چرا نگاه کردن به صفحه نمایش تلفن همراه قبل از خوابیدن بدتر از نگاه کردن به تلویزیون است؟

شاید هیچ پزشکی بهتر از خودمان، بهترین راهکار خوابیدن را در اختیارمان قرار ندهد

چرا نگاه کردن به صفحه نمایش تلفن همراه قبل از خوابیدن بدتر از نگاه کردن به تلویزیون است؟

شانا لبُویتز نویسنده این مقاله بخشی از تجربیات خود از خوابیدن و راهکارهایی که متخصصان این علم در اختیارش قرار داده اند را چنین تعریف می کند:

من قبل از خوابیدن کارهایی انجام می دهم که هیچ کدام شان برای بهتر خوابیدن مفید نیستند.

هرشب حدود نیم ساعت گشتی در صفحه اینستاگرام و فیس بوکم می زنم و چشمانم را مورد هجوم نورهای آبی ای که از موبایل ام متساطع می شود، قرار می دهم. نورهایی که باعث می شوند توانایی مغزم برای مخابره پیام خوابیدن را به مخاطره بیاندازد.

17-teen-ipad-rex

اما اینها کارهایی هستند که باعث آرامش من می شوند. اما تلویزیون نگاه کردن قبل از خواب چطور؟ این کار برای من جزو بدترین کارهایی است که امکان دارد قبل از خوابیدن انجام دهم.

Person watches TV at night in his bed with his feet sticking up out of the blankets. The TV screen is blank white

اما ممکن است که تصور من در این باره کاملا اشتباه باشد.

اخیرا با دکتر مایکل بروس، روانشناس و متخصص خواب دراین باره صحبت کردم و از او برای بهتر خوابیدن کمک گرفتم. البته که با دنبال کردن راهکارهایی که او در اختیارم قرار داد، کمتر خسته می شوم و بازدهی بیشتری در کارهایم دارم. بروس راههایی را برای دور ماندن از صفحه تلفنم به من پیشنهاد کرد تا بتوانم قبل از خوابیدن کمتر به نورهای آبی صفحه تلفن نگاه کنم.

بروس به من گفت که عادت نگاه کردن به تلویزیون قبل از خواب، خوب است. در واقع او خودش هم برای اینکه خوابش ببرد همین کار را انجام می دهد. او در این مورد می گوید: “گمانم من تنها پزشکی باشم که در زمینه خواب فعالیت دارد و با نگاه کردن تلویزیون پیش از خواب مشکلی ندارد.”

در اینجا به بررسی دلایل این امر خواهیم پرداخت:

هنگامی که موقع خوابیدن، موبایل را به سمت صورتمان نزدیک می کنیم با این کار بیشترین مقدار نور آبی را ممکن است به سمت خود روانه می کنیم. این نور در میزان ساخته شدن هورمون ملاتونین که هورمون مرتبط با خواب است، مداخله کرده و شما را بیدار نگه می دارد.

اما در مورد تلویزیون به علت دور بودن آن از سطح صورت، این مقدار نور با قدرت و شدت کمتری به صورت مان برخورد می کند.

البته بروس چیزهای بیشتری در این مورد به من گفت. به عنوان مثال او از سایر تاثیرات منفی نگاه کردن به شبکه های اجتماعی برایم گفت. مثلا اینکه با نگاه کردن به صفحه فیس بوک دوستم متوجه می شوم که او بچه دار شده و از اینکه این موضوع را به من نگفته بود، احساس بدی به من دست خواهد داد.

اما زمانی که تلویزیون و یا فیلم می بینیم، کمتر به موضوعاتی این چنین برخورد می کنیم که موجبات تحریک احساسات مان را فراهم می آوردند. همین امر سبب می شود که راحت تر بخوابیم.

همچینن می توانیم دیدن برنامه تلویزیونی را با تنظیم کردن زمان مثلا ۴۵ دقیقه متوقف کنیم و بخوابیم اما با سرزدن به صفحه های مختلف شبکه های اجتماعی، ساعت ها درگیر خواهیم شد.

حدود یک سوم از بزرگسالان قبل از خواب تلویزیون تماشا می کنند و از آن به عنوان «کمک به خوابیدن» استفاده می کنند. پژوهش های دیگری نیز در حال انجام هستند که مجموعه دیگری از عوامل کمک کننده به خواب را بررسی می کنند.

سایر مطالعات هم نشان داده اند که درکل رسانه ها از کتاب گرفته تا تلویزیون، موسیقی، اینترنت و بازی های ویدئویی پیش از خوابیدن، مضر هستند. مطالعات دیگری هم نشان داده است که آن گروهی که قبل از خوابیدن تلویزیون تماشا می کنند، عمدتا تا دیروقت بیدار می مانند.

پژوهش همزمان انجام شده در میان دانشجویان برزیلی نشان داده است که تماشای تلویزیون قبل از خوابیدن هیچ تاثیری در روند بهتر یا بدتر خوابیدن ندارد.

شاید بهترین راه این باشد که روش های مختلف را مورد آزمون و خطا قرار دهید و دریابید که بهترین روش برای شما کدام است. مثلا اگر با صدای کم و تماشای یک برنامه تلویزیونی به خواب می روید، شاید برای تان روش مناسبی باشد اما اگر با صدای بلند یک فیلم جنگی می خواهید بخوابید امکان دارد اختلالاتی در خواب برای تان پیش بیاد.

منبع: businessinsider
بدون نظر

ورود