نشانه های آشکار عفونت های سینوسی [بخش اول]

عفونت سینوسی از بسته شدن سینوس ها آغاز می شود

نشانه های آشکار عفونت های سینوسی [بخش اول]

نشانه های سینوزیت، بسیار شبیه به نشانه های یک سرماخوردگی ساده هستند به همین دلیل ممکن است به خوبی درک نشوند. در این نوشته ابتدا به مقدمه ای کوتاه در مورد آناتومی سینوس پرداخته و سپس برخی از نشانه های این بیماری را بر می شماریم. در بخش دوم این نوشته نیز سایر نشانه های آن را با هم مرور می کنیم که با شروع فصل سرما داشتن اطلاعاتی کلی در این باره می تواند در تشخیص به موقع آن به ما کمک کند.

عفونت سینوسی چیست؟

7

در اینجا به بررسی آناتومی عمومی سر که دکتر اِدوین اِف. ویلیامز مطرح کرده می پردازیم. وی عضو آکادمی انجمن جراحان پلاستیک صورت و جراحی های ترمیمی که خود با آتانومی بینی بسیار آشناست و در این مورد می گوید:

“واژه سینوزیت به معنای تورم و یا عفونت سینوسی است. در جمجمه و صورت ما حفره هایی وجود دارد. برخی از آنها، در بالای چشم ها و در مرکز پیشانی قرار دارند که به آنها سینوس های فوقانی گفته می شود. در پایین چشم و بینی هم سینوس های فکی قرار گرفته اند که اساسا حفره های هوایی هستند. حقیقتا کسی نمی داند که علت وجود چنین حفره هایی چیست اما فرضیه هایی در این باره وجود دارد. یکی از این فرضیه ها این است که کل جمجمه از استخوان تشکیل شده است و اگر دارای حفره هایی نمی بود، بیش از اندازه سنگین می شد. همچنین چنین حفره هایی می توانند در تشدید اتاقک های صدا در سر موثر باشند.”

وی ادامه می دهد: “این حفره های موجود در سر از طریق کانال هایی با حفره های بینی ارتباط پیدا می کنند. مژک های فواصل این کانال ها باعث تمیز نگه داشتن سینوس ها می شوند. زمانی که این مسیر بسته می شود، جمیعی از موادی که باید خارج شوند در آنجا باقی می مانند و تولید عفونت می کنند. افرادی که بیشتر در معرض آلرژی قرار دارند و بیشتر به انواع آلرژی مبتلا می شوند، این گرفتگی حفره ای در آنها بیشتر اتفاق می افتد. به عنوان یک جراح پلاستیک می توانم بگویم که یکی از دلایل ابتلا به عفونت های سینوسی، انحراف تیغه بینی است که راه این کانال های تنفسی را مسدود یا منحرف می کند.”

در اینجا به بررسی نشانه های عفونت سینوسی که باید جدی هم گرفته شوند، می پردازیم:

دندان درد

2

در دندان تان حفره ای به وجود آمده؟ احساس می کنید در حال افتادن است؟ دندان عقل تان بیرون آمده؟ یا دچار بیماری لثه ای شده اید؟ یا دلیل دیگری برای چنین دردهایی وجود دارد؟ هر کدام از اینها می توانند یکی از نشانه های ابتلا به عفونت سینوسی باشد.

دکتر اوجین چیکو، متخصص گوش و حلق و بینی مرکز پزشکی دانشگاه اُوهیو استیت می گوید: “دردهای دندان در بسیاری از مواقع به دلیل عفونت های سینوسی هستند. و بیشتر به حفره های فکی مرتبط اند که در ناحیه گونه قرار دارند و بسیار به سینوس ها نزدیک اند. اگر چنین دردی به عفونت سینوسی بی ربط باشد، آنگاه می تواند دلیل خوبی برای مراجعه شما به دندانپزشک و یا در صورت خفیف بودن درمان های خانگی باشد.

درد در ناحیه صورت 

3

گاهی مشغول پیاده روی یا ورزش هستید و درد مختصری را در ناحیه صورت تان احساس می کنید. چنین دردی در ناحیه صورت می تواند به دلایلی چون کار سخت، سوزاندن مقادیر زیادی کالری و یا دردهای ماهیچه ای باشند اما زمانی که این درد را با شدت بیشتری و در ناحیه صورت احساس می کنید، به گفته دکتر ویلیامز ممکن است دلیل کاملا متفاوتی داشته باشد. یکی از از این دلایل می تواند عفونت های سینوسی باشد که به علت بسته شدن مسیر سینوس ها اتفاق افتاده است.

احساس فشار و درد بیش از اندازه 

4

هیچ چیزی بدتر آن نیست که اول صبح، چشم تان را باز کنید و به طور خودکار دوباره آنها را ببندید. آن هم نه به دلایلی چون اینکه شنبه شروع شده و دوباره باید به سر کار بروید یا شب گذشته تا دیروقت با دوستان تان دور هم جمع شده بودید بلکه به دلیل اینکه سرتان بسیار سنگین شده و احساس فشار و درد در ناحیه سر و صورت دارید. دکتر ویلیامز در این باره توضیح می دهد، پیش از آنکه سینوس هایتان عفونت کند، ابتدا بسته می شود و در واقع این بسته شدن سینوس هاست که سبب می شود احساس فشار در نواحی سر و صورت کنید.

 

در بخش دوم این نوشته، به بررسی سایر نشانه های عفونت های سینوسی خواهیم پرداخت که با شروع فصل سرما می تواند در بسیاری از افراد ایجاد مشکلاتی کند.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود