ژنتیک، عامل اصلی اعتیاد به مصرف قهوه

عاشقان قهوه بخوانند

ژنتیک، عامل اصلی اعتیاد به مصرف قهوه

اگر جزو افرادی هستید که صبح ها بدون نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه نمی توانند روز خود را آغاز کنند و احساس کرختی و بی حوصلگی دارند، باید بدانید که بر اساس تحقیقات جدید این عادت در ژنتیک شما ریشه دارد.

تحقیقات یاد شده چندی پیش در چندین روستای کشور ایتالیا صورت پذیرفته و به موجب مطالعه ژنوم های مختلف دی ان ای، تعیین گشته که ژنی موسوم به PDSS2 در متابولیسم کافئین نقش دارد.

در این تحقیق که در روز ۵ شنبه هفته گذشته در مجله علمی «ساینتیفیک ریپورتز» به چاپ رسیده، گفته شده که دانشمندان از بیش از ۱۲۰۰ نفر در مورد میزان مصرف قهوه در طول روز سوال پرسیده و نرخ مصرفی و نتیجه ژنتیکی آنها را با نتیجه آزمایش ۱۷۳۱ نفر دیگر از کشور هلند مقایسه نموده اند.

در نتیجه این پرسش و پاسخ ها و آزمایشات، معلوم شده آنهایی که تعداد بیشتری ژن PDSS2 در بدن خود دارند، قهوه کمتری نیز در طول روز مصرف می نمایند.

ژن یاد شده همچنین به تنظیم روند تولید پروتئینی که در سوزاندن کافئین در بدن انسان نقش اصلی را دارد نیز می پردازد.

نخستین فرضیه ای که «نیکولا پیرستو» از دانشگاه Trieste در ایتالیا در این رابطه مطرح نموده این است که افرادی که تعداد بیشتری از این ژن را دارا هستند به دلیل اینکه پروسه سوزاندن کافئین در بدنشان کُندتر انجام می پذیرد، در نتیجه قهوه کمتری مصرف می کنند. دلیلش هم این است که هنوز  اثرات مثبت قهوه در بدنشان باقی مانده، هوشیارتر بوده و خستگی کمتری را حس می کنند.

این نخستین تحقیقات صورت پذیرفته برای اثبات وجود دلیل ژنتیکی برای نوشیدن زیاد یا کم قهوه نیست. در پائیز سال ۲۰۱۴ نیز با آزمایش ژن بیش از ۱۲۰ هزار نفر از افرادی که به نوشیدن قهوه عادت دارند مشخص شد که ۶ عامل ژنتیکی در افزایش یا کاهش این علاقه نقش دارند.

«نیکولا پیرستو» همچنین بیان داشته که نوشیدن قهوه برای پیشگیری از بروز برخی از بیماری ها مفید بوده و در برخی مواقع نیز چندان برای بدن مفید نیست. اما به صورت کلی، این نوشیدنی خوش عطر برای قلب و عروق و کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ بسیار مفید بوده و موجب طولانی شدن عمر انسان می شود.

وی همچنین افزوده که متابولیسم قهوه در بدن مشابه متابولیسم داروست. به همین خاطر است که واکنش افراد مختلف در برابر داروهای گوناگون با هم فرق دارند.

منبع: time
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود