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

۲- فرورفتگی هایی در سینه، تغییر رنگ یا سایر تغییرات غیر معمول در آنها

2

دکتر ریچ وندر مسئول بخش کنترل انجمن سرطان آمریکا، تاکیید دارد که تغییرات غیرمعمول در پوست سینه، فرورفتگی های ناگهانی، تورم، تغییر رنگ نوک سینه به رنگ هایی چون قرمز و یا صورتی تیره، می تواند از نشانه هایی باشد که بهتر است مورد معاینه هرچه سریع تر پزشک قرار گیرد. البته لزوما اینها نشانه های سرطان نیستند اما خانم ها نباید تنها با این امید که چیز خاصی نیست، از این نشانه ها، سرسری بگذرند.

۳- نفخ

3

تقریبا تمام خانم ها از نفخ خصوصا در دوران عادت ماهیانه، شکایت می کنند، اما اگر حتی پس از پایان این دوره چند روزه هنوز هم نفخ دارید و یا مدام یبوست می گیرید، ممکن است از نشانه های سرطان رحم باشد. دکتر وندر در این باره می گوید، اگر این نفخ  یا احساس یبوست شدید برای چند هفته ادامه پیدا کند، می تواند از نشانه های سرطان رحم باشد. دکتر مُشِ شیکِ، متخصص بیماری های معده و روده، دراین باره می گوید، از آنجا که بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم از نفخ مداوم شکم رنج می برند، در صورتی که چنین نشانه ای به صورت ادامه دار و مثلا در طول چند ماه رفع نشود، بهتر است که به پزشک مراجعه شود. متاسفانه بسیاری از بیماران، تا ماه ها از چنین نشانه هایی می گذرند، بدون اینکه از پزشک کمک بگیرند. یکی دیگر از نشانه های سرطان رحم نیز احساس سیری و بی اشتهایی است.

۴- عادت ماهیانه غیرطبیعی و دردهای ناحیه لگن

4

البته پریودهای نامنظم در میان خانم ها چندان هم غیرمعول نیست اما اگر این خونریزی دایم و هرماه روند افزایشی داشته باشد و حتی در میان دو دوره هم این خونریزی ها ادامه پیدا کند و دردهایی نیز در ناحیه لگن احساس شود، باید حتما از پزشک متخصص خواسته شود که به روش آلتراسوند ترنس واژینال به بررسی دقیق رحم و تخمدان ها بپردازد.

۵- سرفه های مزمن

5

همه مردم سرما می خورند و ممکن است سرفه کنند اما اگر، بدون اینکه نشانه ای از سرماخوردگی، آلرژی و یا ریزش آب بینی در شما وجود داشته باشد، در طول چندین هفته مداوم سرفه می کنید، گویی شش های تان در حال بیرون آمدن است، ممکن است بتواند از نشانه های سرطان رحم تلقی شود. از نشانه های ابتلا به سرطان خون نیز می توان به برونشیت، یا سرماخوردگی های بد در ناحیه قفسه سینه اشاره کرد. دکتر مارکمن در این باره می گوید، اینکه مدام سرما بخورید و با سرفه کردن خون بالا بیاورید، بسیار با یک سرماخوردگی معمولی تفاوت دارد. همچین می گوید در بسیاری از بیمارانی که به سرطان ریه مبتلا می شوند، درد به نواحی چون قفسه سینه، شانه ها و حتی بازوها ادامه پیدا می کند.

۶- درد معده یا شکم روش

6

درد ناحیه شکم و معده درد بسیار رایجی است اما اگر این درد به همراه اسهال شدید و انقباضات شدید در ناحیه شکم است، حتما باید به پزشک مراجعه شود. البته این امکان وجود دارد که تنها وجود یک زخم در معده چنین نشانه هایی را سبب شده باشد اما، می تواند یکی از نشانه های سرطان خون، مری، کبد، پانکراس و یا روده بزرگ باشد.

۷- تب مداوم و یا عفونت 

7

اگر کاملا در سلامت بودید اما ناگهان و به طور دایم تب می کنید، می تواند از نشانه های ابتلا به سرطان خون باشد. در این نوع سرطان، تعداد گلبول های سفید خون به طور ناگهانی و نامعمول افزایش پیدا می کند. سیستم ایمنی بدن بسیار ضعیف می شود و گلبول های سفید خون برای مبارزه با عفونت های احتمالی به وجودآمده در بدن به مبارزه با آنها مشغول می شوند. بنابراین نشانه ایی چون تب و دردهای غیرمعمول و طولانی که بسیار هم شبیه نشانه های سرماخوردگی هستند باید جدی گرفته شوند.

۸- دشواری در بلع مواد غذایی 

8

یک گلودرد ساده هم می تواند مشکلاتی را در بلع مواد غذایی بوجود آورد اما اگر این روند در طول چند هفته ادامه پیدا کند و تشدید هم شود، آن وقت بهتر است که حتما به پزشک مراجعه شود. این یکی از را یج ترین نشانه های سرطان گلو و معده و نیز از نشانه های اولیه سرطان ریه نیز می تواند باشد.

۹- کبودی های شدید 

9

اگر صبح از خواب برخاستید و دیدید که یک کبودی بی علت در یکی از اعضای بدن تان به وجود آمده، جای نگرانی وجود ندارد چرا که احتمال دارد شب گذشته، در حمام یا در جای دیگری بدون آنکه متوجه شده باشید، به جایی برخورد کرده باشید اما اگر متوجه شدید که دایم و در نقاطی چون دست ها و انگشتان تان آن هم بدون علت و به طور مداوم کبودی هایی می بینید، این می تواند زنگ خطری برای شما محسوب شود چرا که بر اساس یافته های مرکز درمان سرطان آمریکا، در بیماری هایی چون سرطان خون، این نشانه همواره دیده می شود. علت آن هم عدم توانایی خون برای حمل معمول اکسیژن است.

 ۱۰_ کاهش وزن ناگهانی

10

برای بسیاری از آمریکایی، کاهش وزن خبر خوبی است. دکتر مارکمن در این باره می گوید: “اگر همیشه اشتهایی خوبی داشتید اما ناگهان اشتهای خود را از دست داده اید و وزن زیادی کم کرده اید، می تواند از نشانه های سرطان هایی چون مری، پانکراس، کبد و یا روده بزرگ باشد.

۱۱- خستگی دایم 

11

دکتر وندر می گوید، این بسیار طبیعی و نورمال است که گاهی احساس خستگی کنیم اما اگر بعد از یکی دوشب خواب کافی و مناسب باز هم احساس خستگی می کنیم و این خستگی بیش از یک ماه ادامه پیدا کرده لازم است که به پزشک مراجعه کنیم. البته در بسیاری از موارد ممکن است که این نشانه کاملا بی ربط به سرطان باشد اما از آنجا که یکی از نشانه های سرطان هایی چون خون و غدد لنفاوی، خستگی مداوم است شاید بهتر باشد که دلیل اصلی این خستگی را دریابیم.

۱۲- سردردهای مزمن 

12

اگر جزء افرادی نیستید که میگرن دارند و دایم دچار سردرد می شوید، طوری هر روز مجبور هستید ایبوپروفن مصرف کنید، ممکن است نشانه ای ازتومور مغزی باشد. سلول های عصبی که فشار فراوانی را در این بیماری متحمل می شوند، باعث می شود که چنین سردردهای شدید در افراد مبتلا به وجود آید.

۱۳- خون در مدفوع 

13

دکتر وندر می گوید دیده شدن خون در مدفوع که در میان افراد زیر ۵۰ سال، شایع است و عمدتا با یبوست همراه است و می تواند از نشانه های سرطان روده بزرگ باشد. متاسفانه بسیاری از جوان ها این نشانه ها را جدی نمی گیرند و به آن توجه نمی کنند اما دیده شدن خون در در مدفوع بدون شک باید پی گیری شود.

۱۴_ تغییرات ناگهانی پوستی

14

یکی از سرطان بسیار رایج در آمریکا سرطان پوست است. دکتر وندر در این باره می گوید، این نوع سرطان یکی از انواع سرطان است که تشخیص نشانه های آن دشوار است و افراد را گول می زند. از آنجایی که لکه، کک و یا برخی از علامت های تیره بر روی پوست بیشتر افراد وجود دارد بنابراین گاهی تشخیص در تغییرات به وجود آمده در آنها، ممکن است به خوبی درک نشود. وی در مورد یکی از انواع این سرطان پوست به نام ملانوما می گوید، در این سرطان که کشنده و خطرناک است، لکه های پوستی به سمت تیره تر شدن رفته و تغییرشکل می دهند. البته شیوع این نوع از سرطان پوست بسیار نادر است اما گاهی رنگ لکه های یک ناحیه به دو رنگ کاملا متفاوت و مجزا تغییر می کند و روند طولانی را نیز در بروز این تغییرات می گذراند. این همان علت اصلی تشخیص دیر آن است. درمان این سرطان بسیار دشوار است خصوصا زمانی که دیر تشخیص داده شود.

۱۵- زخم یا درد دهان

15

به وجود آمدن یک زخم در ناحیه دهان و یا دردی که بعد از مراجعه به دندانپزشک، در ناحیه دهان یا لثه به وجود آمده، جای نگرانی ندارند. اما اگر زخم هایی به وجود آیند که خوب نمی شوند و در اطراف شان احساس درد وجود دارد، لکه های سفید و قرمز را در دهان یا روی لثه ها باقی می گذارند و تورم و بی حسی در ناحیه فک را سبب می شوند، می توانند از نشانه های سرطان های ناحیه دهان باشند. انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند اگر چنین زخم هایی بیش از دوهفته ادامه پیدا کنند، حتما باید به پزشک مراجعه شود.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود