گزارش جالب روزیاتو از خانه قرن نوزدهمی انیشتن

تصاویر کم تر دیده شده از محل سکونت آلبرت انیشتن

گزارش جالب روزیاتو از خانه قرن نوزدهمی انیشتن

تصاویر کم تر دیده شده از محل سکونت آلبرت انیشتن

آلبرت انیشتن، نابغه آلمانی-آمریکایی قرن بیستم است که بسیاری، وی را بزرگ ترین نابغه این قرن می دانند که فعالیت های علمی او در عرصه فیزیک، سبب توان مندی ایالات متحده به دستیابی انرژی هسته ای برای ساخت تسلیحات نظامی شد. او در دنیای فیزیک،‌ یکی از شناخته شده ترین نظریه پرداز های چند قرن اخیر به شمار می رود و به همین خاطر،‌نظریه نسبیت او، از جمله نظریه های مهم قرن اوج شکوفایی علمی بشر محسوب می شود.

انیشتن سبک زندگی خاص خود را داشت و آن قدر درگیر کار و تحقیق و تدریس بود که حتی فرصت زیادی برای کوتاه کردن موی خود پیدا نمی کرد و او سال های با یک کت چرمی که پس از مرگش در یک حراجی به فروش رفت،‌دیده شد.

انیشتن برای وقت خود ارزش بسیار قایل بود به طوری که بار ها گفته بود که اگر مردم،‌ارزش وقت را بدانند، کفش بندی نخواهند خرید. او همانند بسیاری از روان شناسان، به رویا پردازی و اهمیت رویا در خلق دستاورد های بزرگ بشری بار ها اشاره کرد و می گفت که قدرت تخیل، از قدرت علم بیش تر است. همسر انیشتن، همان طور که قبلا در یک گفتار اشاره کردیم،‌از نوابغ فیزیک عصر خود بود.

فرمول معروف انرژی، برابر است با جرم در مجذور سرعت نور، شاید معروف ترین فرمول فیزیک برای شمار زیادی از مردم جهان باشد که شاید به عنوان نماد فیزیک عصر مدرن شناخته می شود. مغز نابغه بزرگ قرن بیستم را دقایقی پس از مرگش در آمریکا،‌ از سرش خارج کردند و تحت بررسی های مختلف قرار دادند تا علم،‌تا حدودی به راز این نابغه بزرگ پی ببرد.

زندگی مبتنی بر تحقیق و علم گرایی و تلاش همه جانبه برای رسیدن به یافته های نوین در فیزیک که به آن عشق می ورزید،‌ سبب شد تا آلبرت،‌ امروزه به عنوان دانشمند بزرگی که قرن بیستم را متحول کرد، در یاد ها و خاطره ها جاودانه بماند.

آلبرت انیشتن را می توان از جمله معدود انسان های قرن بیستم دانست که زندگی وی، تحولات زیادی در علم و تغییر نگرش بشر به پیرامون ایجاد کرد. آلبرت،‌همه دنیا را مبهوت فعالیت های خود در موسسات تحقیقات سوییس تا آمریکا کرد. خانه اش در شهر زیبای کوچک برن سوییس، هم چنان یکی از مقصد های گردشگری این شهر است.

سوییس،‌خواست گاه بزرگان زیاد علمی و اقتصادی بوده است که شاید معروف ترین و تاثیرگذار ترین آن ها،‌ انیشتن باشد.

آلبرت که بود؟

پاسخ به این سوال، جواب به یکی از سخت ترین سوالات قرن بیستم است. واقعا آلبرت انیشتن که بود؟ هوش سرشارش چه گونه پرورش یافت و او چطور توانست دنیای فیزیک را متحول کند؟ حتی تصویر برداری از مغز او که ساعاتی پس از مرگش انجام شد، نتوانست به راز آلبرت، پاسخ دهد.

او به هر حال، بزرگ ترین فیزیکدان قرن بیستم بود که در سال ۱۸۷۹ میلادی در شهر اولهم آلمان متولد شد. نظریه نسبیت و جرم و انرژی آلبرت، دنیای فیزیک را به هم ریخت و پایه گذار دستاورد های بزرگی در تاریخ علم عصر مدرن شد. کشف قانون فوتو الکتریک سبب شد تا او، جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۲۱ را از ان خود کند.

او و خانواده اش در اوج مشکلات اقتصادی آلمان شرقی به سمت مونیخ رفت و در عنفوان کودکی،‌ در کارگاه لوله کشی پدرش مشغول به کار شد. لکنت زبان آلبرت و عدم اشتیاق کافی برای تحصیل سبب شد که زیاد با استقبال اطرافیانش قرار نگیرد و حتی آموزش ویولون مادرش را هم پس از مدتی رها کرد. او حتی نتوانست تحصیل در مدرسه مونیخ را با موفقیت به پایان برساند.

در سال ۱۸۹۶ میلادی ، آلبرت توانست رشته ELECROMAGENTIC را خوانده و دیپلم دبیرستان بگیرد و این نخستین مدرک علمی ابتدایی بود که او بدست آورد. پس از آن،‌ به زوریخ رفت و در دانشگاه پلی تکنیک زوریخ،‌ تحصیل کرد. جالب است که بدانید این نابغه قرن بیستم، پس از اتمام تحصیلاتش، موفق به پیدا کردن کار نشد اما کاری اداری در موسسه ثبت اختراع سویس برای خود دست و پا کرد.

a17

(وقتی یک شومینه، تاریخی می شود. شومینه خانه آلبرت)

حضورش در این موسسه سبب شد تا وی فرصت بیش تری برای مطالعه و تحقیق داشته و برخی از نظریات مهم او که بعد ها عرضه شد، حاصل کارهای مطالعاتی وی در این موسسه بود.

او بیش از هفتاد سال عمر کرد و اواسط قرن بیستم، تاریخ علم معاصر را با فقدان خود، برای همیشه تحت تاثیر قرار داد. هفت ساعت و نیم طول کشید تا مغزش از بدنش جدا شود و مورد مطالعات گسترده قرار بگیرد و در نهایت بشر متوجه شد که قسمت کورپس کالوزوم مغز آلبرت از دیگران بزرگ تر است و هوش سرشاری داشت.

a1

(تصویر خانه آلبرت در سوییس که خانه ای قدیمی و چند طبقه بود)

اگر به برن سفر کنید،‌جایی که با روادید شنگن،‌از سال ۲۰۱۰ میلادی، سفر به آن به راحتی امکان پذیر شد، جایی را می بینید که مخاطبان زیادی دارد. موزه انیشتن یا خانه انیشتن یا به قول سوییسی ها: EINESTEIN HAUS جاییست که بخشی از سبک زندگی نابغه قرن بیستم را می توان در ان جا مشاهده کرد.

گفته شده که این خانه از سال ۱۹۷۷ میلادی، توسط انجمن بین المللی آلبرت انیشتن، طراحی و مدیریت شده و هر ساله پذیرای بازدید هزاران عاشق گردشگری در شهر برن سوییس است. در این خانه، بیش از پانصد شی قرار دارند که برای حفظ اصالت برخی از آثار مهم متعلق به انیشتن، کپی برخی از آن ها در این جا قرار گرفته و همه اشیا،‌اصل نیستند.

در این موزه،‌شما می توانیدبه ده ها فیلم سینمایی که درباره انیشتن ساخته شده است، دسترسی داشته باشید و بخش هایی از ان ها را از طریق سیستم بصری موزه ،‌مشاهده کنید.

در بازدید از این خانه، می توان جنبه علمی و حرفه ای و فیزیک محور زندگی آلبرت را مشاهده کرد. مقالات گوناگونی که آلبرت در عمر خود نوشت و تاثیر زیادی در توسعه فیزیک مدرن داشت،‌ دردیوار های این خانه به نمایش در آمده است. در موزه،‌راهنما هایی به زبان انگلیسی و آلمانی مشاهده می شود که برای عاشقان موزه گردی، فرصت خوبی برای آشنایی با سبک زندی نابغه قرن بیستم است.

a11

(تصویر راهنمای چند زبانه موزه آلبرت انیشتن در شهر برن سوییس)

سوییس از جمله کشورهای زیبا و خیلی کوچک اروپایی محسوب می شود که ظرف چند قرن اخیر،‌ وارد هیچ نزاع بین المللی نشد و منش بی طرفانه اش در مناقشات جهانی سبب شد تا از گزند بسیاری از مشکلات سیاسی و نظامی قرن نوزدهم و بیستم میلادی،‌ در امان باشد.

جایی که صلح طلبی، بخشی از سبک زندگی مردمانش به شمار می آید و از دقت و وقت شناسی آن ها همین بس که مخترع ساعت، یکی از دقیق ترین تجهیزات ساخت بشر در سال های نه چندان دور بودند. سوییس،‌ کوچه و پس کوچه های باریک و درازی دارد.

همان طور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، خانه انیشتن هم روزگاری در همین خیابان های قدیمی و دست نخورده قرن نوزدهمی سوییس قرار دارد. جایی که شاید چنین معماری را بتوان در شهر های ایتالیا و فرانسه و بعضا اتریش مشاهده کرد.

a2

آلبرت در طول زندگی در قاره سبز،‌در نقاط مختلفی زندگی کرد و این گونه نبود که سال ها در جایی اقامت کند. او مرد تغییر و حرکت و هم چون نظریه نسبیت، مرد جنبش های تغییر پذیر بود. اما یکی از خانه هایش در سوییس، هم چنان مورد توجه و حفاظت قرار گرفته و گویا در فهرست آثار جهانی سوییس در میراث یونسکو نیز ثبت شد.

خیلی از مردم دنیا نمی دانند که انیشتن، مدت ها در سوییس بود و خانه اش، یکی از مقصدهای گردشگری این کشور به شمار می رود. وی بین سال های ۱۹۰۳ میلادی تا اواخر ۱۹۰۵ میلادی، در این شهر زیبای قدیمی سکونت کرد.

تاسیس موزه آلبرت انیشتن

a20

(تصویری نقشه محل دسترسی به موزه آلبرت)

موزه آلبرت انیشتن در اواخر ده هه هفتاد میلادی مورد نظر قرار گرفت و فردی به نام دکتر فلاکینجر، طرح تاسیس موزه آلبرت را مطرح کرد تا عاشقان او بتوانند با این چهره معروف جهانی بیشتر از نزدیک آشنا شوند. انجمن هواداران انیشتن توسط او تاسیس شد و در مارس ۱۹۷۹ میلادی، که مصادف با یک صدمین سال تولد نابغه قرن بیستم بود،‌این خانه و موزه رسما افتتاح شد.

اعضای هواداران انیشتن هر ساله برنامه های مختلفی را در سراسر جهان برای معرفی این چهره به شهروندان عصر مدرن،‌برگزار می کنند که از طریق پرتال زیر می توان به آن ها دسترسی داشت.

a14

(تصویری بزرگ از آلبرت در موزه او در خانه شماره ۴۹ برن)

این خانه دارای پرتال اینترنتی به  این نشانی  است که در آن به معرفی خانه و قابلیت های آن پرداخته شده است.

بر روی ایندکس این پرتال نوشته شده است: به نام فیزیک و انسانیت.

فهرست کسانی که در ساخت و توسعه این موزه تلاش کردند، در زیر ارائه شده است:

Atag Asset Management AAM

Bundesamt für Kultur

KulturStadtBern

Swisslos

Staatssekretariat für Bildung und Forschung

Stiftung Drittes Millenium

Apple Schweiz

BEKB

Bank Ehinger & Armand von Ernst

Bauunternehmung H. Weibel, AG

Valiant Bank

Die Mobiliar Genossenschaft

Ziegelei P. Gasser, Rapperswil

a19

(تصویر ایندکس پرتال موزه آلبرت در شهر برن)

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، در اطراف این خانه،‌موزه های زیادی از جمله دفتر یونسکو قرار دارد.

a21

این خانه در سال ۲۰۰۵ میلادی مورد باز سازی اساسی قرار گرفت و اتفاقا هزینه این کار نیز توسط عاشقان انیشتن در آن انجمن پرداخت شد . مرمت ورودی، شومینه و بخش هایی از خانه و هم چنین مرمت مبلمان بسیار قدیمی و انتقال برخی از آثار به طبقه بالا تر، از جمله کار هایی بود که در یک دهه اخیر برای باز سازی این خانه در دستور کار قرار گرفته است.

a15

(تصویر مشاهیری که بر روی یکی از دیوار های خانه انیشتن در برن به نمایش در آمده است)

این خانه که در بخش مرکزی شهر برن سوییس واقع شده است، هم اکنون سومین شهر پر جمعیت این کشور محسوب می شود و انیشتن، به همراه همسر نخبه اش (میلو ماریک) و پسر کوچکش هانس،‌ دو سالی در آن حضور داشت.

این خانه ۴ طبقه، نزدیک ساعت معروف شهر برن قرار دارد. خود این ساعت هم چون این خانه، در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار دارد. برای همین،‌از هر کسی در شهر برن سوییس، آدرس خانه آلبرت را بگیرید،‌ شما را به دیدن این ساعت تاریخی دعوت می کند که خانه او نیز در چند صد متری این ساعت است.

این خانه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر پذیرای بازدید علاقمندان است و برای ورود به این خانه کوچک، باید هر نیم ساعت یک بار، در قالب دسته های بیست نفری وارد خانه شد. بنابراین انتظار نداشته باشید که همان طور که وارد موزه های دیگر اروپا می شوید،‌به راحتی بتوانید هر وقت که خواستید وارد شوید. بلیط چند فرانکی این موزه، بخشی از هزینه های نگهداری آن را تامین می کند.

a18

(تصویری از گردشگرانی که به بازدید خانه آلبرت انیشتن در برن سوییس امده اند)

پیش از آن که انیشتن در آن جا سکونت کند، این خانه بر اساس اسناد موجود، اونترر جانکر نامیده می شد که پس از مرگ معروف ترین مقیم آن، به خانه انیشتن تغییر نام داد.

آشنایی با سبک زندگی ساده و جالب آلبرت در این خانه امکان پذیر است البته دفتر کار او در آمریکا هم جایی بود که یک عکاس زبر دست فرصت شناس آمریکایی، لحظاتی پس از مرگ آلبرت،‌ تصاویر زیادی از آن گرفت که در ادامه این گفتار مشاهده خواهید کرد.

آپارتمانی ۴ طبقه در برن که وی در طبقه دوم آن با خانواده اش دو سال زندگی کرد،‌ اکنون یک موزه جالب است. موزه ای برای دیدن زندگی نابغه ای بزرگ. خانه ای که مملو از وسایل گوناگون بوده و نوع سبک زندگی آلبرت و همسرش را به نمایش می گذارد.

a16

(بخشی از خانه که شامل نامه های تاریخی و بخشی ازمقالات مهم آلبرت در قرن بیستم است)

خانه آلبرت نه در آن زمان و نه در عصر حاضر،‌ خانه ای لوکس و گران قیمت محسوب نمی شود. این خانه همانند خانه اکثر مشاهیر سیاسی و علمی و فناوری جهان، خانه ای کوچک و ساده است.

آلبرت، پول زیادی برای خرید این خانه نداشت و بیش از ۲۰ ماه، مستاجر این خانه بود.

یکی از دلایل شهرت این خانه، مربوط به مقالات علمی آلبرت انیشتن است. شماری از SCIENTIFIC PAPERS ها آلبرت در زمانی که در این خانه سکونت داشت،‌ تالیف و منتشر شد.

a3

(تصویر نمای ورودی موزه آلبرت انیشتن در شهر برن سوییس)

این خانه در خیابان معروف مرسر در شمال برن واقع شده و به خاطره بلوک های سیمانی طوسی رنگش، جلب نظر رهگذران را می کند. نکته جالب این که اگر به این خیابان بروید،‌متوجه خواهید شد که پیاده روی این خیابان بلند و باریک، مسقف بوده و در کنار پیاده رو، مغازه های بسیاری قرار دارد.

پیاده روی دالان مانند این خیابان، رهگذران را به خانه انیشتن راهنمایی می کند. روی درب ساختمان انیشتن، همان طور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، با کلمات قرمز رنگی، نام وی حک شده است. خانه شماره ۴۹ خیابان مرسر،‌جاییست که امروز، تاریخ ساز شده است.

a4
(تصویر ورودی خانه آلبرن انیشتن در خیابان مرسر و از طریق پیاده رو های مسقف)

تابلو های قرمز رنگی که بر روی آن به زبان انگلیسی و فرانسوی و آلمانی،‌ ورود گردشگران به خانه ایشان را خوش آمد می گوید، در اطراف این موزه دیده می شود. روی همه تابلو ها نیز،‌ فرمول معروف انیشتن E=MC2 مشاهده می شود.

رونق کسب و کار برخی از مغازه های این خیابان، به واسطه قرار گیری در این خیابان است که روزگاری،‌ محل گذر یکی از مغزهای تاریخ فیزیک به شمار می رفت.

a5

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، وقتی از آن پیاده رو مسقف وارد خانه می شوید،‌از طریق یک پلکان چوبی زیبا که حالت گرد دارد، می بایست بالا رفته تا به ورودی خانه برسید. جایی که دو سال انیشتن از آن بالا و پایین رفت و شاید معروف ترین پلکان جوبی قرن بیستم به شمار می آید!

برای کسانی که از طریق AIRBNB.COM در سویس و نقاط قدیمی اروپا، خانه اجاره کرده اند، معماری خانه های قرن هجدهمی و قرن نوزدهمی برخی از شهر های این قاره، جالب توجه بوده و شاید خاطرات زیادی از زندگی هر چند کوتاه در این سکونت گاه در ذهن داشته باشند. وقتی وارد خانه کوچک قرن نوزدهمی انیشتن در برن می شوید،‌چنین حسی برای شما تداعی می شود.

حس زندگی در خانه های قرن هجدهمی در اروپایی که در آن روزگار، با مشکلات سیاسی و اقتصادی بسیار دست و پنجه نرم می کرد. وقتی از پلکان چوبی زیبا بالا می رویم، وارد محیطی شده که بایک پنجره روشن رو به خیابان، پذیرای بازدید کننده ها است. یک اتقا پذیرایی،‌یک اتاق نشمین و یک سرویس بهداشتی ، همه آن چیزیست که در خانه ۵۰ متری بزرگ ترین نابغه قرن بیستم به چشم می آید.

a6

همان طور که در تصویر بالا ملاحظه می کنید، گهواره فرزند آلبرت و لباسی منتسب به همسرش در بخشی از خانه به نمایش در آمده است.

خانه های قدیمی قرن هجدهمی اروپا، همواره پنجره های بلند داشته و دیوار ها با کاغذ های رنگی مختلفی،‌ آذین می شد. موضوعی که در خانه کوچک انیشتن نیز قابل مشاهده است. دو پنجره، آفتاب خوبی را به داخل خانه می تاباند و فضا را روشن می کند. در داخل اتاق، تصویر انبشتن و همسرش نظر گردشگران را به سمت خود می کشاند.

مبلمان های خانه انیشتن،‌مربوط به اواسط قرن نوزدهم است. میزی به صورت دایره ای شکل که محل مطالعه آلبرت بوده است، در بخشی از اتاق جای دارد. کاغذ دیواری های طرح گل که بر روی آن ها تصاویری از این نابغه نصب شده است، فضای رمانتیکی را برای گردشگران ایجاد می کند. باید توجه داشت که در طبقه سوم این خانه ۴ طبقه، برخی از لوازم شخصی انیشتن در معرض دید علاقمندان قرار دارد اما در این خانه،‌وسایل مهمی از وی قابل دیدن نیست.

a7

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، بیش از ۱۰ قاب بزرگ و کوچک از آلبرت و همسرش در اواخر قرن نوزدهم میلادی بر روی کاغذدیواری های جذاب اتاق پذیرایی نصب شده است و در انتهای اتاق نیز، محل نمایش لباس و گهواره ای بود که در تصویر قبلی مشاهده کردید.

در تصویر زیر، بخشی از اتاق نشان داده شده است که بر روی دیوارها، تصاویری از انیشتن و حتی صفحاتی از مقالات مهم او نصب شده است و نظر بازدید کننده گان عاشق فیزیک و تاریخ علم قرن بیستم را به سمت خود می کشاند.

تصاویری از زمان جوانی آلبرت در کشور های مختلف از جمله آمریکا.

ساختمان شماره ۴۹ خیابان برن سویس، اتاق خواب جالبی دارد. جایی که اتاق خوابی برای آلبرت وهمسرش و هم چنین اتاق کوچکی برای استراحت فرزندشان. تختی در قسمت میانی و کمدی در سمت راست برای قرار دادن لباس آلبرت و همسرش مشاهده می شود. تخت، سبک تخت های آلمانی داشته و از تزییاتی بی هره است. در واقع جایی که اکنون به عنوان محل خواب کودک خانواده آلبرت می بینیم،‌ بخشی از اتاق نشمین بوده که با پارتیشن و دربی چوبی از سالن اصلی جدا شده است. رنگ سفید و روشن به کار رفته در این قسمت، حس و حال جالبی دارد.

a9

(تصویر کمد لباس های آلبرت و همسرش)

در تصویر زیر، شماری از لباس های بلند خیابانی همسر آلبرت انیشتن را مشاهده می کنید که در ویترینی در این خانه قدیمی در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. به نوع سبک دوخت و مدی که در آن زمان زنان برای پوشش های خیابانی استفاده می کردند،‌توجه کنید که بخشی از تاریخ مد و لباس تاریخ معاصر را تشکیل می دهد.

a10

وقتی در این موزه کوچک و ساده و نوستالژیک، قدم بزنید. با کتاب های علمی و آثار او مواجه نمی شوید. این خانه یکی از پانصد و اندی شی جالبی که در خانه انیشتن مشاهده می شود،‌ ماشین تایپ قدیمی قرن نوزدهمی است که آلبرت از آن برای نوشتن مقالات بزرگی استفاده می کرد و شاید این ماشین تایپ را باید یکی از تاثیرگذار ترین ماشین های تایپ جهان دانست.

a12

در بخشی از خانه،‌ پیپ و لیوان آلبرت نیز به نمایش در آمده که جالب توجه است.

a13
خانه آلبرن انیشتن در برن و هم چنین آمریکا، مخاطبان زیادی را هر سال به سمت خود می کشاند و چه نیکو خواهد بود که خانه بزرگانی علم و ادب ایران زمین نیز با اطلاع رسانی خوب و نگهداری حرفه ای با استقبال ایران شناسان در داخل و خارج از کشور قرار بگیرد.

سرویس گردشگری روزیاتو قبلا درباره یکی از خانه های قدیمی تهران که متعلق به موزه استاد مقدم دانشگاه تهران بود، گفتار جالبی ارائه کرد که نشان داد، توجه به بزرگان علم و ادب این مرز و بوم و پاسداشت آن ها از طریق صیانت از آثار و به نمایش در اوردن آن برای نسل جوان، می تواند اقدام عملی فرهنگی برای حفظ میراث سرزمین پارس باشد.

دیدار از خانه های بزرگ علم و فناوری در ایران و جهان این پیام را برای مردمان روزگار ما دارد که ساده گی، بخشی از سبک زندگی همیشگی بزرگان و چهره های تاثیرگذار و کاریزماتیک تاریخ بوده و خواهد بود و این مرام و منش، باید برای کسانی که تلاش و حرکت آن ها برای توسعه است،‌ مد نظر قرار بگیرد.

توجه کنید که انرژی مثبت ها، در خانه های کوچک تاثیر گذاری زندگی کرده اند که تاریخ، مدیون تلاش های آن ها شده است.

همواره دنیای گردشگری را از لنز سرویس گردشگری روزیاتو دنبال کنید.

[ منابع: روزیاتو، بنیاد آلبرت انیشتن، درگاه گردشگری سویس، انجمن هواداران آلبرن انیشتن ]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود