فرصت های تحصیلی در روسیه

چرا تحصیل در دانشگاه های روسیه اهمیت دارد؟

فرصت های تحصیلی در روسیه

چرا تحصیل در دانشگاه های روسیه اهمیت دارد؟

در ادامه مطالب تحصیل و گرفتن بورس در خارج از کشور که به طور متناوب در پرتال خبری روزیاتو ارائه می شد، امروز تصمیم گرفتیم به سراغ روسیه برویم. تحصیل در پهناورترین کشور دنیا، تجربه ای خاص و ارزشمند به شمار می رود. تلاش می کنیم در این گزارش و مطالب بعدی، درباره آن بیش تر صحبت کنیم.

تحصیل در روسیه، هم چون تحصیل در فرانسه و انگلستان، از دیر باز مورد علاقه قشرهای مختلف مردم ایران بوده است. فاصله کم و تعاملات گسترده سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میان دو کشور در طول اعصار گوناگون به خصوص در دو سده اخیر سبب شده تا ارتباطات علمی دو کشور در سطوح گوناگون تداوم یابد.

گر چه ایران و روسیه جنگ هایی طولانی در تاریخ معاصر جهان به ثبت رساندند، اما فراز و نشیب های سیاسی و نظامی نتوانست گسترش ارتباطات علمی و فرهنگی و اقتصادی میان دو کشور را با کندی مواجه کند. روسیه همیشه یکی از شرکای استراتژیک سیاسی، نظامی و اقتصادی ایران بوده است. تحریم های ظالمانه طی ۴۰ سال گذشته باعث شد که چین و روسیه همکاری گسترده ای با کشورمان داشته باشند.

نقطه عطف این روابط را می توان خرید سامانه پدافند هوایی S300 دانست. اگر چه این امر با فراز و نشیب های گوناگون همراه شد، اما نشان داد که روابط دو کشور در سطح عالی امنیتی و صنعتی نیز می تواند گسترش یابد.

تعاملات علمی و دانشگاهی میان ایران و دیگر کشورها، تاثیر زیادی در علاقه به تحصیل در آن سرزمین می گذارد، تحصیل در روسیه برای ایرانیان همواره جذابیت های خاص خود را داشته است.

کسانی که دانش آموخته دانشگاه های دو کشور باشند، می توانند در پروژه های علمی، صنعتی و تحقیقاتی در سطوح گوناگون مشغول به کار و فعالیت شوند. این مقوله برای دانش آموختگان ایران در چین و برخی از کشور های دیگر نیز صادق است.

در بسیاری از پروژه های صنعتی به خصوص در جنوب کشور، شرکت های روسی در انتقال فناوری، دانش و تجهیزات صنعتی فعال هستند. مهندسان و کارشناسان ایرانی به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاه های روسیه که با استاندارد ها و زبان و فرهنگ کاری این کشور آشنایی دارند، می توانند حضور موفقی را تجربه کنند.

بر خلاف دانشگاه های اروپا و آمریکای شمالی، اکثر دانشگاه های روسیه به زبان انگلیسی تدریس نمی کنند و زبان غالب، زبان روسی به شمار می رود. بنابراین دانشجویان علاقمند می بایست زبان روسی را در فرا گرفته و برای تحصیل در دانشگاه های این کشور اقدام کنند.

زبان روسی، یکی از هفت زبان رسمی سازمان ملل به شمار می رود. گر چه نسبت به فرانسوی، انگلیسی و آلمانی، تولید علم بالایی به این زبان صورت نگرفته است، اما باید توجه داشت که زبان روسی، برای تحصیل در برخی از رشته های علمی دنیا مانند نجوم، هوا فضا، مهندسی هسته ای و حتی پزشکی، می تواند زبانی کاربردی تلقی شود.

زبان روسی، فرصتی مناسب برای کسانیست که قصد تحصیل، تحقیق و اشتغال در عرصه های صنعتی و پزشکی را داشته و قصد دارند از این فرصت برای انتقال دانش و فناوری به کشور استفاده کنند.

تحصیل در روسیه ارزان تر از دیگر نقاط دنیاست و اگر بتوانید با مسئله زبان کنار بیایید، هزینه های زندگی به اندازه اروپا و برخی کشورهای دیگر سرسام آور نیست.

طی سال های گذشته، ارزش روبل در مقابل ریال به شدت کاهش یافته و شاید این فرصتی برای جلب نظر متقاضیان ایرانی علاقمند به تحصیل در روسیه باشد. در این کشور، ‌دانشگاه های بسیاری با سابقه چند صد ساله وجود دارند که برای هر نوع گرایش تحصیلی و علاقمندی تحقیقاتی در دسترس هستند. در گزارشات مختلف روزیاتو، فرصت های تحصیلی در روسیه کاملا به متقاضیان معرفی خواهد شد.

روسیه کجاست؟

r2

روسیه با وسعت ۱۷ میلیون و ۷۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربعی، به تنهایی بیش از ۷۶ درصد خاک اتحاد جماهیر شوروی سابق را تشکیل می‌ دهد و در حال حاضر با اشغال حدود ۵/١١ درصد خشکی‌های کره زمین، بزرگ‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود. روسیه تقریبا ۱۰ برابر خاک ایران وسعت دارد.

جمعیت این کشور ١۴۸ میلیون نفر بوده و بیش ار صد ملیت و قوم در آن زندگی می‌کنند. زبان روسی زبان رسمی بوده و اکثر مردم روسیه تابع کلیسای ارتودکسند. روسیه ۲١ جمهوری خود مختار، ۴۹ استان و ۲ شهر بزرگ به نام های مسکو و سن پطرزبورگ دارد که هر یک در زمانی پایتخت بوده‌اند.

در حال حاضر پایتخت روسیه شهر مسکو است. این کشور در ناحیه مرکزی بخش اروپایی واقع شده و تاریخ بناهای آن به سال ١١۴۷ میلادی می‌ رسد. بیش از ١۵۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی مورد تائید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران در روسیه فعالیت می‌کنند.

دانشگاه دولتی مسکو از قدیمی ترین و معتبر ترین مراکز علمی این کشور به شمار می رود و تاکنون صد ها ایرانی از آن فارغ التحصیل شده اند. شما می توانید این دانشگاه را در این نشانی اینترنتی دنبال کنید.

r3

آن چه نظرها را در روسیه جلب می کند، معماری بناها بوده که نمونه آن در کمتر کشور دنیا قابل مشاهده است. روسیه هم چون شهر فلورانس ایتالیا، موزه ای بدون سقف است.

مسکو جمعیتی ١۵ میلیون نفری داشته و مساحتی بیش از هزار کیلومتر مربع دارد. اختلاف زمانی مسکو با تهران تنها ۳۰ دقیقه است. شهر مسکو کاملا مسطح است و علائم شهری آن بسیار نادر هستند. هفت خواهران استالین را می‌توان جزئی از آن‌ها دانست. این ساختمان‌های بزرگ و با ابهت در زمان استالین ساخته شده‌اند که دانشگاه دولتی مسکو و وزارت امور خارجه از جمله آن ها محسوب می شوند.

‌متروی مسکو که از زیباترین متروهای جهان است، در سال ١۹۳۰ بنا شده و ایستگاه‌های آن همانند کاخ‌های سلطنتی و سالن‌های آن درباری است. همچنین در این کشور رودخانه‌های فراوان با کشتی‌های مسافربری مشغول به کارند که شب‌ها مناظر بسیار زیبایی‌ به وجود می‌ آورند.

چرا روسیه؟

r4

در نظر داشته باشید که روسیه یکی از گزینه های تحصیل در خارج از کشور است، اما بهترین گزینه یا بدترین انتخاب ممکن نیست و نباید در این زمینه، نگاه سیاه و سفید به کشور ها داشت. پهناور بودن یک کشور، سبب وجود دانشگاه ها، موسسات آموزشی، صنایع، صنوف، فرصت های تحقیقاتی و اشتغالی گسترده می شود که برای کشور های کوچک و غیر پیشرفته،‌ چنین فرصتی در دسترس نیست.

حتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه همواره به عنوان یکی از قدرت های بزرگ جهان در عرصه های مختلف مطرح بوده است. روس ها پیشگام عصر فضا هستند؛ عصری که بسیاری از کشور های دنیا، تنها از طریق تلویزیون شاهد سفر های یوری گاگارین بودند.

روسیه، فاتح جنگ جهانی دوم است و تجربه های صنعتی و اقتصادی بسیاری از قرن بیستم تاکنون دارد. بسیاری از دانشگاه های روسیه در عرصه های صنعتی با مراکز تولید و خدماتی این کشور در تعامل هستند. بنابراین تحصیل در این کشور، فرصت خوبی برای کسب تجربه برای دانشجویان و محققان کشورمان است.

روسیه از دیرباز،‌ مهد علوم پایه، ریاضیات، هوا فضا و نانو فناوری بوده است. آن ها حتی در موسیقی و هنر نیز ید طولایی داشته اند. اگر اهل ادبیات و تاریخ باشید، حتما با نام برخی مشاهیر این کشور آشنا هستید. بنابراین روسیه هم برای عاشقان صنعت و هم مشتاقان هنر، فرهنگ و تاریخ، مقصد خوب و جذابی به شمار می رود.

r5

مسکو با تهران تنها ۳ ساعت فاصله دارد و فاصله آن با سن پطرزبورگ نیز چندان زیاد نیست. این دو شهر از مهم ترین شهر های روسیه محسوب شده و از دیر باز جزء مقاصد تحصیلی و گردشگری ایرانیان در به شمار می آمده.

r6

(نقشه تهران – مسکو)

روسیه زادگاه شخصیت هایی مانند مندلیف، پائولوف، ساخاروف و ادیبانی هم چون پوشکین، تولستوی، چخوف، داستایوفسکی و حتی مهندس کلاشینکف است که هر یک در حوزه کاری خود، از بزرگان دوران مربوطه بوده اند.

تحصیل در روسیه همان طور که گفتیم،‌نسبت به سال های قبل کمی ارزان تر برای دانشجویان ایرانی تمام می شود. هزینه دانشگاه های این کشور در پایتخت با حساب خوابگاه، ترمی ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار خواهد بود و برای هزینه های زندگی،‌با ماهی ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار نیز می توان زندگی دانشجویی خوبی داشت.

دانشگاه های این کشور در برخی از رشته ها، از برترین دانشگاه های جهان هستند؛ گرچه روسیه دانشگاهی در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در اختیار ندارد،‌اما به هر حال، یکی از قطب های تولید علم در جهان به شمار می رود.

دانشجویان ایرانی که به روسیه عزیمت کرده اند،‌ از امنیت و مجهز بودن دانشگاه ها و خوابگاه ها حکایت می کنند که برای زندگی دانشجویی و تحصیل در این کشور، فضا را مساعد می کند.

روسیه از نظر امنیتی بسیار مراقب اتباع خارجی خود است، به همین دلیل مسکو شهری بسیار آرام و امن برای تحصیل به حساب می‌آید. رسانه‌های اروپایی به دلیل رقابت با روسیه سعی می‌کنند این کشور را مکانی ناامن جلوه دهند و همیشه از آن بیم دارند که این  کشور پهناور روزی از نظر علمی و صنعتی از اروپا و امریکا پیشی گیرد، اما واقعیت امر این است که روسیه امروز کشوری بسیار پیشرفته، مدرن، قانونمند و زیبا است.

توجه داشته باشید که بر خلاف تصور عام، یادگیری زبان روسی به اندازه زبان چینی و ژاپنی که ایرانیان هیچ شناختی نسبت به آن ندارند، چندان سخت نیست و ظرف ۶ تا ۱۲ ماه امکان پذیر خواهد بود.

برای آگاهی از فرصت های تحصیلی در کشور روسیه، می توانید به سایت وزارت آموزش عالی کشور روسیه با این نشانی  مراجعه کنید.

r1

توصیه می شود در صورتی که علاقمند به تحصیل در روسیه هستید، زبان روسی را در ایران بیاموزید. فرصت های آموزش زبان روسی در تهران و مراکز استان ها در دسترس علاقمندان است. همچنین به دانشجویان توصیه می شود که از مقطع کارشناسی به بعد وارد دانشگاه های روسیه بشوند تا اثربخشی علمی آن ها ارتقا یابد.

معرفی برخی از دانشگاه های روسیه

دانشگاه های روسیه در چند دهه اخیر با استقبال دانشجویان ایرانی مشتاق به تحصیل دراین کشور مواجه شده اند. در این قسمت بد نیست که به معرفی تعدادی از برترین دانشگاه های روسیه بپردازیم که البته در گفتار های آینده این قسمت را توسعه می دهیم.

دانشگاه دولتی لمونوسوف روسیه

دانشگاه «Lomonosov Moscow State University»، دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو یا MSU بالاترین رتبه بندی را میان دانشگاههای QS و EECA دارد. این دانشگاه از بهترین گزینه های تحصیل در این کشور به شمار می رود و دانشجویان بین المللی زیادی در آن مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه MSU بهترین گزینه برای متقاضیان بین المللی تحصیل در روسیه به شمار می رود. این مرکز آموزشی در حال حاضر پذیرای چهل و هشت هزار دانشجو است که از این تعداد، سه هزار نفر دانشجوی بین المللی هستند.

این دانشگاه بیش از ۴۰۰ گروه آموزشی دارد و از ۴۰ دانشکده و ده ها موسسه تحقیقاتی و علمی در داخل و خارج از روسیه برخوردار است.

دانشگاه MSU در رشته علوم طبیعی رتبه شصت جهانی و در رشته هنر رتبه هشتاد جهانی را در اختیار دارد.

دانشگاه دولتی نوسیبیرسک

«Novosibirsk State University» یا دانشگاه دولتی نوسیبیرسک، بهترین دانشگاه روسیه با قدمت زیر یک صد سال است که در سال ۱۹۵۹ میلادی به عنوان دومین دانشگاه برتر در رتبه بندی EECA شناخته شده و توانسته به سرعت اعتبار بین المللی کسب کند.

جامعه دانشجویی «NSU» به نسبت کوچک است و شامل پنچ هزار دانشجو است. ساختمان دانشگاه در بیرون شهر نوسیبیرسک واقع شده است که سومین شهر مشهور روسیه بعد از مسکو و سن پترزبورگ محسوب می شود. اگرچه شهرت بین المللی آن کمتر از این دو شهر است، اما فرهنگ و سبک زندگی دارای فضای پیشرفته و جذاب می باشد که همین امر این شهر را به یکی دیگر از مقاصد ایده آل تحصیل در روسیه تبدیل کرده است.

شما می توانید دانشگاه «NSU» را در این نشانی دنبال کنید.

دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ

r8

مقصد بسیاری از دانشجویان ایرانی، «Saint Petersburg State University» است که از قدیمی ترین و برجسته ترین دانشگاه های روسیه به شمار می رود. دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ را پطر کبیر در سال ۱۷۲۰ میلادی تاسیس کرد و در حال حاضر جمعیت دانشجویی معادل سی و دو هزار نفر دارد. این دانشگاه با صدها ساختمان در سراسر سنت پترزبورگ، بیست و پنج دانشکده را به خود اختصاص داده است و به دانشجویانش دسترسی وسیع به بناهای تاریخی، سالن های هنری و موزه های مختلف را ارائه می دهد. این مرکز آموزشی برای متقاضیان بین المللی تحصیل در روسیه گزینه مناسبی محسوب می شود.

این دانشگاه در فهرست وزارت علوم کشور برای تحصیل در روسیه، بهترین مرکز آموزشی اعلام شده است.

چند توصیه

r7

  • به دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در روسیه را دارند توصیه می‌شود که تنها از طریق موسسات مجاز که از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز دارند برای این کار اقدام کنند و بین موسسات مجاز، آن هایی را انتخاب کنند که سابقه بیشتر و درخشان‌تری در اعزام دانشجو دارند.
  • برای یادگیری زبان روسی در ایران، پرتال های آموزشی بسیاری وجود دارد؛ همانند سایت: learnrussian.rt یا russianlessons
  • صدها دانشجوی ایرانی هم اکنون در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی روسیه مشغول به تحصیل و تحقیق هستند. برای آگاهی با فرصت های تحصیلی و بورسیه در دانشگاه های این کشور، می توانید با این افراد در تعامل بوده و اطلاعات به روز شده را دریافت کنید.
  • شما می توانید از طریق شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام، با دانشگاه ها و مسئولان پذیرش آن ها در تعامل باشید تا اطلاعات جدید را دریافت کنید.
  • پرتال http://studyinrussia.ru/en می تواند به عنوان راهنمای تحصیل در روسیه استفاده شود.
  • شما می توانید فهرست دانشگاه های این کشور را در این لینک مشاهده کنید.
  • سفارت ایران در روسیه و سفارت روسیه در تهران، یکی از بهترین منابع اطلاعاتی در این کشور به شمار می رود و شما می توانید همواره از دو منبع استفاده کنید.
  • توصیه می شود پیش از انتخاب دانشگاه های روسیه، کتاب ارزشیابی تحصیلی دانشگاه های خارج از کشور وزارت علوم را بررسی کنید تا از آخرین ارزشیابی علمی دانشگاه های این کشور بهره مند شوید.
  • توجه داشته باشید که تنها در صورتی می توانید از تسهیلات دولتی مانند ارز دانشجویی و تایید مدارک تحصیلی برای ادامه تحصیل یا کار در کشور استفاده کنید که مدرک شما توسط دانشگاه های ارزشیابی شده وزارت علوم در روسیه اخذ شده باشد.
  • در دانشگاه هایی که زبان انگلیسی زبان رسمی آموزش است، آیلتس ۶ آکادمیک برای تحصیل کفایت می کند.
  • وزارت علوم ایران تنها ۲۰ دانشگاه روسیه را برای مقطع دکترا مجاز می داند که در سطح عالی قرار داده است. البته دانشگاه های دیگر نیز حائز شرایط هستند که باید اطلاعات آن ها را با اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم همواره چک کنید. به هر حال این ۲۰ دانشگاه به شرح زیر هستند:
  1. Bashkir State University, (Ufa)
  2. Bauman Moscow State Technical University (National Research)
  3. Gubkin Russian State University of oil and Gas, (Moscow)
  4. Kazan (Volga Region) Federal University
  5. Kazan National Research Technical University – KAI named after A.N.Tupplev, (Kazan)
  6. Kazan National Research Technological University, (Kazan)
  7. Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod,  (Nizhni Novgorod)
  8. Lomonosov Moscow State University
  9. Moscow institute of Physics and Technology
  10. Moscow State Institute of International Relations, MGIMO University
  11. Moscow State University of Civil engineering(MGSU), Moscow
  12. National Mineral Resources University ,(Saint Petersburg)
  13. National Research University “Moscow Power Engineering Institute”,  Moscow
  14. Russian Academy of scince
  15. Russian State Agrarian University – MTAA, named after K.A. Timiryazev
  16. Russian state Technological University named after Tsiolkovsky – MATI, Moscow
  17. Russian state Hydro meteorological University , (Saint Petersburg)
  18. Russian state University of physical Education Sport, youth and Tourism (Moscow)
  19. Saint Petrsburg State Polytechnic University, (Saint Petersburg)
  20. Saint Petrsburg State University, (Saint Petersburg)

در مقالات بعدی،‌ درباره نکات مهم جهت تحصیل و بورس در کشور روسیه صحبت خواهیم کرد.

شما می توانید دنیای تحصیل و بورس را هر روز در سرویس روزیاتو دنبال کنید.

منابع: وزارت علوم، وزارت آموزش روسیه

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • محسن مهر ۱۴, ۱۳۹۵

    بنظرم خانوماشون بهتر از فرصت شغلیاشونن

  • سیما مهر ۱۶, ۱۳۹۵

    سلام
    خیلی مطلب جالبیه. دوست دارم اینا رو. فقط اگه بگید چطور میشه پزشکی خوند در این کشور ممنون میشم.
    خیلی مرسی

  • Ttaras1993 مرداد ۱۲, ۱۴۰۱

    مقاله بزرگ.مدرسه زبان روسی روسی برای کسانی که می خواهند روسی یاد بگیرند نیز می توانم توصیه کنم.
    https://golearnrussian.com/

  • Ttaras1993 مرداد ۱۳, ۱۴۰۱

    وب سایت عالی من همچنین می خواهم به توصیه تدریس زبان روسی به عنوان من در دوره های عالی بود و در حال حاضر من صحبت می کنند با تشکر محاوره
    https://golearnrussian.com/