نشانه های کمبود ویتامین دی چه هستند؟

با یک آزمایش خون ساده، مانع از عواقب بدتر کمبود این ویتامین شوید

نشانه های کمبود ویتامین دی چه هستند؟

اگر دائم احساس خستگی می کنید و برای این خستگی خود علت موجهی ندارید، اگر سریع دچار استرس و اضطراب می شوید، کمبود ویتامین دی می تواند دلیلی برای بروز چنین حالت هایی در شما باشد. پس ابتدا یک آزمایش خون بدهید.

یک آزمایش خون سریع 

1

هر روز در معرض نور خورشید قرار می گیرید و این کار را در حالتی انجام می دهید که ضدآفتابی که مناسب آن میزان آفتاب هم است را بر پوست تان مالیده اید. تغذیه درستی دارید و به اندازه کافی می خوابید اما هنوز هم این تصور می کنید که باید مشکلی وجود داشته باشد.

در این حالت بدانید که امکان دارد میزان ویتامین دی بدن تان به مقدار کافی نباشد. در کودکان کاهش چشمگیر این ویتامین باعث راشیتیسم (نوعی بیماری که در آن پاهای کودکان خمیده یا پرانتزی می شود) و در بزرگسالان نیز می تواند سبب نرم شدن استخوان ها شود.

کلینیکی در کلیولند آمریکا و پژوهش های انجام شده در آن نشان داده که اگر کمبود این ویتامین درمان نشود می تواند سبب دردهای استخوان، نازک شدن و شکستگی آنها شود. تحقیقات اخیر انجام پذیرفته این نتایج را نیز به همراه داشته که میان کمبود این ویتامین و برخی از بیماری ها از جمله دیابت، پوکی استخوان و سرطان ارتباط هایی وجود دارد.

در این نوشته به بررسی برخی از نشانه های رایج تر کمبود این ویتامین می پردازیم. اگر شما در گروه افرادی هستید که برخی از این نشانه ها را دارید، از پزشک بخواهید که برای تان یک آزمایش خون بنویسد تا بتوانید میزان سطح ویتامین دی بدن تان را کنترل کنید. این تنها راه مطمئنی است که می توانید از میزان این ویتامین در خون خود آگاه شوید و اگر لازم باشد به دنبال مکمل های دارویی برای برطرف کردن آن باشید.

همیشه احساس خستگی می کنید

2

اگر به اندازه کافی می خوابید و استراحت می کنید اما باز هم احساس خستگی می کنید، احتمال دارد که از کمبود ویتامین دی در بدن تان رنج ببرید. دکتر کاثرین جی. آر. جکسون، دکترای حرکت شناسی و تمرین های علمی ورزشی دانشگاه کالیفرنیا استیت، در این باره می گوید: “ما بی نهایت شواهد را در دست داریم که نشان می دهند کمبود ویتامین دی می تواند سبب خستگی و اختلالاتی در خوابیدن شود.”

در مطالعه ای که نتایج آن در مجله نورث آمریکَن دراین مورد چاپ شد، نشان داده که سطح پایین ویتامین دی می تواند سبب خستگی فراوان شود. استفاده از مکمل های دارویی این ویتامین تا حد فراوانی می تواند مشکلات مرتبط با آن را حل کند.

 افسرده شده اید

3

کمبود ویتامین دی و عدم مخابره میزان کافی آن به مغز، دریافتگرهای مغز را تحریک می کند و اگرچه هنوز دلیل اصلی چنین واکنشی در مغز کاملا مشخص نشده اما کمبود این ویتامین می تواند سبب افسردگی شود. به همین دلیل هم مصرف این ویتامین با تجویز پزشک می تواند این نوع از افسردگی را تا حد قابل توجهی مداوا کند.

پیشانی تان اغلب اوقات خیس عرق است

4

یکی از قدیمی ترین راه های تشخیص کمبود ویتامین، عرق روی پیشانی است. اگر بدون آنکه دمای بدن تان بالا باشد و یا فعالیت زیادی کرده باشید، پیشانی تان در بیشتر مواقع از شدت عرق، برق می زند، ممکن است با کمبود ویتامین دی مواجه باشید.

استخوان های بدن تان درد می کند

5

بزرگسالانی که به کمبود ویتامین دی مبتلا هستند، خصوصا در فصل زمستان، با درد در عضلات و استخوان هایشان مواجه هستند. آنها در هنگام صبح هم در استخوان ها، احساس سختی و فشردگی می کنند. سونیا آنجلونِ، سخنگوی آکادمی تغذیه و دیابت آمریکا در این باره می گوید: “بسیاری از دردهای بدن می توانند به علت کمبود ویتامین دی در بدن باشند و سبب پوکی استخوان نیز بشود.” استخوان های نرم شده نیز بیشتر در معرض خم شدن و شکستگی قرار دارند.

دچار گرفتگی های عضلانی عصبی می شوید

6

بسیاری از افراد زمانی که صحبت از بیماری هایی مربوط به استخوان می شود، ذهن شان به سمت کمبود کلسیوم می رود که البته چندان هم اندیشه به دور از واقعیتی نیست. جنیفر گیامو، متخصص تغذیه و بنیانگذار انجمن تمرین های ورزشی که خود برنده ۷ دوره دوی ماراتون شده در این باره می گوید: “بدون وجود ویتامین دی کافی در بدن، کلسیوم نمی تواند جذب شود.” وی ادامه می دهد: “ویتامین دی خصوصا «دی ۳» که سبب جذب کلسیوم می شود، می تواند تا میزان قابل توجهی از نازک و شکسته شدن استخوان ها جلوگیری به عمل آورد.”

مطالعات صورت پذیرفته در این باره که در مجله جراحی های پا و قوزک داخلی آن انجام پذیرفته به خوبی نشان می دهد، در کسانی که بیشتر ورزش می کنند و فعالیت بدنی فراوانی دارند، لازم است میزان مصرف ویتامین دی نیز افزایش پیدا کند تا از چنین گرفتگی های عضلانی ممانعت شود.

فعالیت های ورزشی شما می تواند بهتر از وضعیت فعلی اش باشد

7

کمبود این ویتامین می تواند عملکرد ماهیچه ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. پائیگ واهنر که خود یک مربی ورزشی است در این باره می گوید: ” ممکن است حتی خودتان هم متوجه نباشید که عملکرد ورزشی تان کاهش پیدا کرده است.”

مطالعات انجام پذیرفته که در مجله تناسب اندام و درمان های ورزشی آمریکا به چاپ رسیده نشان می دهد که استفاده از مکمل های ویتامین دی، در موارد کمبود این ویتامین، می تواند عملکردهای فیزیکی را افزایش دهد. گیامو در این باره می گوید: “میان کمبود این ویتامین و تورم بدن، ربط هایی وجود دارد چرا که ورزشکارانی که با کمبود این ویتامین در بدن شان مواجه هستند، پس از انجام تمرین های ورزشی، بدن شان متورم می شود. همچنین گیامو بر این نکته نیز اشاره دارد که ویتامین دی از جمله ویتامین هایی است که به عنوان هورمون حل کننده چربی نیز عمل می کند که فقدان آن نیز بدن را وادار به ساخت اش نمی کند.

نمی توانید شب ها خوب بخوابید 

8

بر اساس پژوهش های انجام پذیرفته که نتایج آنها نیز در مجله «مطالعات خواب» چاپ شده افرادی که با کمبود ویتامین دی روبرو نیستند و یا مکمل های آن را دریافت می کنند، تا ۱۶ درصد خطر ابتلا به اختلالات خواب در آنها کاهش پیدا می کند.

دکتر جکسون نیز در این باره به این نکته اشاره می کند که در مطالعه دیگری که بر روی ۱.۵۰۰ بیمار اعصاب، در طی دو سال انجام پذیرفت، نشان داده شد که مکمل های ویتامین دی تا حد قابل توجهی در درمان اختلالات خواب این افراد موثر واقع شد.

هر ویروس و مریضی در اطراف تان باشد، به آن مبتلا می شوید

9

سرماخوردگی، ویروس و آنفولآنزا و هر مریضی دیگری که بتوان نامش را برد با کمبود این ویتامین می تواند به سراغ تان بیاید. دکتر جکسون در این باره می گوید: “کمبود ویتامین دی می تواند تاثیر فراوانی در سیستم دفاعی بدن داشته باشد.” هچنین آمار بسیاری نشان داده در میان بزرگسالان با کمبود ویتامین دی، گزارش های مکرری از ابتلا به سرماخوردگی های مداوم و عفونت های دستگاه تنفسی به دست آمده است.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود