با دوربینی جدید می توان لذت سواری گرفتن از نهنگ را مشاهده کرد [تماشا کنید]

با دوربینی جدید می توان لذت سواری گرفتن از نهنگ را مشاهده کرد [تماشا کنید]

محققان ایستگاه دریایی «هاپکینز» توانسته اند دوربینی با دو لنز را توسعه دهند که می تواند با استفاده از حباب هایی به پشت نهنگ ها چسبیده و از آن ها فیلم برداری نماید. فناوری جدید می تواند تصاویری خیره کننده و بی سابقه از نهنگ ها ارائه دهد. از این پس می توان اطلاعات جدیدی درباره نوع تغذیه و شنای این موجودات غول پیکر به دست آورد.

نهنگ ها دهان خود را باز می کنند، میگوها را خورده و سپس دهان خود را می بندند. ما به ندرت فرصتی برای مطالعه رفتار نهنگ ها هنگام شنا کردن در آب پیدا می کنیم و محققان همواره برای درک جزئیات بیشتری مانند سرعت، نوع تغییر جهت و روش بلعیدن طعمه های کوچک، دچار سردرگمی بوده اند.

ykqel0rwqg3v09kozcwp-w600

مطالعات جدید به رهبری «دیوید کِید» (David Cade)، حسگری را نشان می دهد که برای ثبت رفت آمدهای نهنگ های استخوانی یا نگهن های بزرگ بال که برای بیولوژیست های دریایی آشنا هستند مورد استفاده قرار می گیرد. دوربین های جدید برای نخستین بار تصاویری از عقب و رو به رو را کنار یکدیگر نشان داده و حرکات نهنگ را در سه جهت به تصویر می کشند.

پژوهشگران این دوربین را در مکان های مختلفی مانند آفریقا و سواحل ایالات متحده به کار گرفته اند و آن را بر روی گونه های مختلفی مانند نهنگ مینک، نهنگ آبی و نهنگ کوهان دار نصب کرده اند. دوربین جدید همانند دیگر دستگاه ها به فناوری هایی مانند شتاب سنج، مغناطیس سنج؛ دستگاه ضبط صدا و دستگاه فشار مجهز است.

دانشمندان با استفاده از اطلاعات به دست آمده، توانستند الگویی خاص برای فعالیت نهنگ هایی که از میگو تغذیه می کنند پیدا کنند. آن ها هنگام نزدیک شدن به طعمه، سرعت خود را به طور ناگهانی افزایش داده و دهان خود را در جهت بیشترین سرعت باز می کنند. حجم آبی که به طور ناگهانی وارد دهان آن ها می شود، ۴۰ درصد بیش از وزن آنهاست و به همین دلیل حرکت نهنگ با کندی مواجه می گردد، اما میگوها با موثرترین راه ممکن وارد دهان جانور می شوند. آن ها هنگام عادی شدن سرعت خود، دهانشان را می بندند.

نهنگ ها هنگام حضور ماهی ها حرکات پویاتری در پیش می گیرند و زمان بندی خود را تغییر می دهند. محققان اعتقاد دارند آن ها هنگام حضور ماهی ها توانایی بیشتری در شکار از خود نشان می دهند. این آبزیان غول پیکر تمام انرژی خود را برای به دام انداختن ماهی ها هدر نمی دهند و آن را برای شکار بهتر میگوها ذخیره می کنند.

این تحقیق می تواند به دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون نحوه تغذیه نهنگ ها از منابع دریایی کمک کند. هنوز مشخص نیست که در هر وعده چند ماهی وارد دهان آن ها می شود، اما مطالعه رفتارهای تغذیه ای آن ها می تواند به فهمیدن این موضوع کمک کند. به دست آوردن اطلاعات در این زمینه می تواند تاثیر مستقیمی بر روی ماهیگیری انسان داشته باشد.

منبع: gizmodo
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود