نخستین گام، مهم ترین قدم در راستای تحقق اهداف است

خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج

نخستین گام، مهم ترین قدم در راستای تحقق اهداف است

بسیاری از ما وقتی می خواهیم هدفی را دنبال کنیم، در اولین قدم به این فکر می کنیم که همه وسایل و ابزار لازمه را مهیا نمائیم. اما شاید همه همتمان به همین مرحله ختم شود و دیگر پا را فراتر از آن نگذاریم. اینجاست که ناامید شده و فقط خرج روی دست خود گذاشته و بخشی از وقت ارزشمندمان را هدر داده ایم.

اما آیا توجه کرده اید که چرا بیشتر مواقع اینگونه است و بسیاری از ما به اهدافی که برای خودمان تعیین می کنیم، نمی رسیم و تلاش خاصی هم برای تحقق آنها انجام نمی دهیم؟ شاید یکی از دلایلش این باشد که نخستین قدم را اشتباه بر می داریم.

یکی از مقالات پایگاه اینترنتی Mindfulness با عنوان «نخستین گام اشتباه» که به همین مقوله پرداخته، «آنتونی آنگارو» بیان داشته شده: «نخستین گام اشتباه این است که: «بیشتر مردم تصور می کنند که با پول خرج کردن و خرید آنچه که شاید هرگز به آن نیاز پیدا نکنند می توانند راه جدیدی در زندگی خود را آغاز کنند. اما این ها هیچ کدام مِلاک موفقیت نیستند و حتی شاید ما را از طی کردن مسیر درست و پیش رونده هم بازدارند.»

مثلا تصمیم می گیریم عکاسی را به طور حرفه ای آغاز کنیم و اولین کاری که می کنیم، خریدن دوربین حرفه ای و لنز و کیف و سه پایه اس که اگر برنامه ریزی درستی نداشته باشیم، فقط در گوشه ای از اتاق خاک خواهند خورد. یا موارد مشابه دیگر همانند خرید وسایل ورزشی، غذاهای سالم و …

اینکه وسیله ای را برای هموار نمودن مسیر در راستای تحقق اهداف خریداری کنید با اینکه فقط تجهیزات کاری را مهیا کرده و بی استفاده بگذارید، دو مقوله کاملا متفاوت بوده و نتیجه واحدی نخواهند داشت.

البته بدون شک این مساله در مورد تمامی انسان ها مصداق ندارد و برخی از افراد، با تعیین هدف و خریداری ابزار لازم در مسیر درست قرار می گیرند. اما طرف صحبت ما عموم مردمی هستند که تصمیماتشان فقط به یک فکر و ایده محدود شده و فراتر از آن نمی رود.

منبع: lifehacker
یک نظر

ورود

  • سحر مهر ۲۱, ۱۳۹۵

    خوب که چی؟ الان این خبر بود یا مقاله؟
    اوه مای گاد