از انتقام های تلگرامی تا خواستگاری کلاهبرداران اینستاگرامی

آخرین خبرها از کلاهبرداری های اینترنتی

از انتقام های تلگرامی تا خواستگاری کلاهبرداران اینستاگرامی

در گزارش این هفته روزیاتو هم چون روال هفته های قبل، نگاهی داریم به جدید ترین خبرها از کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان فضای سایبر در ایران که ما را با چند و چون شیوه های کلاهبرداری مجرمان فضای مجازی آشنا می کند. با ما در این گشت هفتگی همراه باشید.

1-w900-h600

دنیای جذاب فضای مجازی، دنیای جالبی را برای کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر فراهم کرده تا حریم خصوصی کاربران همچنان  تهدید شود. ظرف چند سال اخیر بیش از ۴۰ هزار پرونده در پلیس فتای ایران تشکیل شده که اکثریت ان به کشف و شناسایی و دستگیری متهمان منجر شده است. آشنایی با شیوه های کلاهبرداری و نقض حریم خصوصی کاربران از طریق نرم افزار های پیام رسان و شبکه های اجتماعی می تواند به کم شدن تعداد این کلاهبرداری های کمک کند.

بررسی اجمالی گزارشات پلیس فتا نشان می دهد که سو استفاده از کاربران در نرم افزارهای لاین ، تلگرام ، اینستاگرام و فیس بوک و سو استفاده از حساب بانکداری مجازی کاربران،‌ از جمله مقولاتی است که بیش ترین میزان کلاهبرداری های اینترنتی در کشور را شامل می شود.

هک تلگرام با هدف برقراری روابط دوستانه

خبر اول این که باز دیگر تلگرام در استان سر سبز مازندران خبر ساز شد. این بار کد ۵ رقمی تلگرام، خبر ساز شد.

در پی مراجعه یکی از هموطنان مازنی به پلیس فتا مبنی بر این که ، پیامی از طرف شخصی ناشناس با مظمون ” به منظور به روزرسانی برنامه تلگرام خود کد ۵ رقمی که برای شما ارسال می گردد را ارسال نمائید” اقدام به ارسال کد ۵ رقمی برای فرستنده این پیام کرد .

ماجر از این قرار بود که بعد از ارسال این کد به شماره فرستنده پیام ، متوجه هک صفحه تلگرام شخصی خود و ارسال پیام توهین آمیز به اشخاصی که شماره تلفن آن ها در لیست تماس وی بوده شده است   پس از اخذ این مرجوعه قضایی بلافاصله مراتب در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا استان قرار گرفت و ماموران با بررسی های فنی و تخصصی متهم را با استفاده از اینترنت مربوط به مخابرات اقدام به دسترسی به صفحه تلگرام شاکی کرده بود را شناسائی و با هماهنگی مرجع قضائی وی را دستگیر کردند .

توصیه پلیس: از قرار دادن کد ۵ رقمی برنامه تلگرام در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خودداری نمایید.

2-w900-h600

فضای مجازی در کرمان دردسر ساز شد

رییس پلیس فتا استان کرمان از شناسایی یک صاحب خانه که به قصد آزار دادن  خانم مستاحر شماره تلفن همراه  وی را که در شبکه‌ی اجتماعی “بی تاک” منتشر کرده بود، خبر داد.

داستان از این قرار بود که در پی مراجعه‌ی خانمی به پلیس فتا و طرح شکایتی مبنی بر انتشار شماره تلفن و مشخصات فردی وی در شبکه‌ی اجتماعی بی تالک، موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفت.

حدود سه ماه پیش شخص ناشناسی از منزل استیجاری شاکی اقدام به سرقت کرده که خوشبختانه موفق به این عمل نشده بود اما بعد از مدتی شماره تلفن و مشخصات فردی وی در شبکه اجتماعی بی تالک منتشر شد. انتشار شماره تلفن همراه خانم در فضای مجازی باعث ایجاد مزاحمت برای شاکی شده بود که در همین زمان فرد ناشناسی به شاکی پیام میدهد و ادعا میکند که سارق منزل و کسی که شماره تلفن را در شبکه اجتماعی بی تاک منتشر کرده را میشناسد.

افسران توانمند پلیس فتا با بررسی های علمی و تخصصی و با استفاده از امکانات فنی فردی که به شاکی پیام داده بود را شناسایی کردند و به پلیس فتا فراخوانده شد.

 

4-w900-h600

تلگرام در کردستان خبر ساز شد

پلیس فتا کردستان از دستگیری شخصی به اتهام تهدید و اخاذی در شبکه اجتماعی تلگرام خبر داد.

در پی ارجاع یک فقره پرونده با موضوع تهدید و اخاذی ، از سوی شعبه ویژه رسیدگی به جرائم سایبری دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان سنندج به این پلیس مبنی بر اینکه شخصی ناشناس با ارسال پیامک های تهدید آمیز، اقدام به تهدید و ایجاد مزاحمت در شبکه اجتماعی تلگرام برای خانمی جوان می کند ، بررسی موضوع در دستورکار قرار گرفت . پس از احضار متهم به پلیس فتا مستندات مربوطه از گوشی متهم استخراج شد.

 

5-w900-h600

انتقام اینستاگرامی خواستگار ناکام

گویا انتقام اینستاگرامی خواستکاران ناکام در حال باب شدن در فضای مجازی است و هر روز باید پلیس فتا از این دست خبر ها منتشر کند. فردی که با انتشار اکاذیب در شبکه های اجتماعی  اقدام به هتک حیثیت دختر جوان در آن شهرستان کرده بود، دستگیر شد.

ماجرا از این قرار بود که دختری ۳۰ ساله با مراجعه به پلیس فتا شهرستان فسا، اعلام کرد که شخصی ناشناس با انتشار اکاذیب علیه ایشان در شبکه اجتماعی اینستا گرام موجب هتک حیثیت وی در محیط کارش شده است.

قضیه از این قرار بود که این دختر که در یکی از فروشگاه های بزرگ در شهرستان فسا مشغول به کار بوده است از طریق صفحه اینستا گرام فروشگاه که بازدید کنندگان زیادی داشته است مورد هتک حیثیت واقع می شود.

اما کارشناسان پلیس فتا با اقدامات فنی متهم ا شناسایی کردند و مشخص شد وی قبلا خواستگار شاکی بوده که پس از شندیدن جواب منفی اقدام به این عمل زشت با استفاده از شبکه های اجتماعی کرده است .

هشدار کلاهبرداری های اینترنتی در همدان

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان همدان در خصوص انواع کلاهبرداری هایی که در شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان در حال انجام است هشدار داد.  وب سایت های شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان اجازه ایجاد پروفایل شخصی، اشتراک گذاری مکالمات، عکس ها، ویدئوها و اطلاعات شخصی و برقراری ارتباط با دوستان و دیگر کاربران آنلاین را به شما می دهد. متأسفانه کلاهبرداران از خدمات ارائه شده توسط شبکه های اجتماعی استفاده کرده و با ایجاد پروفایل های جعلی اقدام به کلاهبرداری با روش های نصب نرم افزار جاسوسی، سرقت هویت و هک کردن پروفایل کاربران می نمایند.

6-w900-h600

هشدار پلیس فتا به متقاضیان GREEN CARD

داستان گرین کارت آمریکا همچنان برای کاربرانی ایرانی در فضای مجازی دردسر آفرین است.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به بحث قرعه کشی گرین کارت اقامت آمریکا (لاتاری) اعلام کرد که مجرمان حرفه ای سایبری این موضوع را دستاویز کلاهبرداریهای خود از شهروندان کرده اند.

اضافه می شود که در این کلاهبرداری که بیشتر ارزی است و قربانی اقدام به واریز ارز به حساب کلاهبردارانی می کند که بیشترشان در خارج از مرزهای فیزیکی ایران مستقر هستند.   این کلاهبرداران سایبری با ارسال پیامک و ایمیل برای شهروندان و وعده اینکه شما برنده قرعه کشی اقامت شده اید از شهروندان می خواهند برای انجام کارهای لازم اقامت، اقدام به واریز ارز به حسابهای آنها نمایندبا این ترفند ساده به راحتی افرادی را که در سایتهای قرعه کشی ثبت نام کرده اند فریب می دهند و این افراد با واریز پول به این حسابها بعدا متوجه می شوند که قربانی کلاهبرداری شده اند.

پلیس فتا استان فارس پیش دستی کرد

پلیس فتا این بار با گزارشی، شیوه عملیات غافل گیرانه خود را منتشر کرد.

رئیس پلیس فتا فارس از پیش دستی پلیس در کشف پرونده سرقت اطلاعات شخصی و محرمانه افراد در فضای مجازی خبر داد.چندی پیش در رصد های صورت گرفته در فضای مجازی، کارشناسان و کاراگاهان جوان پلیس فتا استان فارس متوجه فردی شدند که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اقدام به ارسال لینک های مخرب می نماید .

این فرد به گونه ای عمل کرده بود که فرد قربانی به محض باز کردن لینک دریافتی از طریق نرم افزارهای ارتباط جمعی تلگرام و واتساپ، به صورت ناخواسته و بدون اطلاع کاربر مورد نظر، بد افزار جاسوسی بر روی گوشی وی نصب و شروع به انتقال اطلاعات شخصی وی از طریق اینترنت گوشی می کرد.

به محض شناسایی این بدافزار پرونده با هماهنگی مقام قضایی در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت و پس از شناسایی، متهم طی یک عملیات غافل گیرانه دستگیر و به پلیس فتا انتقال داده شد.

7-w900-h600

 

 

کلاهبرداری ۱۵۰ میلیون ریالی جوان خواستگار نما در تلگرام

مردی جوان که به بهانه ازدواج از دختری دانشجو کلاهبرداری کرده بود توسط پلیس فتا خراسان رضوی شناسایی و دستگیر شد.   دختر دانشجویی همراه خانواده‌اش با حضور در پلیس فتا از مردی جوان به اتهام کلاهبرداری شکایت کرد.

داستان از این قرار بود که پس از بررسی اظهارات دختر جوان مشخص شد چهار ماه قبل در مقابل دانشگاه با جوانی ۲۴ساله که در رشته ادبیات این دانشگاه درس می‌خوانده، آشنا شده است. این فرد در ابتدای آشنایی مدعی بوده که پدرش پولدار است که پس از مدتی عنوان داشته علاقه‌ای به ثروت پدر ندارد و می‌خواهد روی پای خودش بایستد. بعد از چند بار ملاقات و ادامه ارتباط در تلگرامی و دانشگاه به دختر جوان ابراز علاقه می کند و یک روز به بهانه خرابی خودرو ۵۰ میلیون ریال پول قرض می گیرد و هفته گذشته نیز در گفت‌وگوی تلفنی و تلگرامی با اشاره به مشکلات مالی تقاضای ۱۰۰ میلیون ریال وام وجه نقد می کند که دختر جوان برای تهیه وجه تقاضای وام می کند.

خانواده دختر جوان در هنگام انجام مراحل بانکی تهیه وام متوجه ماجرا می شوند و با تحقیق درباره پسر جوان مشخص می شود او خانواده پولداری ندارد و فقط قصد کلاهبرداری داشته است.

 8-w900-h600

مراقب دوربین رایانه خود باشید

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به استفاده روزافزون از تبلتها و آیپدها خصوصا توسط کودکان و نوجوانان اعلام کرد که  ضرورت دارد تا خانواده ها نسبت به استفاده صحیح از این تکنولوژی ها موارد ایمنی ساده را به فرزندان آموزش داده و مراقب باشند تا سیستم های موجود در اختیار فرزندان وسیله سوء استفاده مجرمان نگردد.

ضرورت دارد تا خانواده ها نسبت به تصویر برداری کودکان خود از نزدیکان و خانه و خانواده خود نکاتی را به فرزندان گوشزد نمایند. وی با بیان اینکه مجرمان می توانند با نفوذ در این سیستم ها کنترل دوربین و یا حافظه این سیستم ها تصاویر ذخیره شده را به سرقت برده و یا تصویر برداری نمایند. از این رو باید به کودکان آموزش داد تا در استفاده از اینترنت و دانلود برخی نکات ساده ایمنی را رعایت کنند، ضمن آنکه حتما آنتی ویروس سیستم ها بروز و آپدیت باشد.

سو استفاده از ارتباط فامیلی 

شخصی که با سوء استفاده از اعتماد خویشاوندی اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب بانکی یکی از اقوام خود می کرد توسط کارشناسان پلیس فتا استان مرکزی شناسایی و دستگیر شد. در پی تحقیقات گسترده و تخصصی کارشناسان پلیس فتا ، متهم خانمی جوان بود که با در دست داشتن حساب شوهر خاله خود اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب وی می کرد شناسایی و در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شد.

 

یک نظر

ورود